Tijd voor een update:
Het resultaat van 2 bestellingen en 125€ wrapfolie, 2 dagen plakpogingen en %€%÷#@ ......
De mast blijft dus voorlopig een beetje paars en ik kan geen wrapfolie meer zien.
Verder klus ik gewoon lekker verder:
De achterste scepter en draad van de zeerailing zat behoorlijk in de weg als je op het zijdek wilde sturen, dus die heb ik er om te proberen eens afgehaald en een extra oogje gemonteerd op de rand halverwege de kuip. Zeerailing stopt nu met een daallijn naast de kuip. Rond het achterdek zit nog wel een preekstoel. Nieuwe railing draden zijn van 6mm dyneema "lierlijn" gesplitst, goedkoop besteld via Amazon. NB de oude staaldraad en scepters hou ik achter de hand voor het geval het niet bevalt.
NB foto is nog in de "pas" fase.
Budget "launch-bag" van een Ikeatas gemaakt. Het idee las ik ergens op een Mariholm forum (ook Zweeds natuurlijk) en met een paar kunststof inslag ogen en twee stukken dunne zeillat was het snel gemaakt. De tas kan met twee snapsluiting vast op het voordek voor het hijsen en past netjes in het schuifluik voor het strijken.
Nb voorste zeillat is hier nog iets te lang, vandaar dat hij bol staat.
Met een Harken automatisch ratelblok, Servo schootklem en wat alu resten, die ik nog had liggen, heb ik een nieuw voetblok in elkaar geknutseld. Samen met een Harken carbo blok (ook over van een vorig project) en nieuw Viadana vioolblok (Italiaans imitatie Harken) heb ik nu een lichtlopend kogellager grootschootsysteem ter vervanging van een oud en zwaar lewmar systeem. Bij definitieve montage op de overloopbalk heb ik nog een rvs spiraalveer gemonteerd, zodat hij overeind blijft staan.
Ik blijf het leuk vinden om met budget en dhz oplossingen te werken .....maar zo'n mislukt wrap-project helpt natuurlijk niet mee
Gelukkig heb ik wel net via de Marieholm FB-groep een zeer redelijke werkfok kunnen kopen voor een net prijsje , zodat de aanschaf van een nieuwe voorlopig achterwege kan blijven.......soms zit het ff tegen, maar soms ook weer eens mee.
Mast is intussen wel voorzien van een nieuwe vaste voorstag, nieuwe 5mm dyneema hekstag, nieuw rondschijnend led toplicht en stoomlicht. Ook zijn de zalingen nu voorzien van "stoppers" zodat ze worden beperkt in hun beweging naar achteren vlgs de trimguide van de Zweedse klasse-organisatie.
NB geheel gefixeerde zalingen zijn verboden in klasseregelement.
Er is nog een waslijst "kleine" puntjes (die altijd weer langer duren dan gedacht) maar binnenkort gaat de mast er weer op, de motor er aan en en de boot te water.