Veel mono's en cat's/tri's gehad dan wel mee gevaren (ook veel met Tornado's etc wezen scheuren in mijn jeugd). Zogenaamde snelheidsvoordeel van een cat is zwaar overtokken. Zeker de toercats zoals de lagoon's (die bovendien niet heel zwaar weer bestendig zijn (genoeg over te vinden)), en de jaren 70-90 cat's).
Gewicht (met name voor tri's) is een extreem belangrijk ding: je moet echt heel 'licht' reizen, want zodra je een tri zwaar belaad is de snelheid ook weg. Zeker voor mensen die lange reizen maken heb je dus een grote cat/tri nodig vooraleer je ook veel mee kunt nemen (gewicht technisch).
Ter illustratie: miet mijn First Class Europe, kon ik nog behoorlijk wat meenemen op vakantietrip, zonder dat ik merkbaar langzamer ging. Nu zullen een deel van de 'vertrekkers' een FCE onder de categorie 'licht' reizen scharen net als een tri, en dat is deels nog terecht ook, maar je kunt echt een hoop meer meenemen op grote (vakantie) trip dan met (zeker) een tri.
Daarbij: met de FCE heb ik heel veel cat's (en ook diverse tri's) ingehaald: die konden niet eens bijblijven en dat waren ook cat's van 44/45 voet (incl de al eerder genoemde Lagoon's.)
Het wordt wat anders als je budget
significant hoger is: dan kun je een SIG45, of een moderne Outremer kopen en dat zeilt wel (nog altijd op je gewicht letten) vlot.
Evenwel: als je max 100K te bestden hebt koop je met een 2e hands 12m Jboot bijvoorbeeld een boot waarmee je sneller en beter vaart dan welke cat of tri in dat budget.
Voor de rest is het vooral wat vind je fijn: met een Cat ga je meer over het water, met een tri vaar je min of meer (vlakker uiteraard) als een j/boot of vergelijkbare sportieve monohull.
Met mijn tri zat ik met 17 knopen bootsnelheid idd met een colatje op de kuipbank buiten (lees: cola stond op de kuipbank) en dat had niet gekund met mijn FCE als ik ook 17/18 knopen ging. (verschil is kleiner dan je denkt, want een planerede monohull ligt behoorlijk stabiel ivm dynamische stabiliteit).
Dat scheef gaan, ben ik door de jaren heen achter gekomen, vind ik juist fijn (onderdeel van de beleving!
), vandaar dat er bij mij geen multihull meer komt (heb er stuk of 10 zelf gehad).
Zeker omdat met een beetje sportieve mono je van bijna net zo snel (overall) tot zelfs sneller bent dan een multihull. En dan al helemaal als je het budget mee laat spreken: paar simpele voorbeelden: een JOD35, een FCE etc. allemaal boten die met het grootste gemak > 10 knopen varen (top met FCE 22,8 (gennaker) en 17,9 met enkel gereefd grootzeil en G4... daarbij lag de boot toen ook gewoon rustig in het water en nog bijna vlak ook (uiteraard op ruime koers)). En dan ook nog eens met vakantie tassen en meerdere mensen aan boord. Kosten? Rond de 30K. Koop voor dat geld maar eens een cat of een tri, ga er met een man of 4 (incl vakantie tassen) op zitten en kijk dan eens naar je snelheidsmeter.... je bent dan niet meer vooruit te branden!
Tenzij je budget hebt om een echt serieuze cat / tri te kopen dan wel je bouwt er 1 (niet voor iedereen weggelegd) ben je zeker niet sneller, en vaak nog minder mee kunnen nemen.
Voor dat geld had je ook moderne monohull kunnen kopen met kmz of kantelkiel zodat je ook op ondiepe plekken kunt komen, en die ook nog snel gaan ook (denk aan een RM o.a.; hoewel die nog niet eens de helft kost van een beetje Outremer...)
Super, wat een ervaring, neem ik mee. Dank je maakt het niet makkelijker!