Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 31 of 34 ?

33 ? 19 mei 2016 18:56 #736673

Daar ben ik het mee eens (uiteraard!), echter hoe groter de diameter/vertraging hoe minder roergevoel. Dit is toch hetzelfde effect als een langere helmstok? Minder kracht maar langere weg voor dezelfde arbeid op het roerblad?

Voor zover ik weet zijn er voor "ons soort boten" geen hydraulische systemen met een servo-achtig iets zoals de stuurbekrachtiging in je auto.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 18:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 19:09 #736680

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nachtvlinder schreef :
Daar ben ik het mee eens (uiteraard!), echter hoe groter de diameter/vertraging hoe minder roergevoel. Dit is toch hetzelfde effect als een langere helmstok? Minder kracht maar langere weg voor dezelfde arbeid op het roerblad?

Voor zover ik weet zijn er voor "ons soort boten" geen hydraulische systemen met een servo-achtig iets zoals de stuurbekrachtiging in je auto.

Hiermee ben ik het uiteraard weer mee eens! :-)

Aan de andere kant, misschien niet 100%": minder kracht hoeft niet perse te betekenen minder roergevoel als de overbrenging nauwkeurig is. Dode slag / hysteresis is wat je vooral wilt voorkomen, en wellicht massatraagheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 19:19 #736684

Misschien is het wel alleen een ergonomie verhaal: dat je van een helmstok/wiel eerder vermoeid raakt als je er niet lekker voor, naast of achter kunt zitten.

Relaxed zittend op een schuin naar buiten aflopend dek (=horizontaal onder helling) zo'n mega wiel tussen je benen omhoog en omlaag bewegen lijkt me niets mis mee (indien het wijvingsarm, spelingsvrij etc is - maar dat geldt voor een helmstok net zo hard). Ik zit op zo'n zelfde dek met een lange helmstokverlenger in m'n losse pols - bevalt ook best :)
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 19:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 19:46 #736699

Vind het een beetje vreemde discussie. Een goed ingericht zeiljacht beschikt (of zou moeten beschikken) over een
perfecte stuurautomaat. Dat reduceert het zelf sturen tot prettige periodes. Als het echt op werken gaat lijken of als het ergonomisch onaangenaam wordt stuurt de automaat. Of dat nu een wiel of een stok is.
Op m'n J33 stuurde ik alleen maar als ik het echt leuk vond, dat was best wel vaak.... Nu met de Sunfast 37 heb ik
tijdens de pinkstertrip nauwelijks gestuurd. Boot nodigt gewoon minder uit tot actief roeren.
Welke keuze je ook maakt, investeer in een goede onderdekse pilot met een rechtstreekse drive.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 19:48 #736700

Het enige nadeeltje van een helmstok vind ik dat je altijd je nek moet draaien naar voren: je zit dwars op de lengte-as van de boot (op kuipbank of dek) om goed te zitten en kunnen trekken/duwen aan de verlenger, maar je moet naar voren kijken naar de telltales in de Genua. Dus staat je kop dwars op je schouders. Dat wordt op termijn vervelend.

Met een wiel zit je met je hele lijf forward-facing (maar zie je geen telltales en zit je gewicht teveel naar achter en niet aan loef......)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 19 mei 2016 20:20 #736718

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Baasklusje schreef :
Het enige nadeeltje van een helmstok vind ik dat je altijd je nek moet draaien naar voren: je zit dwars op de lengte-as van de boot (op kuipbank of dek) om goed te zitten en kunnen trekken/duwen aan de verlenger, maar je moet naar voren kijken naar de telltales in de Genua. Dus staat je kop dwars op je schouders. Dat wordt op termijn vervelend.

Met een wiel zit je met je hele lijf forward-facing (maar zie je geen telltales en zit je gewicht teveel naar achter en niet aan loef......)

Dat vind ik inderdaad een groot voordeel van een (groot) 'patser stuurwiel', je kunt veel meer verschillende houdingen aannemen tijdens het zeilen.

Veel stuurwielen staan idd te veel achterop en zijn te klein om vanaf de zijkant te sturen. Op Big Time zit ik ruim 1 meter van de spiegel en kan ik heerlijk aan de hoge kant zitten ( met 1 voetje tegen de stuurstand onder helling) en kan ik toch de telltales zien.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 20:22 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 20 mei 2016 08:29 #736817

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
har.vogel schreef :
Vind het een beetje vreemde discussie. Een goed ingericht zeiljacht beschikt (of zou moeten beschikken) over een perfecte stuurautomaat.
Eens, maar dat met de hand sturen er dan niet meer toe doet hangt nogal af van watvoor zeiler je bent. Een "A gentleman never sails to windward" toerzeiler hoeft inderdaad zelden met de hand te sturen; maar kijkt in de regel ook niet of nauwelijks naar telltales.

Welke stuurautomaat dan ook, zou gemakkelijk afkoppelbaar moeten zijn, zodat ik niet tegen de motor van de automaat in aan het draaien ben als ik met de hand stuur. Nuja, verschillende soorten zeilers hebben verschillende soorten wensen, zullen we maar zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 20 mei 2016 09:04 #736828

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
web schreef :
...

Welke stuurautomaat dan ook, zou gemakkelijk afkoppelbaar moeten zijn, zodat ik niet tegen de motor van de automaat in aan het draaien ben als ik met de hand stuur. Nuja, verschillende soorten zeilers hebben verschillende soorten wensen, zullen we maar zeggen.

Een goede elektrische drive geeft geen weerstand, want die is niet engaged als je 'm niet gebruikt (die hebben een clutch die 'm aankoppelt (engaged) zodra nodig). Met hydraulisch heb je altijd wat weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 09:07 #736830

Dat is dan meteen ook het nadeel van een onderdekse drive, die clutch verbruikt nogal wat extra stroom waar je verder niks aan hebt behalve om de drive "engaged" te houden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 09:12 #736832

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Noballast schreef :
Dat is dan meteen ook het nadeel van een onderdekse drive, die clutch verbruikt nogal wat extra stroom waar je verder niks aan hebt behalve om de drive "engaged" te houden.

Clutch verbruit inderdaad veel stroom, maar: zeker solo varend, toch wel erg lekker, dat je meteen kunt engagen, ipv eerst de drive op het puntje te drukken (vaak pas mogelijk na lengte aanpassing, die ook tijd kost) en dan pas aan kunnen zetten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 09:20 #736833

Het gemak en voordeel van zo'n drive staat wat mij betreft niet ter discussie. Deze zit op mijn boot maar die clutch is kwa stroomverbruik een vervelend ding.

On topic weer, @Web speelt al dan niet een onderdekse automaat nog een rol in je keuzes ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

33 ? 20 mei 2016 09:58 #736836

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De veel geziene ST4000 heeft een makkelijk schuifje om 'm aan en af te koppelen (rechts, onder de motor).

Je zou zeggen dat zo'n soort koppeling ook electrisch bediend moet kunnen, en dan dus zonder continu stroom te eten.

De boot die momenteel bovenaan m'n shortlist staat heeft een ST3000:


Vind ik optisch veel fraaier, omdat het riemwiel veel meer los staat van het stuurwiel dan de dikke plastic ring van de ST4000. Er gaat natuurlijk niets boven onderdeks, esthetisch gezien...

Maar Noballast heeft gelijk, deze discussie is eigenlijk niet zo relevant voor de bootkeuze, het ontbreken van een "goeie" automaat is hoogstens een onderhandelingspunt.

Baasklusje schreef :
Met een wiel zit je met je hele lijf forward-facing (maar zie je geen telltales en zit je gewicht teveel naar achter en niet aan loef......)
"of"... want als je aan lij zit zie je de telltales wel. Tenzij je alleen de rail als "loef" beschouwt natuurlijk; dat red je met een klein wiel niet.

Voor het sta-in-de-weg probleem hebben ze ook vouwwielen bedacht natuurlijk:


Tikje prijzig wel. Zo'n ding kost evenveel als m'n huidige boot waard is ongeveer :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 10:07 #736840

En zwaar. Daarom heb ik gekozen voor een licht wiel dat vrij makkelijk is te demonteren voor in de haven, mocht ie dan in de weg zitten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 11:09 #736850

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
En in de haven zitten ze eigenlijk niet in de weg.
Ik heb alleen bij zo'n reuzenwiel altijd twijfels of dat nou veilig is op hobbelig water, dat je over de zijden of de kuipbanken erlangs moet klauteren, in plaats van veel lager op kuipvloerniveau erlangs wandelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 11:31 #736856

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Die 'in stuurwiel' automaten zijn echt bagger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 16:18 #736923

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Aernoudt schreef :
Die 'in stuurwiel' automaten zijn echt bagger...
Ben ik het met je eens.Bij mijn boot een st4000 die het vorig jaar op de eerste vakantiedag het begaf.Ding gedemonteerd en mijn vriendin voor automaat laten spelen als het nodig was :P
Dan voel je pas wat een weerstand die st4000 geeft,ook ontkoppeld.Ergens in Frankrijk lag ik naast een hollander met net een nieuwe Evo automaat ook op het stuurwiel.Die had nog een grotere weerstand in de haven dan mijn oude st 4000
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 16:19 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 18:32 #736962

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, een 3000 geeft nul weerstand. Snaartje eraf en klaar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 19:10 #736978

Wat een gel*l af en toe zeg. Als je nog nooit een flinke boot met een goed ingericht stuurwiel hebt gevaren kun je alle bezwaren wel hIer tentoonspreiden die je denkt dat er aan kleven...maar de vraag die hier wordt gesteld is ongeveer net zo goed te beantwoorden als "Hoe lekker is pudding"


Een helmstok is simpel. Alle feedback komt direct als voelbare tegenkracht je lijf in. Zoals ik web al uitlegde gaan met een stuurwiel ook andere zintuigen meedoen. Je billen voelen de boot. Je oren horen het geruis van een overtrekken roer in het zog Etc. Dat is niet anders dan bij een helmstok. Alleen met een wiel ga je er meer op Letten. Daar wordt het anders van. Niet per se minder.

Als je je boot praktisch uitzoekt op stuurgevoel dan moet je niet meer nadenken over kuipergonomie of hoe het er uit ziet. Je koopt de lichtste en grootste versie die er in je boot past.

Ik heb vele boten met kuip vullende wielen gevaren. Ook op zee in noodweer. Niks gevaarlijks aan.

Als stuurplezier zo hoog in het vaandel staat zal je bij een boot van die leeftijd vast ook alle lagers vervangen. Dus het maakt niet heel veel uit hoe hij nu stuurt. Een frisse stuurinrichting maakt alle verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 20 mei 2016 19:56 #736994

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Jammer dat dit topic over interresante boot keuzes verzand in welles nietes helm-wiel, automaten en ander geleuter....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 26 mei 2016 18:07 #739160

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat "geleuter" dwaalt mischien af maar ik vind het persoonlijk wél interessant :P

Bod gedaan, trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 26 mei 2016 18:12 #739162

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
web schreef :
Bod gedaan, trouwens.
ohw... w'rop?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 26 mei 2016 18:18 #739164

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik hoef toch niet alles te vertellen? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 26 mei 2016 18:23 #739165

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
hoeft niet, natuurlijk...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 26 mei 2016 18:35 #739167

boarderbas schreef :
Wat een gel*l af en toe zeg. Als je nog nooit een flinke boot met een goed ingericht stuurwiel hebt gevaren kun je alle bezwaren wel hIer tentoonspreiden die je denkt dat er aan kleven...maar de vraag die hier wordt gesteld is ongeveer net zo goed te beantwoorden als "Hoe lekker is pudding"


Een helmstok is simpel. Alle feedback komt direct als voelbare tegenkracht je lijf in. Zoals ik web al uitlegde gaan met een stuurwiel ook andere zintuigen meedoen. Je billen voelen de boot. Je oren horen het geruis van een overtrekken roer in het zog Etc. Dat is niet anders dan bij een helmstok. Alleen met een wiel ga je er meer op Letten. Daar wordt het anders van. Niet per se minder.

Als je je boot praktisch uitzoekt op stuurgevoel dan moet je niet meer nadenken over kuipergonomie of hoe het er uit ziet. Je koopt de lichtste en grootste versie die er in je boot past.

Ik heb vele boten met kuip vullende wielen gevaren. Ook op zee in noodweer. Niks gevaarlijks aan.

Als stuurplezier zo hoog in het vaandel staat zal je bij een boot van die leeftijd vast ook alle lagers vervangen. Dus het maakt niet heel veel uit hoe hij nu stuurt. Een frisse stuurinrichting maakt alle verschil.

he he :) , en nu iedereen weer wakker...??

En wat maakt by the way nou het stroom verbruik van een automaat of drive uit??? smorgens van de walstroom af en om 17:00 weer op.......of zoiets.

voor de rest een windvaan stuurinrichting, geen electronica, geen stroom verbruik :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

31 of 34 ? 26 mei 2016 19:23 #739180

Spannend!
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl