Een tandemkiel werkt fundamenteel anders dan een vleugelkiel. Eric Sponsberg heeft er een leesbaar atrikel over geprobliceerd ("Keel and Rudder Design" - is hier vaak naar gelinked). De essentie was volgens mij dat een (elk...) profiel zijn lift ontwikkelt op ongeveer 1/3 lengte van de koorde vanaf de leading edge. De lengte van de leading edge is belangrijker dan de lengte van de koorde. Dat is ook de reden dat profielen met een hoge aspect-ratio effectiever zijn dan low-aspect profielen bmet gelijk oppervlak.
Alles áchter de leading edge doet niet zoveel. Als je dus dezelfde koorde (de totale lengte van je kiel) opdeelt in twéé kielen, heb je twee keer een leading edge, dus twéé lift genererende profielen die samen effectiver zijn als één lang profiel.
De bulb onder jouw tandemkiel heeft als functie om lage ballast toe te voegen. Zoals je ziet zit is daar ook geen vleugelprofiel in aangebracht - hooguit wat "stroomlijn", wat bij de foto hierboven duidelijk wél het geval is.
Vergelijken lijkt mij vrij zinloos... Jouw kiel ontwikkelt zijn lift op een andere manier dan een vleugelkiel dat doet!
Verder is iedereen hier (per definitie!?) redelijk tevreden over zijn of haar compromissen die hij of zij gemaakt heeft. Zowel op zeilgebied (niemand is óntevreden over zijn zeilmaker!) als op kielkeuze. Kritische geluiden zijn daarom zelfzaam. "Self fulfilling prophecy" in de praktijk
Lastig onderwerp trouwens. Het enige dat zin heeft is één boot met twéé kielen vergelijken.
www.google.com/url?sa=t&rct=j&...N8F74CQ&opi=89978449