Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kwaliteit watersport gerelateerde spullen.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 11:23 #1627218

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
3Noreen schreef :
Maar doordat hij draait op kogellagers
Als dat kogellager aspect zo belangrijk is: Ik heb het uit niuewsgierigheid even opgezocht (mijn eigen pompen heb ik nooit uit elkaar hoeven te halen) en de Johnson F4B 903 pomp die op de Yanmars zitten lijken ook kogellagers te hebben.

Waarom is bij waaierpompen een V-snaar aandrijving geen probleem en bij impeller pompen wel? Ik neem aan de dat de eerste ook kogellagers heeft. Ik ben geen lager expert en in Roloff/Matek kan ik het antwoord niet vinden :(
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 12:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 11:43 #1627224

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Misschien even de moeite nemen om de uitleg in de link te lezen.
3Noreen schreef :
Dat vind ik niet. Dat schrijft De Optimaal. Die heeft het over struktureel oplossen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 11:57 #1627229

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Had ik al gedaan. Met een kogellager direct naast de v-snaar schijf aan de ene kant en eentje direct naast de afdichting aan de andere kant, lijkt de pomp al de 'optimaal-fix' vanuit de fabriek te hebben.


Het linker lager ligt bijna in lijn met de V-snaar. Heel groot kan het buigend moment op de pomp as niet zijn als de pomp goed op zijn plek zit.
Vergelijkbaar met de waaier pompen die in bijna elke indirect gekoelde motor zit (inclusief auto's). Vandaar mijn vraag.
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 12:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 12:07 #1627231

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Philip schreef :
Had ik al gedaan. Met een kogellager direct naast de v-snaar schijf aan de ene kant en eentje direct naast de afdichting aan de andere kant, lijkt de pomp al de 'optimaal-fix' vanuit de fabriek te hebben.

Alleen Andre's Yanmar lijkt geen kogellagers te hebben en is nu al een aantal keren gaan lekken.

De Optimaal schreef :
volgens mij heb je een pompje met glijlagers en een verlengde as ivm de riemaandrijving.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 12:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 12:10 #1627232

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
3Noreen schreef :
Alleen Andre's Yanmar lijkt geen kogellagers te hebben en is nu al een aantal keren gaan lekken.
Volgens mij is dat dus een misvatting. Ik heb dezelfde motor als Andre (vandaar dat dit ondwerp me zo bezig houdt) met de genoemde Johnson pomp. Of er is iets anders bij hem gemonteerd dan Yanmar normaliter doet?
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 12:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 12:19 #1627234

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Philip schreef :
3Noreen schreef :
Alleen Andre's Yanmar lijkt geen kogellagers te hebben en is nu al een aantal keren gaan lekken.
Volgens mij is dat dus een misvatting. Ik heb dezelfde motor als Andre (vandaar dat dit ondwerp me zo bezig houdt) met de genoemde Johnson pomp. Of er is iets anders bij hem gemonteerd dan Yanmar normaliter doet?

Je kunt ook iets eerder in dat draadje kan lezen dat ik zelf ook uitging van kogellagers. Het enige wat hier uitsluitsel kan geven is als Andre zijn pompje demonteert en kijkt wat er in zit.
Blijft staan dat de pomp meerdere keren te snel is gaat lekken en Yanmar niet erg happig is om garantie te geven.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 12:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 15:19 #1627267

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2489
Inkoop is een vak. En doe het al jaren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 16:39 #1627279

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
3Noreen schreef :
H700 schreef :

Deze handleiding zat in de doos en heb ik niet meer noch kan ik 'm vinden op het web/
Tough 52 of 54 watt, uit ong. 2020.

Heeft iemand die?

Het kan goed zijn dat ik die aan boord heb liggen. Van de panelen die ik vorig jaar gekocht heb. Maar ben nu niet aan boord kan dus even een weekje duren. Als iemand anders sneller is :)

Ja, dat zou fijn zijn!
Ik weet zeker dat ik of 3M strips of Sika lijmstroken (dus de Sika in banen) moest gebruiken.
Nu is dat anders; een 3M lijmplaat of de Sika met een lijmkam verdelen.

Via Webarchive toch wat anders gevonden:



Een beetje kit hier en daar is ok.

Het voorstel is dat ik voor €165 een Tough 55w kan kopen of een Nordic voor €96.
Levertijd 5 weken...
Een nieuwe Tough+ 56 watt (dus de + versie) heb ik voor €280 gezien.

Liefst heb ik een Victron paneel, stuk goedkoper en beter denk ik.
Ik kan deze nergens kwijt, zeker niet een vermogen van ruim 55w of het moet weer een hele verbouwing worden.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 16:43 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 16:58 #1627284

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
H700 schreef :
3Noreen schreef :
H700 schreef :

Deze handleiding zat in de doos en heb ik niet meer noch kan ik 'm vinden op het web/
Tough 52 of 54 watt, uit ong. 2020.

Heeft iemand die?

Het kan goed zijn dat ik die aan boord heb liggen. Van de panelen die ik vorig jaar gekocht heb. Maar ben nu niet aan boord kan dus even een weekje duren. Als iemand anders sneller is :)

Ja, dat zou fijn zijn!
Ik weet zeker dat ik of 3M strips of Sika lijmstroken (dus de Sika in banen) moest gebruiken.
Nu is dat anders; een 3M lijmplaat of de Sika met een lijmkam verdelen.


Een beetje kit hier en daar is ok.

Het voorstel is dat ik voor €165 een Tough 55w kan kopen of een Nordic voor €96.
Levertijd 5 weken...
Een nieuwe Tough+ 56 watt (dus de + versie) heb ik voor €280 gezien.

Liefst heb ik een Victron paneel, stuk goedkoper en beter denk ik.
Ik kan deze nergens kwijt, zeker niet een vermogen van ruim 55w of het moet weer een hele verbouwing worden.

Ik zal er als ik aan boord ben naar zoeken.
I.p.v. zo'n paneel kun je ook overwegen wat meer accu capaciteit te kopen. Hangt van je vaargedrag af. Kun je bijna elke nacht opladen.
Als je toch overloopbare panelen wilt zou je in mijn idee kunnen zoeken naar iets wat op een metalen plaat gelamineerd zit. Ik heb 5 verschillende merken panelen en die op een metalen drager presteren duidelijk beter. Ook "merkloze". Die zijn nu meer dan 10 jaar oud. Aan één van dat setje van vier heb ik wat moeten solderen. Maar dat kon ook.
Mijn houding is dat ik geen goed geld achter kwaad geld aan gooien. Neem je verlies dan maar.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 17:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 19:25 #1627302

@Sneaker:
De vergelijking tussen de auto-industrie en de watersportsector is verleidelijk, maar vraagt wat mij betreft om nuance.

Eens met de nuancering die je hier aanbrengt. Ik begrijp ook wel waarom de watersportbranche nooit zoals de automotive branche gaat worden. Maar wat meer professionaliteit zou ik wel waarderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 19:28 #1627303

3Noreen schreef :
Hier hebben we wel een grote user base van.

Vliegroest op de verstaging komt zeer veel voor. Daar zijn diverse draadjes op ZF over. Ik lees weinig over dat dit tot vroegtijdig falen leidt. je zou nog op engels talige fora kunnen kijken.
Het ziet niet uit. Sommige tuigers adviseren bij nieuwe verstaging bij de onderste terminals die dus open naar boven zijn. Er motorolie in te laten lopen. Ik weet ook van tuigers die voor het persen de zaak ruim insmeren met Trefolex. Maar of CS dit doet weet ik niet.

Ik had het ook een beetje toen de boot nieuw was en op zout water lag. Ik heb het nagevraagd bij een vriend van me die in de staalindustrie werkt. Het blijkt vooral bij nieuw staal voor te komen, en wordt langzaam minder. En inderdaad, nu nergens meer last van. Al lig ik dan ook op zoet water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 19:33 #1627304

Philip schreef :
3Noreen schreef :
Alleen Andre's Yanmar lijkt geen kogellagers te hebben en is nu al een aantal keren gaan lekken.
Volgens mij is dat dus een misvatting. Ik heb dezelfde motor als Andre (vandaar dat dit ondwerp me zo bezig houdt) met de genoemde Johnson pomp. Of er is iets anders bij hem gemonteerd dan Yanmar normaliter doet?


Ik had ook de standaard Johnson pomp (die bij de Yanmar hoort) inderdaad. Nu niet meer, deze schijnt degelijker te zijn. Volgens de monteur met een degelijkere constructie van de veer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 19:36 #1627306

H700 schreef :
3Noreen schreef :
H700 schreef :

Deze handleiding zat in de doos en heb ik niet meer noch kan ik 'm vinden op het web/
Tough 52 of 54 watt, uit ong. 2020.

Heeft iemand die?

Het kan goed zijn dat ik die aan boord heb liggen. Van de panelen die ik vorig jaar gekocht heb. Maar ben nu niet aan boord kan dus even een weekje duren. Als iemand anders sneller is :)

Ja, dat zou fijn zijn!
Ik weet zeker dat ik of 3M strips of Sika lijmstroken (dus de Sika in banen) moest gebruiken.
Nu is dat anders; een 3M lijmplaat of de Sika met een lijmkam verdelen.

Via Webarchive toch wat anders gevonden:



Een beetje kit hier en daar is ok.

Het voorstel is dat ik voor €165 een Tough 55w kan kopen of een Nordic voor €96.
Levertijd 5 weken...
Een nieuwe Tough+ 56 watt (dus de + versie) heb ik voor €280 gezien.

Liefst heb ik een Victron paneel, stuk goedkoper en beter denk ik.
Ik kan deze nergens kwijt, zeker niet een vermogen van ruim 55w of het moet weer een hele verbouwing worden.


Inderdaad, de instructie qua montage is aangepast. Ik hoop dat ze dit keer langer meegaan. Ik heb opnieuw voor (2 van de 3) deze panelen gekozen omdat ze qua afmetingen preces passen, en even groot zijn als de kajuitluiken. Dat is esthetisch perfect. Kwalitatief is nog even afwachten... ;). Nu al 2 x panelen onder (beperkte) garantie ingeruild.




Laatst bewerkt: 22 mei 2025 19:38 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 21:37 #1627326

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Wacht hun reactie nog wel af.
Op zich denken ze goed mee, ws draait het op 60% uit.
Qua maatvoering kan ik weinig kanten op.
De Tough+ 39 watt zou de stroom behoefte ook dekken.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 08:12 #1627381

die 60% procent kreeg ik ook (tot 2 x toe). Kennelijk is dat de policy. Het is eigenlijk gewoon een product dat niet voldoet aan de beloftes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 08:25 #1627389

3Noreen schreef :
zeekraal schreef :
Philip schreef :
Calidris schreef :
Daarom hebben waterpompen die aangedreven worden door de nokkenas ook 2 tegengestelde simmerringen, 1 waterzijdig en 1 oliezijdig. Althans zo moet het.
Ja zo zou het moeten. Toch vind ik op ZF in de gauwigheid 4 topics over water in de olie door lekkende pompen. Dus komt het toch voor.
Wellicht is de kans kleiner dat ie gaat lekken dan een lekkende V-snaar-pomp maar de impact is wel een stukje groter.

Precies.
Die oliekeerring houd geen water tegen als daar door een lekkende waterkering water tegen zou komt staan.

Leg eens uit ? Ik snap het niet.

Die keerringen dichten het best af in 1 richting. De oliekeerring dicht af van carter naar pomp toe. Waterkeerring van impeller naar carter. Deze zijn dan ook andersom tov elkaar gemonteerd.

Echter als de waterkeerring lekt dan zou het water weg moeten kunnen door een opening of verklikkergaatje tussen de keerringen. Dan merk je ook dat die afdichting niet meer werkt. Als er water in het carter zou komen, dan is dit nogal achterstallig. Is dit gaatje verstopt dan kan er water tegen die oliekeerring aan gaan drukken en kan het water in het carter komen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 08:47 #1627393

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
AndreAzuree schreef :
die 60% procent kreeg ik ook (tot 2 x toe). Kennelijk is dat de policy. Het is eigenlijk gewoon een product dat niet voldoet aan de beloftes...

Ja, ook op YBW forum (Brits) teleurstellende berichten.
Maar ik ga dit keer het montageproces goed vastleggen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 08:52 #1627394

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 274
Als we het toch over zeewaterpompen hebben; als het goed is zit op het asje tussen de pomp en motor een klein rubber o-ring. Die slingert eventueel water weg, dan komt het niet in de motor. (trouwens ongelooflijk dat iemand met droge ogen inderdaad simmeringen met een stalen veertje durft te verkopen, dat zouden ze bij de Xenos nog niet mogen doen voor een WATERpomp).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 09:14 #1627399

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
zeekraal schreef :
Philip schreef :
Calidris schreef :
Daarom hebben waterpompen die aangedreven worden door de nokkenas ook 2 tegengestelde simmerringen, 1 waterzijdig en 1 oliezijdig. Althans zo moet het.
Ja zo zou het moeten. Toch vind ik op ZF in de gauwigheid 4 topics over water in de olie door lekkende pompen. Dus komt het toch voor.
Wellicht is de kans kleiner dat ie gaat lekken dan een lekkende V-snaar-pomp maar de impact is wel een stukje groter.

Precies.
Die oliekeerring houd geen water tegen als daar door een lekkende waterkering water tegen zou komt staan.

Leg eens uit ? Ik snap het niet.

Die keerringen dichten het best af in 1 richting. De oliekeerring dicht af van carter naar pomp toe. Waterkeerring van impeller naar carter. Deze zijn dan ook andersom tov elkaar gemonteerd.

Echter als de waterkeerring lekt dan zou het water weg moeten kunnen door een opening of verklikkergaatje tussen de keerringen. Dan merk je ook dat die afdichting niet meer werkt. Als er water in het carter zou komen, dan is dit nogal achterstallig. Is dit gaatje verstopt dan kan er water tegen die oliekeerring aan gaan drukken en kan het water in het carter komen.

Als jou theorie klopt is elk motorblok van een auto of motorfiets lek voor water van buitenaf zijn. Wat evident niet zo is.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 23 mei 2025 09:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 09:16 #1627400

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
die 60% procent kreeg ik ook (tot 2 x toe). Kennelijk is dat de policy. Het is eigenlijk gewoon een product dat niet voldoet aan de beloftes...

Dat is niet ver van de netto verkoop prijs van Sunbeam naar een winkel. Heel goedkope garantie.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 13:30 #1627438

3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
[...]

Die keerringen dichten het best af in 1 richting. De oliekeerring dicht af van carter naar pomp toe. Waterkeerring van impeller naar carter. Deze zijn dan ook andersom tov elkaar gemonteerd.

Echter als de waterkeerring lekt dan zou het water weg moeten kunnen door een opening of verklikkergaatje tussen de keerringen. Dan merk je ook dat die afdichting niet meer werkt. Als er water in het carter zou komen, dan is dit nogal achterstallig. Is dit gaatje verstopt dan kan er water tegen die oliekeerring aan gaan drukken en kan het water in het carter komen.

Als jou theorie klopt is elk motorblok van een auto of motorfiets lek voor water van buitenaf zijn. Wat evident niet zo is.

Die moet je mij wat beter uitleggen. Ik zie die relatie namelijk niet direct.

Jazeker, een automotor heeft ook vergelijkbare keerringen en die dichten af zodat olie niet naar buiten komt via krukassen etc. En ja als het motorblok zou worden ondergedompeld en dus water van buitenaf tegen die keerring aan zou drukken, kan het zo zijn dat er water in het carter komt. Echter zijn dit niet echt normale gebruikssituaties of parkeer jij je auto een meter onder water of reinigt de motor door op iedere uitgaande as een tijdje de hogedrukreiniger te zetten of iets dergelijks? Om wat spatjes van regen tegen te houden is niet veel nodig.

We hebben het hier over impellerpompen, wat een auto niet heeft en meestal ook niet via v-snaar worden aangedreven. Auto's hebben vaak centrifugaalpompen en vaak (vrijwel altijd?) aangedreven door de distributieriem/v-snaar. Dan komt het water sowieso niet in het carter bij lekken, maar onder de auto terecht.

Centrifugaalpompen leveren meestal ook een lagere druk dan een impellerpomp op een vergelijkbare (scheeps) motor en werken zo dat ze het water tegen de buitenwand drukken. Hierdoor onstaat er juist dicht bij de as lagere druk (slingert koelvloeistof weg) tov impellerpompen die juist een hogere druk veroorzaken op de keerringen (perst met schoepen water naar buiten).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 23 mei 2025 13:34 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 13:49 #1627447

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 13:57 #1627449

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Je hebt vast wel wat overdruk in het carter.... En de buitenkant van de keerring houdt niet alleen stof tegen, spatwater lukt ook nog wel.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 13:59 #1627451

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Shebee schreef :
Je hebt vast wel wat overdruk in het carter.... En de buitenkant van de keerring houdt niet alleen stof tegen, spatwater lukt ook nog wel.

Het verschil in snelheid tussen die spatjes en het motorblok is minstens zo groot als de snelheid waarmee je rijdt.

Terwijl het lekwater wat uit je impellerpomp lekt door je keerring nagenoeg geen snelheid heeft t.o.v. de oliekeerring die er tegenover gemonteerd zit.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 23 mei 2025 14:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 23 mei 2025 14:04 #1627452

Mijn vorige boog had een olie gevuld zwevend lager die met een rubber mof op de schroefaskoker zat. Aan de motorzijde een enkele olie keerring en aan de schroefzijde een dubbele keerring ruggelings tegen elkaar. De binnenste om de olie binnen het lager te houden en de buitenste om het water in de schroefaskoker buiten het lager te houden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl