Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 31 of 34 ?

31 of 34 ? 21 apr 2016 14:23 #728008

Dat klinkt ook wat veel. Het gemiddelde snelheidsrecord van de Vendee is 15,3kts
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 15:37 #728024

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ja ok, die paar duizend mijl... Vautje bedaankt.

Maar over een paar uur gemiddeld 13 haalt de Selection zeker.

Wij piekten 1,5 jaar geleden 17 op het IJsselmeer. Dat was met de FF95 1 plané. Ik heb het gemiddelde niet maar vast rond de 13 knopen. Op vlak water of de juiste golven gaat de topsnelheid op het IJsselmeer voor onze boot op 19 a 19,5 liggen.

Op zee hebben meerdere FF95 's (Harry Amsterdam en Guus Jansen hebben mij dit bevestigd) en FF110 's (denk aan een eerder bericht van P. Pruis) tussen de 21 en 23,5 gepiekt.

Zout en zoet water verschilt met dit type schepen maar zo 4 knopen. De Selection zal qua planeer-mogelijkheden niet heel veel afwijken. Ik heb iemand gesproken die in ieder geval 17 knopen heeft gehaald met een Selection. Ik ben ervan overtuigd dat het harder kan.


Make that the cat wise :laugh: Bevriend met Louis van Gaal? :laugh:
Laatst bewerkt: 21 apr 2016 18:11 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:20 #728031

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
trotti schreef :
Jeanneau Selectin is een leuke boot, maar wel al dik 20-25 jaar oud ontwerp,
Dat zijn alle andere kandidaten natuurlijk ook. Allemaal ontwerpen van begin jaren '80, een jaar of dertig oud eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:30 #728032

Boatlover schreef :
Ik heb iemand gesproken die in ieder geval 17 knopen heeft gehaald met een Selection.

Dat zal best. Ik heb 13,9 kts gehaald op het IJsselmeer met de SP36, met 2 kleine kinderen aan boord.
Flute of a cent!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:42 #728035

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
LittleWings schreef :
web schreef :
Comfortina 32 (115gr) Scanmar 33 (117gr), Dehler 31 (118gr) en Granada 32 (122gr)
waar vind je die data eigenlijk?
Allemaal van meetbrieven geplukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:47 #728038

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Snuggles schreef :
Is dit niet wat voor je: link.marktplaats.nl/m1042768578
(geen aandelen)
Jahoor, leuk detail dat de meetbrief van dit exemplaar (2010, GPH680, LPS119) online staat.

Scherp geprijsd voor een 'slechts' 21 jaar oude boot. Mooi, snel, niks mis mee behalve dat ie misschien wel érg diep steekt. Alleen ik verwacht dat-ie buiten budget blijft...

Op de toerzeilen (ik ga uit van uitgezeild, gezien de onbekende leeftijd) en instrumentarium (basic) na is-ie ook aardig "af".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:49 #728040

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
web schreef :
Allemaal van meetbrieven geplukt.
...en waar vind je die? :blush:
Ik zou de lps van een S&S 31 wel eens willen weten. Een IW 31 ofzo...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:51 #728041

LittleWings schreef :
...en waar vind je die? :blush:

orc.org
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 16:51 #728042

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nachtvlinder schreef :
Moet het geen smalle, diepe S-spant worden dan? Zal nog veel veiliger voelen!
Tja, waarom dan niet meteen een multihull, als het toch zwart-wit moet ;-)
Nachtvlinder schreef :
Ofwel: waar en hoever ga je varen, wat voor (ongeplande) omstandigheden kun je daar verwachten en kun je daar dan uberhaubt een LPS getal aan hangen? Wordt dit dan een keihard selectiecriterium ("voor de veiligheid, hé") of blijft het één van de criteria in het compromis wat boot heet!?
Neehoor, niet keihard, wel wat je zegt: een factor die meeweegt in het compromis. Maar als ik na een UK-trip ofzo de smaak te pakken heb, gaan er vast meer oversteken volgen. Meer zout, en meer kans op ongeplande omstandigheden dan bij een avondwedstrijdje IJsselmeer. En ook daar kan je flinke schuivers maken als je blundert met je spi ofzo. Effectief schat ik de kans zo goed als nul dat de mast ooit echt het water zal raken - LPS 90 - maar ik wil wel m'n bemanning vol vertrouwen kunnen zeggen dat-ie "niet kan omslaan" - ook niet als je als schipper/bemanning flink blundert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 17:02 #728043

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De Sunfast 32 heeft er ook maar 1100kg kiel onder hangen trouwens, dat is nauwelijks meer dan m'n maxi. Categorie 2 - kustwater?

Maar natuurlijk minder extreem dan de Selection die zo'n zelfde kiel onder 37 voet heeft hangen. Die heeft trouwens wel een Categorie 1 rating.

Tja, het is kiezen of delen; een echte scheurbak die (een beetje) kan planeren met laag ballastaandeel (Selection, Sunfast), of meer stabiliteit en wat gezapiger - maar ook comfortabeler - varen met af en toe een surfje... ik denk dat ik, met lichte pijn in mijn hart, het laatste nog net verkies...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 17:16 #728050

Ik heb met de dehler 12.7 gepiekt op de grevelingen :)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 18:07 #728061

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Baasklusje schreef :
Boatlover schreef :
Ik heb iemand gesproken die in ieder geval 17 knopen heeft gehaald met een Selection.

Dat zal best. Ik heb 13,9 kts gehaald op het IJsselmeer met de SP36, met 2 kleine kinderen aan boord.
Flute of a cent!

:) Vrij naar Van Gaal: that 's different cook. You can 't compare apples with pears :)

13,9 is hard met jouw boot. Je familie vind dat goed? Mijn vriendin niet, ik rag met de mannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 18:08 #728062

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
WhiteMagic schreef :
Ik heb met de dehler 12.7 gepiekt op de grevelingen :)

Dat is hard. Maar zout hè, dat helpt enorm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 18:13 #728063

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Baasklusje schreef :
orc.org
dank, ik zal er wel overheen kijken :unsure:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 21 apr 2016 18:52 #728075

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
trotti schreef :
Aernoudt schreef :
web schreef :
...
True. "Vaar er eens op" is makkelijk gezegd. Ze liggen niet voor het opscheppen en verkopers/makelaars doen naar ik hoor alleen aan proefvaarten (enigszins begrijpelijk) als het koopcontract al opgemaakt is, de prijs uitonderhandeld en alleen nog één handtekening mist.

En dan wil je eigenlijk ook nog meerdere weertypes uitproberen om een beeld te vormen.

Makkelijk gezegd? Ga jij >20.000 euro uitgeven zonder er mee te varen dan?
Zo moeilijk is dat niet, kwestie van gesprek goed voeren. Zoals je zelf aangeeft heb je het zelf nog niet geprobeerd. Jammer, want je leert er veel van.

Ligplaats kosten van een 37'er zijn hoger, maar er zit veel meer ruimte in, juist icm kinderen, en heeft een grotere kuip.

De bakstagen kun je makkelijk oplossen, want met WK6 en hoger vaar je waarschijnlijk toch niet meer met de kids er op, maar blijf je in de haven. Door de bakstagen via een blok te laten lopen (aan het einde van de opbouw) heb je de mast op voldoende spanning staan/voldoende ondersteund. En dan heb je er dus geen last van. (deed dat op mijn Dehler 38R ook)

Ik denk niet dat de mast van de Selection sterk genoeg is om zonder bakstagen te varen! Lijkt wat dat betreft wel een beetje op een x-99 mast. Lang en erg dun...

Groeten,
Johnnie

Eerst goed lezen kerel, dan pas reageren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 06:16 #728168

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
web schreef :
hscharft schreef :
Gewoon kopen ;) eerst varen en dan van de winter aanpakken. Hij zal je echt niet onder de kont weg zinken binnen een seizoen hoor.
Nee, maar droogt wel tig keer sneller in de zomer dan in de winter. We hebben het wel over een boot die al 29 jaar alleen voor korte knip/scheer/AF beurtjes uit het water geweest is. NOOIT gedroogd.

En hoewel het prima kan wachten, beslist niet dringend is... dit seizoen kan ik 'm missen... later niet meer.

Voorts behoeft de stuurstand onmiddellijke aandacht. De noodhelmstok past namelijk niet en de speling op het stuur is zodanig dat het niet lang zal duren voor ie tandjes gaat overslaan. Allemaal niet erg voor de prijs, maar ik vind het niet verantwoord om nog een seizoen mee door te varen.

Dus kopen = eerst klussen, dan varen.

Ik heb vorige winter de stuurstand volledig laten reviseren(Alle lagers vervangen) door Deltayacht in colijnsplaat. Kost iets van een 1200 euro als ik me het goed herinner.Het zelf doen is zel een hele klus om de stuurstand er af te krijgen.Dit kan enkel met een slijpmachine :ohmy: Het hele klusje is te lezen op de dehlerclub NL.

Houd er wel rekening mee dat ook andere schepen van 25jaar met een stuurstand ,dit ook moeten ondergaan.Dit is door de koper niet vermeld en in de vraagprijs ingecalculeerd zoals Pim ..
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 06:29 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 07:00 #728177

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
LittleWings schreef :
Baasklusje schreef :
orc.org
dank, ik zal er wel overheen kijken :unsure:
Je moet even registreren om meetbrieven in te kunnen kijken daar. Maar dat is gratis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 09:47 #728238

Boatlover schreef :
WhiteMagic schreef :
Ik heb met de dehler 12.7 gepiekt op de grevelingen :)

Dat is hard. Maar zout hè, dat helpt enorm.

Op dit forum is een korreltje zou áltijd een goed idee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 12:18 #728279

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
rsv schreef :
Ik heb vorige winter de stuurstand volledig laten reviseren(Alle lagers vervangen) door Deltayacht in colijnsplaat. Kost iets van een 1200 euro als ik me het goed herinner.Het zelf doen is zel een hele klus om de stuurstand er af te krijgen.Dit kan enkel met een slijpmachine :ohmy: Het hele klusje is te lezen op de dehlerclub NL.

Houd er wel rekening mee dat ook andere schepen van 25jaar met een stuurstand ,dit ook moeten ondergaan.Dit is door de koper niet vermeld en in de vraagprijs ingecalculeerd zoals Pim ..
Monteert Dehler van die matige stuurstands dan ? ;) Ik begreep van Pim dat-ie al sinds 1992 in enige mate speling vertoont, toen was-ie nog maar vijf jaar oud...

Dank voor de tips. Het stuurwiel van de Scanmar was iig spelingvrij, en dus ook niet ingecalculeerd in de vraagprijs helaas ;) De Dehler heeft wel een prettiger gekozen formaat stuurwiel; die kun je vanuit de rail nog enigszins bedienen (zij het maximaal een kwartslag totaal, heb je uiteindelijk niet zoveel aan misschien). De Scanmar hoepel is echt te klein daarvoor.
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 12:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 12:35 #728282

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
web schreef :
rsv schreef :
Ik heb vorige winter de stuurstand volledig laten reviseren(Alle lagers vervangen) door Deltayacht in colijnsplaat. Kost iets van een 1200 euro als ik me het goed herinner.Het zelf doen is zel een hele klus om de stuurstand er af te krijgen.Dit kan enkel met een slijpmachine :ohmy: Het hele klusje is te lezen op de dehlerclub NL.

Houd er wel rekening mee dat ook andere schepen van 25jaar met een stuurstand ,dit ook moeten ondergaan.Dit is door de koper niet vermeld en in de vraagprijs ingecalculeerd zoals Pim ..
Monteert Dehler van die matige stuurstands dan ? ;) Ik begreep van Pim dat-ie al sinds 1992 in enige mate speling vertoont, toen was-ie nog maar vijf jaar oud...

Dank voor de tips. Het stuurwiel van de Scanmar was iig spelingvrij, en dus ook niet ingecalculeerd in de vraagprijs helaas ;) De Dehler heeft wel een prettiger gekozen formaat stuurwiel; die kun je vanuit de rail nog enigszins bedienen (zij het maximaal een kwartslag totaal, heb je uiteindelijk niet zoveel aan misschien). De Scanmar hoepel is echt te klein daarvoor.

Op sommige Dehlers heb ik ook al een te klein stuurwiel gezien.Het mijne is gelukkige een groot exemplaar.Het stuurt prima van tegen de reling hangende.Ik was ook geen fan voor een stuurwiel,maar bij dit exemplaar had ik er onmidelijk een positieve klik mee.Op lange rakken plaats ik een confortseat tegen de reling,en het is net of je thuis in de zetel ligt :) De meeste zijn voorzien van een Whitlock stuurstand.Raar stond binnenin mijn stuurstand Solimar. Dit zijn beiden veel gebruikte stuursystemen zonder kabels maar met lagers.Dus eigenlijk niets met Dehler te maken,enkel als leverancier voor veel jachtwerven :-)
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 12:42 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 12:44 #728284

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Staat op het forum van de Dehlerclub ook een schat aan info aangaande het reviseren van deze stuurwielen / kolommen.
Daarnaast is er een gemotiveerde Technische Commissie om evt verdere vragen te beantwoorden. B)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 14:22 #728299

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
@ Web

Als je eens een keer wil mee zeilen met een optima 106 kan dat hoor.In de week kan ik ook vaak.
stuur maar een pb dan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 16:49 #728348

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Evaluationcopy schreef :
Dat klinkt ook wat veel. Het gemiddelde snelheidsrecord van de Vendee is 15,3kts

Er zijn naast races in Europa ook andere gebieden waar geraced wordt ;) Zoals bijvoorbeeld in de VS, die houden wel van competitie. Van die leuke downwind tripjes. In het geval van de door mij genoemde data: race naar zuid Chinese zee. Daar komt de info van.

Vanuit hoe ik het bekijk is de keuze niet moeilijk: meer ruimte, meer comfort, meer snelheid, veel techniek al aan boord, preventieve anti-osmose behandeling al gehad, versus een schip waar nog het nodige aan moet gebeuren, kleiner, langzamer etc.. Ook zaken als stahoogte en dergelijke, maken een groot verschil.
Voor de rest moet de topic starter lekker zelf maar bepalen wat hij doet, of niet. Proefvaren, of op z'n minst aan boord gaan is wel essentieel...
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 16:59 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 22 apr 2016 17:21 #728368

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Aernoudt schreef :
Vanuit hoe ik het bekijk is de keuze niet moeilijk: meer ruimte, meer comfort, meer snelheid, veel techniek al aan boord, preventieve anti-osmose behandeling al gehad, versus een schip waar nog het nodige aan moet gebeuren, kleiner, langzamer etc.. Ook zaken als stahoogte en dergelijke, maken een groot verschil.
Voor de rest moet de topic starter lekker zelf maar bepalen wat hij doet, of niet. Proefvaren, of op z'n minst aan boord gaan is wel essentieel...
Prioriteiten vet gemaakt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 03 mei 2016 17:16 #732021

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gisteren nog eens bij de boot van WhiteMagic langs geweest; morgen wellicht een Granada 35 bekijken.
Zag ook Etaps 32i en een First 310 voor relatief weinig, maar dat zijn wel boten met weinig ballast en stabiliteit a la Selection en andere full-crew scheurbakken. Moet je willen... ik denk toch dat ik liever iets meer lood meesleep.

Ik begin te wennen aan de D34/106. Gek dat ze zo goedkoop zijn, er staan momenteel zelfs twee upside downs te koop voor resp 26 en 28.5 duizend. Zal ook vast wel wat aan mankeren, maar toch.

Laat ik me ook niet blind staren op het lage vrijboord; voor toerzeilen kan er altijd een spatzeiltje op. En met de kop in de wind geparkeerd heb je ook geen last van overmatig geklots.
Rest vooral de dikke balk in het dak ter hoogte van de navigatietafel; stahoogte daar 170cm. Daar ga ik vast diverse malen hoofdpijn van krijgen. Ook (zelfs) bij de kombuis heb ik geen stahoogte. Misschien vermoeiend met koken, maarja, hoe vaak doe ik dat nou werkelijk zelf... :blush:
Ruim zithoogte heb ik wel overal, en dat is niet in alle boten zo. Zit zelfs in deze klasse nog regelmatig met m'n hoofd tegen het gangboord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl