Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 15:45 #1262811

Dirk-McGregor schreef :
holtere schreef :
Wat als die lasser nu gezopen had de dag ervoor.. :S

dan zat die met een kater denk ik :laugh:

sommige katers zijn zeewaardiger dan hun schipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 16:33 #1262835

Joop66 schreef :
??? Waren achterop lopende zeeën niet de hele reden voor een spitgat?

Wat was het probleem? Wat deedtie waar je zo van onder de indruk was?
Te zwaar, te traag en slecht bestuurbaar. Daardoor graaft de achterkant zich in en bijna elke golf komt aanboord op het achterdek. De kuip is daar niet op ontworpen en er is geen plek waar je veilig buiten kunt zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 17:14 #1262853

Dank voor je uitleg Joop!
Laatst bewerkt: 15 mrt 2021 17:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 18:07 #1262879

Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
??? Waren achterop lopende zeeën niet de hele reden voor een spitgat?

Wat was het probleem? Wat deedtie waar je zo van onder de indruk was?
Te zwaar, te traag en slecht bestuurbaar. Daardoor graaft de achterkant zich in en bijna elke golf komt aanboord op het achterdek. De kuip is daar niet op ontworpen en er is geen plek waar je veilig buiten kunt zijn.

ik denk dat downwind met flinke achteroplopende zeeën een planerende boot nog wel eens heel zeewaardig kan zijn. Zo lang je van de golven afglijdt, komen ze in ieder geval niet aan dek. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 19:19 #1262913

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Als we het over krachten en momenten hebben, denken we aak aan "sterkte". En rekenen dan aan "spanningen" in materiaal door kracht te delen door oppervlak.
Maar Erik gaf al iets anders aan: ook belangrijk is "rek" ofwel "slapte". En dat is iets heel anders dan sterkte. Iets kan sterk zijn én slap of sterk zijn én stijf.
Dat wordt belangrijker als verschillende "slaptes" in 1 constructie aanwezig zijn. Als 2 materialen belast worden, en de ene is slapper (met andere woorden rekt meer), dan neemt het andere materiaal mteer kracht op.
Hierdoor verwordt een sterkte-berekening tot een slapte-berekening. En dat is op een bierviltje niet meer te doen.

Bij kielberoering komt daar nog een ander fenomeen bij kijken: dynamisch gedrag ofwel trillingen. "Door trilling wordt alles gelly" ofwel een gelatine pudding. Materiaal gedrag voorspellen, met verschillende verbonden materialen met verschillende dynamische stijfheden, gaat helemaal niet op de achterkant van een bierviltje. Niet voor niks staan her en der miljoenen kostende laboratoria voor trillingsonderzoek. Met FEA komen we tegenwoordig een heel eind.

Ik ben bang dat voor de pleziervaart markt geen geld genoeg voorhanden is om per ontwerp een dergelijke uitvoerige berekening met testen ter verificatie uit te voeren en gaan de werven uit van empirische modellen.

Alles bij elkaar zou ik zonder specifieke kennis over details van constructies geen enkel oordeel durven vellen. Blijft onderbuik gevoelens over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 19:37 #1262917

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
AndreAzuree schreef :

ik denk dat downwind met flinke achteroplopende zeeën een planerende boot nog wel eens heel zeewaardig kan zijn. Zo lang je van de golven afglijdt, komen ze in ieder geval niet aan dek. :)
Dat hou je dan net zo lang vol als een surfer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 19:47 #1262921

AndreAzuree schreef :
ik denk dat downwind met flinke achteroplopende zeeën een planerende boot nog wel eens heel zeewaardig kan zijn. Zo lang je van de golven afglijdt, komen ze in ieder geval niet aan dek. :)
Klopt als een zwerende vinger. Een tussenweg is er overigens ook nog. Planeren is niet nodig, lekker vaart kunnen lopen wel en dat kan ook met een wat gematigder ontwerp. Probleem met een planerende boot is dat je nogal geavanceerde (dure) stuurautomaten nodig hebt die je boot in bedwang houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 20:06 #1262929

@pieter2: surfers houden dit tot het extreme vol (tot wel bij golven van 10 de hoogte dan hun plankje lang is!). Zo extreem hoeft het niet. Er staan zat filmpjes op youtube van wedstrijdboten die gemakkelijk golven van 5-7m hoog af-planeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 20:11 #1262930

@Erik: ja, helder. Ik neem aan dat je wel een beetje de golven moet bij kunnen houden? Maar met veel wind achterop lukt dat al snel denk ik.

in dit verband een leuk filmpje van het oude model Azuree 33, met 40knoop wind achterop, in de Rolex cup


Laatst bewerkt: 15 mrt 2021 20:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 20:30 #1262941

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Mooi filmpje! Ik wil wel een keertje mee!

Maar wat gebeurt er als je een stuurfout maakt (nacht, vermoeid, wind wisselingen) waardoor je wat dwarser op de golf komt? Is dan die brede kont niet extra gevaarlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 20:32 #1262943

Een brede boot heeft veel meer energie nodig om plat te slaan in vergelijking tot een smalle boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 20:34 #1262945

Goede vraag... wellicht valt het wel mee. Door het relatief vlakke onderwaterschip en de smalle T-kiel heeft zo'n boot weinig lateraal oppervlak en zal makkelijk overdwars wegschuiven denk ik. Ook is het achterste deel van de romp erg weggesneden op de waterlijn, en is hij daar dus niet zo breed. Maar goed, ik ben geen ontwerper en deskundige, ik ben benieuwd wat de mensen met wat meer ontwerp-expertise hier in het draadje er van vinden.... needless to say dat je dwarsvallen op de golven natuurlijk moet proberen te voorkomen.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2021 20:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 21:49 #1262988

AndreAzuree schreef :
...
in dit verband een leuk filmpje van het oude model Azuree 33, met 40knoop wind achterop, in de Rolex cup
...

Is dat 40 knopen wind? Dat losse lijntje aan de giek klappert nou niet echt hard... Hoe hard vaart die boot dan wel niet???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:04 #1262997

Bootsnelheid is lastig te schatten op deze video. Op vlak water geeft de polair van de Azuree 33 bij dit soort windsnelheden zo'n 12 knoop aan. Met deze rollers achterop, moet de snelheid makkelijk de 15knoop of nog meer zijn. Dan waait het aan dek een stuk minder hard....
Ik vind het lastig te schatten, maar die golven zijn niet mals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:07 #1262999

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
@Erik: ja, helder. Ik neem aan dat je wel een beetje de golven moet bij kunnen houden? Maar met veel wind achterop lukt dat al snel denk ik.

Voor nu:


Significante golfhoogte 3,9m, periode 8 seconden; ong één op de duizend golven is tegen de 8m, fasesnelheid van de golven iets meer dan 24 kts.



Wind 28 kts, als er zo'n golf breekt wordt je toch vooral door een plens water voortgestuwd denk ik.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:07 #1263000

Nee, ik zie wel dat het flinke rollers zijn, maar het ziet er wel erg kalm uit voor 40 knots wind, in mijn ogen.
Maar goed: verder dan ff 30 knoop wind op het IJsselmeer gaat mijn ervaring niet. Dat vond ik toen een stuk spannender dan hoe het er hier uitziet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:10 #1263002

tja, dat is misschien ook de ervaring. Op het IJsselmeer komen dan de golven niet boven de 1.5m uit. Uit deze video schat ik ze makkelijk op 3-5m. Misschien nog wel meer. Op de camera lijkt het altijd veel minder....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:10 #1263003

@JOTM: zijn de weerplaatjes van de Rolex Cup in 2014?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:13 #1263006

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JotM schreef :
Voor nu: ...

Hoe ouder de golven, hoe langer de periode, hoe harder ze gaan.
(- 1,56T [m/s])

Edit:
Toevallig gisteren met een collega naar zitten kijken. Alleen toen voor de kust van Ierland, hs 6m, periode 11s. (Fasesnelheid 33 kts)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 mrt 2021 22:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:18 #1263009

ah sorry, ik zie nu pas dat je op een oudere post reageerde. Die golfsnelheid is nog fors trouwens! Flink doorzeilen dus.

Overigens: als ik hier zie dat 28 knoop tot 4m gemiddelde golfhoogte leidt op de MED, dan lijkt het op de video in ieder geval wel rond de 30 knoop te waaien. Misschien niet 40, ik vind het moeilijk te zeggen.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2021 22:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:30 #1263010

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Erikdejong schreef :
Een brede boot heeft veel meer energie nodig om plat te slaan in vergelijking tot een smalle boot.
Dat snap ik, maar is de kans dat je stuurfoutjes maakt niet veel groter bij (bijna) planerende bootjes, waardoor die golven sneller de kans krijgen om de boot plat te krijgen?
En hebben brede bootjes dan niet ook meer energie nodig om weer rechtop te komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 22:42 #1263017

Dat ligt er aan. Een boot die planeert kan (zeker als ie dubbele roeren heeft) perfect bestuurbaar zijn.
Als de boot op zijn kop ligt, geldt het deel van de stabiliteitskromme onder de as. Dan spelen ook weer andere zaken zoals de grootte van de opbouw (hoe groter hoe beter).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 mrt 2021 23:04 #1263021

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Mooi hé, dit soort onderwerpen! Je kan er bijna eindeloos over doorpraten en denken. Het zal wel geen exacte wetenschap zijn,omdat je nooit weet welke omstandigheden je tegenkomt en hoe je er zelf op dat moment mee om gaat. Het beste is wellicht nog steeds een pingpong bal. Die komt altijd weer boven.

Ik kom zelf niet verder dan wat Noordzee tochtjes, en dan alleen met uitzicht op goed weer. Dus het blijft gelukkig allemaal theorie voor mij. Maar wel interessant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 mrt 2021 06:51 #1263032

ja, het is zeker interessant Pieter! En er zijn hier mensen op het ZF die nog veel meer de details kennen mbt ontwerp en stabiliteit, etc. Voor mij geldt ook dat ik heel uitdagende omstandigheden niet op zoek. Al kun je op iets langere tochten natuurlijk wel eens wat slecht weer tegen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 mrt 2021 07:53 #1263046

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
AndreAzuree schreef :
Bootsnelheid is lastig te schatten op deze video. Op vlak water geeft de polair van de Azuree 33 bij dit soort windsnelheden zo'n 12 knoop aan. Met deze rollers achterop, moet de snelheid makkelijk de 15knoop of nog meer zijn. Dan waait het aan dek een stuk minder hard....
Ik vind het lastig te schatten, maar die golven zijn niet mals.

Golven komen niet / nauwelijks boven de stuurman uit ? Ik schat een meter of 3-3.5
Maar 35-40 knopen wind met ruime koers is goed te doen met moderne bootjes , surfend vd golven af zo’n 13-14 knopen en aan boord heb je weinig last vd wind , ook doet je windgenerator het nauwelijks (te weinig constante wind door de molen)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl