Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wanneer wel of geen aankoopkeuring

Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 13:01 #175744

Dag zeilers.
Wat ik me afvroeg:
Als ik ver genoeg ben met een verkoper om tot koop over te gaan, wanneer zou ik dan om een keuring laten doen?

En wat voor keuring? Een complete keuring of alleen een deelkeuring over die onderdelen waar ik niet direct iets over kan zeggen? Zo ja welke onderdelen dan?

En moet je dat altijd doenof alleen als je twijfels hebt?

Ik denk dat je de meeste dingen zelf redelijk goed kunt zien, tenminste, ik heb inmiddels veel boten met veel verschillende soorten gebreken gezien en meestal kun je dat wel zien/horen/voelen/ruiken of te weten komen na wat doorvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 13:25 #175748

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het hangt er een beetje vanaf in hoeverre de verkoper een logboek en rekeningen ter inzage heeft, en dergelijke. Als de boot in het water ligt moet je eisen dat je ook het onderwaterschip kunt inspecteren. En als de boot op de kant ligt, kun je de motor weer niet draaiend zien. En keuring is dus het makkelijkst uit te voeren als de boot toch weer het water in of uit gaat.

Je kunt ook een specifiek deel laten inspecteren, dat scheelt flink in de kosten. Een normale inspectie van een boot van 8 meter kost al gauw € 500, dus het is maar de vraag wat je wel/niet wilt, en in hoeverre je de verkoper vertrouwt. Als je twijfels over de motor hebt, laat de verkoper de motor dan een normale inspectie/controlebeurt geven, aantoonbaar met rekening. Dan heb je al wat meer zekerheid. Fer heeft laatst ergens een hele serie aankooptips gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 13:34 #175751

Dat was inderdaad ook mijn idee. Sommige van de boten waar ik over in gesprek ben hebben ook een redelijk recent keuringsrapport dus dat helpt ook.

Die serie aankooptips van Fer ben ik benieuwd naar. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar zijn productie is nogal hoog dus het is een beetje zoeken in een hooiberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 13:36 #175752

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Dit zijn de tips die Fer gaf:

Hier wat tips voor motor controle

Je kunt een algemene inspectie zelf uitvoeren, o.a:
Motorolie visueel beoordelen (zwart van kleur is goed mayo kleur niet)
Olie op peil Is de peilstok vocht en roestvrij
Diesellekkage/zweten
Koude motoren bij aankomst
Koude start
Carterwalm, is de olievuldop niet vochtig
Rook (onbelast roken ze een weinig)
Geen olie uit de uitlaat
Koelvloeistof beoordelen, niveau, helder/geen olie
Oliedruk, koelwatertemperatuur (ook bij vollast)
De keerkoppeling beoordelen/beluisteren bij stationair belast draaien
Olie beoordelen
Schakelen beoordelen. (is bij een mechanische koppeling altijd wat ruw maar geen harde klappen)
Bedrading van de motor (niet stug en of roest vorming p de polen van de accu
Verder goed je ogen en oren de kost geven.

Mvg Fer
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 14:15 #175756

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
bij een aankoopkeuring wordt de motor altijd uitgezonderd, althans, ik heb (ANWB-keuringen) nooit anders meegemaakt.
Op de wal kun je m niet lekker laten lopen, en in het water alleen even starten en laten draaien. Geen compressiemeting, geen olieverbruik vaststellen, alleen even uitlaatgas en peilstok kijken. De koelwatertemp (lijstje Fer) kun je pas vaststellen na een klein uurtje volgas. En de meeste motoren hebben geen temp meter maar alleen een alarm.
Misschien gebeurt er tegenwoordig meer bij een keuring (Olav?)?

Ik zou een schip eerst zelf eens helemaal bekijken en binnenstebuiten keren, bekloppen, hier en daar de priem erin zetten ;-) en als je dan verder wilt maar er zijn nog twijfels, een keuring afspreken.
(Je moet tegen de verkoper in ieder geval zeggen dat er nog een keuring komt, dat kan leuke nieuwtjes op tafel brengen....)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 14:16 #175758

Als ik dan daaraan toevoeg voor de boot zelf:
-Staat en leeftijd van de zeilen
-Staat van het lopend want.
-Staat en leeftijd van het staand want:
-Verstaging: vleeshaken?
-Puttingen controleren
-Bevestiging van puttingen aan het dek controleren
-Bevestiging van zeereling controleren (haarscheuren)
-Mastvoet controleren op verzakken en scheuren
-Hoe recht of krom is de mast
-Staat de kiel recht en is er geen speling op de kiel.
-Zit er speling op het roer
-Romp controleren op osmoseverschijnselen of diepe krassen/deuken/butsen
-Dek controleren op lekkage of inwatering d.m.v. kloppen buiten op het dek en binnen op het kajuitdak.
-Ramen controleren op lekkageverschijnselen
-Bilge controleren op water
-Stinkt de boot (heeft er langere tijd water in gestaan)
-Is de boot compleet (o.a. veiligheidsuitrusting)

Aanvullingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 14:17 #175759

@t
Priem zetten in een boot die daarna van jezelf word?
Voelt pijnlijk...;)
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 14:18 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 14:29 #175763

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waverider82 schreef :
-Staat en leeftijd van de zeilen
-Staat van het lopend want: lijnen, blokken, klemmen, organisers, doorvoeren.
-Staat en leeftijd van het staand want:
-Verstaging: vleeshaken, roestvlekken, verbogen terminals, versleten schroefdraad
-Puttingen controleren op lekkage door dek en op 'in lijn' met stag
-Bevestiging van puttingen aan het dek controleren (hopelijk zitten ze niet aan het dek ;-)
-Bevestiging van zeereling en preek- en hekstoel controleren (haarscheuren), beweging, kromme scepters, railingdraden
-Mastvoet controleren op verzakken en scheuren en ondersteuning
-Hoe recht of krom is de mast
-Staat de kiel recht en is er geen speling op de kiel; hoe siet de bevestiging rondom de kiel in de romp eruit, komt er roest uit?
- zijn er sporen van lekkage binnen bij de kielbouten?
-Zit er speling op het roer? zit er water in (klotst), osmose, recht of krom? Speling van de helmstok op de as?
-Romp controleren op osmoseverschijnselen of diepe krassen/deuken/butsen/reparaties/schilderwerk
-Dek controleren op lekkage of inwatering d.m.v. kloppen buiten op het dek en binnen op het kajuitdak.+ de romp/dekverbinding nalopen op lekkages
-Ramen controleren op lekkageverschijnselen, luiken idem
-Bilge controleren op water
-Stinkt de boot (heeft er langere tijd water in gestaan)
-Is de boot compleet (o.a. veiligheidsuitrusting)
- staan alle stringers, spanten en schotten vast? geen losse stukjes laminaat bij die bevestigingen?
- is er binnen geen 'open hout' te zien (alle hout MOET rondom in de topcoat zitten en droog zijn!)
- hoe staat de motor op zijn stringers?
- doet de verlichting het (binnen en buiten) en de apparatuur?
- wat voor dieseltank en watertank zitten erin? aluminium en staal (niet RVS) krijgen lekkages (oxide resp roest). Kunnen de tanks scvhoongemaakt worden? Is er een aftappunt onderaan?

groet
t


Aanvullingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 15:03 #175769

Even over die romp/dek verbinding, dat lijkt me bij veel boten moeilijk te controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 15:08 #175770

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Interessant, dit wordt een mooie checklist voor de aanschaf van een boot. Misschien is het een idee om deze als die maximaal is aangevuld op de download-pagina van het forum te zetten. Daar staat wel een checklist, maar die heeft een andere insteek.

Wel of geen (deel)keuring hangt in mijn ogen ook af van de kennis, technisch inzicht en ervaring van de aankoper. Toen ik mijn boot kocht waren veel van de termen op deze lijst mij nog onbekend. Ik heb een volledige aankoop keuring laten uitvoeren destijds en daar was ik zeer tevreden over. Na een vochtmeting (die je zelf niet zo snel uitvoert) heeft de keurmeester ontdekt dat in de het onderwaterschip wat kleine blaasjes zaten (beginnende osmose).
Dat heeft € 1500 op de aankoopprijs gescheeld, dus die keuring was snel terugverdiend. Zelf had ik dat met de kennis van toen echt niet ontdekt. Maar ja, ik was toen ook niet op ZF;)

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 15:09 #175771

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de romp-dek verbinding kan op 3 manieren gemaakt zijn (polyester):
- een flens aan de romp naar binnen toe, waar het dek op ligt
- een flens naar buiten aan de romp en idem aan het dek, waaromheen dan vaak en rubber stootrand om de bevestiging te verbergen
- een vertikale flens aan het dek, die om de romp heen valt (shoe-box joint)

bij de 1e en 3e kun je vaak (in de kastjes) de verbinding zien.
de 2e is lastig te inspecteren, achter die rubber rand. Maar van binnen kun je m vaak wel zien.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 15:13 #175772

Een vochtmeter kan ik van een kennis lenen, enige is dat ik geen flauw idee heb wat de waarde moet zijn die dat ding aangeeft, iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 15:26 #175778

dek-romp verbinding is veelal wel zichtbaar in een ankerbak, dat geeft inicatie hoe de verbinding is, gelijmd, geschroefd etc.

Aangezien het verrichten van aankoopkeuringen mijn vak is kan ik niet onafhankelijk een advies geven om ze wel of niet uit te laten voeren. Dat mag een ieder voor zichzelf uitmaken.

Wel kan ik o.a. aangeven wat het is en niet is, nl een objectieve inspectie, zonder destructief onderzoek tegen een betaalbaar tarief, zou je echt alles tot in details uit elkaar halen, dan wordt het onbetaalbaar gezien de tijdsduur, meerdere dagen. Dan is wellicht een deelexpertise op het specifieke onderdeel een beter optie.

De inspectie is geen overname van de garantie en plichten van de verkoper zoals derden nog wel eens suggereren.

Bij koper en verkoper is veelal emotie in het spel, het is een kunst hier mee om te gaan. Ook omdat we nog wel eens de vervelende vragen (moeten) stellen mbt geschiedenis van het schip, onderhoud etc.

Verkoper dient ook in zijn rechten beschermd te worden tegen onredelijke eisen van koper. Kortom een gebrek moet zichtbaar zijn, een feit. Veronderstellingen zijn stof voor discussie als ze niet gebaseerd zijn op feiten en ook conclusies moeten gebaseerd zijn op feiten. We geven dus aan wat we wel of niet doen binnen het beperkte tijdsbestek, hetgeen nog wel eens verwarrend blijkt te zijn. Zo is een langdurige proefvaart altijd een extra waar men blijkbaar geen geld voor over heeft.
Goed overleg vooraf voorkomt een hoop onduidelijkheid over de verwachtingen is mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 17:28 #175798

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Wij hadden laatst kijkers en die keerden onze hele boot binnenstebuiten. We hadden ook gezegd dat ze dat mochten doen en zelf gingen we even een blokje om. Ze maakten ontzettend veel foto's, ook van alle slecht zichtbare hoekjes. Ik was onder de indruk van hun voortvarenheid en volgende keer durf ik zelf ook beter zo precies te kijken.

Uiteindelijk hebben ze een andere Shark gekocht, die van ons viel af op de prijs en de niet geverfde hondekooien :D Maar ik weet nu wel hoe goed ik volgende keer ga kijken. En ik vraag ook of we even alleen mogen kijken, dat overlegt makkelijker dan met de verkoper erbij.

Keuren zou ik alleen in twijfelgevallen doen. Bij een schip wat een stuk duurder is zou ik eerder een totale overwegen, maar nuchter kijken en evt wat punten laten checken is goed. Een beetje hetzelfde als met een auto kopen denk ik. Daar heb IK dan geen verstand van, maar dan ga ik op mijn gevoel af, op de eerlijkheid van de verkoper en op de kunde van een kennis of vriend. Ik koop ook niet de duurste auto's en tot nog toe ging het goed :) !
Groetjes, Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 18:58 #175829

M.. die romp dekverbinding ben ik benieuwd naar, ga goed kijken :)

@BlueLooksMarine
Ik heb ook nog ff op je website rondgeneusd :) Als het een noordelijk bootje word en ik vind een keuring nodig ben je (zijn jullie?) de kandidaat voor keuring.
In de regio waar ik zelf woon is dat eerder Olav denk ik.
Anyway dan moet het eerst zover komen.

@Paulien,

Lijkt me ook wel weer apart als iemand je trotse bezit zo binnenstebuiten keert. Dat van een blokje om vind ik niet eens zo'n gek idee, dan voel je je als koper toch een stukje minder gegeneerd om zo goed te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 19:22 #175833

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Waveride

Mijn lijstje is al door iemand voor me gepost en zou ik zeker na lopen

Verder is de prijs mede afhankelijk of een scheepskeuring zinvol is, want dit kost echt geld.

Het is ook meestal zo dat bij een scheepskeuring de motor niet word gekeurd en dit apart moet worden aangevraagd en dan loopt je echt leeg.

En als de motor meer dan 15 jaar oud is en direct gekoeld is dan weet ik al wat er is staat.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 19:25 #175834

Verder geldt dat er voor de verkopers een mededelingsplicht is omtrent evt. gebreken maar net zo belangrijk is de onderzoeksplicht voor de koper. Mochten er na de verkoop problemen optreden omtrent wezenlijke gebreken sta je een een stuk sterker mocht het voor de rechter komen.

M.a.w. als je niet kunt aantonen dat je degelijk onderzoek naar het aangekochte hebt uitgevoerd kun je niet bij de verkoper aankloppen voor evt. verborgen gebreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 19:29 #175837

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
En laat de boot uit het water halen voor eigen inspectie zoals blaren op de romp maar ook even kijken naar de schroefasspeling, dan ook maar meteen even de schroefas rond draaien met de hand.

Dit moet soepel gaan en geen weerstand punten hebben, zo wel is de schroefas waarschijnlijk krom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 19:32 #175838

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Plus aan het roer voelen of er speling op de roerkoning zit als-ie toch uit het water is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 19:33 #175839

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
;)

Dat ook natuurlijk, daar mag overigen wel wat meer speling in zitten dan de schroefas

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 19:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 20:34 #175854

Intruder schreef :
Plus aan het roer voelen of er speling op de roerkoning zit als-ie toch uit het water is.

En er even goed tegenaan "leunen"of het blad niet van de roerkoning afbreekt... en geloof me, het gebeurt zo nu en dan.
Duidelijk dan niet bestand tegen kracht, beter dan geconstateerd dan met een aanloop met golven van achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 08 feb 2011 20:45 #175859

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Blue Loeks Marine schreef :
Intruder schreef :
Plus aan het roer voelen of er speling op de roerkoning zit als-ie toch uit het water is.

En er even goed tegenaan "leunen"of het blad niet van de roerkoning afbreekt... en geloof me, het gebeurt zo nu en dan.
Duidelijk dan niet bestand tegen kracht, beter dan geconstateerd dan met een aanloop met golven van achter.

Krijg je mijns insziens toch een aardige discussie: Meneer, U vernield mijn boot etc. Hoe gaan we dan verder? Het was niet deugdelijk! Hoeveel kracht heeft u uitgevoerd?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 09 feb 2011 07:22 #175890

Lijkt me sowieso niet iets waar het roer beter van word, zou er geen "beschaafdere" manier zijn om dat te controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 09 feb 2011 07:32 #175891

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waverider82 schreef :
Lijkt me sowieso niet iets waar het roer beter van word

de normale krachten op een roer zijn echt groter dan wat jij en ik daarop kunnen uitoefenen (behalve bij heeel klein bootje misschien)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer wel of geen aankoopkeuring 09 feb 2011 07:36 #175892

Thanks
Overigens, het word nu wel een leuke checklist, iedereen natuurlijk bedankt voor z'n bijdragen.

Over osmose en vochtmeting last ik dit artikel:
www.yachtdesigns.eu/index.php/uitlegvochtmeting.html

Daarin staat o.a. dat het vochtmeten na of tijdens winterstalling weinig zin heeft omdat de boot waarschijnlijk toch al zoveel is opgedroogd dat je de vochtwaarden nauwelijks meer goed kunt interpreteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl