Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stalen jacht: wel of niet doen?

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 20:36 #1076257

Ivo pionier schreef :
Ik mis nog het bliksem argument bij staal! ;) bliksem op een polie boot ben je dood ;) bliksem bj staal dad een ander verhaal
En wat te denken van het milieu argument? Een stalen boot leeft langer :whistle: en is vrijwel volledig recyclebaar, iets wat je van polyester niet zeggen kunt...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 20:37 #1076259

Erikdejong schreef :
Andreaquila schreef :
Hoeveel bezitters van polyester schepen doen dat? Ik heb me daar echt nog nooit druk over gemaakt....
Maar jij bent dan ook vooral geintereseerd in boten van minder dan 10 jaar oud met oog op het onderhoud, kielbout vervanging is een puntje onderhoud wat bij mij hoger op de lijst zou staan dan het regelmatig vervangen van de verstaging.

Mijn oude boot was bijna 40 jaar oud, en heb me daar toch nooit druk over gemaakt... Heb nog nooit gehoord dat er bij een Aquila een kiel is afgevallen. En dat bij 2000 geproduceerde boten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 20:38 #1076260

Noorderzon schreef :
Je gaat met een boot naar open zee en je bent afhankelijk van de integriteit je boot. Je hele hebben en houden drijft erop. Ik vertrouw als het ware mijn leven niet eens eraan toe door met plastic bootjes naar open zee te gaan. Auto's poets je, boten niet zo zeer. Die moeten vooral zeewaardig zijn door ten allen tijde de mensenlevens drijvend te houden. Dat gaat niet met plastic...
Ik chargeer een beetje, maar bij staal ervaar ik emoties in die trant ;)

je chargeert een beetje :) inderdaad, alleen emotie, geen ratio. De wereldzeeen worden al decennia succesvol bevaren door plastic bootjes.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 20:40 #1076262

Erikdejong schreef :
Ivo pionier schreef :
Ik mis nog het bliksem argument bij staal! ;) bliksem op een polie boot ben je dood ;) bliksem bj staal dad een ander verhaal
En wat te denken van het milieu argument? Een stalen boot leeft langer :whistle: en is vrijwel volledig recyclebaar, iets wat je van polyester niet zeggen kunt...
\


dit vind ik wel een sterk argument.... polyester is niet echt afbreekbaar! Bliksem is gezien de kleine kans van voorkomen nauwelijks een argument.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 20:42 #1076265

Andreaquila schreef :
Bliksem is gezien de kleine kans van voorkomen nauwelijks een argument.
Ik heb het al gehad in 2012, ik stond erbij en keek er naar. bliksem sloeg in bij ons, maar de 5 buur boten (polyester) hadden aanzienlijk meer schade als dat wij hadden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 20:59 #1076268

Erikdejong schreef :
Andreaquila schreef :
Bliksem is gezien de kleine kans van voorkomen nauwelijks een argument.
Ik heb het al gehad in 2012, ik stond erbij en keek er naar. bliksem sloeg in bij ons, maar de 5 buur boten (polyester) hadden aanzienlijk meer schade als dat wij hadden.


je begrijpt dat je met dit individuele geval mijn stelling onderschrijft ? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 21:21 #1076275

Andreaquila schreef :
je begrijpt dat je met dit individuele geval mijn stelling onderschrijft ? :)
Ik heb over de Jaren zeker een 20 tal boten in Nederland gezien die door blikseminslag gezonken waren. Dat zijn aanzienlijk meer gevallen dan afgevallen kielen….


Uiteindelijk komt het bij materiaal keuze er op neer waar een persoon het beste gevoel bij heft. Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor het een en ander. Als je een gebruikte boot zoekt zou ik eerder naar andere zaken kijken dan het gebruikte bouwmateriaal. Ieder material heft zo zijn voor en nadelen en specifieke problemen bij onderhoud. Polyester is niet veel beter dan de meeste andere materialen.

Aluminium:sterk, licht, uitermate geschikt voor one-off en volledig recyclebaar. Gevoelig voor electrolyse.
Staal: zeer sterk, overal te repareren, makkelijk zelf te bouwen, uitermate geschikt als one-off, volledig recyclebaar en als enige material in de open buitenlucht te fabriceren. Gevoelig voor roest en kan zwaar zijn.
polyester: goedkoop in serie te bouwen, weinig onderhoud, maar gevoelig voor osmose en delaminatie, problemen zijn vaak niet zichtbaar, lekken aanzienlijk makkelijker, inwatering van sandwich materiaal en niet recyclebaar.
Hout: eerlijk, ecologisch verantwoord, geschikt voor one-off, afhankelijk van de bouwmethode geheel of gedeeltelijk recyclebaar en levert zeer stijve en vaak lichte boten op. Heeft last van rot en heeft een continue bescherming nodig van verf of epoxy.
Koolstof: ultra-licht, zeer stijf en onderhoudsvrij. Kan niet tegen puntbelasting, is UV gevoelig, zeer slecht voor het milieu tijdens het fabrikage proces, niet recyclebaar, gecompliceerd bouw proces en zeer kostbaar.

Als ik moet kiezen uit een bouwmateriaal dan hangt dat sterk af van de vraag of het een gebruikte boot of nieuwbouw is. Als het gebruikt is kijk ik eerder naar prijs, geschiktheid voor het doel, zeileigenschappen en staat van onderhoud. Als het nieuwbouw betreft kijk ik naar geschiktheid voor het doel, milieu belasting en daarna naar de kosten. Voorkeuren voor materialen heb ik eigenlijk niet. Ik heb houten, stalen en polyester boten gehad en heb zeer veel ervaring met aluminium boten. Ik heb alleen een beetje een hekel aan het feit dat staal zo slecht bekend staat onder de zeilersgemeenschap en dit is volkomen onterecht, vandaar dat ik daar regelmatig lekker dwars tegenin ga. Bij iedere boot hangt het er vanaf hoe deze gebouwd is en onderhouden is. Van ieder materiaal kun je een nagenoeg onderhoudsvrije boot bouwen, het een is niet beter als het ander in dat opzicht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 21:30 #1076280

Een stalen boot is per definitie de sterkste maar ook de traagste boot. Als je de eerste eigenschap zoekt, en de tweede
niet onoverkomelijk vindt, heb je een fantastische boot.
Erik zal ogenblikkelijk de superieure zeileigenschappen van stalen boten naar voren brengen maar dat is echt onzin.
Er doen geen stalen boten mee in de Vendee, Fastnet, ORC of wat voor race dan ook. Dat is niet voor niets. Een stalen schip
is altijd langzamer dan een boot van alu, polyester of composiet.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 21:37 #1076281

har.vogel schreef :
Er doen geen stalen boten mee in de Vendee, Fastnet, ORC of wat voor race dan ook. Dat is niet voor niets. Een stalen schip
is altijd langzamer dan een boot van alu, polyester of composiet.
Zoals ik al schreef, ik ga de uitdaging aan :) Ik heb al genoeg goed gezeilde X-en en J's van dezelfde lengte voorbij gevaren met mijn stalen ijsbreker. Het gaat allemaal om richtend-moment, zeiloppervlak, natoppervlak en lift. Gewicht heeft er weinig tot niets mee te doen.
Uiteraard zijn er zeer veel (de meerderheid) van stalen boten waarbij ze bedoeld zijn voor gemakkelijk toeren, dus kleine zeilen, korte masten, weinig diepgang en dus veel meer ballast etc. etc. Dat zijn inderdaad slechte zeilers. Maar dat dit per definitie zo is, is natuurlijk volledige onzin.
Ik heb baasklusje er uitgezeild met mijn ijsbreker tijdens een avondwedstrijdje met maar 3-4 knopen wind...

Geen stalen boten in de Vendee is duidelijk, dat mag niet van de klasseregels, en daar hebben we het over planerende boten waar gewicht wel uitmaakt, dat is dus een heel ander verhaal. In de Fastnet en de ORC doen ze overigens gewoon mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 aug 2019 21:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 21:53 #1076282

Erikdejong schreef :
Andreaquila schreef :
je begrijpt dat je met dit individuele geval mijn stelling onderschrijft ? :)
Ik heb over de Jaren zeker een 20 tal boten in Nederland gezien die door blikseminslag gezonken waren. Dat zijn aanzienlijk meer gevallen dan afgevallen kielen….


Uiteindelijk komt het bij materiaal keuze er op neer waar een persoon het beste gevoel bij heft. Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor het een en ander. Als je een gebruikte boot zoekt zou ik eerder naar andere zaken kijken dan het gebruikte bouwmateriaal. Ieder material heft zo zijn voor en nadelen en specifieke problemen bij onderhoud. Polyester is niet veel beter dan de meeste andere materialen.

Aluminium:sterk, licht, uitermate geschikt voor one-off en volledig recyclebaar. Gevoelig voor electrolyse.
Staal: zeer sterk, overal te repareren, makkelijk zelf te bouwen, uitermate geschikt als one-off, volledig recyclebaar en als enige material in de open buitenlucht te fabriceren. Gevoelig voor roest en kan zwaar zijn.
polyester: goedkoop in serie te bouwen, weinig onderhoud, maar gevoelig voor osmose en delaminatie, problemen zijn vaak niet zichtbaar, lekken aanzienlijk makkelijker, inwatering van sandwich materiaal en niet recyclebaar.
Hout: eerlijk, ecologisch verantwoord, geschikt voor one-off, afhankelijk van de bouwmethode geheel of gedeeltelijk recyclebaar en levert zeer stijve en vaak lichte boten op. Heeft last van rot en heeft een continue bescherming nodig van verf of epoxy.
Koolstof: ultra-licht, zeer stijf en onderhoudsvrij. Kan niet tegen puntbelasting, is UV gevoelig, zeer slecht voor het milieu tijdens het fabrikage proces, niet recyclebaar, gecompliceerd bouw proces en zeer kostbaar.

Als ik moet kiezen uit een bouwmateriaal dan hangt dat sterk af van de vraag of het een gebruikte boot of nieuwbouw is. Als het gebruikt is kijk ik eerder naar prijs, geschiktheid voor het doel, zeileigenschappen en staat van onderhoud. Als het nieuwbouw betreft kijk ik naar geschiktheid voor het doel, milieu belasting en daarna naar de kosten. Voorkeuren voor materialen heb ik eigenlijk niet. Ik heb houten, stalen en polyester boten gehad en heb zeer veel ervaring met aluminium boten. Ik heb alleen een beetje een hekel aan het feit dat staal zo slecht bekend staat onder de zeilersgemeenschap en dit is volkomen onterecht, vandaar dat ik daar regelmatig lekker dwars tegenin ga. Bij iedere boot hangt het er vanaf hoe deze gebouwd is en onderhouden is. Van ieder materiaal kun je een nagenoeg onderhoudsvrije boot bouwen, het een is niet beter als het ander in dat opzicht.


20 boten in heel NL? Met dergelijke kleine risico's ga ik zelf in ieder geval geen rekening houden. Verder deel ik wel je uitvoerige analyse van alle verschillende materialen. Inderdaad, ieder materiaal heeft zo zijn voor- en nadelen, mooi uiteengezet in jouw post.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 23 aug 2019 21:54 #1076283

Ach Erik, er doen echt geen stalen schepen mee in de Fastnet hoor. Vroeguh wellicht, maar nu echt niet meer.
Ik zal de eerste zijn die met je meeroept dat stalen zeiljachten over fantastische eigenschappen beschikken.
Sterk, makkelijk te repareren, veilig etc. Maar net zo snel als iets van dezelfde afmetingen wordt een beetje een
krampachtig statement van je.
Dat je met je 50 voets boot met licht weer wind vindt op 22 meter hoogte is een feit. Dat je dan een 36 voeter met een
mast die bijna 5 meter korter is voorbij drijft, zegt niets over materiaal van de romp.
Misschien kun je een voorbeeld geven van een succesvol scorend stalen jacht dit jaar in de IRC of ORC? ;)

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 00:09 #1076295

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
har.vogel schreef :
Ach Erik, er doen echt geen stalen schepen mee in de Fastnet hoor. Vroeguh wellicht, maar nu echt niet meer.
Ja hoor, dit jaar (2019) iig nog de Challenger X (X = 1,2,3), de Catzero en de Discoverer Of Hornet. Allen Challenge 72 jachten in de IRC 1 klasse. Plus de Albatros, een Challenge 67, in dezelfde klasse.

Het totaal aantal deelnemers in de IRC 1 was 63, het beste resultaat van de Challenge jachten was van de Discoverer Of Hornet, die 34ste werd.

Er liggen trouwens een paar challenge 72's te koop voor mensen met aspiraties in een stalen schip te racen: nl.yachtworld.com/boten/2000/d...hallenge-72-3178826/ . Voor 450k Pond Sterling mag je 'm meenemen.
Of deze: nl.yachtworld.com/boten/2000/d...hallenge-72-2974523/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 00:47 #1076296

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
mooie onderwerpen altijd :
staal / plastic / ferrocement / hout
ankers / ketting / lijn
windvaan / stuurautomaat


5 pagina's ., 100 posts en een beetje verder (en ik ben gestopt na de eerste halve pagina) en iedereen prijst zijn eigen bootje en geeft verantwoording voor zijn eigen keuze en waarom zijn eigen keuze het beste is

het 'echte' antwoord is , het maakt allemaal geen mallemoer uit

ieder bootje heeft onderhoud nodig en ieder materiaal heeft z'n betere en minder goede eigenschappen

het enige wat telt is "koop een bootje waar je je goed bij voelt en ga lekker varen"
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 00:49 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 06:45 #1076311

Andreaquila schreef :
Noorderzon schreef :
Je gaat met een boot naar open zee en je bent afhankelijk van de integriteit je boot. Je hele hebben en houden drijft erop. Ik vertrouw als het ware mijn leven niet eens eraan toe door met plastic bootjes naar open zee te gaan. Auto's poets je, boten niet zo zeer. Die moeten vooral zeewaardig zijn door ten allen tijde de mensenlevens drijvend te houden. Dat gaat niet met plastic...
Ik chargeer een beetje, maar bij staal ervaar ik emoties in die trant ;)

je chargeert een beetje :) inderdaad, alleen emotie, geen ratio. De wereldzeeen worden al decennia succesvol bevaren door plastic bootjes.....

Toch zou ik heel raar opkijken als statistisch gezien polyester net zo betrouwbaar/veilig/goed blijkt te zijn als staal. Argumenten dat de meeste pleziervaartboten van polyester zijn moet je volgens mij niet zoeken in de rationele keuze voor een kwalitatief goede en veilige boot, maar in de wens om goedkoop in serie te kunnen bouwen. Tja, dan wint plastic het :evil:
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 06:47 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 06:54 #1076312

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
har.vogel schreef :
Een stalen boot is per definitie de sterkste maar ook de traagste boot.

Maar ook meteen de laatste boot op het water. Terwijl plastic 2 handen nodig heeft om zich vast te houden op de Rodeo stier krijg ik van binnen nog een vers gezet kopje koffie aangereikt. Maar idd met 1 bft vaar je rondjes om me heen en met 5bft is 75% al afgehaakt.

Als ik ergens snel wil zijn, pak ik wel de auto.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 07:37 #1076319

Noorderzon schreef :
Andreaquila schreef :
Noorderzon schreef :
Je gaat met een boot naar open zee en je bent afhankelijk van de integriteit je boot. Je hele hebben en houden drijft erop. Ik vertrouw als het ware mijn leven niet eens eraan toe door met plastic bootjes naar open zee te gaan. Auto's poets je, boten niet zo zeer. Die moeten vooral zeewaardig zijn door ten allen tijde de mensenlevens drijvend te houden. Dat gaat niet met plastic...
Ik chargeer een beetje, maar bij staal ervaar ik emoties in die trant ;)

je chargeert een beetje :) inderdaad, alleen emotie, geen ratio. De wereldzeeen worden al decennia succesvol bevaren door plastic bootjes.....

Toch zou ik heel raar opkijken als statistisch gezien polyester net zo betrouwbaar/veilig/goed blijkt te zijn als staal. Argumenten dat de meeste pleziervaartboten van polyester zijn moet je volgens mij niet zoeken in de rationele keuze voor een kwalitatief goede en veilige boot, maar in de wens om goedkoop in serie te kunnen bouwen. Tja, dan wint plastic het :evil:

dat zou zo kunnen zijn, maar de data en dus het bewijs, ontbreekt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 08:52 #1076337

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
het 'echte' antwoord is , het maakt allemaal geen mallemoer uit

ieder bootje heeft onderhoud nodig en ieder materiaal heeft z'n betere en minder goede eigenschappen

het enige wat telt is "koop een bootje waar je je goed bij voelt en ga lekker varen"

Ik denk dat dit aardig waar is en een woodcore of plakhout boot of een stalen boot die goed in de coating zit kost echt niet heel veel meer werk dan polyester als je m bij houd. Daarbij heb je met hout weer een voordeeltje dat een niet geïsoleerde boot toch redelijk warm van binnen is ik heb DavidS dit als een voordeel horen noemen toen hij bij mij aan boord was met SSR

JotM schreef
Ja hoor, dit jaar (2019) iig nog de Challenger X (X = 1,2,3), de Catzero en de Discoverer Of Hornet. Allen Challenge 72 jachten in de IRC 1 klasse. Plus de Albatros, een Challenge 67, in dezelfde klasse.

Wat enorm grote schepen 4 Sopranino's achter elkaar haal ik nog die lengte niet :silly:

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 09:17 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 08:56 #1076339

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
mgbgt1975 schreef :
har.vogel schreef :
Een stalen boot is per definitie de sterkste maar ook de traagste boot.

Maar ook meteen de laatste boot op het water. Terwijl plastic 2 handen nodig heeft om zich vast te houden op de Rodeo stier krijg ik van binnen nog een vers gezet kopje koffie aangereikt. Maar idd met 1 bft vaar je rondjes om me heen en met 5bft is 75% al afgehaakt.

Als ik ergens snel wil zijn, pak ik wel de auto.

Meeste woonboten blijven altijd op het water. Inderdaad gaan niet vooruit. Maar een kopje koffie serveren is geen enkel probleem. Als het kopje koffie het selectie criterium moet zijn waarop je een boot uitzoekt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 08:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 09:06 #1076342

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
mgbgt1975 schreef :
Terwijl plastic 2 handen nodig heeft om zich vast te houden op de Rodeo stier krijg ik van binnen nog een vers gezet kopje koffie aangereikt. Maar idd met 1 bft vaar je rondjes om me heen en met 5bft is 75% al afgehaakt.
Is dat vanwege het materiaal waarmee de romp is gebouwd, of vanwege de vorm waarin de romp is gebouwd?


(allemaal VVK)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 09:14 #1076344

ReneK schreef :
mooie onderwerpen altijd :
staal / plastic / ferrocement / hout
ankers / ketting / lijn
windvaan / stuurautomaat


5 pagina's ., 100 posts en een beetje verder (en ik ben gestopt na de eerste halve pagina) en iedereen prijst zijn eigen bootje en geeft verantwoording voor zijn eigen keuze en waarom zijn eigen keuze het beste is

het 'echte' antwoord is , het maakt allemaal geen mallemoer uit

ieder bootje heeft onderhoud nodig en ieder materiaal heeft z'n betere en minder
het enige wat telt is "koop een bootje waar je je goed bij voelt en ga lekker varen"

Helemaal mee eens, ik vaar zelf beroepsmatiff met en op van alles. Eigen bootje is het best!!
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 09:17 door Blue Loeks Marine. Reden: Commentaar verkeerd in post gezet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 09:59 #1076360

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
Erikdejong schreef :
har.vogel schreef :
Er doen geen stalen boten mee in de Vendee, Fastnet, ORC of wat voor race dan ook. Dat is niet voor niets. Een stalen schip
is altijd langzamer dan een boot van alu, polyester of composiet.
Zoals ik al schreef, ik ga de uitdaging aan :) Ik heb al genoeg goed gezeilde X-en en J's van dezelfde lengte voorbij gevaren met mijn stalen ijsbreker. Het gaat allemaal om richtend-moment, zeiloppervlak, natoppervlak en lift. Gewicht heeft er weinig tot niets mee te doen.
Uiteraard zijn er zeer veel (de meerderheid) van stalen boten waarbij ze bedoeld zijn voor gemakkelijk toeren, dus kleine zeilen, korte masten, weinig diepgang en dus veel meer ballast etc. etc. Dat zijn inderdaad slechte zeilers. Maar dat dit per definitie zo is, is natuurlijk volledige onzin.
Ik heb baasklusje er uitgezeild met mijn ijsbreker tijdens een avondwedstrijdje met maar 3-4 knopen wind...

Geen stalen boten in de Vendee is duidelijk, dat mag niet van de klasseregels, en daar hebben we het over planerende boten waar gewicht wel uitmaakt, dat is dus een heel ander verhaal. In de Fastnet en de ORC doen ze overigens gewoon mee.

VdStadt omschreef het destijds als volgt: Er is geen verschil in snelheid tussen een alu of stalen Madeira. Wel springt een alu schip in lichtweeromstandigheden iets sneller aan waardoor op een complete zeildag het aluminium schip aan het eind van de dag achter de horizon verdwenen zal zijn... Mooi uitgelegd toch? Met mijn eigen stalen boot ervaar ik bij een lekker windje dat hij in snelheid niets onderdoet voor polyester schepen met een gelijke waterlijnlengte, maar ik ervaar wel degelijk een verschil in het gedrag op zee ten opzichte van een gelijkwaardige, maar veel lichtere boot: hij is beslist minder ‘nerveus’ op de golven en dus super comfortabel! En dat is waar ik mijn comfortcontainer voor heb. En of je nou in Afrika bent of in Denemarken; overal hebben ze wel een lasapparaat waarmee je schades snel en goedkoop kunt repareren (al hoop ik dat nooit nodig te hebben :P)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 10:01 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 10:57 #1076369

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Staal ideaal voor vertrekkersschepen!
En een grote stalen boot kan nog verdraaid snel zijn zie de voorbeelden van JotM maar ook een doodnormaal Fries Skutsje.
Toch pak zoiets een kolibri 900 of als het plastic moet LOL Jenneau Rush zo iets weegt 3 ton en dat is dus vrij licht voor die lengte en heeft een lange mast van 12,5 meter. Gaat als de brandweer je bent een knappe jongen als je dat voorbij loopt met staal van dezelfde afmeting waarmee ik verder niks slechts over staal wil zeggen maar enfin.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 10:58 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 11:31 #1076382

nog een argument: boten van lichter materiaal, kunnen bij gelijkblijvend gewicht meer ballast hebben, dus een groter oprichtend moment, dus meer zeil, dus sneller...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 11:57 #1076389

Nog beter, de ballast gewoon weg laten B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen jacht: wel of niet doen? 24 aug 2019 12:51 #1076398

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Andreaquila schreef :
nog een argument: boten van lichter materiaal, kunnen bij gelijkblijvend gewicht meer ballast hebben, dus een groter oprichtend moment, dus meer zeil, dus sneller...
Om uit ballast een richtend moment te krijgen heb je helling nodig, dus daar heb je voor zeildragend vermogen niet zoveel aan.

Ik ben benieuwd hoe vaak Erik hier nog uit moet leggen dat de aanvangsstabiliteit (en dus zeildragend vermogen) primair bepaald wordt door het oppervlaktetraagheidsmoment van de waterlijn. En dus door BWL.
Edit: (als ik het schrijf neemt toch niemand het aan :laugh:)

Een "plank on edge" bijv. kan in verhouding niet zo bijster veel zeil dragen, hoe diepliggend en groot de loodmijn onder aan de kiel ook is.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 24 aug 2019 12:52 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl