Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd ivm aankoop boot

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 16:48 #1231283

Catalina 34: mijn broer heeft ereen gehad, hij was tevreden over de kwaliteit, enige wat hij wel gedaan heeft een groter catalina roer eronder laten zetten. Catalina levert voor veel modellenuit jaten toachtig en negentifg after market grotere roeren omdat de roeren ietwat klein bleken bij sommige omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 18:36 #1231320

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Easyzeiler schreef :
FKZ schreef :
lschip schreef :
Er zit een Timray 27pk in, volgens mij zijn daar geen meerdere types van.
Ik neig er naar deze boot niet te gaan bekijken....

Een 3 cylinderMitsubishi blok japans en goed

Of een chinees op 2Kubota techniek gebaseerd

Kubota is Japans, of bedoel jij een fake gekopieerde Chinese motor?

Chineese licentie motor op basis van kubota techniek. Dus geen kubota motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 18:44 #1231326

FKZ schreef :
Easyzeiler schreef :
FKZ schreef :
lschip schreef :
Er zit een Timray 27pk in, volgens mij zijn daar geen meerdere types van.
Ik neig er naar deze boot niet te gaan bekijken....

Een 3 cylinderMitsubishi blok japans en goed

Of een chinees op 2Kubota techniek gebaseerd

Kubota is Japans, of bedoel jij een fake gekopieerde Chinese motor?

Chineese licentie motor op basis van kubota techniek. Dus geen kubota motor.

chineese licenties bestaan niet voor kubota motoren, gekopieerde goedkope rotzooi, niet kopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 19:21 #1231334

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ilex schreef :
Zoals ik al schreef, zonder aanvallend te willen zijn!, weet je voorlopig alleen dat je een zeilboot wil kopen.
:whistle:

Uh, ik denk wel dat ik weet wat ik wil maar niet altijd goed weet wat voor boot daarbij past. Die Taling pas inderdaad niet echt in het rijtje.

Ik heb altijd Bavaria's gehuurd alleen wel veel grotere dan ik nu zoek, maar dat soort boot zoek ik een beetje (en dan max 11 meter, 9,8 mag ook). Gewoon relaxte zeilers met een prettige binnenruimte en als het kan een beetje ruime kuip. Wel zeewaardig ivm met tripjes in de toekomst.

Die Catalina 34 was ik echt enthousiast over (nog niet live gezien) maar ik laat hem ivm de Timray motor toch maar liggen....
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 19:27 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 19:29 #1231338

Nou als je echt enthousiast bent over die boot, zou ik het wel weten. Een motor is ook maar een motor...

Is de motor niet naar wens, wat je nog maar moet afwachten, gooi je er toch een tweedehandse yanmar in?

Ik heb mijn tapas omgebouwd naar electrisch, is ook nog een optie. hier en daar hoor je toch wel meer watersporters die dat (gaan) doen. Komen er dan dus dieselmotoren weer op marktplaats.

nb: de perfecte boot bestaat niet hoor, zeker niet in het gebruikte segment. Er is altijd wat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 19:31 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 19:49 #1231340

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Easyzeiler schreef :
chineese licenties bestaan niet voor kubota motoren, gekopieerde goedkope rotzooi, niet kopen
roozeboos schreef :
Nou als je echt enthousiast bent over die boot, zou ik het wel weten. Een motor is ook maar een motor...


Dat maakt het dus zo lastig. Mijn grootste zorg is dat ik straks steeds met motor problemen bezig ben. Ik lees over te reviseren dynamo's van nog geen 100 draaiuren. En lekkende filters en slechte afdichtingen etc...
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 19:50 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 19:59 #1231343

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
lschip schreef :



Die Catalina 34 was ik echt enthousiast over (nog niet live gezien) maar ik laat hem ivm de Timray motor toch maar liggen....

Vraag eerst welke timray het is de korte slag mitshubisi of de langeslag kan je aan het type plaatje wel zien. Is het de korte slag dan is het een veel gebruikt blokje oa (vetus, craftsman, sole en drinkwaard). Dan geen probleem, is het die andere dan mag je dat niet heel erg terug zien in de de prijs tov andere catalinas. Lees de nieuwe motor is geen usp.

Als het deze is dan is het de lange slag dus de Chinese motor staat geen prijs bij dus lastig te vergelijken met andere catalina's wel nieuwere genua en een recente buiskap. Er staat achterstallig onderhoud dus hoe recent de foto's zijn weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 20:07 #1231346

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ja, dat is hem...
Staat nu 2 jaar op de kant. Alle vallen moeten vervangen. Geen idee hoe het dan met de accu's is. Ik weet ook niet of/hoe de motor geconserveerd is.
Achterstallig onderhoud betreft vooral veel schoonmaken (binnen en buiten), er moet antifouling worden aangebracht. Maar er is vast meer dat niet onderhouden is maar dat weet ik nog niet.

Ik wist niet dat er verschillende type Timray 27 pk motoren waren, dus dat kan ik navragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 20:32 #1231350

In antwoord op je Timray motor, daar is op zich niets mis mee heb er jaren geleden ook een in een bakdekker gelegd en hij deed wat ie moest doen. echter wel ouderwetse techniek en nogal luidruchtig. onderhoud en onderdelen voorziening zijn beperkt. Gewoon genoeg spares meenemen en je komt een heel end...en een andere tweedehands motor is goedkoper dan een goede set zeilen.....daar zou ik meer op letten, een setje uitgelubberde lappen gaat heel snel irriteren weet ik uit ervaring.

Ik heb zelf een catalina 28 MK1 gehad en daar was niets mis mee, kwalitatief zeker beter en sterker als de franse prijsvechters. rustig vaargedrag en inderdaad geen racer of performance jacht. wel vergevingsgezind en veel ruimte.
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 20:38 door Vintage Jachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 20:37 #1231353

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7636
Ischip, je zegt dat de gehuurde Bavaria's je goed bevielen. De oudere Bav's zijn goed (nieuwere ook, maar staan altijd in discussies :whistle: )
Heb je daar al naar gekeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 20:56 #1231359

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ilex schreef :
Ischip, je zegt dat de gehuurde Bavaria's je goed bevielen. De oudere Bav's zijn goed (nieuwere ook, maar staan altijd in discussies :whistle: )
Heb je daar al naar gekeken?

Ja, ik zag een Bavaria 34 uit 1986 in Hengelo.. Dat is inderdaad ook aantrekkelijk....
Beetje lange kiel voor het mooie. maar dat hoeft niet perse een bezwaar te zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 25 nov 2020 21:25 #1231369

Timray levert ook gemariniseerde motoren obv Perkins en Mitsubishi. Nu weet ik niet hoe oud deze technologie is, maar het zou mij verbazen dat de onderdelen hiervan lastig te verkrijgen zijn? Die motoren worden toch geleverd door Perkins en Mitsubishi? Alleen de specifieke onderdelen om de motoren te mariniseren zullen wel lastiger te verkijgen zijn, maar dat zul je ook met Drinkwaard etc hebben neem ik aan?

Mijn buurman in de haven heeft afgelopen jaar een op ‘Kubota gebaseerde techniek’ dieselmotor zelf ingebouwd en is er goed over te spreken. Vooral omdat Kubota bekend staat voor goede industriële motoren. Achja het motortje gaat pas een seizoen mee. Ik vind het een beetje kort door de bocht om dan direct die motoren als rommel te bestempelen. De Nederlandse distributeur verkoopt ze en levert er ook nog 5 jaar garantie bij, dus zal allemaal wel meevallen. En “Conform de CE regels, dienen wij alle onderdelen minimaal 20 jaar na beëindiging van een model op voorraad te houden.” (www.timray.nl/index.html)

Hoe dan ook zullen veel van de belangrijke onderdelen (stiekem) van Bosch afkomstig zijn ongeacht het merk motor. Bosch levert en rebrand zijn onderdelen veelal voor fabrikanten. Dus niet zo maritiem/merk gebonden onderdelen zijn meestal ook direct van Bosch te verkrijgen en ook exact hetzelfde als de onderdelen met Volvo Penta/Farymann/Yanmar/etc. Alleen moet je dan de Bosch onderdeelnummers weten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 21:30 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 11:44 #1231484

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Vintage Jachten schreef :
Gewoon genoeg spares meenemen en je komt een heel end...en een andere tweedehands motor is goedkoper dan een goede set zeilen.....daar zou ik meer op letten, een setje uitgelubberde lappen gaat heel snel irriteren weet ik uit ervaring.

Mijn zorgen zitten vooral in de continuïteit. Nieuwe zeilen is alleen maar geld (hoe vervelend ook), daar kun je rekening mee houden (of van de koop afzien).
Maar het plotseling uitvallen van de motor is iets dat je volgens mij nooit wil. Daar lig je dan (ergens) en moet je van alles regelen om het weer gemaakt te krijgen. Als het al geen gevaar op levert.

Het is overigens een Timray met een lange slag, een geïmiteerd blok dus. En de zorgen zitten vooral in de marinisatie daarvan (goedkope onderdelen). Maar dat is wat ik alleen maar lees op de diverse sites.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van iemand die zo'n motor heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 11:46 #1231488

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ik zie zojuist dat de Timray distributeur/importeur ook sponsor is van ZF. Is daarvan iemand ook actief op dit forum? Zo ja, kun je die een pb sturen met vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 11:56 #1231492

lschip schreef :
Na veel meegelezen te hebben op het forum denk ik inmiddels een idee te hebben wat voor boot ik zou willen kopen.

Daarbij heb ik de volgende eisen/wensen:
-Lengte +/- 10 meter (max 11)
-Geen teakdek
-Geen helmstok maar een stuur (wat iedereen ook daarvan vindt)
-Bij voorkeur geen saildrive maar dat is geen showstopper
-Hoeft geen racer te zijn maar ook niet te langzaam.
-Polyester
-Diepgang 1,50 tot 1,80 (omdat ik denk dat dit beter vaart op zee)
-Er moet een BTW verklaring aanwezig zijn (geaccepteerd door de douane)
-leeftijd boot tussen de 1975 en 1990 (bij voorkeur vanaf 1980)
-budget tussen de 20 en 22k (kan meer zijn als het heel bijzonder is)


Verder weet ik zo geen eisen te stellen.
Het forum nu een tijdje volgende zullen er discussies op gang komen over mijn eisen/wensen en de validiteit daarvan. Maar volgens mij zijn de meeste onderwerpen al eens besproken.

Inmiddels heb ik een boot gezien die al twee jaar stil ligt. Er moet nieuwe antifouling op en de vallen moeten vervangen worden zengt de verkoper.
Uiteraard laat ik een keuring doen want ik heb er onvoldoende verstand van.

Nu heb ik twee concrete vragen:
-wat kosten nieuwe vallen bij een 34 footer (gewoon bij benadering)?
-wie kaan in Friesland een goede onpartijdige keuring uitvoeren?

Vast bedankt.

Je hebt verschillende soorten kwaliteiten in vallen. Je moet dan denken aan 200 - 300 euro ofzo voor vervangen van genuaval, kraanlijn en grootzeilval. Het zijn geen enorme kosten. Voor de grootzeilval zou ik extra goede kwaliteit met geen rek nemen en die zijn prijzig maar heb je wel heel veel plezier van. Grootzeilval die wel rekt blijf je tijdens het zeilen doorhijsen, vooral bij nat weer. Voor genuaval en kraanlijn maakt dit niet zoveel uit.

Verder is dit nu niet bepaald waar het om gaat bij de aanschaf van een boot. Het gaat om kwaliteit van mast en verstagingen, onderwaterschip, roerblad (wel/ geen speling), kwaliteit van de zeilen, motor (!), kwaliteit apparatuur, afsluiters, andere zaken die gelijk vervangen moeten worden zoals zitkussens in de kajuit, buiskap e.d., ankerlier etc. etc..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 12:04 #1231495

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Bedankt voor alle tips tot nu toe.

Natuurlijk gaat het om veel meer dan de motor. Van de vallen had ik nog geen idee van de kosten, maar daarvan weet ik dat die vervangen moeten worden. Dus fijn om een indicatie te hebben.

Eerst wil ik gaan kijken maar voor deze boot is dat ruim 2 uur heen en weer ruim 2 uur terug rijden.
Dus probeer ik helderheid te krijgen in wat ik er al over weet.

Als het interessant is en serieus wordt dan zou ik zeker een keuring laten doen. Daaruit zal vanzelf blijken of er nog andere serieuze kosten te verwachten zijn van al die zaken die worden genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 12:34 #1231508

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
@lschip Je schrijft in een eerder bericht dat je op het Haringvliet wilt varen. Dan zou ik vooral de hoogte van je mast zodanig kiezen dat je onder de brug door kunt zeilen. Volgens mij is dat max 14m hoogte. Scheelt je een boel tijd...
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 13:08 #1231524

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
PvdE schreef :
@lschip Je schrijft in een eerder bericht dat je op het Haringvliet wilt varen. Dan zou ik vooral de hoogte van je mast zodanig kiezen dat je onder de brug door kunt zeilen. Volgens mij is dat max 14m hoogte. Scheelt je een boel tijd...

Ja die hoogte is mij bekend.... die is 14 meter afhankelijk van de waterstand.
Die Catalina heeft een mast van 14 meter, dat wordt wat riskant :). Lijkt mij wat lastig worden voor een 34 footer om onder die 14 meter te blijven....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 13:12 #1231527

lschip schreef :
PvdE schreef :
@lschip Je schrijft in een eerder bericht dat je op het Haringvliet wilt varen. Dan zou ik vooral de hoogte van je mast zodanig kiezen dat je onder de brug door kunt zeilen. Volgens mij is dat max 14m hoogte. Scheelt je een boel tijd...

Ja die hoogte is mij bekend.... die is 14 meter afhankelijk van de waterstand.
Die Catalina heeft een mast van 14 meter, dat wordt wat riskant :). Lijkt mij wat lastig worden voor een 34 footer om onder die 14 meter te blijven....

14 meter? Lijkt mij wat veel voor de Haringvlietbrug, hangt een beetje van de waterstand af. 13m lukt altijd wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 13:20 #1231529

Beste Ischip,

Het aankopen van een boot gaat niet alleen over financiën of uitvoering. Het gaat vooral om vertrouwen. Het vertrouwen dat je hebt in je eigen boot. Dat vertrouwen hangt nauw samen met hoe handig jezelf bent. Als je je snel zorgen maakt over allerlei zaken die defect kunnen gaan aan boord en dan geen idee hebt hoe je dit op kan lossen zou ik op zoek gaan naar een goed basis schip zonder teveel toeters en bellen. Als je wel handig bent en voor veel klusjes je hand niet omdraaid kan je kijken naar 30 jaar oude schepen.
Het is jammer dat wanneer je je droom kan aanschaffen je er alleen heel veel stress van hebt omdat je niet weet hoe dingen moeten EN geen geld (er voor over) hebt om het door experts te laten uitvoeren. Als ik naar deze Catalina kijk zijn de vallen slechts een eenvoudig op te lossen issuetje...
Mijn tip zou zijn: Begin met huren van een boot in Nederland. Als je op het Haringvliet wil gaan liggen is Enjoy Sailing in Annaland of Tip Top in Willemstad een goed uitgangspunt. Met het huren van (het liefst) verschillende boten kan je je eigen voorkeuren gaan bepalen. Wat je zelf prettig vind. Bijvoorbeeld een snel schip, enigszins overtuigd, zodat ie ook met weinig wind ervandoor gaat. Juist een zwaar schip, dat licht gewoon wat rustiger in zeegang. Een stuurwiel (want zo'n helmstok duw ik altijd de verkeerde kant op) of een helmstok, want dat geeft lekker veel ruimte in de kuip... En zo kan je nog tientallen afwegingen maken... Daarnaast heb je voor een huurschip niet de zorgen van onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 14:01 #1231550

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Nou, ik maak mij niet zo'n zorgen om onderhoud. Ik denk dat ik heel veel zelf kan. Veel aan motoren gesleuteld, huis verbouwd ed. En ik vind dat ik wel voldoende gehuurd heb, een eigen boot lijkt mij geweldig. Ik ben denk ik verder niet zo kritisch op de zeileigenschappen van een type boot (dat zal vast nog wel komen).

Mijn zorgen betreffen vooral de motor omdat het een heel belangrijk onderdeel is die ook voor veiligheid kan zorgen. Plus dat het je bij panne, ook al ben je handig, toch heel lastig kan maken.

De vraag is vooral of deze Chinese motor mij meer of minder vertrouwen geeft dan een (veel) oudere motor van een beter merk. Alles kan tenslotte kapot maar liever niet omdat de kwaliteit slecht is.

Ofwel, is de motor een showstopper of niet dat is wat ik mij moet afvragen denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 14:13 #1231553

lschip schreef :
Nou, ik maak mij niet zo'n zorgen om onderhoud. Ik denk dat ik heel veel zelf kan. Veel aan motoren gesleuteld, huis verbouwd ed. En ik vind dat ik wel voldoende gehuurd heb, een eigen boot lijkt mij geweldig. Ik ben denk ik verder niet zo kritisch op de zeileigenschappen van een type boot (dat zal vast nog wel komen).

Mijn zorgen betreffen vooral de motor omdat het een heel belangrijk onderdeel is die ook voor veiligheid kan zorgen. Plus dat het je bij panne, ook al ben je handig, toch heel lastig kan maken.

De vraag is vooral of deze Chinese motor mij meer of minder vertrouwen geeft dan een (veel) oudere motor van een beter merk. Alles kan tenslotte kapot maar liever niet omdat de kwaliteit slecht is.

Ofwel, is de motor een showstopper of niet dat is wat ik mij moet afvragen denk ik...

het hart van de boot is de motor, die moet echt min of meer betrouwbaar zijn, maar ik vernam dat de motor nog heel jong is, gaat dus niet echt snel kapot hoop ik. kopen, varen en als ie kapot gaat anker uit gooien of naar de eerste de beste haven varen. je kunt er dan nog altijd een 2e hands yanmar of iets dergelijks ingooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 14:26 #1231556

Het is ook een Zeilboot , geen motorboot
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 14:30 #1231558

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Heb je er over nagedacht of de mast strijkbaar moet zijn? Voor mij was dat ( in verband met mijn ligplaats en winterstalling) een must. Ik heb toen een paar boten moeten laten liggen en uiteindelijk een Victoire 25 gekocht met een motor met maar 300 draaiuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd ivm aankoop boot 26 nov 2020 14:48 #1231569

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
jerry schreef :
Heb je er over nagedacht of de mast strijkbaar moet zijn? Voor mij was dat ( in verband met mijn ligplaats en winterstalling) een must. Ik heb toen een paar boten moeten laten liggen en uiteindelijk een Victoire 25 gekocht met een motor met maar 300 draaiuren.

Is dat omdat je de boot binnen wilde laten overwinteren?
Want buiten kan toch lijkt mij gewoon met een staande mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl