Calidris schreef :
pas op, komt straks vroeg of laat opmerking over pk/ton hier op ZF:whistle:
Ik heb inderdaad wel eens een lijstje geplaatst met 20 voorbeelden van zeilboten met motorvermogen, gewicht en hoe ze presteren op de motor.
Er zijn zeilboten die aan 8pk per ton niet genoeg hebben en er zijn er bij die het prima doen met 1pk per ton. Grote oceaan gaande vrachtschepen doen het soms met zo weinig als 0.06 pk per ton en die kunnen ook door erg slecht weer.
Terug naar TS. Het is normaal dat je tegenwind een stuk langzamer gaat, zeker als er ook nog golven bij komen. Of als je een flinke tuigage hebt die veel wind vangt.
Als ik tegen 6bft in motor en er staan bijbehoordende golven op redelijk open water (IJsselmeer grootte) gaat de snelheid ook terug van 6/6.5 knopen naar 3 knopen. Een keer ben ik op vlakwater een haven monding binnen gekomen waar de wind recht op de kop stond en erg vlagerig was. Met de motor volgas aan doe ik zonder wind 9.3 op de motor, de snelheid werd 0.0 toen de vlagen in die havenmond over de 70/75 knopen gingen. Zat er een sterkere vlaag tussen dan ging ik even een eindje achteruit.
Toerental van de motor zegt overigens zeker niet alles. Brandstof verbruik is een betere maatstaf voor geleverd vermogen. Als je de motor in zijn vrij zet en dan gasgeeft kun je ook 3000 toeren lopen, maar er word geen 18 pk gelevert, hooguit 1 of 2 voor het rondgooien van alle zaken die met de motor zelf te maken hebben. Het gaat erom hoeveel vermogen de schroef af kan geven aan het water. De enige manier om daar een schatting van te maken is het brandstofverbruik bekijken. Dus ga een x-aantal uur motoren en kijk hoeveel brandstof er uit je tank weg is.
Normaal draai ik 3.8/3.9 liter per uur, dat komt neer op 16 pk. Dan doet mijn boot op een windstille dag met schoon onderwaterschip net geen 6.5 knopen. Zet ik het gas helemaal open dan is het brandstof verbruik iets meer als 16 liter per uur en gaat er 80pk uit. De boot doet dan 9.3 knopen. Als ik tegen wind heb en word flink tegen gehouden door de wind en de golven, dan draai ik nog wel eens op 4.5 liter per uur, maar ook dan gaat de snelheid nog wel eens onder de 3 knopen. Het is gewoon een nadeel van een zeilboot en de meeste mensen leren er mee te leven. Ik heb er een commonrail dieseltje in staan en ik kan op de display uitlezen wat het brandstof verbruik per uur is. Ik vind dat een erg handig hulpmiddeltje. Als ik een wat langere afstand meot afleggen dan kan ik heel makkelijk zien wat het brandstofverbruik per afgelegde mijl is, optimaliseren is dan heel makkelijk te doen. Grappig genoeg ligt de optimale snelheid over de grond altijd net even anders.