Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koopje van der Stadt Rebel 41 ft

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 09:27 #1128116

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
holtere schreef :
Waarom en wanneer zou je nu drie dagen hoog aan de wind moeten nota bene met hoge zee. Wie van ons maakt er ooit een, laat staan meerdere passages.
Die dingen liggen gewoon met een touw aan de steiger een hoop melancholie uit te stralen en varen drie keer per jaar een rondje op het Haringvliet en twee keer buitenom. :whistle:

Je mag het best niks vinden, das jouw goed recht, maar beter laat je bovenstaand opmerkingen over eigenaren van dit soort schepen achterwege, dat klinkt alsof je echt niet weet waar je het over hebt.
Ik lig toevallig aan het haringvliet en ken eigenaren met dit soort schepen en je hebt ergens wel gelijk : ze varen maar 2x buitenom per jaar (via Noorwegen/Spitsbergen/Falklands) en een paar rondjes op het haringvliet verder als het wat warm wordt in de haven. Meeste tijd van het jaar aan de steiger:voor de leek liggen ze dan "melancholie" uit te stralen..
Zoals ik eerder opmerkte :wat je zoekt in een boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 09:55 #1128121

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Opvallend dat er inmiddels toch minstens drie mensen die (op grond van eigen ervaring, waarschijnlijk) deze boot inderdaad inschatten als "geen havenligger" en een comfortabele "passagemaker".

Daarentegen zie ik ook de meer algemene ZF-teneur, dat moderner toch te allen tijde beter is dan deze ouwe meuk.

Om te snappen hoe het werkelijk zit moet je even gevoel ontwikkelen voor wat "geen havenligger" inhoudt, iets snappen van de moderne markt die vraagt om een twee-persoonsbed achterin en boten die het vooral op ruime koersen goed doen. De twee laatstgenoemde dingen combineren toevallig goed.

Iedereen houdt van zeilen met een knik in de schoot (denk ik), maar het is natuurlijk ook heel prettig om een boot te hebben die comfortabel aan de wind zeilt. En niet op ieder golfje stuitert maar er gewoon doorzeilt. Je comfort-weather-window wordt gewoon groter, ook als het niet meer dan 5 bft wordt. Je hoeft niet persé op een ruim windje te wachten.

Daar staat tegenover dat met een gezin van zes het zelfs op een Rebel 41 al een beetje krap wordt.

U weegt verder zelf maar af wat u belangrijker vindt.
Laatst bewerkt: 19 feb 2020 09:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:01 #1128124

Wadloper schreef :
Opvallend dat er inmiddels toch minstens drie mensen die (op grond van eigen ervaring, waarschijnlijk) deze boot inderdaad inschatten als "geen havenligger" en een comfortabele "passagemaker".

Daarentegen zie ik ook de meer algemene ZF-teneur, dat moderner toch te allen tijde beter is dan deze ouwe meuk.

Om te snappen hoe het werkelijk zit moet je even gevoel ontwikkelen voor wat "geen havenligger" inhoudt, iets snappen van de moderne markt die vraagt om een twee-persoonsbed achterin en boten die het vooral op ruime koersen goed doen. De twee laatstgenoemde dingen combineren toevallig goed.

Iedereen houdt van zeilen met een knik in de schoot (denk ik), maar het is natuurlijk ook heel prettig om een boot te hebben die comfortabel aan de wind zeilt. En niet op ieder golfje stuitert maar er gewoon doorzeilt. Je comfort-weather-window wordt gewoon groter, ook als het niet meer dan 5 bft wordt. Je hoeft niet persé op een ruim windje te wachten.

Daar staat tegenover dat met een gezin van zes het zelfs op een Rebel 41 al een beetje krap wordt.

U weegt verder zelf maar af wat u belangrijker vindt.

Nu mag ik mij gelukkig prijzen verscheidene mooie tochten op, zoals de oude garde hier het noemt:" oude meuk".

Mijn eigen schuit is met haar 38 jaar al minstens halverwege "oude meuk".

Dat dit soort doordenderaars comfortabel op zee zouden zijn is maar zeer ten dele waar. Geef mij maar een grand soleil of arcona tijdens een onstuimig tochtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:09 #1128126

Bovendien doen moderne boten die drie dagen aan de wind in minder dan 2 dagen. 40% minder ellende.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:12 #1128127

Klopt, na twee dagen valt de kiel eraf. Hier blijft het bij een scheurtje. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:35 #1128129

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Kijk, boeren hebben voor de kids en vooral voor zichzelf vaak nog een oude Dexta of een Deutz in de schuur staan. De kwaliteit wordt geroemd en het spul met liefde gereviseerd, meestal meer gevervoriseerd zoals ze datzelf noemen :laugh:
Dat spul staat in de schuur en ze gaan er een of twee keer per jaar een rondje mee rijden of naar de trekkertrek. Het land ploegen ze met een iets anders :whistle:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:51 #1128130

Die oude blijven wel onder alle omstandigheden bollen. De nieuwe stopt ermee bij een storing in de ECU. Als het een beetje meezit kan je dan nog stapvoets rijden. Starten met startkabels met die nieuwe? Vergeet het maar of je moet zin hebben heel de elektronica regelmatig te vervangen. Laatste keer dat ze dat hier deden met een bijna nieuwe sprinter zijn de kosten opgelopen tot bijna €20.000. Nog een beetje meer en we hadden beter gewoon een nieuwe gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:51 #1128131

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
@ Holtere
Relatie tussen een landbouwvoertuig en klassiek vaartuig ontgaat mij een beetje, maar goed laat de boeren maar dorsen, de man met stropdas is de gelukkige verkoper?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 19 feb 2020 10:52 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 10:57 #1128132

har.vogel schreef :
vdStadt was z'n tijd ver vooruit! Boten uit de jaren zestig waren eigenlijk kopieen van jaren dertig rompen. S&S, Nicholson etc. brachten weinig vernieuwends. vdStadt tekende rompen met een vrijhangen spaderoer. Niet alleen bij kleine bootjes maar bij een hele serie prachtige oceaanracers. Stuk voor stuk beauties: Excalibur 36, Rebel 41, Gallant 53 vormen een absoluut hoogtepunt in jachtdesign uit die tijd.

Nou, ik denk dat van de Stadt rond 1960 (1956-1964) een beetje een mix ontwierp van ouderwets (Rebel 41, Delta, Najade, Marsdiep, Tulla) en erg modern (Black Soo, Zeeslang, Zeester etc).

De Black Soo / Zeeslang is 9 meter lang en weegt 1500 kg, waarvan de helft ballast. Zoiets is zelfs nu niet echt te koop van een moderne werf. De Rebel, 12,5 meter en 13 ton! is een ouderwets S&S-achtig ontwerp voor een ouderwetse Engelse werf (Tyler) die in 1964 ook in polyester wilde gaan bouwen. De klant krijgt wat hij wil, ook bij E.G. van de Stadt.
Zal prima zeilen hoor, het blijft een van de Stadt, maar een voorbeeld voor 'zijn tijd vooruit' zou ik het niet noemen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:06 #1128133

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Nou, ik heb zelf een mooie Ford Dexta gereviseerd, een semi smalspoor voor de geïnteresseerden. Het punt wat ik wilde maken sneeuwt een beetje onder door al die emotie die er loskomt als je wat gereserveerd bent.
Zo'n grote oude schuit opknappen en tiptop maken (laten we zeggen voor een "passage) kost een godsvermogen aan geld en werk, De kosten voor schadeherstel aan kiel en lekkage verbleken daarbij. Iedereen die denkt dat een pot verf en wat schuurpapier voldoende is die droomt maar verder. Iedere schroef die je los draait gaat nieuw werk opleveren en alles wat je uit elkaar pakt blijkt rot of kapot of verdient op zijn minst aandacht.
Heeft niets met de "kwaliteit" van de boot te maken maar "de boot" is slechts een fractie van datgene waaraan je moet werken. Alles wat er op en aan zit kost ook geld en werk.
Leuk dat ie mooi is en blij dat het niet de mijne is. Ik gun hem een ander :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:24 #1128136

Kapiteinmomo schreef :
Een rijke Fries heeft een mega bod gedaan op dit prachtige zeiljacht.. ;)

www.marktplaats.nl/a/waterspor...13&previousPage=home

Meer een handige Fries lijkt mij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:32 #1128139

Baasklusje schreef :
Bovendien doen moderne boten die drie dagen aan de wind in minder dan 2 dagen. 40% minder ellende.

Ja dat snap ik ook nooit. Doe er dan 2 rompjes bij, scheelt nog een dag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:33 #1128141

Noballast schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Een rijke Fries heeft een mega bod gedaan op dit prachtige zeiljacht.. ;)

www.marktplaats.nl/a/waterspor...13&previousPage=home

Meer een handige Fries lijkt mij.

Handige mensen worden altijd vanzelf ook rijk. Jij ook toch?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:36 #1128144

nardus schreef :
AndreAzuree schreef :
har.vogel schreef :
vdStadt was z'n tijd ver vooruit! Boten uit de jaren zestig waren eigenlijk kopieen van jaren dertig rompen. S&S, Nicholson
etc. brachten weinig vernieuwends. vdStadt tekende rompen met een vrijhangen spaderoer. Niet alleen bij kleine bootjes
maar bij een hele serie prachtige oceaanracers. Stuk voor stuk beauties: Excalibur 36, Rebel 41, Gallant 53 vormen een
absoluut hoogtepunt in jachtdesign uit die tijd.
Ze zeilen nog steeds geweldig en hebben een uiterst praktische, zeewaardige indeling. Geen boten om in de haven te liggen,
maar echte passage-makers. Een prachtig stuk varend erfgoed waarbij een goedkope sneer over de kwaliteit van ontwerp en bouwkwaliteit niet op z'n plek is.
Het hoeft je smaak niet te zijn maar elke rechtgeaarde watersporter zou op z'n minst respect moeten opbrengen voor deze
enorme stap voorwaarts destijds. Ik rijd ook niet in een Borgward of een Bristol. M'n Toyota is zuiniger, heeft een betere wegligging en doet het altijd. Dat neemt niet weg dat ik graag naar klassiekers kijk.

H



Respect? Natuurlijk, het is zeker geen slecht ontwerp. Maar zou het misschien kunnen zijn dat smaken verschillen? Er zijn zeker hele mooie jaren '60 ontwerpen, ik vind deze alleen niet zo bijzonder. En wees eens eerlijk: als je de zeileigenschappen afzet tegen een modern jacht, dan zijn die zeileigenschappen natuurlijk helemaal niet zo goed.

Eerlijk, eerlijk gezegd zou ik het liefst op een oud schip zoals dit zitten als ik 3 dagen aan de wind met hoge zee moet. Echte passagemaker dus. Het is maar net wat je zoekt in een boot. Slecht zou ik het niet noemen.


laat ik me iets duidelijker maken: ik dacht meer aan termen van performance en snelheid. Qua zeewaardigheid en gedrag in zware omstandigheden zal dit schip het prima doen. Dus slecht niet, wel anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:37 #1128145

Baasklusje schreef :
Noballast schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Een rijke Fries heeft een mega bod gedaan op dit prachtige zeiljacht.. ;)

www.marktplaats.nl/a/waterspor...13&previousPage=home

Meer een handige Fries lijkt mij.

Handige mensen worden altijd vanzelf ook rijk. Jij ook toch?

Helaas, daar ben ik dan weer niet slim genoeg voor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:42 #1128151

Als je enigszins kritisch bent over dit soort oude schepen, hoor je kennelijk gelijk tot de "iPhone generatie" die alleen maar met een witte wijn, downwinds wil zeilen in een comfortcontainer. Zo zwart-wit is het toch allemaal niet?
Ik kan dit soort schepen heus wel waarderen. Zo huurde ik een paar jaar geleden nog een stokoude Swan 37 in de UK om naar Scillies te zeilen. Toegegeven, terug met windkracht 6, was de Swan heerlijk steady en comfortabel. Maar goed, dat wil nog niet zeggen dat ik in deze tijd nog zo'n oud gebakje zou kopen. De jachtbouw heeft ook vooruitgang geboekt, het zou te simpel zijn om dat te negeren denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 11:52 #1128154

Zo heeft iedereen zijn voorkeuren en die van mensen die meer voelen voor de oudere klassiekere lijnen zijn daarom niet minderwaardig. Ik zeil bij voorkeur liever niet voor de wind. Ik heb een voorkeur voor een boot die ook aan de wind een beetje rustig op het water ligt. Ik was vorige zomer ook de enige die met een dikke vijf vanuit Cherbourg richting Geurnsey door de race ging. De comfortcontainers heb ik pas enkele dagen later zien aankomen. Je kan dus trager gaan en toch eerder aankomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 12:00 #1128156

Als deze boot een maat is voor "mooie klassieke lijnen"....


Zoals ik eerder zei. T'zit er allemaal op hoor. Overhang, smal kontje, klassieke opbouw...maar t'is niet goed gelukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 12:39 #1128172

Tulipe schreef :
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren en die van mensen die meer voelen voor de oudere klassiekere lijnen zijn daarom niet minderwaardig. Ik zeil bij voorkeur liever niet voor de wind. Ik heb een voorkeur voor een boot die ook aan de wind een beetje rustig op het water ligt. Ik was vorige zomer ook de enige die met een dikke vijf vanuit Cherbourg richting Geurnsey door de race ging. De comfortcontainers heb ik pas enkele dagen later zien aankomen. Je kan dus trager gaan en toch eerder aankomen.

Heb ooit een shorthanded wedstrijd naar Portugal gewonnen doordat mijn klassieker met relatief weinig moeite dag en nacht kon blijven “doordenderen” op de automaat :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 12:46 #1128175

Tulipe schreef :
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren en die van mensen die meer voelen voor de oudere klassiekere lijnen zijn daarom niet minderwaardig. Ik zeil bij voorkeur liever niet voor de wind. Ik heb een voorkeur voor een boot die ook aan de wind een beetje rustig op het water ligt. Ik was vorige zomer ook de enige die met een dikke vijf vanuit Cherbourg richting Geurnsey door de race ging. De comfortcontainers heb ik pas enkele dagen later zien aankomen. Je kan dus trager gaan en toch eerder aankomen.

denk je dan dat het met die comfortcontainers niet had gekund? Of durfden ze het niet aan? m.a.v.: lag het aan het schip, of aan de bemanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 12:51 #1128177

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Baasklusje schreef :
Bovendien doen moderne boten die drie dagen aan de wind in minder dan 2 dagen. 40% minder ellende.

Het punt is dat die moderne toer-platjakkers (zo'n Spirit 36 is natuurijk ook niet echt modern) hoog aan de wind weinig tot niks sneller zijn dan welke Van de Stadt van 50 jaar geleden en gelijke LWL dan ook.

Lullig voor die platjakkers, maar wel een feit, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 12:52 #1128178

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
De comfortcontainers heb ik pas enkele dagen later zien aankomen. Je kan dus trager gaan en toch eerder aankomen.
Ach, dat zegt allemaal niet zoveel.
We lagen in Cherbourg met een stevige wind buiten en met onze AWB blijven we dan mooi binnen. Eind van de middag komt er een Nederlandse HR 43 voeter binnen en die probeert aan te leggen en mist. Dan draait ie tussen de boten en ramt bij 4 of 5 anderen de hek of preekstoel eraf alsof hij bezopen was. Met rubberboten is die op een plekje geduwd. Tien minuten later komt er een Fransman met Beneteau Clipper 323 binnen, schiet de box in en 5 minuten later aan de nootjes en de wijn.
Later met de Nederlander gesproken. Ze waren beiden van Guernsey vertrokken en hij sprak alsof hij de dood in de ogen had gekeken. Kuilen, wind, stroming en alles had het op hem voorzien. Helemaal kapot en einde latijn was die geweest en daarom had hij ook die brokken gemaakt met zijn Passage-boot.
Uiteindelijk is het toch het mannetje of vrouwtje aan boord en niet de boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 12:58 #1128180

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
holtere schreef :
Kijk, boeren hebben voor de kids en vooral voor zichzelf vaak nog een oude Dexta of een Deutz in de schuur staan. De kwaliteit wordt geroemd en het spul met liefde gereviseerd, meestal meer gevervoriseerd zoals ze datzelf noemen :laugh:
Dat spul staat in de schuur en ze gaan er een of twee keer per jaar een rondje mee rijden of naar de trekkertrek. Het land ploegen ze met een iets anders :whistle:

Nu ga je weer appels met peren vergelijken, Remy.

Vijftig jaar geleden was geen enkele normale landbouwtrekker groter dan die ouwe gevallen die de boeren nu nog uit nostalgie in de schuur hebben staan. Zo'n bakbeest als op de foto is gewoon een gevolg van de schaalvergroting in de landbouw. Met zo'n ding kun je bij wijze van spreken een ploeg met 7 scharen of nog meer trekken. Lekker gauw klaar of meer Ha's in minder tijd.

Die Rebel was 50 jaar geleden al 41 voet. Toen een reusachtig jacht. Nog steeds zijn jachten van 41 voet voor de meeste watersporters grote boten. Het leuke is echter dat die Rebel sommige dingen gewoon beter doet dan een moderne 41 voeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 13:04 #1128182

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
holtere schreef :
Nou, ik heb zelf een mooie Ford Dexta gereviseerd, een semi smalspoor voor de geïnteresseerden. Het punt wat ik wilde maken sneeuwt een beetje onder door al die emotie die er loskomt als je wat gereserveerd bent.
Zo'n grote oude schuit opknappen en tiptop maken (laten we zeggen voor een "passage) kost een godsvermogen aan geld en werk, De kosten voor schadeherstel aan kiel en lekkage verbleken daarbij. Iedereen die denkt dat een pot verf en wat schuurpapier voldoende is die droomt maar verder. Iedere schroef die je los draait gaat nieuw werk opleveren en alles wat je uit elkaar pakt blijkt rot of kapot of verdient op zijn minst aandacht.
Heeft niets met de "kwaliteit" van de boot te maken maar "de boot" is slechts een fractie van datgene waaraan je moet werken. Alles wat er op en aan zit kost ook geld en werk.
Leuk dat ie mooi is en blij dat het niet de mijne is. Ik gun hem een ander :)

Wat je nu zegt is iets heel anders dan wat je eerder meende te moeten beweren. Toen was je voornaamste bezwaar dat "Die dingen liggen gewoon met een touw aan de steiger een hoop melancholie uit te stralen en varen drie keer per jaar een rondje op het Haringvliet en twee keer buitenom".

Aan het opknappen van deze specifiek boot zou ik ook niet beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koopje van der Stadt Rebel 41 ft 19 feb 2020 13:05 #1128183

.. wel een feit, denk ik.


:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl