Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 31 of 34 ?

31 of 34 ? 18 mei 2016 14:30 #736266

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
:laugh:

Hoe dan ook: het blijft een leuk topic om te volgen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 18 mei 2016 15:28 #736284

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zeker! Erg leuk. Maar op een gegeven moment gaat het toch vervelen, hoor.

Te elfder ure aarzel ik nog wat over de aloude helmstok versus stuurwiel kwestie. Oftewel, jahoor, ik heb weer wat nieuws bedacht om besluiteloos over te doen :whistle:

Niet over ruimte in de kuip; natuurlijk staat een stuurwiel in de weg, terwijl een helmstok alle luie bemanning de kuip uit veegt ;) Voor allebei is wat te zeggen.


Gevoel is ook wel oké met zo'n stangensysteem, heb ik al ervaren. Whitlock Cobra 4, voor de kenners.

Maar ik mis misschien de lekkere hangplek achterin de kuip, en zie nog niet helemaal voor me, hoe je vanuit je isolement achter het stuurwiel, zicht op de telltales van het voorzeil houdt. Dat lukt met helmstok (met name met joystick) wel! Op menig wedstrijdfoto zit de stuurman (daarom?) aan de lage kant. Als dat de oplossing is, moet ik twee man extra in de rail zetten voor dezelfde gewichtsverdeling :dry:

Dat moet ik maar ervaren bij nog een proefvaart, dus.

Alternatief is een heel directe overbrenging met een enorm patserrad, zodat je 'm goed vanuit de rail kan bedienen. Dat is duur... ik heb al gezien dat je de overbrenging niet zomaar kan veranderen. Dat betekent een geheel nieuwe stuurstand, of zelf een tandwielset laten frezen voor deze.

Dan krijg je zoiets: :blink:
Laatst bewerkt: 18 mei 2016 15:53 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 18 mei 2016 16:33 #736303

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Ik zou die hele boot nemen....;)
In de praktijk valt het ernstig mee met de beperking van beweginsvrijheid. Je zit bij zo' n groot wiel in het gangboord met aan beide zijden een been. Direct toegang tot het grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 18 mei 2016 16:53 #736310

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Perseus schreef :
...
In de praktijk valt het ernstig mee met de beperking van beweginsvrijheid. Je zit bij zo' n groot wiel in het gangboord met aan beide zijden een been. Direct toegang tot het grootzeil.

Hoewel dat technisch klopt: een helmstok is natuurlijk veel fijner! Niet voor niets varen de Open60's, de TP52's, de pogo 40's, de Open 40's etc. met en helmstok. Qua gevoel met je boot en de golven gaat er niets boven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 19 mei 2016 06:21 #736438

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Bij de Dehler 34 kan je ook sturen als je voor je stuur aan loef zit,en ik ben niet van de grootste. Dus teltalles kan je zo ook zien.De onderste toch.Ik las net trouwens op de Dehlerclub site dat er een momenteel mooie optima 106 te koop is.October springs.Deze heeft al heel wat revisies ondergaan,en staan ook uitgebreid op de site.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 19 mei 2016 08:22 #736481

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gisteravond uitgebreid gesproken met een stuurwielzeiler die gemiddeld de ORC klasse van de avondwedstrijden wint, en die zei me simpelweg dat je een voldoende groot wiel moet hebben, waardoor je in de rail kan zitten. Een compromis tussen erlangs klimmen en bereikbaarheid vanuit de rail. En daar hoort dan een directere overbrenging bij, maar dat is niet zo makkelijk te realiseren. Uiteindelijk kom ik daar wel uit, het is maar mechanica...

Ergens anders op het forum las ik over een afneembare joystick aan de onderkant van je stuurwiel monteren, zodat het bij de wedstrijden stuurt vanuit de rail als een helmstok. Eigenlijk is dat wel een soort van briljant :lol: Best of both worlds.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 08:23 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 19 mei 2016 09:02 #736497

web schreef :
Eigenlijk is dat wel een soort van briljant :lol: Best of both worlds.

Symptoombestrijding :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 10:30 #736516

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
web schreef :

Dan krijg je zoiets: :blink:

Ha die kuip ken ik :)

Toen we de 31.7 verruilden voor de 109 was het stuurwiel ook bij mij een flinke mentale hobbel.

Al na een paar keer zeilen was ik overtuigd dat het prima werkt maar dan wel binnen een aantal randvoorwaarden:
- stuurgevoel moet behouden worden dus: directe overbrenging en een licht wiel van aluminium of carbon om de massatraagheid (of hoe dat ook exact mag heten) van het wiel zelf te minimaliseren
- direct stuurgevoel behouden door verhouding 1 volledige omwenteling van het wiel betekent uitslag roerblad van 45 graden BB naar 45 graden SB
- een voldoende groot wiel om in het gangboord te kunnen sturen waarbij de telltales in het voorlijk van de fok goed zichtbaar blijven
- goede voorziening aan / bij de stuurstand om een voet tegen aan te zetten bij sturen vanuit het gangboord onder helling

Ik zou niet gaan prutsen met een verlenger aan het wiel. Gewoon een boot met voldoende groot wiel kopen en daar 0 concessies aan doen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 19 mei 2016 10:44 #736518

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Zelfs mijn boot met een minder groot stuurwiel geeft een prima gevoeligheid.
1 1/2 omwenteling van boord naar boord.
En ik was er zeer gauw vertrouwd mee.
En geen last meer van vast zittende schouders, het welk ik wel kreeg van de helmstok met joistick.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 10:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 10:55 #736520

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Big Time schreef :
Ha die kuip ken ik :)
Waar de zoekfunctie al niet goed voor is ;)
Big Time schreef :
- direct stuurgevoel behouden door verhouding 1 volledige omwenteling van het wiel betekent uitslag roerblad van 45 graden BB naar 45 graden SB
Hmmja, boten die dat 'out of the box' hebben zijn pas van de laatste jaren vrees ik. Het beste wat ik tot nu toe tegenkwam was 1,5 omw lock-to-lock, op de Granada 35. Waarschijnlijk een Whitlock Cobra 4R stuurstand itt de gewone Cobra 4 op de Scanmars en Dehler.
Big Time schreef :
- een voldoende groot wiel om in het gangboord te kunnen sturen waarbij de telltales in het voorlijk van de fok goed zichtbaar blijven
... wat dan weer een gigantische sta-in-de-weg is. Op een gegeven moment is het wiel zo groot dat je er doorheen kan klimmen natuurlijk ;)
Big Time schreef :
Gewoon een boot met voldoende groot wiel kopen en daar 0 concessies aan doen.
Of een helmstok. Want boten die "out of the box" zo'n groot en direct "race-wiel" hebben, zijn nog zeer ruim boven budget (vrij recent). Maargoed, het is niet zo dat dat allemaal onmogelijk te veranderen is natuurlijk.

Zomaar uit nieuwsgierigheid, wat is de diameter van dat reuzenrad op de Big Time?
EDIT: Never mind, Google had het antwoord: 137cm of (optie) 145cm.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 10:58 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 11:11 #736524

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
web schreef :
Weet niet of jouw boot is van de foto, maar ik breng graag even onder je aandacht dat er geen borgmoet achter de stangkop lijkt te zitten. Hierdoor kan de stangkop speling krijgen en is losdraaien niet uitgesloten. ;) Verder zie ik geen spie op de as en lijkt de bout er op de kop (met de moer boven) in de stangkop te zitten. Ik zou dit andersom doen: trilt de moer los dan valt de bout niet door de zwaartekracht uit de verbinding.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 11:15 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 11:14 #736526

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Denk dat die gevonden is op het www.
batengubbenogjeg.wordpress.com/tag/ror/
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48' ! 19 mei 2016 11:40 #736538

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
web schreef :
een helmstok
precies, onder de 15 meter is een wiel sowieso alleen maar aanstellerij :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 18:56 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 12:08 #736549

web schreef :
... wat dan weer een gigantische sta-in-de-weg is. Op een gegeven moment is het wiel zo groot dat je er doorheen kan klimmen natuurlijk ;)

Zolang je nog geen 80 bent en je benen op kunt tillen valt dat reuze mee hoor.

De discussie over helmstok vs stuurwiel is natuurlijk al vaker gestuurd. Mijn persoonlijke mening is dat een stuurwiel en helmstok allebei prima zijn, zolang de uitvoering maar goed is. Een klein, indirect en gevoelloos stuurwiel is waardeloos. Een groot en direct stuurwiel gaat prima. Proefvaren en proberen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 12:31 #736558

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Als je een balansroer hebt misschien. Ik heb eens een wedstrijdje op een 8 meter sloep met helmstok gestuurd, en ondanks een helmstok van bijna 2 meter was dat keihard werken. Op Apae heb ik een groter roeroppervlak, een veel zwaarder schip, en een licht lopend stuurwiel met voldoende gevoel. Waarbij er ook nog eens meer ruimte overblijft dan met een helmstok van twee meter het geval zou zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 13:04 #736564

Apae schreef :
Als je een balansroer hebt misschien. Ik heb eens een wedstrijdje op een 8 meter sloep met helmstok gestuurd, en ondanks een helmstok van bijna 2 meter was dat keihard werken

En aangezien TS een directe overbrenging zou willen om roergevoel te blijven houden, zou hij er in dat geval niets mee opschieten. Krachten en verliezen dienen hetzelfde te zijn, echte de trekrichting is anders, afhankelijk van wáár je het wiel vast pakt. Dat kan (zal?) natuurlijk wel een voordeel zijn.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 13:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 13:28 #736577

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Die snap ik even niet: bij een mechanische overbrenging tussen stuurwiel en roer heb je echt wel de feedback, vrijwel onafhankelijk van de vertraging die het systeem oplevert. Tenslotte verlies je die ook niet bij een langere helmstok.
Bij een hydraulische overbrenging van stuurwiel naar roer is dat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 13:50 #736584

Je beschrijft dat het sturen (met helmstok) bij een niet-balansroer onder bepaalde omstandigheden hard werken was. Waarom zou dit sturen minder energie kosten bij een stuurwiel met directe overbrenging? In plaats van dat je de helmstok SB/BB beweegt, beweeg je de rand van het stuurwiel SB/BB (of op en neer als je vanaf dek stuurt).

Ik denk dat dit alleen bij bepaalde hydraulische stuurpompen lichter zal sturen (het type pomp waarbij het roerblad het wiel niet kan laten bewegen), waarbij je als nadeel - wat TS dus niet wil) geen roergevoel meer hebt.

Energetisch beschouwd is een wiel slechts een verandering van kracht-richting (met bijbehorende verliezen).
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 14:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 14:50 #736600

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nachtvlinder schreef :
Je beschrijft dat het sturen (met helmstok) bij een niet-balansroer onder bepaalde omstandigheden hard werken was. Waarom zou dit sturen minder energie kosten bij een stuurwiel met directe overbrenging? In plaats van dat je de helmstok SB/BB beweegt, beweeg je de rand van het stuurwiel SB/BB (of op en neer als je vanaf dek stuurt).

Ik denk dat dit alleen bij bepaalde hydraulische stuurpompen lichter zal sturen (het type pomp waarbij het roerblad het wiel niet kan laten bewegen), waarbij je als nadeel - wat TS dus niet wil) geen roergevoel meer hebt.

Energetisch beschouwd is een wiel slechts een verandering van kracht-richting (met bijbehorende verliezen).

Statische kracht.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 16:14 #736621

Ook statisch volgens mij: met een directe overbrenging (die je nodig hebt voor het roergevoel) voel je juist óók deze statische kracht. Die kracht IS het roergevoel volgens mij.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 17:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 19 mei 2016 17:03 #736627

Leuk om toch alle afwegingen te lezen :)

Was een boot maar als een bed, dan sliep web in een twijfelaar :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 17:03 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 19 mei 2016 17:24 #736632

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 17:59 #736647

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Eh, een boot IS als een bed... je kan er toch in slapen??

En inderdaad, die foto was een van internet geplukt voorbeeld. Ik heb vooralsnog geen boot met een stuurwiel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 18:07 #736652

web schreef :
Eh, een boot IS als een bed... je kan er toch in slapen??
:

Oooh dan heb ik gevonden wat jij zoekt :


Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 18:49 #736668

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nachtvlinder schreef :
Ook statisch volgens mij: met een directe overbrenging (die je nodig hebt voor het roergevoel) voel je juist óók deze statische kracht. Die kracht IS het roergevoel volgens mij.

De statische kracht is de kracht die je moet uitoefenen om het roer in 1 stand te laten staan: die kracht hangt af van de overbrenging (bij een gegeven roer).
Wat ik bedoel te zeggen is dat die kracht ook opgevangen kan worden door het roer vast te zetten, dus dat het energetisch gezien 0 toevoegt, maar bij een stuurwiel met grote diameter en grote vertraging de mens minder energie kost dan bijboorbeeld een korte helmstok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl