Andreaquila schreef :
je begrijpt dat je met dit individuele geval mijn stelling onderschrijft ?
Ik heb over de Jaren zeker een 20 tal boten in Nederland gezien die door blikseminslag gezonken waren. Dat zijn aanzienlijk meer gevallen dan afgevallen kielen….
Uiteindelijk komt het bij materiaal keuze er op neer waar een persoon het beste gevoel bij heft. Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor het een en ander. Als je een gebruikte boot zoekt zou ik eerder naar andere zaken kijken dan het gebruikte bouwmateriaal. Ieder material heft zo zijn voor en nadelen en specifieke problemen bij onderhoud. Polyester is niet veel beter dan de meeste andere materialen.
Aluminium:sterk, licht, uitermate geschikt voor one-off en volledig recyclebaar. Gevoelig voor electrolyse.
Staal: zeer sterk, overal te repareren, makkelijk zelf te bouwen, uitermate geschikt als one-off, volledig recyclebaar en als enige material in de open buitenlucht te fabriceren. Gevoelig voor roest en kan zwaar zijn.
polyester: goedkoop in serie te bouwen, weinig onderhoud, maar gevoelig voor osmose en delaminatie, problemen zijn vaak niet zichtbaar, lekken aanzienlijk makkelijker, inwatering van sandwich materiaal en niet recyclebaar.
Hout: eerlijk, ecologisch verantwoord, geschikt voor one-off, afhankelijk van de bouwmethode geheel of gedeeltelijk recyclebaar en levert zeer stijve en vaak lichte boten op. Heeft last van rot en heeft een continue bescherming nodig van verf of epoxy.
Koolstof: ultra-licht, zeer stijf en onderhoudsvrij. Kan niet tegen puntbelasting, is UV gevoelig, zeer slecht voor het milieu tijdens het fabrikage proces, niet recyclebaar, gecompliceerd bouw proces en zeer kostbaar.
Als ik moet kiezen uit een bouwmateriaal dan hangt dat sterk af van de vraag of het een gebruikte boot of nieuwbouw is. Als het gebruikt is kijk ik eerder naar prijs, geschiktheid voor het doel, zeileigenschappen en staat van onderhoud. Als het nieuwbouw betreft kijk ik naar geschiktheid voor het doel, milieu belasting en daarna naar de kosten. Voorkeuren voor materialen heb ik eigenlijk niet. Ik heb houten, stalen en polyester boten gehad en heb zeer veel ervaring met aluminium boten. Ik heb alleen een beetje een hekel aan het feit dat staal zo slecht bekend staat onder de zeilersgemeenschap en dit is volkomen onterecht, vandaar dat ik daar regelmatig lekker dwars tegenin ga. Bij iedere boot hangt het er vanaf hoe deze gebouwd is en onderhouden is. Van ieder materiaal kun je een nagenoeg onderhoudsvrije boot bouwen, het een is niet beter als het ander in dat opzicht.