TuuLeVi schreef :
ja, een "hele horde" met concrete voorbeelden graag van volglas boten met afvallende kielen, kast deurtjes die niet meer dicht kunnen als je de achterstag aantrekt, osmose verhalen en inwaterende roeren.
Ik was begonnen aan een lijstje, maar eigenlijk heeft elke werf met serieuze serieproductie wel een modelletje of wat met zulke missers. Behalve roeren, daar zitten in elke serie wel een paar slechten tussen.
Ilex schreef :
Zoveelste zinloze discussie. Op deze manier toch...
Kan me voorstellen dat een sandwich gebouwde polyester boot voordelen heeft tov plakhout of woodcore.
Dat die stijver en lichter is, bv.
Kan me voorstellen dat plakhout/woodcore tot een bepaalde lengte voordelen heeft. Of vanaf.
Kan me voorstellen dat een vacuüm-infusie gemaakte boot minder of net meer bouwfouten kan hebben dan...
Enzovoort.
Verhaaltjes aanhalen van afvallende kielen of knellende deurtjes... zal bij beiden voorkomen.
Misschien meer gehoord bij poly, maar daar zijn er ook 10-duizenden meer van gebouwd.
Het zou fijn zijn als er een ingezoomd wordt op de verschillende bouwwijzes, met tekortkomingen en voordelen. Zonder naar de tekortkomingen van posters te verwijzen.
Los daarvan:
Plakhout... is dat cold moulded?
Woodcore is met latjes, begrijp ik, dus strip planking?
Hoe heet het bouwen met multiplex/triplex platen + epoxy?
Plakhout, cold moulded inderdaad, en multiplex zoals rm en waarschip, zullen ook beter presteren dan elk laminaat met schuim en glas. Alleen laminaten met koolstof kunnen hout er uit presteren.
Plakhout is redelijk arbeidsintensief, vereist relatief veel kunde, en is dus duur. Reparaties kunnen ook lastig zijn, de lagen moeten stuk voor stuk in de juiste vorm weer opgebouwd worden, en vaak is het de binnenkant... En zoals altijd bij houten boten moet er erg veel aandacht besteed worden om inwatering te voorkomen. Er is gemakkelijk groot mee te bouwen, en er zijn dan ook een paar grote jachten die goed onderhouden zijn te vinden(en die zijn vaak nog steeds duur). Kleine bootjes zoals de kolibrie's kennen we ook allemaal (hoewel technisch niet cold moulded), en ook genoeg voorbeelden waarbij er wat minder op de inwatering gelet is. Wereldwijd nog best veel gebruikt voor custom jachten, al worden die steeds vaker met een schuim/composiet romp of aluminium romp gebouwd vanwege de kosten. Punten van aandacht: overal waar de coating open is, zoals beslag, vanuit een slecht teakdek, slecht onderhouden verfsysteem, en overal waar dat water van binnen is gebleven, daar rotten ze vervolgens ook door. Dit is ondanks moderne lijmen, coatings, en soms een laagje glas nog steeds een houten boot, die niet afhankelijk is van laminaat voor de sterkte.
Woodcore is inderdaad strip planking. Relatief simpele manier van bouwen, daardoor veel door zelfbouwers gebruikt. Rotten erg weinig als red Cedar gebruikt is, en bij goede onderlinge verlijming ook niet verder dan het hout/de lat wat aan inwatering blootgesteld is. Bij rompen gebeurd dat eigenlijk alleen bij schade. Ook vrij simpel te repareren, eigenlijk zoals elke schuimkern boot, alleen zal er iets meer moeite gedaan moeten worden om de sterkte weer in de kern te krijgen. Vaak is het laminaat schema aangepast on de sterkte van de kern te gebruiken. Nadeel van zelfbouwers is vaak te zien in de afwerking, de latten zijn soms zichtbaar, vooral op donkere boten waar goedkope epoxy gebruikt is, door de naharding in de zon. En soms een zelfbouwer die het schuren zat was. Als er iets rot is aan zulke boten is het vaak in het dek en de kuip, waar multiplex gebruikt is. Deze zie je vaak goedkoper voorbij komen. Werven gebruiken deze methode nog wel eens voor een prototype of one off, maar vaak wordt er dan toch voor schuim gekozen.
Woodcore is dan weer wel typisch composiet. De kern doet niet of minder mee voor de sterkte, die komt uit de vezel. Afhankelijk van de houtsoort heeft deze iets minder laminaat nodig dan foamcore, en iets minder dikte, wat een lichte, stijve, sterke romp oplevert. Waarschip gebruikt woodcore tegenwoordig in het onderwaterschip, een soort hybride.
Multiplex Boten kun je op smeren wat je wilt, het blijft multiplex. Stijf, licht, snel te bouwen. De nadelen daarvan heb je zelf inmiddels wel ondervonden
(wanneer krijgen we weer eens een update?)