De kogel is door de kerk! Vandaag is de Hurley die ik op het oog had op het droge gehesen.
Eerder was alles boven de waterlijn al bekeken. Afgezien van wat stressscheurtjes in de gelcoat op bv kajuit, bij een genuarail etc is dat allemaal naar het zin. De boot is van binnen droog, geen tekenen van schimmel, vocht of andere inwateringsellende voor zover dat uiteraard te beoordelen is.
Het klassieke interieur met mahonie en fineer, koperen accentjes, ik vind het ¨bootig¨! Pluspunt is de RVS maststeun onder het dak met de strakke verstaging. Alles is door de vorige eigenaar keurig gekit en er is al veel werk ingestoken. Oa het houtwerk, vallen, elektra etc is opgeknapt of vernieuwd en in goede staat.
Bij een andere afspraak is er gezeild. De boot vaart vlot op de 4 takt 6 PK BBM (kuipbediening) en is geluidsarm in de bun, geen enkele last van de uitlaatgassen.
De zeilen staan strak, rolgenua met grootzeil, zonder slap achterlijk. Wel ontbraken enkele trimopties maar dat is simpel te verhelpen. Hij zeilt makkelijk, goedmoedig, goed alleen te doen eventueel en ik haalde na enig proberen met geïmproviseerde trim net aan 33 grd hoog aan de wind. Overstag gaan met een semi-langkieler duurt wat langer dan met de zwaardboot maar eea gaat toch heel vlot. De 5 knopen werden met de windkracht 4 effies aangetikt. Golven van een passerende snelle mptorboot zorgden voor een soort slome deining. Voor mij overtuigend genoeg!
Het onderwaterschip heeft al ruim 3 jaar het daglicht niet gezien maar het viel mee. Een bruin/zwarte algenslijklaag die simpel weg te vegen viel. Op de stuurboordzijde/onderzijde kiel enkele blaasjes. Dat gaat dan om een gebied van 1 x 2 meter (foto).
Bij onderzoek waren dit verfblaasjes gevuld met niks of met water, Ook waren er blaasjes van 1mm tot hoogstens 3mm gevuld met zuur ruikend vocht; osmose.
Verder aan de stuurboordzijde bij de boeg 20cm onder de waterlijn in een gebied van 70x70cm wat blaasjes,
Ik schat 50% verfblaasjes, 50% osmoseblaasjes.
Dus toch...
Maar zeer ondiep, hooguit 1mm en met een diameter van hooguit 3mm en dus sterk gelokaliseerd.
Deze blaasjes trof ik ook aan op het roer maar heb ze niet doorgeprikt. Het bekloppen van het roer leverde een hol, sonoor geluid op en geen enkele vorm van speling ondanks stevig manipuleren.
Dat gold ook voor alle plekken die ik dankzij dit forum extra heb bekeken (+ alle overige zaken).
Geen tekenen van barsten, inwatering en 0% speling roer.
Dat was goed nieuws. De skeg bleek verder helemaal schoon. Geen tekenen van ¨opzwelling¨ van de gietijzeren ballast.
Bakboordzijde was gek genoeg blaasjesvrij!
De deal was snel besloten (boten zinken niet door een beetje osmose en ik was al wat verliefd...
) en ik heb nu dus een echte Hurley 700 uit 1980!
In december vaar ik de boot over (Friesland - Noord Holland), gelukkig is er goede LED navigatieverlichting en voldoende accustroom en ik neem een ervaren zeiler mee.
Het plan is hem dan in april op de kant te trekken en in 2 a 3 weken kaal te halen. Helaas is er nu in mijn buurt geen plek meer op de wal.
Als ik resumerend alle info die ik maar kan vinden op een hoop gooi en het gemiddelde van alle meningen neem (en dat is heeel veeel en heeel divers!!!) dan is dit het plan:
Afspuiten, ontvetten, handgelplane en zo de oude verf er af, dan de schuurmachine alles mooi vlak maken, afspoelen en ontvetten. Tot de gelcoat.
De osmoseplekjes en blaasjes ga ik dan goed uitschuren en dan goed uitspoelen. Vervolgens drogen dmv föhnen en de wind mag de rest doen, ik trek hier 10 dagen voor uit waarin ik de bovenkant ga aanpakken.
Ik heb wat scheikundige kennis en maanden laten drogen om osmoseprocessen te stoppen is echte onzin.
(Ja, ja...
)
Wat wel helpt bij dat drogen is dat het polyesterlaminaat goed droogt wat zorgt voor goede hechting met de epoxy.
Maar voor osmoseblaasjes? Een dag of 100 jaar; de zuren en de glycolen (¨diolen¨) die ontstaan zijn netjes uit te spoelen met leidingwater waarvan de Ph toch al snel boven de 7,5 ligt.
In de wind droogt het laminaat in 10 dagen echt voldoende op voor goede hechting met de epoxy is mijn overtuiging.
De gespoelde plekjes vul ik in met epoxy en dan schuur ik alles weer netjes glad. Hieroverheen gaat Epifanes HB Coat (2 x, stuurboord kiel 3 x) en dan Epifanes Interim Coat. Dan neem ik een antifouling, hard of zacht dat weet ik nog niet.
Ik denk dat ik dan aardig op weg ben om in ieder geval het osmoseproces af te remmen, zo niet te stoppen. Over een jaar of wat kijk ik wel weer, in de tussentijd lekker zeilen en leren omgaan met deze boot, dat is de hoofdzaak!
Een ieder die gereageerd heeft op mijn verzoek tot tips etc; dank!