Ronaldl schreef :
Als we het over krachten en momenten hebben, denken we aak aan "sterkte". En rekenen dan aan "spanningen" in materiaal door kracht te delen door oppervlak.
Maar Erik gaf al iets anders aan: ook belangrijk is "rek" ofwel "slapte". En dat is iets heel anders dan sterkte. Iets kan sterk zijn én slap of sterk zijn én stijf.
Dat wordt belangrijker als verschillende "slaptes" in 1 constructie aanwezig zijn. Als 2 materialen belast worden, en de ene is slapper (met andere woorden rekt meer), dan neemt het andere materiaal mteer kracht op.
Hierdoor verwordt een sterkte-berekening tot een slapte-berekening. En dat is op een bierviltje niet meer te doen.
Bij kielberoering komt daar nog een ander fenomeen bij kijken: dynamisch gedrag ofwel trillingen. "Door trilling wordt alles gelly" ofwel een gelatine pudding. Materiaal gedrag voorspellen, met verschillende verbonden materialen met verschillende dynamische stijfheden, gaat helemaal niet op de achterkant van een bierviltje. Niet voor niks staan her en der miljoenen kostende laboratoria voor trillingsonderzoek. Met FEA komen we tegenwoordig een heel eind.
Ik ben bang dat voor de pleziervaart markt geen geld genoeg voorhanden is om per ontwerp een dergelijke uitvoerige berekening met testen ter verificatie uit te voeren en gaan de werven uit van empirische modellen.
Alles bij elkaar zou ik zonder specifieke kennis over details van constructies geen enkel oordeel durven vellen. Blijft onderbuik gevoelens over.
Eens.
Daarop lopen ook de argumenten tussen JotM en mij stuk. Zonder heel veel analyse is daar weinig meer over te zeggen. Jij noemt nu weer een aantal effecten
De hele discussie is begonnen, voornamelijk doordat de constatering was, en is, dat vooral het toepassen van een ingelijmde matrix kan zorgen voor schade die niet door inspectie te vinden is. Dat heeft maar bar weinig met de plaatsing van keilbouten te maken.