Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 11:41 #675638

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Mijn Hanse 311 ligt te koop, prachtig rn goed onderhouden schip uit 2002. Link naar Hanse 311
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 12:03 #675639

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Gregor schreef :
Mijn Hanse 311 ligt te koop, prachtig rn goed onderhouden schip uit 2002. Link naar Hanse 311

Dag Gregor,

Mooi schip. Ik ben blij verrast dat de jouwe een traveller heeft. Ik snap niet dat er zoveel Hanses rondvaren zonder..

Ik ben helaas niet zo van de mahonie interieurs. Liever teak voor mij. Maar van buiten zeker een mooi schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 13:48 #675648

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Bolex schreef :
Gregor schreef :
Mijn Hanse 311 ligt te koop, prachtig rn goed onderhouden schip uit 2002. Link naar Hanse 311

Dag Gregor,

Mooi schip. Ik ben blij verrast dat de jouwe een traveller heeft. Ik snap niet dat er zoveel Hanses rondvaren zonder..

Ik ben helaas niet zo van de mahonie interieurs. Liever teak voor mij. Maar van buiten zeker een mooi schip.
dank je voor het compliment.

Je schrijft dat je van klussen houdt, dan is een mahonie interieur toch geen probleem ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 14:33 #675653

De Spirit 32 (15 jaar mee gevaren) heeft een dek met balsa (behalve misschien de allerlaatste exemplaren, van na 1990). Kan meevallen, kan tegenvallen.
De Spirit 36 (14 jaar gevaren, alweer) is echt een heel veel grotere boot dan de 32, niet te vergelijken eigenlijk met de 32.
De anderhalve meter extra betekent heel veel meer binnenruimte en ook heel veel meer gewicht. (4000 vs 7000 kg).

Bij Spirits wel goed opletten wie de afbouw gedaan heeft, en hoe. Er zijn er nogal wat die door amateurs zijn afgebouwd (gekocht in een of ander stadium als casco).
Die zelfbouwers maakten er soms een rommeltje van.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 14:42 #675655

Onze vorige boot was een Westerly Storm 33.

Wat mij betreft een absolute aanrader in deze categorie: heel sterk en stijf schip dat voor z'n gewicht heel goed loopt (heeft ons verschillende keren naar Noorwegen en Scillies gebracht)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 14:43 #675656

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Baasklusje schreef :
De Spirit 32 (15 jaar mee gevaren) heeft een dek met balsa (behalve misschien de allerlaatste exemplaren, van na 1990). Kan meevallen, kan tegenvallen.
De Spirit 36 (14 jaar gevaren, alweer) is echt een heel veel grotere boot dan de 32, niet te vergelijken eigenlijk met de 32.
De anderhalve meter extra betekent heel veel meer binnenruimte en ook heel veel meer gewicht. (4000 vs 7000 kg).

Bij Spirits wel goed opletten wie de afbouw gedaan heeft, en hoe. Er zijn er nogal wat die door amateurs zijn afgebouwd (gekocht in een of ander stadium als casco).
Die zelfbouwers maakten er soms een rommeltje van.....

Dank voor je bericht Baasklusje. We zijn ons bewust wat 1,5m doet. Puur voor het zeilen zouden we waarschijnlijk direct voor de Winner kiezen. Alleen die binnenruimte is zo verleidelijk, zeker wanneer een Spirit 36 in dezelfde price range zit als de Winner..

Dank voor je advies m.b.t. de afbouw. Daar hebben we wat aan.
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 14:44 door Bolex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 14:53 #675660

Bolex schreef :
Puur voor het zeilen zouden we waarschijnlijk direct voor de Winner kiezen. Alleen die binnenruimte is zo verleidelijk, zeker wanneer een Spirit 36 in dezelfde price range zit als de Winner..


Dat kan ik niet helemaal plaatsen. Een Spirit 36 is op alle koersen en met elke wind wat sneller of minstens even snel als de grote Winner 1120.... de 950 is gedoemd ver achter te blijven ;-)

Geen idee van de prijzen; een enkele keer is er een goede 36 te koop voor rond de 50k. Meestal duurder, de goede.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 14:56 #675663

We hebben jarenlang een 350 gehad, bouwkwaliteit is heel goed. Wel belangrijk om te kijken of de gellcoat goed is onderhouden, verder de non-teak dekken hebben een ingelegd antislip, dit verkleurt snel, dit kan gewoon met antislipverf netjes gemaakt worden.

Verder zijn de 350 met rolgrootzeil met heel licht weer 1-2 bft wat ondertuigd. In die zin is de 350 een echte cruiser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 15:53 #675670

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Baasklusje schreef :
Bolex schreef :
Puur voor het zeilen zouden we waarschijnlijk direct voor de Winner kiezen. Alleen die binnenruimte is zo verleidelijk, zeker wanneer een Spirit 36 in dezelfde price range zit als de Winner..


Dat kan ik niet helemaal plaatsen. Een Spirit 36 is op alle koersen en met elke wind wat sneller of minstens even snel als de grote Winner 1120.... de 950 is gedoemd ver achter te blijven ;-)

Geen idee van de prijzen; een enkele keer is er een goede 36 te koop voor rond de 50k. Meestal duurder, de goede.

Zeilplezier staat niet alleen gelijk aan snelheid voor ons.

Prijzen van een 36 liggen inderdaad rond de 50k. Winner 950's beginnen bij 45k ongeveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 16:01 #675672

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
TheoBakker schreef :
We hebben jarenlang een 350 gehad, bouwkwaliteit is heel goed. Wel belangrijk om te kijken of de gellcoat goed is onderhouden, verder de non-teak dekken hebben een ingelegd antislip, dit verkleurt snel, dit kan gewoon met antislipverf netjes gemaakt worden.

Verder zijn de 350 met rolgrootzeil met heel licht weer 1-2 bft wat ondertuigd. In die zin is de 350 een echte cruiser.

Dag Theo,

Dank voor je reactie. Wij willen sowieso geen rolgrootzeil. Heb je de 350 ook met gennaker gezeild?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 16:21 #675674

Bolex schreef :
Zeilplezier staat niet alleen gelijk aan snelheid voor ons.

Prijzen van een 36 liggen inderdaad rond de 50k. Winner 950's beginnen bij 45k ongeveer.

Dan wist ik het wel.... (trouwens, ik wist het in 1985 al ;-) )

SP36 zeilt ongetwijfeld 'plezieriger' dan een Winner 950. Alleen al vanwege de extra lengte, en vervolgens omdat het een prima de Ridder-ontwerp is.

Zijn die 950's echt zo duur?? 45k voor een 32-voeter?? Is twee keer te duur.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 16:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 17:00 #675676

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Baasklusje schreef :
Bolex schreef :
Zeilplezier staat niet alleen gelijk aan snelheid voor ons.

Prijzen van een 36 liggen inderdaad rond de 50k. Winner 950's beginnen bij 45k ongeveer.

Dan wist ik het wel.... (trouwens, ik wist het in 1985 al ;-) )

SP36 zeilt ongetwijfeld 'plezieriger' dan een Winner 950. Alleen al vanwege de extra lengte, en vervolgens omdat het een prima de Ridder-ontwerp is.

Zijn die 950's echt zo duur?? 45k voor een 32-voeter?? Is twee keer te duur.

Ja echt. Ik vergelijk dan wel een 1988 36" met een 1994/1996 950. De Winners zijn over het algemeen wat nieuwer. Maar wat scheelt het, 6/8 jaar. Misschien dat dit voor de motor wat uitmaakt, maar voor de rest..

Dus qua aanschaf valt het verschil wel mee. Het zijn vooral de onderhouds- en ligplaatskosten die er aanzienlijk inhakken.
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 17:03 door Bolex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 17:06 #675677

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Vaguebond schreef :
Onze vorige boot was een Westerly Storm 33.

Wat mij betreft een absolute aanrader in deze categorie: heel sterk en stijf schip dat voor z'n gewicht heel goed loopt (heeft ons verschillende keren naar Noorwegen en Scillies gebracht)

Hoi Vaguebond,

Dank voor je reactie. Goede suggestie. Ziet er op het eerste gezicht niet gek uit! Ik vind persoonlijk die Engelse schepen er altijd wat gedateerd uitzien voor hun leeftijd. Zo ook met een Sadler 32/34.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 17:25 #675679

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Tijdens de winterwedstrijden zeilen we met een 36 ft o.a. tegen een Spirit 32
Absoluut geen langzaam gebakje en een mooie boot om te zien.
Beetje afpegelen :woohoo:
Maar kijk ook even naar het bericht van het Baasklusje (zelfafgebouwde casco's kunnen kloppen maar meestal niet)
www.marktplaats.nl/a/waterspor...c624&previousPage=lr
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 24 okt 2015 17:28 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 18:02 #675690

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Kapiteinmomo schreef :
Tijdens de winterwedstrijden zeilen we met een 36 ft o.a. tegen een Spirit 32
Absoluut geen langzaam gebakje en een mooie boot om te zien.
Beetje afpegelen :woohoo:
Maar kijk ook even naar het bericht van het Baasklusje (zelfafgebouwde casco's kunnen kloppen maar meestal niet)
www.marktplaats.nl/a/waterspor...c624&previousPage=lr

Zijn er bepaalde zaken waaraan je snel kunt zien of het een 'zelfafbouw' model betreft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 18:37 #675695

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2416
Bolex schreef :

Zijn er bepaalde zaken waaraan je snel kunt zien of het een 'zelfafbouw' model betreft?





Bouwnummer ontbreekt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 18:42 #675698

Bolex: niet met genaker, wel had ik van een genua van een grotere zeilboot een soort van vrijvarende code 0 avant la lettre gemaakt. Die hielp echter maar in een heel klein koersbereik. Dit maakte lichtweer iets leuker varen.

Ter vergelijk: we voeren toendertijd veel in de vakanties op met een first 32 van een schoolmaatje. Deze first was uitgerust toendertijd met nieuwe north zeilen. Tot 3-3,5 bft was de first sneller (maar ook bv de dehler 34 is met lichtweer sneller), daarboven was de bav sneller. Dit viel op een stukje ijmuiden - scheveningen wel op 15 minuten verschil bij 5bft ten voordele van de Bav. Ook het roeroppervlak van deze bav serie is best goed te doen. Veel awb's van de grote seriemerken deden ook in die tijd al een beetje bezuinigen op het roeroppervlak zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 18:44 #675699

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
martinw schreef :
Bolex schreef :

Zijn er bepaalde zaken waaraan je snel kunt zien of het een 'zelfafbouw' model betreft?





Bouwnummer ontbreekt

Oké. Het casco krijgt dus geen bouwnummer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 18:48 #675700

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
TheoBakker schreef :
Bolex: niet met genaker, wel had ik van een genua van een grotere zeilboot een soort van vrijvarende code 0 avant la lettre gemaakt. Die hielp echter maar in een heel klein koersbereik. Dit maakte lichtweer iets leuker varen.

Ter vergelijk: we voeren toendertijd veel in de vakanties op met een first 32 van een schoolmaatje. Deze first was uitgerust toendertijd met nieuwe north zeilen. Tot 3-3,5 bft was de first sneller (maar ook bv de dehler 34 is met lichtweer sneller), daarboven was de bav sneller. Dit viel op een stukje ijmuiden - scheveningen wel op 15 minuten verschil bij 5bft ten voordele van de Bav. Ook het roeroppervlak van deze bav serie is best goed te doen. Veel awb's van de grote seriemerken deden ook in die tijd al een beetje bezuinigen op het roeroppervlak zeg maar.

Dank voor de info Theo! Zoals ik al zei is snelheid voor ons niet het belangrijkst. Heeft de 350 een prettige zeegang? Is ze goed te trimmen? Wanneer moet het eerste rif erin? Is het een stijf schip, of piept en kraakt er het e.e.a. bij harde wind of zeegang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 18:56 #675704

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Vaguebond schreef :
Onze vorige boot was een Westerly Storm 33.

Wat mij betreft een absolute aanrader in deze categorie: heel sterk en stijf schip dat voor z'n gewicht heel goed loopt (heeft ons verschillende keren naar Noorwegen en Scillies gebracht)

Hoi Vaguebond. De Westerly Storm 33 is een goede suggestie. Ik lees goede verhalen op internet. Bestaat er echter een Westerly waarbij de wand/plafondbekleding niet los laat? Haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 19:37 #675714

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Bolex schreef :

Dank voor de info Theo! Zoals ik al zei is snelheid voor ons niet het belangrijkst. Heeft de 350 een prettige zeegang? Is ze goed te trimmen?

:laugh:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 20:00 #675727

martinw schreef :
Bolex schreef :

Zijn er bepaalde zaken waaraan je snel kunt zien of het een 'zelfafbouw' model betreft?





Bouwnummer ontbreekt

Onjuist
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 20:12 #675729

Als je het niet ziet, is dat dan een probleem vraag ik me af? Of betreft het ook constructieve elementen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 20:20 #675733

  • Bolex
  • Bolex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Nachtvlinder schreef :
Als je het niet ziet, is dat dan een probleem vraag ik me af? Of betreft het ook constructieve elementen?
Goed punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw schip, 31 t/m 36 ft, veilig en degelijk 24 okt 2015 21:21 #675740

De Spirit 36 vind ik een mooi schip om te zien. Ruim van binnen en goede zeileigenschappen. Helaas is dit juist het model van Spirit waar nog wel eens problemen zijn met de kiel (sorry Baasklusje). Har.Vogel van het forum heeft er 1 gehad met kielproblemen waarbij heel de kielophanging opnieuw is opgebouwd. Op het forum is nog een andere SP36 beschreven met dezelfde problemen. In Zierikzee ligt er 1 waar de kielophang is versterkt en in Veere stond er ook 1 op de kant met hetzelfde probleem. Dat zijn er al 4 waarvan ik het gehoord heb, op ongeveer 90 (?dacht dat Capolavoro een van de laatst gebouwde SP36's is) gebouwde schepen. Is dus wel een puntje van aandacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl