Nachtvlinder schreef :
Joop66 schreef :
In het geval van deze kielverbinding zie ik dat de bouten heel dicht bij een staande wand van een wrang zitten, en dat de afstand met een dikke stijve plaat is overbrugd. Daarmee is de kracht-intruductie weer heel dicht bij die staande wand. De situatie wordt dan vergelijkbaar met bout door en door, en een zadel er bovenop.
Maar wat is dan nog het verschil met diezelfde (maar veel kortere) bout door het vlak laten gaan pal
naast het spant)?
Dan is de beste oplossing weldegelijk om de bouten
niet door de spanten te laten gaan maar zo dicht mogelijk er naast, door het vlak! Het spant doet haar werk dan gewoon, wordt niet verzwakt door gaten daar doorheen, ziet geen te grote compressiekrachten en de bout kan kort blijven...
Idealiter wordt de kracht geintroduceert in het midden van de staande wanden van een wrang. Dus: gat in de wrang, prop daar doorheen, en de bout steunt af daar op. Omdat de wrang bedoeld is voor buigstijfheid, en het gat in het midden zit, in de neutrale laag, kost dat gat nauwelijks sterkte.
Hoe dichter je daarbij in de buurt komt, hoe beter.
Dus, als je dit niet wilt, is de volgende beste oplossing voor sterkte in de hoogte richting: door de wrang met een zadel.
Als je ook dat niet wilt, is de volgende beste oplossing: Vlak bij de wrang en de kracht introductie dmv een stijve plaat, zodicht mogelijk bij de nek. In het geval van de getoonde constructie gaat dat mis waar de wrangen zo ver uit elkaar staan dat 1 plaat niet meer beide wrangen raakt. Bovendien moet je ineens bouten aan beide kanten van de wrangen maken. Je hebt dus meer bouten nodig. Ook is er buigstijfheid/sterkte nodig tussen de wrangen wat weer kosten en gewicht met zich meebrengt.
Maar dat zijn allemaal sub-obtimalen van de ideaal situatie. Let op, he! Je kunt elk K-concept goed krijgen, maar dat kost altijd geld in de vorm van engineering, productie, en gewicht.
Kijk maar naar Porsche. De minst optimale plaatsing van de motor: achter de achteras, in navolging van de kever. Maar door heel veel engineering hebben ze dat toch best goed gekregen. En dat is gewoon een soort cult ding geworden. Net als een Harley Davidson. Maar die zijn nog immer slecht.