Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stalen jacht: wel of niet doen?

Stalen jacht: wel of niet doen? 25 aug 2019 22:34 #1076832

Erikdejong schreef :
plusfast schreef :
Ik ben dit hele weekend met mijn stalen boot op weg geweest. Op de motor, dat wel ja. Met windkracht 2 doet ie niet veel op de zeilen. Dat had ik ook niet verwacht, dus dat klopt helemaal.
Dat zegt meer over het ontwerp dan het materiaal. Ik kan een enorme waslijst aan polyester boten opratelen die geen haar beter varen als dat. Materiaal doet er niet toe, zeileigenschappen worden bepaald door een combinatie aan factoren, het gewicht (en dus voor een deel materiaalkeuze) is daar maar een heel klein onderdeel van en gemakkelijk gecompenseerd worden door meer zeildragend vermogen en meer zeiloppervlak.


"Materiaal doet er niet toe", dit lijkt me aantoonbaar onjuist: gewichtsverschillen doen er nu eenmaal toe bij het zeilen, niet alleen dynamisch gezien, maar ook in theoretische statische modellen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 05:46 #1076846

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Andreaquila schreef :
de analyse betreffende aanvangsstabiliteit deel ik, ik snap de werking van het moment, de breedte van het schip op de waterlijn. Dat je helling nodig hebt daarbij is ook logisch. Doet mijns inziens niks af van mijn argument, dat, als je eenmaal helling hebt (en die krijg je in de praktijk toch), je ballastaandeel toch een factor is....

Op het moment dat de romp verhoudingsgewijs veel zwaarder is dan je tuig gebeurt met de hoogte waarop het zwaartepunt ligt precies hetzelfde als wanneer je bij een gegeven romp meer ballast toevoegt of de ballast dieper hangt: die komt verder naar beneden te liggen. Door obv ballast-aandeel een zware en een lichte romp met elkaar te vergelijken ben je je m.i. dubbel rijk aan het rekenen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 06:03 #1076852

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Andreaquila schreef :
Erikdejong schreef :
plusfast schreef :
Ik ben dit hele weekend met mijn stalen boot op weg geweest. Op de motor, dat wel ja. Met windkracht 2 doet ie niet veel op de zeilen. Dat had ik ook niet verwacht, dus dat klopt helemaal.
Dat zegt meer over het ontwerp dan het materiaal. Ik kan een enorme waslijst aan polyester boten opratelen die geen haar beter varen als dat. Materiaal doet er niet toe, zeileigenschappen worden bepaald door een combinatie aan factoren, het gewicht (en dus voor een deel materiaalkeuze) is daar maar een heel klein onderdeel van en gemakkelijk gecompenseerd worden door meer zeildragend vermogen en meer zeiloppervlak.


"Materiaal doet er niet toe", dit lijkt me aantoonbaar onjuist: gewichtsverschillen doen er nu eenmaal toe bij het zeilen, niet alleen dynamisch gezien, maar ook in theoretische statische modellen....

Yep. W.o wet van Archimedes.
En: richtend moment = opwaartse kracht * arm (GZ).
Staar je je niet blind op een rudimentaire toename van de arm ("verticale" verplaatsing zwaartepunt * sin(helling) ), zonder te letten op een significante afname van de opwaartse kracht?

Erik schrijft niet voor niets "[kan] gemakkelijk gecompenseerd worden door meer zeildragend vermogen en meer zeiloppervlak."
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 06:09 #1076853

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Het laatste lijkt bij de Moedt niet helemaal te zijn gedaan. Als ik gegevens uit verschillende advertenties (waterverplaatsing 7 ton en zeiloppervlak 30 m2) combineer kom ik op een SA/D ratio van net boven de 8.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 06:12 #1076854

Het “paralyzing by analyzing” fenomeen is wederom goed van de grond gekomen.

Even helemaal terug: wat is de vraagstelling nu precies? Op basis van wat zijn we staal met polyester aan het vergelijken? Het gaat al lang niet meer over TS’s kleine en veel te zware bootje begrijp ik, dus wat is de hypothese precies en aan welke randvoorwaarden moeten de boten voldoen waarvan we de staal en polyester versie vergelijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 06:48 #1076863

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Nachtvlinder schreef :
Op basis van wat zijn we staal met polyester aan het vergelijken?
dat maakt niet uit; als men op het ene onderwerp niet kan winnen snijdt men een volgend aan.

Erik gaat ter illustratie de Vendee met een stalen boot varen. Materiaal doet er immers niet toe.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 06:51 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 06:55 #1076866

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
3 mm stalen huid voor een 8 meter bootje weegt 23,4 kg/m2. Een zelfde bootje van multiplex daarvan weegt de 9mm dikke huid 6,7 kg/m2. Een knappe ontwerper die uit staal een 8 meter bootje weet te ontwerpen met het zelfde zeildragend vermogen als een 8 meter bootje van multiplex.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 06:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:06 #1076868

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
3 mm stalen huid voor een 8 meter bootje weegt 23,4 kg/m2. Een zelfde bootje van multiplex daarvan weegt de 9mm dikke huid 6,7 kg/m2. Een knappe ontwerper die uit staal een 8 meter bootje weet te ontwerpen met het zelfde zeildragend vermogen als een 8 meter bootje van multiplex.
Tenminste hetzelfde? Eitje.
Richtend koppel (en daarmee zeildragend vermogen) gelijk houden terwijl de waterverplaatsing toeneemt is een grotere uitdaging.
Richtend koppel = waterverplaatsing * arm ("GZ"), dus als de waterverplaatsing toeneemt, neemt het richtend koppel onontkoombaar ook toe. (naast dat het schip wat dieper in het water komt te liggen)

Edit:
Maar hier gaat het volgens mij niet om. Het gaat erom of het zeildragend vermogen in verhouding tot de toename in de weerstand toe kan nemen. Voor die inschatting spelen veel meer factoren een rol, zoals te zien is in de uitkomsten van de sleepproeven in de Delft Systematic Yacht Hull Series.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 07:10 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:12 #1076871

TuuLeVi schreef :
Nachtvlinder schreef :
Op basis van wat zijn we staal met polyester aan het vergelijken?
dat maakt niet uit; als men op het ene onderwerp niet kan winnen snijdt men een volgend aan.

Erik gaat ter illustratie de Vendee met een stalen boot varen. Materiaal doet er immers niet toe.

dat is ook terecht, want er zijn meerdere overwegingen en argumenten waarom je voor staal dan wel poly zou kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:21 #1076879

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
3Noreen schreef :
3 mm stalen huid voor een 8 meter bootje weegt 23,4 kg/m2. Een zelfde bootje van multiplex daarvan weegt de 9mm dikke huid 6,7 kg/m2. Een knappe ontwerper die uit staal een 8 meter bootje weet te ontwerpen met het zelfde zeildragend vermogen als een 8 meter bootje van multiplex.
Tenminste hetzelfde? Eitje.
Richtend koppel (en daarmee zeildragend vermogen) gelijk houden terwijl de waterverplaatsing toeneemt is een grotere uitdaging.
Richtend koppel = waterverplaatsing * arm ("GZ"), dus als de waterverplaatsing toeneemt, neemt het richtend koppel onontkoombaar ook toe. (naast dat het schip wat dieper in het water komt te liggen)

Als de arm in de zelfde verhouding afneemt wordt het richtend vermogen niet groter. Je wil ook niet dat de zelf lozende kuip een zelf vullende kuip wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 07:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:27 #1076881

PPPPFFFFFfffffffff........................................ :whistle: :whistle:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:30 #1076883

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
3 mm stalen huid voor een 8 meter bootje weegt 23,4 kg/m2. Een zelfde bootje van multiplex daarvan weegt de 9mm dikke huid 6,7 kg/m2. Een knappe ontwerper die uit staal een 8 meter bootje weet te ontwerpen met het zelfde zeildragend vermogen als een 8 meter bootje van multiplex.
Tenminste hetzelfde? Eitje.
Richtend koppel (en daarmee zeildragend vermogen) gelijk houden terwijl de waterverplaatsing toeneemt is een grotere uitdaging.
Richtend koppel = waterverplaatsing * arm ("GZ"), dus als de waterverplaatsing toeneemt, neemt het richtend koppel onontkoombaar ook toe. (naast dat het schip wat dieper in het water komt te liggen)

Als de arm in de zelfde verhouding afneemt wordt het richtend vermogen niet groter. Je wil ook niet dat de zelf lozende kuip een zelf vullende kuip wordt.

Precies. En dat voor elkaar zien te krijgen is je uitdaging als niet zou willen dat het richtend koppel toeneemt.
In je voorbeeld zou dat betekenen dat de arm met meer dan 2/3 afneemt. Ik ben heel benieuwd hoe dat voor elkaar gekregen zou moeten worden. Ik zou het denk ik niet kunnen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:32 #1076884

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
FriendlySailor schreef :
PPPPFFFFFfffffffff........................................ :whistle: :whistle:

Sommige gekke vragen kunnen toch leuk zijn. Kun je een winnende mini-transat maken van staal ? Ieder wel denkend mens weet het antwoord wél, maar toon het maar eens aan in cijfers. In voor een (relatieve) leek begrijpelijke taal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 08:30 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 07:37 #1076885

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
3 mm stalen huid voor een 8 meter bootje weegt 23,4 kg/m2. Een zelfde bootje van multiplex daarvan weegt de 9mm dikke huid 6,7 kg/m2. Een knappe ontwerper die uit staal een 8 meter bootje weet te ontwerpen met het zelfde zeildragend vermogen als een 8 meter bootje van multiplex.
Tenminste hetzelfde? Eitje.
Richtend koppel (en daarmee zeildragend vermogen) gelijk houden terwijl de waterverplaatsing toeneemt is een grotere uitdaging.
Richtend koppel = waterverplaatsing * arm ("GZ"), dus als de waterverplaatsing toeneemt, neemt het richtend koppel onontkoombaar ook toe. (naast dat het schip wat dieper in het water komt te liggen)

Als de arm in de zelfde verhouding afneemt wordt het richtend vermogen niet groter. Je wil ook niet dat de zelf lozende kuip een zelf vullende kuip wordt.

Precies. En dat voor elkaar zien te krijgen is je uitdaging als niet zou willen dat het richtend koppel toeneemt.
In je voorbeeld zou dat betekenen dat de arm met meer dan 2/3 afneemt. Ik ben heel benieuwd hoe dat voor elkaar gekregen zou moeten worden. Ik zou het denk ik niet kunnen.

Het overgrote deel van het bouwmateriaal van een zeilboot bevind zich boven het gemeenschappelijke zwaartepunt van boot en ballast. Bouw de boot van zwaarder materiaal en het zwaartepunt gaat om hoog.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 08:20 #1076900

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
JotM schreef :
3Noreen schreef :
3 mm stalen huid voor een 8 meter bootje weegt 23,4 kg/m2. Een zelfde bootje van multiplex daarvan weegt de 9mm dikke huid 6,7 kg/m2. Een knappe ontwerper die uit staal een 8 meter bootje weet te ontwerpen met het zelfde zeildragend vermogen als een 8 meter bootje van multiplex.
Tenminste hetzelfde? Eitje.
Richtend koppel (en daarmee zeildragend vermogen) gelijk houden terwijl de waterverplaatsing toeneemt is een grotere uitdaging.
Richtend koppel = waterverplaatsing * arm ("GZ"), dus als de waterverplaatsing toeneemt, neemt het richtend koppel onontkoombaar ook toe. (naast dat het schip wat dieper in het water komt te liggen)

Als de arm in de zelfde verhouding afneemt wordt het richtend vermogen niet groter. Je wil ook niet dat de zelf lozende kuip een zelf vullende kuip wordt.

Precies. En dat voor elkaar zien te krijgen is je uitdaging als niet zou willen dat het richtend koppel toeneemt.
In je voorbeeld zou dat betekenen dat de arm met meer dan 2/3 afneemt. Ik ben heel benieuwd hoe dat voor elkaar gekregen zou moeten worden. Ik zou het denk ik niet kunnen.

Het overgrote deel van het bouwmateriaal van een zeilboot bevind zich boven het gemeenschappelijke zwaartepunt van boot en ballast. Bouw de boot van zwaarder materiaal en het zwaartepunt gaat om hoog.
Zeker. Dus dat helpt in de uitdaging, maar heeft in de reductie van de arm maar een een wijziging van Δhoogte_zwaartepunt*sin(helling) tot gevolg. Wat maar een gering deel van de arm betreft, de bulk van de grootte van de arm komt voort uit het "naar buiten" schuiven van het drukkingspunt. Ik zie nog niet hoe ik met het omhoog gaan van het zwaartepunt aan een reductie van 2/3 van de arm zou moeten komen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 08:27 #1076903

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :


Zeker. Dus dat helpt in de uitdaging, maar heeft in de reductie van de arm maar een een wijziging van Δhoogte_zwaartepunt*sin(helling) tot gevolg. Wat maar een gering deel van de arm betreft, de bulk van de grootte van de arm komt voort uit het "naar buiten" schuiven van het drukkingspunt. Ik zie nog niet hoe ik met het omhoog gaan van het zwaartepunt aan een reductie van 2/3 van de arm zou moeten komen.

Inderdaad als de boot op zijn kant legt heeft die een oneindig zeildragend vermogen !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 08:40 #1076908

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
Inderdaad als de boot op zijn kant legt heeft die een oneindig zeildragend vermogen !

Zo kijk ik er niet tegenaan.

Maar nogmaals, ik zie gewoon niet zo goed hoe met het beschreven "naar boven schuiven" 2/3 van de arm zou moeten verdwijnen.


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 09:08 #1076919

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
Mooi plaatje waaraan je goed kunt zien dat als je de boot zwaarder maakt het Heeled centre of buoyney naar het midden toe schuift. Daarbij als de toename in gewicht in de hull constructie zit het zwaartepunt naar boven gaat. Dus de horizontale afstand (GZ) tussen die twee afneemt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 09:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 09:15 #1076922

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
We zijn toch al verweg van de oorspronkelijke vraag van TS, kan dus nog wel wat bij.

Neem bv een skutsje. Stalen schip zonder ballast. Stel dat je precies dezelfde romp van carbon oid zou maken. Ja dan is dit lichter duidelijk, maar kan er ook net zo veel zeil op?? Volgens mij niet.
Zodra je kim bovenwater komt is het oprichtend koppel je gewicht x de afstand dat je drukkingspunt naar buiten is geschoven. Afstand is gelijk met de stalen romp, maar gewicht is minder dus je oprichtend moment is ook kleiner. Ergo je kan minder zeil voeren.
Het is wat mij betreft dan ook niet duidelijk of dat carbon skutsje sneller is. Zal zeker sneller 'aanspringen', maar de wedstrijd winnen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 09:21 #1076923

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
rooiedirk schreef :
We zijn toch al verweg van de oorspronkelijke vraag van TS, kan dus nog wel wat bij.

In mijn idee had ik het nog steeds over een kieljachtje van rond de 8 meter wat TS overweegt aan te schaffen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 09:22 #1076924

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
rooiedirk schreef :
We zijn toch al verweg van de oorspronkelijke vraag van TS, kan dus nog wel wat bij.

Neem bv een skutsje. Stalen schip zonder ballast. Stel dat je precies dezelfde romp van carbon oid zou maken. Ja dan is dit lichter duidelijk, maar kan er ook net zo veel zeil op?? Volgens mij niet.
Het voorbeeld waar ik net mee in m'n hoofd zat was de eerder genoemde lelievlet uitvoeren in plakhout. :)

Mijn conclusie zou trouwens hetzelfde zijn, zolang het spul in carbon of plakhout niet gaat planeren.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 09:58 #1076934

daarom had ik , in mijn gedachtenexperiment, in een boot van lichter materiaal dan staal, de boot even zwaar gemaakt door meer ballast toe te voegen. Daarmee compliceer ik natuurlijk bovenstaande analyses. Maar het is mijns inziens wel een relevant gedachte-experiment; andersom redenerend heeft een gemiddeld stalen schip wellicht een lager percentage ballastaandeel dan een polyester schip, simpelweg omdat de romp al meer weegt, zodat het % ballast van het totale gewicht afneemt. Of klopt mijn redenatie niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 10:22 #1076944

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Bij een zwaarder (stalen) schip is daarentegen het "zwaartepunt naar boven trekkend effect" van de tuigage weer kleiner.
En ik zie het verschuiven dat 3Noreen beschrijft ook wel, alleen maakt dat mijns inziens niet dat de stijfheid (en daarmee het zeildragend vermogen) (behoorlijk) toeneemt, vanwege de toename van de kracht in het richtend moment.

Dilemma: hoe verder, zonder te verzanden in de formules uit PoYD en "Fossati" en vervolgens met pek en veren te worden verjaagd? :laugh:

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Ik denk dat ik het er verder maar bij laat en me weer even terugtrek bij de bootjes waar ik me het meest senang bij voel, klein en van hout-, glas-, of basaltcomposiet. (De boot die TS overweegt is naar mijn smaak te groot; gelukkig valt daarover niet te twisten) :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 11:15 #1076972

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
JotM schreef :
Het voorbeeld waar ik net mee in m'n hoofd zat was de eerder genoemde lelievlet uitvoeren in plakhout. :)

Slecht idee, het is van zichzelf al een slecht ontwerp, de mast staat op de verkeerde plek, lopen vol bij niet al te veel heling,en de waterlijn is vreselijk kort. Wil je die gelijk houden zul je er een berg ballast in moeten gooien. Bemanningsgewicht is relatief groot, en bij gelijk zeiloppervlak zul je er dus vrijwel niets mee opschieten. Behalve veel meer onderhoud. Mooi zo laten hoe ze horen, in de tuin met bloemetjes er in.
Laatst bewerkt: 26 aug 2019 11:16 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 26 aug 2019 11:25 #1076981

Andreaquila schreef :
Maar het is mijns inziens wel een relevant gedachte-experiment; andersom redenerend heeft een gemiddeld stalen schip wellicht een lager percentage ballastaandeel dan een polyester schip, simpelweg omdat de romp al meer weegt, zodat het % ballast van het totale gewicht afneemt. Of klopt mijn redenatie niet?
Ik denk dat je redenering wel klopt, maar dat in veel gevallen bij het ontwerp de romp van stalen boten meer volume, dus meer drijfvermogen wordt gegeven als een polyester boot. Dat maakt het mogelijk in een stalen boot evenveel ballast in de kiel aan te brengen als in polyester boten. Links of rechtsom heb je met een stalen boot dus denk ik wel een achterstand: of meer volume cq. nat oppervlak, of minder ballast in de kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl