Is fractioneel tuig opeens een eis geworden? Ik zette alleen vraagtekens bij de handelbaarheid van een Genua I van 48m2.
Ga je hetzelfde aandewinds oppervlak in een 7/8 tuig zetten, dan krijg je weer een moeilijker handelbaar (en erg trim-kritisch, zoals op Dehlers) grootzeil. Regen en drup... de beste manier om een (evt ook solo) handelbaarder tuig te krijgen is een kleinere boot kiezen, zoals de Scanmar 33 dus. Die ik ook beslist mooi vind, eigenlijk in alles behalve de erg klassieke spiegel.
Voor de rest heb ik eigenlijk zelfs een lichte
voorkeur voor topgetuigd, bv. omdat je dan zeker weet dat je nooit bakstagen nodig hebt
Bij de Scanmar (7/8, doorgestoken mast, niet verjongd, 1 paar gepijlde zalingen) beweert de werf dat je ze niet nodig hebt, maar geldt dat ook nog als je je spi overmoedig met een knoopje teveel trekt, en je je boeg vervolgens door een stuurfoutje in een golf boort?
jouzers schreef :
Bianca 107 heeft dezelfde romp al de Gr. 35 met andere opbouw en veelal fractioneel tuig.
Is dat wel zo? In elk geval de spiegel en kiel zijn anders, en ik kan het niet goed zien op google-foto's, maar op het eerste gezicht mis ik de platte kant onder de boeg ook. De bilge ziet er ook heel anders uit (toevallig op de foto bij een Duits exemplaar).
jouzers schreef :
Ben destijds ook gevallen voor het uiterlijk van de Granada, getwijfeld tussen de 35 en de 340 en uiteindelijk voor de laatste gegaan, de zeileigenschappen bleken ook nog eens super.
Interessant dat je voor het uiterlijk valt, en dan schepen noemt die er voor mij heel verschillend uitzien. De 340 is meer een broertje van de 375 dan van de 35. De lange hoekige ramen zijn even wennen, op het eerste gezicht had het op mij de aantrekkingskracht van een flatgebouw, maar op den duur ging ik de lijn van de opbouw wel waarderen. Beslist geen 'liefde op het eerste gezicht' zoals bij de G35 met z'n semi flushdek en dat heerlijke kontje.
jouzers schreef :
Kijk ook eens naar de Finngulf 33, erg goede zeileigenschappen met fractioneel tuig en binnen je lengte marge.
Lengte marge wel; prijs marge niet...