Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 okt 2023 20:43 #1515353

Één van de voorwaarden om een boot zeewaardig te laten zijn is de waterdichte integriteit van het schip[/i].



Om die reden alleen maar Etaps gekocht, Onzinkbaar schuim gevuld waar nodig heeft me in de jaren 80 z toch het leven gered.

Laat in de avond op weg naar Muiden, was één van die (volgeladen) zandbakken van z´n anker geraakt, dreef juist door het geultje naar Muiden toen ik daar ook was.

Alleen de buitenste bak had ankerverlichting, die lag normaal op z´n plaats.

Nieuwe maan dus erg donker, zuiden wind, de bak doemt op in m´n boegverlichting, op tijd stoppen onmogelijk, een gat inde boeg. Het schuim liet niets door, geen drupje water binnen.

Zonder dat schuim was de boot snel gezonken, steds verder het marker meer opgaand, veel te ver om
naar welke oever dan ook te zemmen.

Bij de Werf "De Leeuw" vlot gerepareerd, nooit een factuur gezien, werd direct naar de baggermaatschappij gestuurd en kennelijk betaald.
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 21:11 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 okt 2023 22:18 #1515357

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Joop66 schreef :
H700 schreef :
ReneK schreef :
H700 schreef :
De kwetsbaarheid zit denk ik in (vaak) twee roeren die wijd uit elkaar staat.
Als ze iets goed raken, dan ook een stuk van de romp meetrekken.
Daarbij slechts aan een enkel punt hangen, dus alleen aan de bovenzijde gelagerd.

Een roer wat boven en onder gelagerd (vast) zit, met skeg ervoor en een (liefst) lange kiel is nu eenmaal het meest hufterproofe ontwerp. En dus zeewaardig.

vorig jaar is er ook een langkieler met met boven en onder gelagerd roer gezonken na aanvaring met iets

Zeker. Ik rij een dikke Volvo en dat kan ook fout gaan.
Kijkend naar het logische van de diverse ontwerpen lijken 2 vrijhangende spaderoeren, niet afgedekt door skeg en kiel mij kwetsbaar.

Scheelt wel iets, uiteraard, maar als je kijkt naar de manier hoe veel skeggen vast zitten aan de romp, ook die van de H700, maakt die echt niet zo vreselijk veel uit.

oh mijn excuses , ik wist niet dat H700 zijn eigen keuzes en afwegingen aan het goedpraten was
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 okt 2023 22:23 #1515358

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
…en dan nog even deze, de kiel is verwijderd en wordt met Sikaflex 292i vastgezet. Ik kan het gewoon niet geloven en hoop dat er binnen nog wel wat Uprofielen zijn geplaatst, maar volgens de video gebeurt dat niet.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 okt 2023 22:30 #1515359

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Kock1964 schreef :
…en dan nog even deze, de kiel is verwijderd en wordt met Sikaflex 292i vastgezet. Ik kan het gewoon niet geloven en hoop dat er binnen nog wel wat Uprofielen zijn geplaatst, maar volgens de video gebeurt dat niet.
René

toch een mooi systeem ? als je heel hard iets raakt ben je alleen de kiel kwijt maar je blijft gewoon drijven en je kunt verder
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 okt 2023 23:03 #1515361

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
ReneK schreef :
Kock1964 schreef :
…en dan nog even deze, de kiel is verwijderd en wordt met Sikaflex 292i vastgezet. Ik kan het gewoon niet geloven en hoop dat er binnen nog wel wat Uprofielen zijn geplaatst, maar volgens de video gebeurt dat niet.
René

toch een mooi systeem ? als je heel hard iets raakt ben je alleen de kiel kwijt maar je blijft gewoon drijven en je kunt verder

:laugh: zo had ik het nog niet gezien….
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 03:43 #1515362

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6574
Zo te zien een holle kiel zonder ballast? Dan heeft dit nog wel kans van slagen, lijkt me. En dankzij een flinke kast waar de kiel in valt zal hij ook niet los onder de boot gaan bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 04:46 #1515365

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8358
Gaat toch om catamaran?
Soort LAR-kieltjes?
Vind er niks spectaculair aan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 05:10 #1515366

Een kielbox is een erg goede bevestigingsmanier, ook voor geballaste diepe kielen. Mits goed uitgevoerd! Nauwelijks spanningspieken. Kost wel vloerhoogte binnen…

Laatst bewerkt: 10 okt 2023 05:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 05:24 #1515367

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27429
Kock1964 schreef :
…en dan nog even deze, de kiel is verwijderd en wordt met Sikaflex 292i vastgezet. Ik kan het gewoon niet geloven en hoop dat er binnen nog wel wat Uprofielen zijn geplaatst, maar volgens de video gebeurt dat niet.

Bij de Victoire 22 waarvan ik ooit eigenaar was, heb ik op zeker moment de kiel eraf gehaald. Van gietijzer, woog iets tussen de 300 en 400 kilo. Ik wilde de conditie van de draadeinden waarmee ie was gemonteerd controleren.

Palletwagen eronder, alle moeren van de draadeinden, palletwagen laten zakken. Er gebeurde niks: die kiel bleef zitten waar ie zat.
Moeren weer op de draadeinden, maar zo dat ze niet helemaal 'aan' zaten en met een vuistje afwisselend op de diverse draadeinden slaan. Na 10 - 15 minuten kwam de kiel los.
Hij bleek met witte siliconenkit te zijn gemonteerd.

Na controle, verwijderen van de siliconenkit, schoonmaken van onderkant boot en bovenkant kiel, de kiel weer vastgebout. Nu met Sikaflex ertussen.
Ik vermoed dat een volgende poging om de kiel los te krijgen tot falen gedoemd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 06:59 #1515375

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Mijn ruim 400 kg zware torpedokiel zit met een flens vast. Alles losgedraaid, met geen mogelijkheid los te krijgen. Drie man extra aan de kiel gehangen, scheefgetrokken, vuistje op de bouten binnen, geen beweging. Boel maar weer vastgedraaid en op een andere manier gestald.

Alleen vast op de kit op een flens van 35 bij 60 cm oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 07:21 #1515379

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8133
Kock1964 schreef :
…en dan nog even deze, de kiel is verwijderd en wordt met Sikaflex 292i vastgezet. Ik kan het gewoon niet geloven en hoop dat er binnen nog wel wat Uprofielen zijn geplaatst, maar volgens de video gebeurt dat niet.
René

Alleen lijmen lijkt me nogal riskant: de romp is veel minder stijf dat het kiel deel, wat afpelbelasting veroorzaakt. De benodigde arbeidshygiene is lastig te bereiken op een werf. En een lijmverbinding die zo belangrijk is, moet ALTIJD geverifieerd worden door een representatief sample wat op sterkte getest wordt.

Dus: nope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 07:31 #1515380

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
ReneK schreef :
Joop66 schreef :
H700 schreef :
ReneK schreef :
H700 schreef :
De kwetsbaarheid zit denk ik in (vaak) twee roeren die wijd uit elkaar staat.
Als ze iets goed raken, dan ook een stuk van de romp meetrekken.
Daarbij slechts aan een enkel punt hangen, dus alleen aan de bovenzijde gelagerd.

Een roer wat boven en onder gelagerd (vast) zit, met skeg ervoor en een (liefst) lange kiel is nu eenmaal het meest hufterproofe ontwerp. En dus zeewaardig.

vorig jaar is er ook een langkieler met met boven en onder gelagerd roer gezonken na aanvaring met iets

Zeker. Ik rij een dikke Volvo en dat kan ook fout gaan.
Kijkend naar het logische van de diverse ontwerpen lijken 2 vrijhangende spaderoeren, niet afgedekt door skeg en kiel mij kwetsbaar.

Scheelt wel iets, uiteraard, maar als je kijkt naar de manier hoe veel skeggen vast zitten aan de romp, ook die van de H700, maakt die echt niet zo vreselijk veel uit.

oh mijn excuses , ik wist niet dat H700 zijn eigen keuzes en afwegingen aan het goedpraten was

ReneK: Wat een vreemde opmerking.
Elk ontwerp, hoe goed ook, kan kapot. Binnen de keuze voor een X aantal ontwerpen denk ik dat de moderne manier met 2 loshangende spaderoeren, geen skeg en een aangeboute kiel de minst logische en de meest zwakke is als je op een obstakel knalt.
Als het aanhechtinhsoppervlak, zoals bij ¨nerveus gesneden¨ boten van de kiel klein is bv 1/10e van de lengte van de boot dan zijn de laterale krachten groot door de hefboomwerking als de kiel iets raakt.
Een kiel die vast zit over, zeg maar 1/3e van de lengte van de onderzijde zit veel steviger.

Door het grote frontale oppervlak (boten zijn veel breder geworden) is gek genoeg ook de kans om iets te raken toegenomen afgezet tegen een smal ontwerp. Er zijn immers door de 2 roeren en de kiel in de voor/achter aanzichtlijn nu 3 punten van contact onstaan, ipv eentje.
In een klassiek ontwerp zitten kiel, skeg en roer in 1 zichtlijn.
Goed, einde bijdrage.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 10 okt 2023 07:40 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 09:17 #1515399

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8133
H700 schreef :
Elk ontwerp, hoe goed ook, kan kapot. Binnen de keuze voor een X aantal ontwerpen denk ik dat de moderne manier met 2 loshangende spaderoeren, geen skeg en een aangeboute kiel de minst logische en de meest zwakke is als je op een obstakel knalt.
Als het aanhechtinhsoppervlak, zoals bij ¨nerveus gesneden¨ boten van de kiel klein is bv 1/10e van de lengte van de boot dan zijn de laterale krachten groot door de hefboomwerking als de kiel iets raakt.
Een kiel die vast zit over, zeg maar 1/3e van de lengte van de onderzijde zit veel steviger.

Door het grote frontale oppervlak (boten zijn veel breder geworden) is gek genoeg ook de kans om iets te raken toegenomen afgezet tegen een smal ontwerp. Er zijn immers door de 2 roeren en de kiel in de voor/achter aanzichtlijn nu 3 punten van contact onstaan, ipv eentje.
In een klassiek ontwerp zitten kiel, skeg en roer in 1 zichtlijn.
Goed, einde bijdrage.

IN het algemeen klopt elke opmerking hierboven. Alleen is een en ander ook nog afhankelijk van de details van de uitvoering. Dat kan Farr je beamen. Geweldig concept, maar een enkel detail vergeten. oeps.

Overigens had het gezonken schip hier, maar 1 roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 09:46 #1515404

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
Dat is ook zo Joop.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 10:12 #1515410

Maar potentieel onbeheersbaar lekkende constructies niet in/achter een waterdicht schot :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 10:29 #1515414

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5156
crashbox en of voorpiekschot zie je ook amper in plezierjachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 10:53 #1515415

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 562
Ongelofelijk. Eerst zijn maar een nu dit!

Sympathieke Duitser, die Martin! Zou hij hierna weer de zee op gaan? Vast wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 13:31 #1515431

Joop66 schreef :
[...]

Alleen lijmen lijkt me nogal riskant: de romp is veel minder stijf dat het kiel deel, wat afpelbelasting veroorzaakt. De benodigde arbeidshygiene is lastig te bereiken op een werf. En een lijmverbinding die zo belangrijk is, moet ALTIJD geverifieerd worden door een representatief sample wat op sterkte getest wordt.

Dus: nope.

Als je het filmpje even had gekeken wist je de volgende dingen:
  • Het betreft een Fountaine Pajot catamaran
  • De kiel heeft geen ballast en is slecht gevuld met self expanding foam
  • De kiel is origineel ook gelijmd (en was een flink karwei om los te krijgen)
  • Verliezen van de kiel zorgt niet voor verliezen van waterdichtheid (romp is geheel dicht in de uitsparing voor die kiel)
  • Er is contact geweest met de Fountaine Pajot werf. En die heeft geadviseerd om Sika 292i te gebruiken als alternatief voor het spul wat zij gebruikten wat daar niet verkrijgbaar was.
  • De kiel was niet heel goed gelijmd door de Fountaine Pajot tijdens de bouw en desondanks een behoorlijke karwei om te verwijderen.
  • Mads is enorm nauwkeurig in het volgen van voorschriften zoals die van Sikaflex en heeft alle oppervlakten volgens voorschrift behandeld.

Ga je dit met een ballastkiel doen? Nee tuurlijk niet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 okt 2023 13:34 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 14:25 #1515446

Deze kielen drijven :) Een nauwe passing van de kop van de kiel in de conische kielkast is wél belangrijk. Ik vraag mij af of dat hier wel het geval is: in de werf-af montage hebben hele rupsen kit geen kielkast gezien…

Maar idd: zelfs dán blijven deze kielen op hun plek. De reden dat ze eronder weg moesten was ivm bereikbaarheid om een lekkage te verhelpen
Laatst bewerkt: 10 okt 2023 14:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 15:03 #1515453

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5228
Zie ik nu goed op het filmpje van Martin dat hij op het Kanaal gaat slapen met alleen AIS CPA alarm?
Wat vinden jullie daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 15:11 #1515456

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1049
Waterblok schreef :
Zie ik nu goed op het filmpje van Martin dat hij op het Kanaal gaat slapen met alleen AIS CPA alarm?
Wat vinden jullie daarvan?

Erg off topic. Zeker wel interessant. Misschien afsplitsen naar een nieuw draadje?
Laatst bewerkt: 10 okt 2023 15:11 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 15:56 #1515463

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1725
jmarinis schreef :
Waterblok schreef :
Zie ik nu goed op het filmpje van Martin dat hij op het Kanaal gaat slapen met alleen AIS CPA alarm?
Wat vinden jullie daarvan?

Erg off topic. Zeker wel interessant. Misschien afsplitsen naar een nieuw draadje?

Ben ook wel benieuwd naar de meningen. Heb een nieuw topic aangemaakt…
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 okt 2023 21:47 #1515506

Nachtvlinder schreef :
Deze kielen drijven :) Een nauwe passing van de kop van de kiel in de conische kielkast is wél belangrijk. Ik vraag mij af of dat hier wel het geval is: in de werf-af montage hebben hele rupsen kit geen kielkast gezien…

Maar idd: zelfs dán blijven deze kielen op hun plek. De reden dat ze eronder weg moesten was ivm bereikbaarheid om een lekkage te verhelpen

Mwah, nauwe passing is niet essentieel in dit geval, maar inderdaad, die slechte montage afwerf zou wel beter mogen.

Blijft absurd dat een boot van 5 jaar oud lekke kielen heeft. En dan ook nog aan de bovenzijde van de kielen, dus het deel dat in de uitsparing van de romp zit. Gewoon kwalitatief slecht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 03:48 #1515509

Zonder nauwe passing ontstaat er een mogelijkheid tot een wrikkende beweging en wat Joop “afpelkrachten” noemt. Daarom bij die Farr boot ook een conische constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 07:11 #1515531

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1719
Op mijn Marieholm IF geen vinkiel, kielbouten, vrijhangend roer (of roeren) en hennegatskoker (s).....maar s-spant aangebouwde kiel, met ingelamineerde ballast en aan de spiegel gehangen roer direct achter de kiel.
Misschien de beste kans om je romp dicht te houden bij aanvaring onderwater, stranding of speelse orka's ?
Zo gek waren ze vroeger niet....en ze worden nog nieuw gebouwd ook ;)

Jarenlang werden bv zwaar gebouwde Collin Archer klonen als de veiligste optie beschouwd om de wereld rond te varen. Dat lijkt nu pure nostalgie, maar had wel constructieve redenen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl