Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd!

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 23 sept 2019 22:40 #1086412

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum. Ik zoek een Hurley 700.

Waarom? Er zijn er veel en er is veel informatie.
Ik heb er eens mee gezeild en vind het een makkelijk, betrouwbaar en stevig bootje.
Ik kom van een snelle zwaardboot af en wil eens wat anders. maar vooral wat langer weg (Markermeer, IJsselmeer) en ook bij bft 5 of 6 niet op de wal blijven.
Volgens mij zijn ze redelijk hufterproof, kunnen veel wind hebben want wat mij opviel is dat ze bij stevige wind en golfslag niet ¨doodklappen¨ maar doodleuk doorzeilen.
Het budget is beperkt en ik ben niet op zoek naar luxe of een drijvende pronkboot.

Waar moet ik specifiek op letten bij aankoop?
En ook:
Ben benieuwd naar ervaringen van (voormalige) Hurley 700 eigenaren!
Laatst bewerkt: 23 sept 2019 22:41 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 24 sept 2019 01:09 #1086420

  • sy-jori
  • sy-jori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Dag Gertjan,
Ik ben begonnen met een Waarschip600, toen en Hurley700, daarna een Hurley800 en nu een Rekere36.
Ik vind de Hurley700 een prima zeilboot, ook voor grotere tochten. Ik ben er mee naar Denemarken geweest en ook naar de Kanaal eilanden. Dat was in de periode 1986-1991.
Ik herinner me dat hij wel loefgierig was dus ik deed er iets eerder een rif in.
Het hoofdschot is niet echt sterk, dat heb ik zelf “gedubbeld” met hechthout en epoxy.
Succes met het vinden van de juiste.
Groet,
Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 24 sept 2019 10:14 #1086512

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Ik heb een Hurley 22 uit 1975 gehad, dat is dus nog de Engelse versie. Die is wat stijver en heeft geen last van doorzakkend dek bij de mast. Door de doorlopende kiel, stand en plaats van het roer is de boot zeer loefgierig. Bij windkracht 4/5 heb je je handen vol om de boot op koers te houden. Komt deels misschien ook dat ik wat meer zeil had staan dan standaard, hoewel ook met de standaard zeilen was die loefgierig. Door de doorlopende kiel loopt die niet zo hoog aan de wind.

Binnen is het passen en meten als je een nacht blijft slapen. De kooien zijn niet erg lang. In de mijn boot zat een inbouw diesel, Yanmar, 9 pk meen ik. Het is een zeer degelijke boot, maar verwacht geen race monster. Het enige zwakke van de boot was de plaatsing van de scepters, die zou ik aan de onderkant wat meer verstevigen.

De Hurley 700 ken ik niet goed genoeg. Weet wel dat die door meerdere werven is gebouwd in Harderwijk, Hengelo en Hoorn of Medenblik. Kwaliteitsverschillen kan ik niet zo opsommen, maar dat die zullen er ongetwijfeld zijn. De Hurley 700 wordt nu veel aangeboden, dus er moet een leuke tussen zitten. Succes bij je overwegingen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 10:17 door TomS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 25 sept 2019 08:55 #1086941

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Dank jullie wel, ik kan hier mee uit de voeten.
Het loefgierige kan misschien ondervangen worden door de mast goed verticaal te zetten of de mast niet te veel naar achteren te laten hellen, de genua vol te voeren en 1 reef in het grootzeil? Afijn, dat ga ik dan merken. Kwestie van trimmen, afstellen en maar eens kijken hoe het gaat.
Snelheid is niet mijn doel (was het altijd wel :P ) maar vooral met zwaarder weer (+ 5 bft) zeilen met een boot die wat kan hebben. De ongemakken neem ik maar voor lief want groot is ie niet binnen. Maar een kleine boot kost minder liggeld, minder kosten aan onderhoudsmateriaal, verzekering etc etc. Ook motoronderhoud (want bbm ipv inboard) en de stank van een oude diesel binnen doen mij besluiten te kiezen voor een wat kleinere boot met een bbm. Grote boten hebben veelal inboard.

@Henk, wat bedoel je met het hoofdschot? Is dat het houten schot tussen kajuitje en slaapplek voorpunt? Ik dacht dat de druk van de mast op het dak een zwak punt was dus zie je soms een paal die de boel ondersteunt. Maar als het dak goed is (niet gescheurd of ingezakt; don´t fix it if it aint broke.
Bedoel je dat?
Ik zat wel te denken dat een goed afsluitend schot wat optimaal drukt tegen het dak de boel flink steviger maakt. Maar ik ga goed letten op houtrot onder de mastvoet, doorzakken en inwatering daar.
Verder dank voor de reakties!
Laatst bewerkt: 25 sept 2019 08:56 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 25 sept 2019 10:59 #1087004

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Hi Gertjan,

Ik heb er een aantal jaren 1 gehad. Behalve de dingen die je al gezien/ervaren hebt, is er ook genoemd: Een doorzakkend kajuitdak.

Daar zijn een paar dingen misgegaan:
In het originele ontwerp van Ian Anderson, zit onder de mast een redelijk zware houten balk, die afsteunt op een schot.

Dat schot is naar achteren geplaatst om het bed langer te maken, èn de balk is er uit verdwenen. Beide zaken maken dat het dak en het gangboord rondom de kajuit, de mastdruk moeten weerstaan. Dat zal nieuw nog enigszins gaan, maar als er iets gaat inwateren zeker niet meer.

Het gangboord en het dak zijn een sandwich met daarin balsahout. Dat is wel licht, maar niet sterk, en zeker niet watervast. Bovendien werkt het als een spons.

Mijn bootje had dit ook. Om dat te verhelpen heb ik destijds een stalen ringframe ingebouwd, wat de krachten doorleidt naar de kiel. Te vinden op groups.yahoo.com/neo/groups/Hurleyowners/info onder de naam Snoopy. Het kan ook simpeler: een paal er in zetten. Maar die komt wel door je anders riante 2persoonsbed. De kiel zijn 2 uitvoeringen van: 1 gevuld met gietijzer, een ander gevuld met ponsdoppen en een vulmiddel. De massief gietijzeren is te prefereren.

Over loefgierigheid: ja dat issie. En omdat het roerblad die belachelijke sabel vorm heeft, komt dat extra terug in je helmstok. Een goede stijve mastondersteuning scheelt stukken. Goede zeilen scheelt. Maar t was pas opgelost, toen ik iets van 3cm uit de voorstag gehaald had. Ja, de mast stond daarmee ietsje voorover. Ja, dat is niet heel mooi. Nou en? Het zeilde fantastisch.

Dan nog wat over motormanouvreren: De BBM zit in een bun achter het roer. Vooruit heb je daar dus niks aan. Je kunt pas sturen als je gang hebt. Achteruit is het helemaal de gok wat er gebeurt: de BBM gooit niet alleen water op je roer, maar ook uitlaatgas, was de besturing heel "verrassend" maakt. Toch kreeg ik haar meestal wel netjes achteruit een box in. Maar t blijft opletten. Ik lag ook wel eens verwaaid achter in de haven tegen de palen of de kade. Zorg voor een werkschroef op de BBM. In een haven moet het motordeksel open staan. De omhoog borrelende uitlaatgassen verstikken de motor bijna onmiddelijk.

Verder: een stoer scheepje dat goed voor je zorgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 25 sept 2019 12:40 #1087028

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ja een ringframe is m.i de beste oplossing want de balk maakt toegang tot het bed en het wc-tje onmogelijk. Ik heb er overigens 2 gezien met steunbalk en eentje zonder. Daar was het dak ook nog o.k. Het vinyl was van de wanden dus van binnen en buiten kon je het goed beoordelen. Geen scheuren en niet doorgezakt. In het belang van een stevige tuigage en het stellen van de mast denk ik dat ik preventief wel een frame ga maken. Deze boot ga ik nog een keer bekijken volgende week. Wie weet.

Deze heeft weinig last van uitlaatgas, het is een vrij nieuwe 4 takt en 8pk wat al scheelt want 1/2 gas is voldoende kracht. Met bv 5 pk moet je toch steeds veel gas geven denk ik?
En er ligt een rubber matje op het gat. Dat houdt wel wat tegen. De bun moet toch open want anders kun je de motor niet bedienen, kuipbediening ontbreekt. Hij krijgt dus voldoende lucht.
Het viel me niet mee om de boot te sturen (mocht even varen) want ik had nooit een motor op de zwaardboot uiteraard. Het zeilen was fijn en eenvoudig. Dus motorvaren moet ik echt gaan oefenen, ik begrijp van je dat ik gelijk het diepe in mag :)
Ik zal mij eens verdiepen in schroeven want ook daar weet ik niets van. dank voor je reactie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 15 okt 2019 16:21 #1093114

Hallo GertJan, ik onderschrijf alle ervaringen die hier al staan. Ik heb Hurley 700 nummmer 951, die in Harderwijk is gebouwd. Ik heb hem in 2008 voor een prikkie overgenomen. Inderdaad de bekende problemen:
• zwakke bevestiging van de scepterpotten voor de zeereling. Daarvoor heb ik RVS plaatstaal ‘brugjes’ laten maken die met andere schroefgaten over de oude plaats heen zijn bevestigd. Door ruwe behandeling of hijsen met banden zonder uithouders waren de achterste stuur- en bakboord door het laminaat heen gedrukt, met nare lekkage tot gevolg. Nu geen probleem meer.
• de stevigheid van het kajuitdak onder de mastvoet. Die zakte bij mij ook in, de houten versteviging was door lekkage van de mastvoetbevestiging compleet doorgerot. Nu staat er een RVS maststeum onder die op de kiel rust. Kan ik zeer aanbevelen, hij zeilt nu veel beter nu de verstaging eindelijk echt strak staat. Er is een truc voor om die maststeun heel makkelijk aan te brengen, zonder al te veel breekwerk in het interieur. Kijk maar eens hier: zeilersforum.nl/index.php/foru...molmd-onder-mastvoet
• Slecht sturen achteruit
Kwestie van ervaring. Met een klein beetje vaart achteruit kun je wel sturen, maar je hebt inderdaad wel wat ruimte nodig. Dat kan in een klein bemeten haventje met veel wind wel wat stress geven. Maar met gewoon vantevoren je plan maken kun je dat wel ondervangen. Niet rond gaan lopen zoeken maar gewoon even aan de meldsteiger rondkijken en dan doelgericht naar je plek. Maar eigenlijk hoeft het zelden, met een beetje handigheid en weinig kracht druk je het scheepje gewoon op de hand om, ik vaar eignelijk zelden achteruit op de motor.
• Werkschroef is een goeie tip
• Omdat je schroef altijd in het water hangt niet vergeten hem in neutraal te zetten anders heb je drag van je schroef. Ook goed opletten op de staartolie, als er water in komt krijg je roest op je overbrenging. Ieder jaar de staartolie checken is een goed idee.
• Sowieso 4 takt. Scheelt een factor 3 in verbruik (althans bij mij) en mengsmering kan anno 2019 eigenlijk niet meer vind ik. Bovendien veel stiller en minder snel verstikking in de bun. Mijn Yamaha F8 loopt als een zonnetje ook met de bundeksel dicht. Tenzij ik helemaal stil lig.
• Leg geen spullen (zoals je spiboom of peddels etc.) in de linker en rechterhoek van je achteronder op de slangtjes van de zelflozende kuip. Die kun je daarmee lostrekken en dan loopt je kuip in je achteronder leeg.
• kielwater blijft staat achter de ballast en ook ervoor. Aan de boegzijde kan in geval de ballast niet goed waterdicht is ingelamieerd roest in de ballast (schroot) ontstaan, die daardoor uitzet. Ik zag ergens iemand die roestig water uit de kiel zag lopen en de zaak moest openwerken om het te herstellen.
• Maak doorgangen tussen de hondekooien en de bun goed gasdicht, anders ruik je brandstof in je kajuit.
• Hurleys gaan vrij snel achterover liggen, vanwege de brandstof, motor, accu en gasfles op het achterschip. Hou je waterzak gevuld en stouw zware dingen (blikvoorraad, gereedschap reserveanker en gas etc.) in de vooronder bakken in de driehoek, dan ligt ie mooier in het water. Idealiter hou je de de punt van de spiegel uit het water.
• Het beslag op het voordek is moordend voor je knieën als je bij zwaar weer laag wilt werken. Een paar gepolsterde rubber stratenmakers kniekappen zijn een goeie investering!
• het dek en de randen van de kuip worden nat spekglad. Ik heb daarom treadmaster aangebracht en anti slip tape op de kajuitrand en achterrand van het kajuitdak.
• Ga niet op de teak rails op het dak staan, die breken als ze wat ouder zijn. Gaat ie kapot? Een goedkope vervanging is een dikwandige PVC leiding. Kost niks. Die kun je zelf makkelijk in de juiste buiging monteren.
• Heb je ook zo'n nok op de voorzijde van je mast? Die is voor de maststrijkinstallatie. Daar past een stang op waarop je je voorstag overzet, met een 2x3 blok tussen een ring op het uiteinde van die stang en een harp op je boegbeslag kun je makkelijk alleen zelf je mast strijken. Gebruik daarbij de lier op de mast. Er zijn nog wat stappen, maar dat kan ik wel uitgebreider opsommen. 1 man (m/v) kan dat in 20 min. of een half uur.
• Spiboom past op de ring van de voorste scepterpot en ligt dan precies klem naast de preekstoel.
• De zaling past precies voor een mik op de achterste reling als de mast plat gaat.
• Een Lamzac Hangout past precies op het voordek. Voor een ideale zeilervaring: bij een zacht windje op een warme dag op ruim water, zet de halfwinder op, de tillerpilot aan en geniet.
Hurley 700 | zeilnummer 951.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 30 okt 2019 18:04 #1097151

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Beste Kapitein Scheurbuik (en anderen die gereageerd hebben met supertips!),

Ik ben er inderdaad achter dat een RVS mastondersteuning wel een must is, hoewel dat lelijk in de weg zit. Ik zou denken dat de houten ¨boog¨ tussen kajuit naar de voorpunt deze taak op zich zou kunnen nemen maar zo´n interne paal is inderdaad vele malen steviger.
Hoe kom ik er achter of er binnenin water in de bilges bij de kiel staat of dat er water in de kiel lekt? In de Hurley´s die ik heb gezien zie ik geen bouten zitten of ik weet niet waar te kijken. Ik let dus op droge bilges en de kleur van het polyester. Naar ik aanneem kan ik lekkage van de kiel alleen zien als de boot uit het water is?
Omdat de ballast ijzer is zal roest de kiel doen opzwellen en/of er druipt water uit bij het uitakelen. (Ik wil een boot er voor aankoop wel uit!)

Verder zijn punten als osmose (enkele plekjes lig ik niet wakker van), een goed roer, een 4T motor ipv 2T en redelijke zeilen een must. Maar er is best wat te koop in uiteenlopende staat van uitrusting, onderhoud en leeftijd.

Dank voor de tips, het blijft een gevoelskwestie,maar toch goed zo´n bootje te checken en ik snap dat een boot van 40+ jaar oud wel wat dingetjes mag hebben! Maar de basis moet gewoon goed en veilig zijn.
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 18:05 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 30 okt 2019 19:02 #1097177

als ik deze lijst van (sommige structurele) issues zie, zou ik uitkijken naar iets anders...Er zijn ook boten zonder dit soort problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 31 okt 2019 10:28 #1097284

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Leuk dat je een Hurley overweegt!
Ik heb een Hurley 700.....of wat er van over is zegt men op de jachthaven, en noemen hem de schemerlamp. hahaha
Ik heb me een beetje "verkocht" zeg maar en het is een volledige restauratie geworden. Work in progress zeg maar.
Maar ik zaag, schuur en slijp me overal doorheen en heb al aardig wat niet toegankelijke plekken van de Hurley ze leren kennen.

Er zijn er een hoop te koop, in nogal verschillende staat maar dus keuze genoeg!

Ik ben het helemaal eens met de eerder genoemde commentaren en tips. Vooral ook dat, en daar gaat het tenslotte om het wel een kleine tank op het water is:-)
Op punten na klopt het ontwerp wel. Maar het klopt ook dat de vele versies, faillissementen en de toenemende vraag zeker bij Holland Yachting niet tot een zelfde of betere kwaliteit hebben geleid.

Ik dacht tot 1979 hebben Hurley's een goudkleurige mast en aluminium masvoet, daarna zilverkleurig met een RVS lage mastvoet die niet geschikt is voor het neerlaten.
Weer wat later kunnen lijnen naar de kuip gevoerd worden, en zitten er twee kleine lieren op het kajuitsdak naast het schuifluik.

De Nederlandse Hurley's vanaf de 80tiger jaren zijn osmose gevoelig, door het type coating op de gebruikte glasvezel en het bindmiddel op de chopped strand mat.
Koop je boot en zeker als deze vanaf 80tiger jaren is, zeker niet in het water!!!

Ook om naast osmose, de skeg, roer,(er zijn verschillende versies), en zeker de ophanging aan de skeg goed te kunnen bekijken. Trek eens omhoog en zijwaarts aan de helmstok, of er veel speling in zit.
Kruip eens helemaal naar achter in het achteronder, waar ook de slangen van de kuipafvoer zitten, daar zit de roerpakking en zie of het daar nat is of lekt.

De combinatie van een bun, (een bak vast is de romp dus spiegel heeft 2 lagen) met dan naar voren en lager de roerpakking, aflopend en onder de achteronder plaat,( is geen coating aan de binnenkant aangebracht) en ver naar voren en beneden door naar de bilge is geen handige/goede constructie.
Daarnaast zijn er bij bun, roerpakking versteviging en skeg verbinding, als het ware bakjes ontstaan, waar water lang in kan staan en zo de tijd heeft in te wateren.

De bilge zelf: Voor een deel is dat een in de kiel gelede multiplex plaat, die aan de romp is gelamineerd. Voor en achter, zeg maar buiten het ballast gewicht is het eronder hol. Tenzij het vol met water gelopen is.
Als de boot in de kraan hangt, kan je door kloppen dit horen.
Lastig want ik weet nu waar ongeveer, maar toen ik mijn boot kocht, en waarschijnlijk voor jou ook hep je geen idee.




Met een vochtmeter zou je dat gebied eens kunnen onderzoeken. Maar het dek eens afspeuren kan ook geen kwaad.

Om verder wat te noemen:
- De kap over, en waar het schuifluik onder verdwijnt is, bij sommige Huley's stevig genoeg om op te staan, en als bij mij (jaren 80 Hurley) dun en te slap om op te staan. Er onhandig met toch al weinig werkplek op het dek.
-De houten railing op kajuitsdak. Bij veel Hurleys zijn deze door werking gaan lekken en is de core van het dek weggerot.
-De watertank voorin. Deze is een onderdeel van de "glasvezel interieur plaat" die als geheel in de romp gelegd is en vast gelamineerd is. De watertank, een kuil, hangt als het ware en is niet verder ondersteund. Die kuil die watertank is wordt afgedekt met een plaat en 45 schroeven.
- De tank is niet toegankelijk dus na aankoop zeker los maken. Bij mij was het zwart van de schimmel. Ook de toevoerslang.
Een aantal mensen kiest ervoor de watertank als opslagruimte te gebruiken en flessenwater mee te nemen. Anderen behouden de tank voor water en gebruiken het ook als trim mogelijkheid. Een paar inspectieluiken is aan te bevelen.

-De huid doorvoeren en kranen voor toilet. Deze zijn brons/messing. Als de boot uit het water is let dan op verkleuring. Maar eigenlijk na XX jaren staan deze zeker op een lijstje voor vervanging.

Ik heb een draadje hier op het forum over mijn Hurley project; zeilersforum.nl/index.php/foru...5-hurley-700-project
en als je nog vragen hebt stuur maar een berichtje.
gr Luc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 31 okt 2019 12:47 #1097300

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Beste Luc,

Ik had jouw werk al gezien, dat wordt een nieuwe boot!
Maar het ontbreekt mij aan technisch inzicht, tijd en vooral zin om het zo aan te pakken! Ik wist niet dat vanaf ´80 deze boten osmose gevoeliger lijken dan de jaren ervoor.

Als ik het allemaal zo lees dan zijn er wel erg veel punten die problemen kunnen opleveren!
Alhoewel ik denk dat elke boot van deze prijsklasse, type en bouwjaar ongeveer dezelfde problemen zal hebben en ws veel erger!

De Hurley is een bewuste keuze ivm de zeileigenschappen vooral bij zwaarder weer. Meevarend op moderne jachten valt mij altijd weer op hoe ze bonken op de golven en al snel gereefd moeten worden. Ze zijn meer gericht op comfort dan zeileigenschappen, de echte snelle jachten daargelaten. Bij 15 knopen wind (lichte bft 4) al flink reven is niet mijn ding en bij bft 5 in de haven blijven is ook zo wat.
Een andere overweging is de fonteinkruid ellende in het Markermeer, ik hoop met een S-spant en de schroef toch wel uit de weg daar minder last van te hebben.
Ik ben van plan binnen 3 jaar naar Engeland over te steken dus de beoogde boot moet dat aan kunnen en ik uiteraard ook.
Dus een Hurley, bewezen palmares.
De bouwkwaliteit is over het algemeen heel goed en het voelt allemaal erg stevig aan als je bv over het dek loopt en bv de huid wilt indeuken.

Ik zal daarom alles zo goed als ik kan nalopen, hierbij zijn de genoemde tips zeer behulpzaam!
Wat ik gezien heb bij de boot die ik op het oog heb is alles tot zover op orde.
Ik stel mij voor dat een met water gevulde boot, zeker met water in de holtes bij de spiegel, dan dieper moet liggen, muf moet ruiken (eender waar het beschimmelde water zit!) of bij het er uit tillen op met water gevulde holtes dof moet klinken. Klopt die laatste aanname???

Ik had een vochtmeter mee (het had al dagen geregend) maar die gaf lage waarden aan. Nou bewijst dat niet heel veel want die is primair voor kachelhout :)
Maar beschimmeld water en/of schimmel ruik ik bijna altijd!

Uiteraard de bekende scheurtjes aan dek op punten die onderhevig zijn aan torsie of trek krachten, maar ik verwacht geen wonderen na 40 jaar. Deze zijn goed te herstellen.
Zeker is dat de boot, elke boot, voor aankoop het water uit zal gaan.
Daar zal ik dmv kijken, kloppen en vertrouwen tussen koper/verkoper eea wel duidelijker moeten maken.
Een paar plekjes osmose en oude verflagen zijn echt geen bezwaar. Als de ratio en het gevoel overeenstemming bereiken; dat zou mooi zijn!

Om even terug te komen op een commentaar hier boven; ik heb er oa gekeken naar Albin, Gibsea, Kievits, Dufour 24 maar binnen het eisen en wensenpakket zie ik vaak;
- Bij sommigen is het polyester zo dun dat je het buitenlicht door de wand heen ziet.
- Het dek beweegt of zakt ietsjes door,
- Bijna allemaal zijn ze vochtig of zag ik inwatering
- Bij inboard diesel vaak een olielucht vermengd met diesel, een BBM in een bun is zo gek dus niet
- Niet geschikt voor zee / kust

In mijn optiek is het kopen van een oude boot ook een risico maar wel aanvaardbaar.
Stel ik zou 60.000 uit geven dan verwacht ik iets heel anders dan een boot die daarvan nog geen tiende kost.
Enig werk is geen bezwaar en met alle tips hierboven kan ik mijn afwegingen nu goed maken.
Laatst bewerkt: 31 okt 2019 12:52 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 31 okt 2019 15:27 #1097326

"Alhoewel ik denk dat elke boot van deze prijsklasse, type en bouwjaar ongeveer dezelfde problemen zal hebben en ws veel erger!"

prijsklasse: weet ik niet. Maar verder: er zijn juist veel boten uit dit bouwjaar die lekker zwaar (en goed) zijn gebouwd, en die dit soort problemen helemaal niet hebben. Ik zou vooral kijken naar boten uit die tijd, die in grote getalen zijn gebouwd (honderden of meer). Als je dan een latere serie hebt, is de ergste ellende qua constructie vaak al opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 31 okt 2019 22:43 #1097421

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Gertjan1 schreef :
Beste Luc,

Ik had jouw werk al gezien, dat wordt een nieuwe boot!
Hahah Ehm dat duurt nog wel even hoor:))))
Maar het ontbreekt mij aan technisch inzicht, tijd en vooral zin om het zo aan te pakken! Ik wist niet dat vanaf ´80 deze boten osmose gevoeliger lijken dan de jaren ervoor.

Ik in eerste instantie ook niet. Ik heb er geen hard bewijs voor, maar is een opvallend punt gebleken. De werkmethodiek speelt ook een rol. In de DDR waar ze langer met hand layup ipv spray gun werkten is ook minder sprake van osmose

Als ik het allemaal zo lees dan zijn er wel erg veel punten die problemen kunnen opleveren!
Alhoewel ik denk dat elke boot van deze prijsklasse, type en bouwjaar ongeveer dezelfde problemen zal hebben en ws veel erger!

klopt, en klopt ook dat bij veel boten van die leeftijd die zo intensief gebruikt worden met weinig onderhoud de kinderziekten en slijtage na 30 jaar gebruik een beroep doen op het materiaal. Een Hurley wordt gekocht, een beetje opgeknapt en zeer intensief mee gezeild. Na een of meer jaren, stopt men of koopt een grotere boot. En dit bij herhaling. En veel meer dan bij andere boten het geval is. Er varen nog heel wat Hurley's rond. En maken nog immer grote tochten.


De Hurley is een bewuste keuze ivm de zeileigenschappen vooral bij zwaarder weer. Meevarend op moderne jachten valt mij altijd weer op hoe ze bonken op de golven en al snel gereefd moeten worden.

grappig dat je dat zegt, want ik vind reven juist een van die dingen die varen leuk en altijd mogelijk maken. 3 a 4 reven kunnen zetten? Yeah en doorvaren:)

Ze zijn meer gericht op comfort dan zeileigenschappen, de echte snelle jachten daargelaten. Bij 15 knopen wind (lichte bft 4) al flink reven is niet mijn ding en bij bft 5 in de haven blijven is ook zo wat.
Een andere overweging is de fonteinkruid ellende in het Markermeer, ik hoop met een S-spant en de schroef toch wel uit de weg daar minder last van te hebben.
Ik ben van plan binnen 3 jaar naar Engeland over te steken dus de beoogde boot moet dat aan kunnen en ik uiteraard ook.
Dus een Hurley, bewezen palmares.
De bouwkwaliteit is over het algemeen heel goed en het voelt allemaal erg stevig aan als je bv over het dek loopt en bv de huid wilt indeuken.

mooi plan! Kleine boten en grote avonturen! Over de bouwkwaliteit....Ik heb bij meer boten en merken gezien dat een goed ontwerp leuk is, maar de uitvoering ervan door een werf echt en bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit. Zo kwamen we op de haven er achter dat er kokers van karton in een Beneteau motor ondersteuning verwerkt was.

Ik zal daarom alles zo goed als ik kan nalopen, hierbij zijn de genoemde tips zeer behulpzaam!
Wat ik gezien heb bij de boot die ik op het oog heb is alles tot zover op orde.
Ik stel mij voor dat een met water gevulde boot, zeker met water in de holtes bij de spiegel, dan dieper moet liggen, muf moet ruiken (eender waar het beschimmelde water zit!) of bij het er uit tillen op met water gevulde holtes dof moet klinken. Klopt die laatste aanname???




ik bedoel deze plekken.
Deze zijn, wat van de kanten af hol en moeten dus ook zo klinken.
Aan de voorzijde van de ballast zit het deels met hars gevuld maar wat hoger klinkt het hol.



Nee. stinken kan, als de bilge vol staat, maar als deze droog is hoeft dat zeker niet. Er zijn meer holtes waar water in zou kunnen verzamelen die verder afgesloten zijn. Neem mijn kiel, achteraan, en onderaan, zat een holte van ongeveer verticaal 40 x 5 x 2 cm met 3 cm water erin. Dat is ver onder de waterlijn. En dat zal je nooit ruiken. Maar meten met een goede vochtmeter wel. Ik vond het, was er natuurlijk helemaal niet blij mee dat de lagen glasvezel een beetje in de mal gepropt wareb. En omdat ik het onderwaterschip kaal heb gemaakt en dit voor ik het opnieuw kan beleggen absoluut droog moet zijn. Doet het in het geheel af aan de kwaliteit? Ja wel iets natuurlijk, maar is op het geheel, en de duur dat je de boot zult hebben en mee wilt varen verwaarloosbaar.
Soms is het verschil tussen condensatie watervlekken, schimmel ten gevolge hiervan of de gevolgen lekkage gewoon niet te zien. Je kan er wel van uitgaan dat al het metaal aan de binnenzijde, als bouten van schuurlijst, lieren, mastvoet etc condensatiepunten zijn. De bun is vaak zwart van de schimmel omdat direct open is naar het water toe


Ik had een vochtmeter mee (het had al dagen geregend) maar die gaf lage waarden aan. Nou bewijst dat niet heel veel want die is primair voor kachelhout :)
Maar beschimmeld water en/of schimmel ruik ik bijna altijd!

Een vochtmeter voor kachelhout...met van die puntjes zal te weinig diep kunnen prikken voor een goede meting. Een Hoog frequent, of conductive meter kan dat wel. Op Ali vind je voor 25 euro goedkope modellen. Er is hier op het forum een draadje over.

Uiteraard de bekende scheurtjes aan dek op punten die onderhevig zijn aan torsie of trek krachten, maar ik verwacht geen wonderen na 40 jaar. Deze zijn goed te herstellen.
Zeker is dat de boot, elke boot, voor aankoop het water uit zal gaan.
Daar zal ik dmv kijken, kloppen en vertrouwen tussen koper/verkoper eea wel duidelijker moeten maken.
Een paar plekjes osmose en oude verflagen zijn echt geen bezwaar. Als de ratio en het gevoel overeenstemming bereiken; dat zou mooi zijn!

Om even terug te komen op een commentaar hier boven; ik heb er oa gekeken naar Albin, Gibsea, Kievits, Dufour 24 maar binnen het eisen en wensenpakket zie ik vaak;
- Bij sommigen is het polyester zo dun dat je het buitenlicht door de wand heen ziet. Als laminaat kaal is en dus zonder gel-, top,-, bilge coat is het semi transparant en gaat licht er goed doorheen. Ook door 1 cm dik laminaat ook door 1mm dik laminaat.
- Het dek beweegt of zakt ietsjes door,
- Bijna allemaal zijn ze vochtig of zag ik inwatering
- Bij inboard diesel vaak een olielucht vermengd met diesel, een BBM in een bun is zo gek dus niet
- Niet geschikt voor zee / kust

In mijn optiek is het kopen van een oude boot ook een risico maar wel aanvaardbaar.
Ach de prijs van een Hurley is het zelfde als een skivakantie in Oostenrijk, zonder liftkaart. Het materiaal en gereedschap om wat te fixen is in vergelijking met de Hurley zelf wel prijzig. Koop jezelf een droom, zie wat het is, en als je pech hebt, maak je er een klus van of zet je hem weer op MP.

Stel ik zou 60.000 uit geven dan verwacht ik iets heel anders dan een boot die daarvan nog geen tiende kost.
Enig werk is geen bezwaar en met alle tips hierboven kan ik mijn afwegingen nu goed maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 01 nov 2019 03:26 #1097427

Als ik dit zo lees vind ik het constructief maar matig allemaal. Rechtvaardigt het prijsniveau tov de alternatieven dit?

Dat je laat moet reven betekent dat er te weinig zeil op staat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 02 nov 2019 07:40 #1097707

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Andreaquila schreef :
"Alhoewel ik denk dat elke boot van deze prijsklasse, type en bouwjaar ongeveer dezelfde problemen zal hebben en ws veel erger!"

prijsklasse: weet ik niet. Maar verder: er zijn juist veel boten uit dit bouwjaar die lekker zwaar (en goed) zijn gebouwd, en die dit soort problemen helemaal niet hebben. Ik zou vooral kijken naar boten uit die tijd, die in grote getalen zijn gebouwd (honderden of meer). Als je dan een latere serie hebt, is de ergste ellende qua constructie vaak al opgelost.

Die boten hebben ook problemen in enige vorm maar er is vaak veel minder over te vinden. Over de Hurley is zo veel geschreven er is is zo veel over bekend dat het lijkt alsof het een shitbootje is. Zo heb ik ook goed gekeken naar een Oceaan 22 maar die voldoet weer niet aan andere eisen die ik heb. En zo kunnen we doorgaan; ik vraag om ervaringen en aankooptips mbt een Hurley en heb dus mijn keuze gemaakt. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 02 nov 2019 08:03 #1097711

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
scope schreef :
Gertjan1 schreef :
Beste Luc,

Ik had jouw werk al gezien, dat wordt een nieuwe boot!
Hahah Ehm dat duurt nog wel even hoor:))))
Maar het ontbreekt mij aan technisch inzicht, tijd en vooral zin om het zo aan te pakken! Ik wist niet dat vanaf ´80 deze boten osmose gevoeliger lijken dan de jaren ervoor.

Ik in eerste instantie ook niet. Ik heb er geen hard bewijs voor, maar is een opvallend punt gebleken. De werkmethodiek speelt ook een rol. In de DDR waar ze langer met hand layup ipv spray gun werkten is ook minder sprake van osmose

Als ik het allemaal zo lees dan zijn er wel erg veel punten die problemen kunnen opleveren!
Alhoewel ik denk dat elke boot van deze prijsklasse, type en bouwjaar ongeveer dezelfde problemen zal hebben en ws veel erger!

klopt, en klopt ook dat bij veel boten van die leeftijd die zo intensief gebruikt worden met weinig onderhoud de kinderziekten en slijtage na 30 jaar gebruik een beroep doen op het materiaal. Een Hurley wordt gekocht, een beetje opgeknapt en zeer intensief mee gezeild. Na een of meer jaren, stopt men of koopt een grotere boot. En dit bij herhaling. En veel meer dan bij andere boten het geval is. Er varen nog heel wat Hurley's rond. En maken nog immer grote tochten.


Er is, merk ik, goed aan een boot af te lezen of deze een goed leven heeft gehad ondanks
intensief gebruik. Bv beschadigingen in interieur, vele loze gaatjes in het hout van de kajuit waar ooit iets heeft gehangen, het wel of niet aanbrengen van echte verbeteringen, het ontdekken van nieuwe afsluiters ipv 40 jaar oude bende etc. Er varen er inderdaad nog heel veel rond, net als met auto´s. Hoe vaak zie je nog een Renault 5?



De Hurley is een bewuste keuze ivm de zeileigenschappen vooral bij zwaarder weer. Meevarend op moderne jachten valt mij altijd weer op hoe ze bonken op de golven en al snel gereefd moeten worden.

grappig dat je dat zegt, want ik vind reven juist een van die dingen die varen leuk en altijd mogelijk maken. 3 a 4 reven kunnen zetten? Yeah en doorvaren:)


Ik zie bij bft 5 of meer opvallend weinig boten op het water (Markermeer). Daarbij, ik heb ruime ervaring op een zwaardboot maar weinig op een kajuitjacht. Ik wil veilig het water op, de vaareigenschappen van een Hurley zijn dermate dat dat in ieder geval wel goed zit.


Ze zijn meer gericht op comfort dan zeileigenschappen, de echte snelle jachten daargelaten. Bij 15 knopen wind (lichte bft 4) al flink reven is niet mijn ding en bij bft 5 in de haven blijven is ook zo wat.
Een andere overweging is de fonteinkruid ellende in het Markermeer, ik hoop met een S-spant en de schroef toch wel uit de weg daar minder last van te hebben.
Ik ben van plan binnen 3 jaar naar Engeland over te steken dus de beoogde boot moet dat aan kunnen en ik uiteraard ook.
Dus een Hurley, bewezen palmares.
De bouwkwaliteit is over het algemeen heel goed en het voelt allemaal erg stevig aan als je bv over het dek loopt en bv de huid wilt indeuken.

mooi plan! Kleine boten en grote avonturen! Over de bouwkwaliteit....Ik heb bij meer boten en merken gezien dat een goed ontwerp leuk is, maar de uitvoering ervan door een werf echt en bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit. Zo kwamen we op de haven er achter dat er kokers van karton in een Beneteau motor ondersteuning verwerkt was.

Ik zal daarom alles zo goed als ik kan nalopen, hierbij zijn de genoemde tips zeer behulpzaam!
Wat ik gezien heb bij de boot die ik op het oog heb is alles tot zover op orde.
Ik stel mij voor dat een met water gevulde boot, zeker met water in de holtes bij de spiegel, dan dieper moet liggen, muf moet ruiken (eender waar het beschimmelde water zit!) of bij het er uit tillen op met water gevulde holtes dof moet klinken. Klopt die laatste aanname???




ik bedoel deze plekken.
Deze zijn, wat van de kanten af hol en moeten dus ook zo klinken.
Aan de voorzijde van de ballast zit het deels met hars gevuld maar wat hoger klinkt het hol.



Dank je!!! Dat is heel waardevol.


Nee. stinken kan, als de bilge vol staat, maar als deze droog is hoeft dat zeker niet. Er zijn meer holtes waar water in zou kunnen verzamelen die verder afgesloten zijn. Neem mijn kiel, achteraan, en onderaan, zat een holte van ongeveer verticaal 40 x 5 x 2 cm met 3 cm water erin. Dat is ver onder de waterlijn. En dat zal je nooit ruiken. Maar meten met een goede vochtmeter wel. Ik vond het, was er natuurlijk helemaal niet blij mee dat de lagen glasvezel een beetje in de mal gepropt wareb. En omdat ik het onderwaterschip kaal heb gemaakt en dit voor ik het opnieuw kan beleggen absoluut droog moet zijn. Doet het in het geheel af aan de kwaliteit? Ja wel iets natuurlijk, maar is op het geheel, en de duur dat je de boot zult hebben en mee wilt varen verwaarloosbaar.
Soms is het verschil tussen condensatie watervlekken, schimmel ten gevolge hiervan of de gevolgen lekkage gewoon niet te zien. Je kan er wel van uitgaan dat al het metaal aan de binnenzijde, als bouten van schuurlijst, lieren, mastvoet etc condensatiepunten zijn. De bun is vaak zwart van de schimmel omdat direct open is naar het water toe


Ik had een vochtmeter mee (het had al dagen geregend) maar die gaf lage waarden aan. Nou bewijst dat niet heel veel want die is primair voor kachelhout :)
Maar beschimmeld water en/of schimmel ruik ik bijna altijd!

Een vochtmeter voor kachelhout...met van die puntjes zal te weinig diep kunnen prikken voor een goede meting. Een Hoog frequent, of conductive meter kan dat wel. Op Ali vind je voor 25 euro goedkope modellen. Er is hier op het forum een draadje over.

Tja, dat is wat ik nu heb en ik ga geen andere kopen want ook lees ik her en der dat vochtmeten niet al te veel zin heeft tenzij de boot echt kaal gaat. Let wel, de boot gaat er max 2 uurtjes uit om te bekijken. Ik zal goed letten op de door jouw genoemde punten van oa de holtes etc. Een vuistregel lijkt mij als er geen of nauwelijks osmose is te zien op de huid dan zullen de holtes een grotere kans hebben droog te zijn dan een boot die vol zit met osmose. Vocht in afgesloten ruimtes ruik je weliswaar niet, maar als een watertank, afsluiters, buns, kajuitbekleding (vinyl), kussens, rondom roerstang en puttings etc geen tekenen van inwatering, schimmel of vocht vertonen dan lijkt het mij wel mee te vallen, dan is de kans op een ¨droge¨ boot groter.


Uiteraard de bekende scheurtjes aan dek op punten die onderhevig zijn aan torsie of trek krachten, maar ik verwacht geen wonderen na 40 jaar. Deze zijn goed te herstellen.
Zeker is dat de boot, elke boot, voor aankoop het water uit zal gaan.
Daar zal ik dmv kijken, kloppen en vertrouwen tussen koper/verkoper eea wel duidelijker moeten maken.
Een paar plekjes osmose en oude verflagen zijn echt geen bezwaar. Als de ratio en het gevoel overeenstemming bereiken; dat zou mooi zijn!

Om even terug te komen op een commentaar hier boven; ik heb er oa gekeken naar Albin, Gibsea, Kievits, Dufour 24 maar binnen het eisen en wensenpakket zie ik vaak;
- Bij sommigen is het polyester zo dun dat je het buitenlicht door de wand heen ziet. Als laminaat kaal is en dus zonder gel-, top,-, bilge coat is het semi transparant en gaat licht er goed doorheen. Ook door 1 cm dik laminaat ook door 1mm dik laminaat.
- Het dek beweegt of zakt ietsjes door,
- Bijna allemaal zijn ze vochtig of zag ik inwatering
- Bij inboard diesel vaak een olielucht vermengd met diesel, een BBM in een bun is zo gek dus niet
- Niet geschikt voor zee / kust

In mijn optiek is het kopen van een oude boot ook een risico maar wel aanvaardbaar.
Ach de prijs van een Hurley is het zelfde als een skivakantie in Oostenrijk, zonder liftkaart. Het materiaal en gereedschap om wat te fixen is in vergelijking met de Hurley zelf wel prijzig. Koop jezelf een droom, zie wat het is, en als je pech hebt, maak je er een klus van of zet je hem weer op MP.


Helemaal mijn idee!!! Ik zou bv voor een auto lang niet zo veel informatie opzoeken, vragen stellen en een voorkeur hebben! En die zijn vele malen duurder, ik rij best een flinke bak! Daar zit ik niet over in en over de Hurley wel :) ??? Nee, dat heeft met de belevingswaarde te maken en niks met geld

Stel ik zou 60.000 uit geven dan verwacht ik iets heel anders dan een boot die daarvan nog geen tiende kost.
Enig werk is geen bezwaar en met alle tips hierboven kan ik mijn afwegingen nu goed maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 02 nov 2019 08:42 #1097723

Over de Hurley is zeker veel geschreven en te vinden!

www.hurleyownersassociation.co.uk/ en specifiek de 22 / 700 www.hurleyownersassociation.co.uk/pages/h22.htm

De Royal Navy gebruikt(e) de ‘22’ als lesboot.
Zoals de Koninklijke Marine de Bries gebruikt(e).
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2019 08:42 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 02 nov 2019 11:59 #1097765

Gertjan1 schreef :
Andreaquila schreef :
"Alhoewel ik denk dat elke boot van deze prijsklasse, type en bouwjaar ongeveer dezelfde problemen zal hebben en ws veel erger!"

prijsklasse: weet ik niet. Maar verder: er zijn juist veel boten uit dit bouwjaar die lekker zwaar (en goed) zijn gebouwd, en die dit soort problemen helemaal niet hebben. Ik zou vooral kijken naar boten uit die tijd, die in grote getalen zijn gebouwd (honderden of meer). Als je dan een latere serie hebt, is de ergste ellende qua constructie vaak al opgelost.

Die boten hebben ook problemen in enige vorm maar er is vaak veel minder over te vinden. Over de Hurley is zo veel geschreven er is is zo veel over bekend dat het lijkt alsof het een shitbootje is. Zo heb ik ook goed gekeken naar een Oceaan 22 maar die voldoet weer niet aan andere eisen die ik heb. En zo kunnen we doorgaan; ik vraag om ervaringen en aankooptips mbt een Hurley en heb dus mijn keuze gemaakt. :)

prima natuurlijk. Ik denk alleen dat er over boten die in grote getale gemaakt zijn, juist veel geschreven is. Maar goed, het lijkt erop dat je je erg goed in hebt verdiept, en dat je nu precies weet waar je op moet letten. Kan weinig misgaan dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 04 nov 2019 13:59 #1098311

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Kapitein Scheurbuik schreef :
Hallo GertJan, ik onderschrijf alle ervaringen die hier al staan. Ik heb Hurley 700 nummmer 951, die in Harderwijk is gebouwd. Ik heb hem in 2008 voor een prikkie overgenomen. Inderdaad de bekende problemen:
• zwakke bevestiging van de scepterpotten voor de zeereling. Daarvoor heb ik RVS plaatstaal ‘brugjes’ laten maken die met andere schroefgaten over de oude plaats heen zijn bevestigd. Door ruwe behandeling of hijsen met banden zonder uithouders waren de achterste stuur- en bakboord door het laminaat heen gedrukt, met nare lekkage tot gevolg. Nu geen probleem meer.

Heb je hier een foto van? Dit lijkt mij een goede oplossing!

• Leg geen spullen (zoals je spiboom of peddels etc.) in de linker en rechterhoek van je achteronder op de slangtjes van de zelflozende kuip. Die kun je daarmee lostrekken en dan loopt je kuip in je achteronder leeg.

Ik zal er naar kijken, eventueel vervangen en beschermen dmv een koker lijkt mij zinvol. De reden is ook dat door slingeren zwaardere voorwerpen de boel kunnen beschadigen.

• kielwater blijft staat achter de ballast en ook ervoor. Aan de boegzijde kan in geval de ballast niet goed waterdicht is ingelamieerd roest in de ballast (schroot) ontstaan, die daardoor uitzet. Ik zag ergens iemand die roestig water uit de kiel zag lopen en de zaak moest openwerken om het te herstellen.

Als de wc er uit is kun je een luikje zagen in het laminaat en de boel inspecteren. Ik heb diverse reparatiemethodieken gezien. Vaak komt de lakkage dan van de watertank of een lekke watertankslang. Goed om te weten! De wc doorvoerslangen wil ik overigens volspuiten met purschuim of afpluggen en dan afkitten aan de buitenzijde. Weet niet of dat een goed idee is maar als je de kranen nooit meer gebruikt en het raakt een keer lek...


• Een Lamzac Hangout past precies op het voordek. Voor een ideale zeilervaring: bij een zacht windje op een warme dag op ruim water, zet de halfwinder op, de tillerpilot aan en geniet.
:ohmy: ...en in het Nederlands, wat staat hier :)
Laatst bewerkt: 04 nov 2019 14:00 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Gekocht 16 nov 2019 19:57 #1101653

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
De kogel is door de kerk! Vandaag is de Hurley die ik op het oog had op het droge gehesen.

Eerder was alles boven de waterlijn al bekeken. Afgezien van wat stressscheurtjes in de gelcoat op bv kajuit, bij een genuarail etc is dat allemaal naar het zin. De boot is van binnen droog, geen tekenen van schimmel, vocht of andere inwateringsellende voor zover dat uiteraard te beoordelen is.
Het klassieke interieur met mahonie en fineer, koperen accentjes, ik vind het ¨bootig¨! Pluspunt is de RVS maststeun onder het dak met de strakke verstaging. Alles is door de vorige eigenaar keurig gekit en er is al veel werk ingestoken. Oa het houtwerk, vallen, elektra etc is opgeknapt of vernieuwd en in goede staat.

Bij een andere afspraak is er gezeild. De boot vaart vlot op de 4 takt 6 PK BBM (kuipbediening) en is geluidsarm in de bun, geen enkele last van de uitlaatgassen.
De zeilen staan strak, rolgenua met grootzeil, zonder slap achterlijk. Wel ontbraken enkele trimopties maar dat is simpel te verhelpen. Hij zeilt makkelijk, goedmoedig, goed alleen te doen eventueel en ik haalde na enig proberen met geïmproviseerde trim net aan 33 grd hoog aan de wind. Overstag gaan met een semi-langkieler duurt wat langer dan met de zwaardboot maar eea gaat toch heel vlot. De 5 knopen werden met de windkracht 4 effies aangetikt. Golven van een passerende snelle mptorboot zorgden voor een soort slome deining. Voor mij overtuigend genoeg!

Het onderwaterschip heeft al ruim 3 jaar het daglicht niet gezien maar het viel mee. Een bruin/zwarte algenslijklaag die simpel weg te vegen viel. Op de stuurboordzijde/onderzijde kiel enkele blaasjes. Dat gaat dan om een gebied van 1 x 2 meter (foto).

Bij onderzoek waren dit verfblaasjes gevuld met niks of met water, Ook waren er blaasjes van 1mm tot hoogstens 3mm gevuld met zuur ruikend vocht; osmose.
Verder aan de stuurboordzijde bij de boeg 20cm onder de waterlijn in een gebied van 70x70cm wat blaasjes,
Ik schat 50% verfblaasjes, 50% osmoseblaasjes.
Dus toch...
Maar zeer ondiep, hooguit 1mm en met een diameter van hooguit 3mm en dus sterk gelokaliseerd.
Deze blaasjes trof ik ook aan op het roer maar heb ze niet doorgeprikt. Het bekloppen van het roer leverde een hol, sonoor geluid op en geen enkele vorm van speling ondanks stevig manipuleren.

Dat gold ook voor alle plekken die ik dankzij dit forum extra heb bekeken (+ alle overige zaken).
Geen tekenen van barsten, inwatering en 0% speling roer.
Dat was goed nieuws. De skeg bleek verder helemaal schoon. Geen tekenen van ¨opzwelling¨ van de gietijzeren ballast.
Bakboordzijde was gek genoeg blaasjesvrij!

De deal was snel besloten (boten zinken niet door een beetje osmose en ik was al wat verliefd... :P ) en ik heb nu dus een echte Hurley 700 uit 1980!
In december vaar ik de boot over (Friesland - Noord Holland), gelukkig is er goede LED navigatieverlichting en voldoende accustroom en ik neem een ervaren zeiler mee.
Het plan is hem dan in april op de kant te trekken en in 2 a 3 weken kaal te halen. Helaas is er nu in mijn buurt geen plek meer op de wal.

Als ik resumerend alle info die ik maar kan vinden op een hoop gooi en het gemiddelde van alle meningen neem (en dat is heeel veeel en heeel divers!!!) dan is dit het plan:

Afspuiten, ontvetten, handgelplane en zo de oude verf er af, dan de schuurmachine alles mooi vlak maken, afspoelen en ontvetten. Tot de gelcoat.
De osmoseplekjes en blaasjes ga ik dan goed uitschuren en dan goed uitspoelen. Vervolgens drogen dmv föhnen en de wind mag de rest doen, ik trek hier 10 dagen voor uit waarin ik de bovenkant ga aanpakken.
Ik heb wat scheikundige kennis en maanden laten drogen om osmoseprocessen te stoppen is echte onzin.
(Ja, ja... :cheer: )
Wat wel helpt bij dat drogen is dat het polyesterlaminaat goed droogt wat zorgt voor goede hechting met de epoxy.
Maar voor osmoseblaasjes? Een dag of 100 jaar; de zuren en de glycolen (¨diolen¨) die ontstaan zijn netjes uit te spoelen met leidingwater waarvan de Ph toch al snel boven de 7,5 ligt.
In de wind droogt het laminaat in 10 dagen echt voldoende op voor goede hechting met de epoxy is mijn overtuiging.

De gespoelde plekjes vul ik in met epoxy en dan schuur ik alles weer netjes glad. Hieroverheen gaat Epifanes HB Coat (2 x, stuurboord kiel 3 x) en dan Epifanes Interim Coat. Dan neem ik een antifouling, hard of zacht dat weet ik nog niet.

Ik denk dat ik dan aardig op weg ben om in ieder geval het osmoseproces af te remmen, zo niet te stoppen. Over een jaar of wat kijk ik wel weer, in de tussentijd lekker zeilen en leren omgaan met deze boot, dat is de hoofdzaak!
Een ieder die gereageerd heeft op mijn verzoek tot tips etc; dank!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 nov 2019 20:10 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Gekocht 16 nov 2019 20:31 #1101659

Gelukgewenst met je scheepje!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Gekocht 17 nov 2019 10:57 #1101800

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Yeah! Gefeliciteerd met je nieuwe boot en veel plezier ermee!

En plaats je wat foto’s?
Super benieuwd naar de uitrusting en inrichting.
Daar zit In de loop der jaren best veel verschil tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 17 nov 2019 11:22 #1101808

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Waarom zet je hem niet in de copper coat?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Ervaringen en aankooptips gevraagd! 17 nov 2019 15:37 #1101844

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
TonMitz schreef :
Waarom zet je hem niet in de copper coat?

Ik heb begrepen dat copper coat niet meer toegelaten wordt!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 700 / Gekocht 17 nov 2019 15:39 #1101845

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
scope schreef :
Yeah! Gefeliciteerd met je nieuwe boot en veel plezier ermee!

En plaats je wat foto’s?
Super benieuwd naar de uitrusting en inrichting.
Daar zit In de loop der jaren best veel verschil tussen.

Dank je, ik ben er ook erg blij mee. Foto´s heb ik niet veel, die ga ik later maken. Dat doe ik als ik de boot overzeil en hij hier ligt, dat zal (weersafhankelijk!) half december zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl