JotM schreef :
Tsss. Zeg je nou eigenlijk dat materiaal (en dus gewicht) eigenlijk niet uitmaakt en dat een goed ontworpen rompvorm bepalend is?
Daar zou ik mee oppassen hoor, want voor je het weet stel je (zonder dat je het misschien zelf weet) voor de Vendee Globe voortaan dan maar met Lelievletten te zeilen.
Ik zou eerder stellen dat op bepaalde ontwerpen zonder verdere aanpassingen de romp lichter maken niet zomaar een positief effect zal hebben op de zeileigenschappen. om terug te komen op de vlet, een lelievlet rompje is wel rond de 50-60 kg te bouwen denk ik. Ga je ook wel snel richting de 80k aan kosten. En als je er vervolgens 500 kg ballast in moet leggen om op de waterlijn te komen kun je inderdaad het zwaartepunt wat verlagen. Vervolgens kieper je er 6 kinderen in a 360 kg, waardoor het al een stuk minder uitmaakt. En nog zal zo'n ding verschrikkelijk slecht zeilen. Maar goed zeilen is het doel ook helemaal niet van die dingen, ze zijn goedkoop, idiotproof, en je kan er 6 kinderen in kwijt.
De stichting heeft er 3, en een rs-quest, kun je raden waar ze liever in zeilen. Maar ja, die quest is per kind wel een stuk duurder, je kan er niet in roeien en het is geen relatief drogere kielboot.
Nu is een quest nabouwen van staal natuurlijk ook weer een ontzettend slecht idee...
En dan zou ik gelijk willen stellen dat de meeste zeilers zich helemaal niet druk maken om gewicht en gewichtsverdeling. Kijk maar eens om je heen op de haven wat er aan boord gesleept wordt. vouwfietsen, bijboot met motor, en tanks benzine, tassen vol kleding, boodschappen, etc,etc, etc. En dan de boten zelf: Boegschroef +accu er bij
(ook in de boeg want korte kabels...), extra service accu, electrische pomp voor de bijboot, boilers, hydroforen, grootzeil op roller, buiskap tent en bimini, kuiptafel, teak dek, radarbeugels, electrische ankerlier, met anker en ankerbak voorop, nog maar een extra service accu, etc, etc.