ReneK schreef :
@orange sunset
Dus jij bent deelnemer geweest ? Wat waren de ‘diepe inzichten’ ?
Nee, ik heb niet deelgenomen. Anders had ik de inzichten wel gedeeld. Maar na die uitnodiging vind ik het zeer bijzonder dat niemand lijkt te hebben deelgenomen. Ook niet de mensen die hier op ZF regelmatig zich uiten over het milieu.
Verder is CopperCoat gewoon net als reguliere antifouling schadelijk voor het milieu.
Dat ben ik helemaal met je eens , om een goede anti fouling te zijn komt daar uit voort dat je slecht bent voor het milieu, je wilt immers het milieu dood maken zodat het milieu niet aan de onderkant van je bootje groeit , maar de mate waarin iets ‘slecht’ is mag ook best meegenomen worden ?
Is lappen loshangend plastic , of loslatende microplastics in het water slechter of beter dan koper oxide uit Coppercoat ? (Ik weet het antwoord niet ! Dus ik vraag dat hier) en zijn alle bijkomende kosten van coppercoat vd finsulate beter/slechter voor de een als voor de ander ?
Precies, dat antwoord weet ik ook niet. En het is prima om kritisch te zijn. Maar nu lijkt het alsof finsulate geen perfecte oplossing voor alle problemen is, dus links laten liggen? Misschien is het veel beter voor het milieu ondanks de
speculatie dat er microplastics vrij komen.
Zoals ik al zei, betwijfel ik of het de bedoeling is dat er lappen plastic los gaan hangen.
Over microplastics gesproken: hoeveel microplastics komen er in de levensduur van een polyester boot vrij en door regen in het water terecht? Tenminste, gelcoat verkrijt…
Iedere 12-18 maanden kranen (diesel uitlaat gassen) plastic dat afgevoerd moet worden , plastic dat gefabriceerd moet worden na een paar jaar , is dat beter of slechter dan koperoxide in een water basis epoxy waar je 8-10 jaar het water niet voor uit hoeft ? (En nogmaals , ik weet het antwoord niet)
Wat ik wel weet is dat bij ons CC goed werkt en dat er minimaal net zoveel klachten zijn over CC dan over finsulate, maar als ik mensen spreek is het merendeel goed te spreken over CC en zijn ze (veel) negatiever over finsulate. Dat is natuurlijk’hearsay’ dus daar mag/moet je geen conclusies aan hangen
Ik
vermoed dat finsulate minder effectief is als antifouling dan coppercoat. Maar dat hoeft geen probleem te zijn als de rest van de milieuimpact een stuk minder is dan coppercoat en andere antifoulling.
Ik zie de webinar meer als een laatste poging om ‘credibility’ (ik weet zo gauw geen NL woord ervoor) te kweken dan als iets anders
Mijn vragen zouden zijn :
Werkt het goed tijdens stilliggen
Wat als het niet goed werkt tijdens stilliggen
Hoe lossen jullie garantie claims op (wij varen niet in NL en bootje er uit trekken kost al snel $1000-1500 en dan dagelijks nog meer om op de kant te staan)
Als het niet werkt , wie betaald de verwijdering incl alle kosten
Jammer dat we in een tijdzone zijn waarbij het niet makkelijk was om de webinar bij te wonen dus ik moet afgaan op de (zeer summiere info) website en dat overtuigd mij niet om voor finsulate te kiezen al waardeer ik het enorm dat finsulate wel iets organiseert
En dat zijn nu de vragen die ik van de hierboven discussiërende ZFers zou verwachten die juist tijdens die webinar beantwoord kunnen worden.
Een webinar voor min 10 man van ZF doe je trouwens niet als je zelf geen vertrouwen in je eigen product hebt. Als er na die webinar een paar ZFers zich eraan zouden wagen en de resultaten zijn bagger, dan wordt het hier op ZF terecht afgebrand en groot en uitgebreid vastgelegd.