3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
[...]
Die keerringen dichten het best af in 1 richting. De oliekeerring dicht af van carter naar pomp toe. Waterkeerring van impeller naar carter. Deze zijn dan ook andersom tov elkaar gemonteerd.
Echter als de waterkeerring lekt dan zou het water weg moeten kunnen door een opening of verklikkergaatje tussen de keerringen. Dan merk je ook dat die afdichting niet meer werkt. Als er water in het carter zou komen, dan is dit nogal achterstallig. Is dit gaatje verstopt dan kan er water tegen die oliekeerring aan gaan drukken en kan het water in het carter komen.
Als jou theorie klopt is elk motorblok van een auto of motorfiets lek voor water van buitenaf zijn. Wat evident niet zo is.
Die moet je mij wat beter uitleggen. Ik zie die relatie namelijk niet direct.
Jazeker, een automotor heeft ook vergelijkbare keerringen en die dichten af zodat olie niet naar buiten komt via krukassen etc. En ja als het motorblok zou worden ondergedompeld en dus water van buitenaf tegen die keerring aan zou drukken, kan het zo zijn dat er water in het carter komt. Echter zijn dit niet echt normale gebruikssituaties of parkeer jij je auto een meter onder water of reinigt de motor door op iedere uitgaande as een tijdje de hogedrukreiniger te zetten of iets dergelijks? Om wat spatjes van regen tegen te houden is niet veel nodig.
We hebben het hier over impellerpompen, wat een auto niet heeft en meestal ook niet via v-snaar worden aangedreven. Auto's hebben vaak centrifugaalpompen en vaak (vrijwel altijd?) aangedreven door de distributieriem/v-snaar. Dan komt het water sowieso niet in het carter bij lekken, maar onder de auto terecht.
Centrifugaalpompen leveren meestal ook een lagere druk dan een impellerpomp op een vergelijkbare (scheeps) motor en werken zo dat ze het water tegen de buitenwand drukken. Hierdoor onstaat er juist dicht bij de as lagere druk (slingert koelvloeistof weg) tov impellerpompen die juist een hogere druk veroorzaken op de keerringen (perst met schoepen water naar buiten).