Erikdejong schreef :
Wat ik telkens lees bij het afdingen is dat potentiele kopers telkens lijstjes maken met gebreken en de bijbehorende kosten om dat te herstellen en vervolgens proberen dat van de vraagprijs af te trekken. Maar zo werkt het niet...
Je kunt dat best doen, maar dan moet je het wel van de nieuwprijs aftrekken en niet van de vraagprijs (afschrijving wel meenemen).
Even een stelling opwerpen:
Iedereen klaagt steen en been dat de boten helemaal niets meer waard zijn, maar iedereen die probeert het onderste uit de kan te krijgen wat prijs betreft veroorzaakt dit!
Als jij het voor elkaar krijgt om voor 50% van de vraagprijs een boot te kopen, heb je de markt weer een beetje verder om zeep geholpen en de waarde van ELKE boot in Nederland juist weer een beetje doen kelderen.
Een markt maak je met zijn allen. ik zeg: verkoop geen boten meer tenzij uiterst noodzakelijk en neem geen genoegen met minder dan de vraagprijs! We zullen die kopers eens een lesje leren!
Goed idee Erik!
Maar houden "jullie" als verkopers dan wel eerst rekening met de ongegronde prijsverhogingen gedaan tijdens de hoogconjunctuur? Die moeten dan eerst verrekend worden, evenals de omslag van gulden naar euro.
Daarnaast stel ik voor dat de schepen er dan ook wel gegrond waardevast bij liggen. Dat wil zeggen, goed onderhouden, netjes, zonder grote schades, schoon.
En als laatste stel ik dan ook voor dat "jullie" als verkopers de vraagprijs ook strak neerzetten en niet, zoals vele van jullie collega verkopers doen, een vraagprijs met daarbovenop een ruime onderhandelingsmarge.
Wat zal de zoektocht en de aankoop dan weer leuk worden!