lschip schreef :
Na veel meegelezen te hebben op het forum denk ik inmiddels een idee te hebben wat voor boot ik zou willen kopen.
Daarbij heb ik de volgende eisen/wensen:
-Lengte +/- 10 meter (max 11)
-Geen teakdek
-Geen helmstok maar een stuur (wat iedereen ook daarvan vindt)
-Bij voorkeur geen saildrive maar dat is geen showstopper
-Hoeft geen racer te zijn maar ook niet te langzaam.
-Polyester
-Diepgang 1,50 tot 1,80 (omdat ik denk dat dit beter vaart op zee)
-Er moet een BTW verklaring aanwezig zijn (geaccepteerd door de douane)
-leeftijd boot tussen de 1975 en 1990 (bij voorkeur vanaf 1980)
-budget tussen de 20 en 22k (kan meer zijn als het heel bijzonder is)
Verder weet ik zo geen eisen te stellen.
Het forum nu een tijdje volgende zullen er discussies op gang komen over mijn eisen/wensen en de validiteit daarvan. Maar volgens mij zijn de meeste onderwerpen al eens besproken.
Inmiddels heb ik een boot gezien die al twee jaar stil ligt. Er moet nieuwe antifouling op en de vallen moeten vervangen worden zengt de verkoper.
Uiteraard laat ik een keuring doen want ik heb er onvoldoende verstand van.
Nu heb ik twee concrete vragen:
-wat kosten nieuwe vallen bij een 34 footer (gewoon bij benadering)?
-wie kaan in Friesland een goede onpartijdige keuring uitvoeren?
Vast bedankt.
Je hebt verschillende soorten kwaliteiten in vallen. Je moet dan denken aan 200 - 300 euro ofzo voor vervangen van genuaval, kraanlijn en grootzeilval. Het zijn geen enorme kosten. Voor de grootzeilval zou ik extra goede kwaliteit met geen rek nemen en die zijn prijzig maar heb je wel heel veel plezier van. Grootzeilval die wel rekt blijf je tijdens het zeilen doorhijsen, vooral bij nat weer. Voor genuaval en kraanlijn maakt dit niet zoveel uit.
Verder is dit nu niet bepaald waar het om gaat bij de aanschaf van een boot. Het gaat om kwaliteit van mast en verstagingen, onderwaterschip, roerblad (wel/ geen speling), kwaliteit van de zeilen, motor (!), kwaliteit apparatuur, afsluiters, andere zaken die gelijk vervangen moeten worden zoals zitkussens in de kajuit, buiskap e.d., ankerlier etc. etc..