Zeker! Erg leuk. Maar op een gegeven moment gaat het toch vervelen, hoor.
Te elfder ure aarzel ik nog wat over de aloude helmstok versus stuurwiel kwestie. Oftewel, jahoor, ik heb weer wat nieuws bedacht om besluiteloos over te doen
Niet over ruimte in de kuip; natuurlijk staat een stuurwiel in de weg, terwijl een helmstok alle luie bemanning de kuip uit veegt
Voor allebei is wat te zeggen.
Gevoel is ook wel oké met zo'n stangensysteem, heb ik al ervaren. Whitlock Cobra 4, voor de kenners.
Maar ik mis misschien de lekkere hangplek achterin de kuip, en zie nog niet helemaal voor me, hoe je vanuit je isolement achter het stuurwiel, zicht op de telltales van het voorzeil houdt. Dat lukt met helmstok (met name met joystick) wel! Op menig wedstrijdfoto zit de stuurman (daarom?) aan de lage kant. Als dat de oplossing is, moet ik twee man
extra in de rail zetten voor dezelfde gewichtsverdeling
Dat moet ik maar ervaren bij nog een proefvaart, dus.
Alternatief is een heel directe overbrenging met een enorm patserrad, zodat je 'm goed vanuit de rail kan bedienen. Dat is duur... ik heb al gezien dat je de overbrenging niet zomaar kan veranderen. Dat betekent een geheel nieuwe stuurstand, of zelf een tandwielset laten frezen voor deze.
Dan krijg je zoiets: