Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 23 dec 2020 19:41 #1239073

  • fscahde
  • fscahde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Ik ben voor mij en mijn gezin 1 jaar middellandse zee aan het plannen (heel prematuur stadium). Maar ik ben benieuwd naar meningen waarom je wel of niet zou kiezen voor een cat versus een monohull. En ik ben benieuwd of mensen tips hebben waar je het beste 1 van de twee zou kunnen kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 23 dec 2020 20:06 #1239084

Dat gaat een lange discussie worden waar geen conclusies aan verbondne kunnen worden.
Als je zelf een mening wilt vormen gebaseerd op feiten dan kan ik je dit boek van harte aanraden:
www.amazon.com/Catamarans-Comp...ailors/dp/0071498850
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 23 dec 2020 20:11 #1239087

Wat is er mis met een lange discussie zonder bruikbare conclusies? We doen hier al jaren niks anders :)
Kom maar op!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 20:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 23 dec 2020 20:33 #1239095

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
gelukkig is dit geen controversieel onderwerp waar iedereen een andere mening over heeft ;)

wij hebben net onze mono verkocht, een Beneteau 473 in panama/aruba/curacao en een cat , lagoon 450f, gekocht in griekenland

pro mono :
betere zeiler
minder onderhoud
vergevingsgezinder bij veel wind
(veel) beter hoog aan de wind
haven gelden (veel) goedkoper


pro cat :
(veel) meer leefruimte
redundancy (bijna alles dubbel uitgevoerd)
stabiliteit achter anker
vaart over het algemeen sneller dan een mono (met de dezelfde crew/wind/omstandigheden)



aanschaf / verkoop ?
een mono kun je (veel) goedkoper kopen , een zelfde lengte / leeftijd kost over het algemeen de helft , maar dat is misschien niet zo verwonderlijk omdat je ook 50% minder ruimte hebt

dus alles over 1 kam scherend : financieel is het aantrekkelijker om een mono te nemen maar je levert een hoop ruimte en comfort in , hoe belangrijk dat voor jou/jullie is kun je alleen zelf beantwoorden


tips waar je het beste kunt kopen ?
de USD staat op het moment laag maar de Midd zee was toch goedkoper (zelfde boot/uitvoering/leeftijd/inrichting) Covid speelt denk ik ook een rol op het moment (de laaste 9-10 maanden) aangezien Amerikanen / Australiers / Canadeze / Nieuw Zeelanders enorm huiverig zijn om op dit moment een boot in de Med te kopen omdat ze niet zeker weten of ze er ook mee mogen varen of zelfs kunnen komen, dat drukt de prijs wel op het moment (heb ik gemerkt)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 20:35 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 23 dec 2020 21:34 #1239122

Wat is het verschil tussen 'betere zeiler' (monohul) en 'vaart over het algemeen sneller' (cat)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 23 dec 2020 21:49 #1239124

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Bas van Dijk schreef :
Wat is het verschil tussen 'betere zeiler' (monohul) en 'vaart over het algemeen sneller' (cat)?

Mijn mening natuurlijk, een ander kan daar heel anders over denken

Betere zeiler : makkelijker hoog (hoger) aan de wind , minder klappen op golven , natuurlijkere beweging door het water

Sneller: bij gelijke windsnelheden vanaf een graad of 60 schijnbaar maakt een cat meer snelheid
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 07:50 #1239169

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
ReneK schreef :
Bas van Dijk schreef :
Wat is het verschil tussen 'betere zeiler' (monohul) en 'vaart over het algemeen sneller' (cat)?

Mijn mening natuurlijk, een ander kan daar heel anders over denken

Betere zeiler : makkelijker hoog (hoger) aan de wind , minder klappen op golven , natuurlijkere beweging door het water

Sneller: bij gelijke windsnelheden vanaf een graad of 60 schijnbaar maakt een cat meer snelheid

inderdaad dit, dus ga je voor een wereldreis waarbij je dus weken achter elkaar moet zeilen zou ik uiteindelijk toch voor een mono gaan. ligt je boot ergens in de carieb en ga je eilandjes hoppen (uurtje of 4 varen en dan weer liggen en lekker zonnen en relaxen) zou ik voor een catamaran gaan.

op joeptoep staan genoeg filmpjes over het vergelijken van cat en mono.. ;)
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 07:50 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 07:56 #1239172

Als ik een cat zou kopen zou ik naar een TS42 kijken, heet tegenwoordig ORC42
www.sail-world.com/news/233636...-honours-in-ARC-2020

Andere mooie cat is een Dazcat, dit type catamarans kunnen wel hoog lopen aan de wind door hun zwaarden
www.multihullcentre.com/dazcat-catamaran-range/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 07:56 #1239173

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
Jaren geleden op een edelcat geweest, wilden een catamaran kopen, maar zijn heel snel van dat idee teruggekomen, wat een hobbelbak in vergelijking met een mono hul, ook de hoogte aan de wind viel enorm tegen.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 08:20 #1239180

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Zelf een cat zeiler sinds afgelopen seizoen na aantal (kleinere) monohulls. Onze Prout is er één in de categorie: comfortcontainer. Geen zeilmachine dus... ;-)

Ik bevestig ReneK zegt wel zo ongeveer:

- Comfort en ruimte is heerlijk t.o.v. mono: je kopje koffie/biertje blijft staan tot minimaal 5bft vol tuig. En al je spullen kun je kwijt.

- Qua zeileigenschappen: ze gaat vanaf halve wind redelijk vlot vooruit, en dat dus voor een comfortcontainer met een oude uitgezeilde genua. Afgelopen seizoen op IJsselmeer keer 9,5 knoop aangetikt met ruime wind 5bft en volle vakantiebepakking, komend seizoen komt er een nieuwe genua op en verwacht ik de 10 knopen wel te halen. Aan de wind is inderdaad geen sterk punt en overstag een drama (genua bak tot je beide punten ruim door de wind hebt, je komt volledig tot stilstand). In de internationale Prout FB groep wordt gezegd: if the wind don't blow there, we don't go there...

Na 1 seizoen cat ben ik wel overtuigd dat het voor ons ideaal is. Wij zijn dan ook comfortzeilers en geen racers (al vind ik het wel leuk om in de clubwedstrijdjes te proberen met de container tussen de mono's van 7/8m stand te houden ;-). We zeilen met gezin vakanties op het Wad etc. Langer aan boord met gezin in Zuidelijke regionen lijkt mij ook prettiger met veel ruimte, comfort en niet te vergeten heerlijk veel dek-/buitenruimte om van die Mediterraanse zon te genieten ;-)

<einde catamaran lofzang> ;-)

Succes met de plannen en voorbereidingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 08:25 #1239184

Deze lijkt me niet te duur en mooi ontwerp
www.multihullcentre.com/broker...-for-sale/dazcat-12/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 09:15 #1239201

ik zou voor een Lemsteraak gaan, heb je ook nog wat bekijks in die regio.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 09:26 #1239206

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Heb zelf geen ervaring met andere cat's dan een oude Tornado, in de jaren 70. Maar het valt me op dat de oudere generaties catamarans vergeleken met monohulls echt NIET vooruit te branden zijn op alle koersen. Ze zien er uit als veel vlot en weinig tuig. Zou ik met een boog omheen varen.

De modernere en vooral de grotere (en duurdere) komen wel degelijk vooruit, zeker zodra het niet al te hoog aan de wind hoeft. Dan gaan ze als de brandweer. Die gaan zo maar een paar knopen harder dan onze Winner 1010.
Maar als het op "VMG" tegen de wind in aankomt. Wint de monohull. Echter, als het op VMG van een kop koffie aankomt, is het een ander verhaal. de Multischipper kan zijn kop neerzetten en de boot trimmen en ik kan niks meer want moet de koffie over twee koppen verdelen (anders spoelt het er uit) en heb twee handen nodig om ze vast te houden.

Toch zou ik, als ik de centen had en een nieuwe boot ambieerde, best een keer serieus naar zo'n hippe inklapbare tri van een meter of 9 gaan kijken. Het voordeel van weinig diepgang, licht gewicht, snelheid en stabiliteit, lijkt me voor de ondiepe NL wateren perfect. Maar een platbodem..... kan ook!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 10:21 #1239226

Veel mono's en cat's/tri's gehad dan wel mee gevaren (ook veel met Tornado's etc wezen scheuren in mijn jeugd). Zogenaamde snelheidsvoordeel van een cat is zwaar overtokken. Zeker de toercats zoals de lagoon's (die bovendien niet heel zwaar weer bestendig zijn (genoeg over te vinden)), en de jaren 70-90 cat's).
Gewicht (met name voor tri's) is een extreem belangrijk ding: je moet echt heel 'licht' reizen, want zodra je een tri zwaar belaad is de snelheid ook weg. Zeker voor mensen die lange reizen maken heb je dus een grote cat/tri nodig vooraleer je ook veel mee kunt nemen (gewicht technisch).

Ter illustratie: miet mijn First Class Europe, kon ik nog behoorlijk wat meenemen op vakantietrip, zonder dat ik merkbaar langzamer ging. Nu zullen een deel van de 'vertrekkers' een FCE onder de categorie 'licht' reizen scharen net als een tri, en dat is deels nog terecht ook, maar je kunt echt een hoop meer meenemen op grote (vakantie) trip dan met (zeker) een tri.
Daarbij: met de FCE heb ik heel veel cat's (en ook diverse tri's) ingehaald: die konden niet eens bijblijven en dat waren ook cat's van 44/45 voet (incl de al eerder genoemde Lagoon's.)

Het wordt wat anders als je budget significant hoger is: dan kun je een SIG45, of een moderne Outremer kopen en dat zeilt wel (nog altijd op je gewicht letten) vlot.
Evenwel: als je max 100K te bestden hebt koop je met een 2e hands 12m Jboot bijvoorbeeld een boot waarmee je sneller en beter vaart dan welke cat of tri in dat budget.

Voor de rest is het vooral wat vind je fijn: met een Cat ga je meer over het water, met een tri vaar je min of meer (vlakker uiteraard) als een j/boot of vergelijkbare sportieve monohull.
Met mijn tri zat ik met 17 knopen bootsnelheid idd met een colatje op de kuipbank buiten (lees: cola stond op de kuipbank) en dat had niet gekund met mijn FCE als ik ook 17/18 knopen ging. (verschil is kleiner dan je denkt, want een planerede monohull ligt behoorlijk stabiel ivm dynamische stabiliteit).

Dat scheef gaan, ben ik door de jaren heen achter gekomen, vind ik juist fijn (onderdeel van de beleving! :) ), vandaar dat er bij mij geen multihull meer komt (heb er stuk of 10 zelf gehad).
Zeker omdat met een beetje sportieve mono je van bijna net zo snel (overall) tot zelfs sneller bent dan een multihull. En dan al helemaal als je het budget mee laat spreken: paar simpele voorbeelden: een JOD35, een FCE etc. allemaal boten die met het grootste gemak > 10 knopen varen (top met FCE 22,8 (gennaker) en 17,9 met enkel gereefd grootzeil en G4... daarbij lag de boot toen ook gewoon rustig in het water en nog bijna vlak ook (uiteraard op ruime koers)). En dan ook nog eens met vakantie tassen en meerdere mensen aan boord. Kosten? Rond de 30K. Koop voor dat geld maar eens een cat of een tri, ga er met een man of 4 (incl vakantie tassen) op zitten en kijk dan eens naar je snelheidsmeter.... je bent dan niet meer vooruit te branden!

Tenzij je budget hebt om een echt serieuze cat / tri te kopen dan wel je bouwt er 1 (niet voor iedereen weggelegd) ben je zeker niet sneller, en vaak nog minder mee kunnen nemen.
Voor dat geld had je ook moderne monohull kunnen kopen met kmz of kantelkiel zodat je ook op ondiepe plekken kunt komen, en die ook nog snel gaan ook (denk aan een RM o.a.; hoewel die nog niet eens de helft kost van een beetje Outremer...)
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 10:24 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 10:50 #1239238

Hier staan een aantal mogelijk interessante cats die ook nog onder de 100k zijn.
www.multihull.nl/multihulls/us...uit%20Catamarans.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 11:06 #1239242

Om je te oriënteren over welke catamaran kun je ook eens eind juli in Duitsland bij de IMM kunnen gaan kijken er ligt dan van alles.
imm-2021.de/en/this-is-the-imm-2021/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 12:05 #1239261

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Het is vooral een financiële kwestie, multi hulls zijn duurder. Ik vaar er nu 12 jaar mee en wil absoluut niet terug naar monohull. Eerst met een catamaran (comfortainer) nu een trimaran Dragonfly 920. Veel minder comfort maar zeilt veel beter en zeer ondiep dus op het wad veel tijdstippen in het tij om te vertrekken en buiten de vaste routes zeilen.
Kijk ook op: www.multihullworld.com/ en ctcnederland.nl/wp/

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 14:23 #1239285

Leuke discussie, die bij ons ook wel heeft plaats gevonden, maar toch met een monohull geëindigd. Wat ik nog een beetje mis in de discussie over de zeileigenschappen van een cat is de aan- of afwezigheid van zwaarden (daggerboards). Er zijn moderne cats (wel wat hogere prijsklasse), die, dmv daggerboards, wel veel hoger aan de wind kunnen, dat schijnt nogal veel uit te maken. Als ik ooit voor een cat zou gaan, zou het er wel één met zwaarden moeten zijn, wat mij betreft.

Verder wil ik ook even aangeven dat moderne monohulls ook veel breder, stabieler en sneller zijn geworden. (wat dat betreft zijn ze meer op mutihulls gaan lijken). Zo is mijn 33 voeter 3.70 breed, ruim van binnen met toch nog een flink snelheidspotentieel (9 a 10 knoop op koersen ruimer dan aan de wind). Voor mij is het dus een monohull geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 16:31 #1239305

Ha, hier start een gebed zonder einde, heerlijk! Ik ben van het catamaran geloof geloof ik...
Veel cats zijn gewoon te zwaar en dan is het geen goed concept meer. Gewicht is echt je grote uitdaging. Voor een gezin zit je al snel aan een cat van 42ft of meer daardoor.
Er zijn best een aantal goed zeilende catamarans die ook comfort bieden. Zelf varen we een african fastcat die op dieet is gezet. Woog 11 ton toen we haar kochten en weegt nu 7,5 ton. Dat wil best, ook aan de wind. Dus het kan prima, maar je moet verder kijken dan de voor charter geproduceerde boten. Die hebben meestal een ander doel dan goed zeilen.

Pro:
Snelheid en comfort
Ondiep dus veel plek om te ankeren waar anderen niet kunnen komen
Goed achter het anker
Geen helling
Veel ruimte
Goed om je heen kijken terwijl je binnen zit
Veel plek voor zonnepanelen
Veiliger: onzinkbaar, alles dubbel en daarmee zelf redzamer, bij slecht weer wordt je minder snel moe.
Privacy als er gasten meevaren

Con:
Krachten zijn groter dan je denkt elke keer
Vrij wreed qua zeegang
Minder "zeilgevoel" als in gangboorden onder water zeilen. Tot 10 knoop is ronduit saai.
Je moet iets beter weten wat je doet bij meer wind want boot geeft het niet duidelijk aan als je op het randje zit.
Kosten. Alles is net een slagje zwaarder
Havengeld. Al ga je makkelijker ankeren, dat compenseert weer.
Verslavend. Je wilt nooit meer lood meeslepen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 17:57 #1239338

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
F32thriller schreef :
Deze lijkt me niet te duur en mooi ontwerp
www.multihullcentre.com/broker...-for-sale/dazcat-12/

Heb je de advertentie gelezen? En de foto's bekeken?
"Dazzle's paperwork was lost in action" Dus geen BTW verklaring oa.
Brexit daargelaten...

Interieur is echt pover, echt toe aan een refit. En de zeilen zijn
ook al wat oud.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 24 dec 2020 18:27 #1239339

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zo'n multihull heeft ook wel wat!






Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 18:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 25 dec 2020 21:52 #1239576

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
@EMS
Het wordt wat anders als je budget significant hoger is: dan kun je een SIG45, of een moderne Outremer kopen en dat zeilt wel (nog altijd op je gewicht letten) vlot.
Evenwel: als je max 100K te bestden hebt koop je met een 2e hands 12m Jboot bijvoorbeeld een boot waarmee je sneller en beter vaart dan welke cat of tri in dat budget.

ik ga de religieuze discussie maar niet aan (het is wel duidelijk in welk kamp ik woon) ;-)

Wel een paar kleine toevoegingen ... ;-) @EMS vergelijkt met een first class europe, zo ongeveer de meest extreme boot waar je mee KUNT vergelijken zonder naar de lege racers te gaan zonder enig interieur. Dat mag, maar is niet helemaal eerlijk.

Ik zou sterk onderscheid maken tussen (tour)cats en trimarans. De meeste trimarans (in ieder geval van > 8m) zeilen als een droom en aanzienlijk sneller dan monohulls. Iets minder hoog, maar niet veel, en met een betere VMG. (Wij zeilen ORC1 12 meter er uit naar naar de bovenboei. Thriller doet het nog veel beter.).

In een poging om enigzins te helpen bij de afweging, mijn pro's en cons:

CON
- multihulls zijn veel te duur. Trimarans zeker. Veel meer monohull voor je geld.
- ruimtegebrek (tri). Die van ons (9.2 m) heeft de ruimte van een 27 voeter en heeft
geen achterkajuit. 3-4 persoons boot max.
- Bagage: ik deel @EMS mening niet: je moet wel op gewicht letten maar wij kunnen zeer comfortabel op vakantie en gaan als corona het toelaat zelfs 4 maanden op reis.
- Gevoelig: hoge krachten, dus duur en kwalitatief goed materiaal nodig (lijnen, verstaging, etc). Goed onderhouden. Waar een mono voor jou zorgt, moet je bij een multi wat meer voor de boot zorgen.
- onhandig in havens en duur als je niet kunt vouwen

PRO
- zeilt als een DROOM (in ieder geval de tri's die ik ken). Superlicht en direct.
- je loopt echt alles voorbij. Ik ben in 4 jaar nog nooit ingehaald door iets anders dan een tri (of een veerboot). Snelheid is verslavend.
- We zeilen vanaf windkracht 2 alles. Minder dan 5 knopen kent ie niet echt. (dag 1 van de singlehanded was een notoire uitzondering ;-))
- droogvallen, alle waddeneilanden toegankelijk
- geen helling. Je realiseert je pas na een tijdje wat een voordeel dat is (rust)
- Ik vind het zeilgedrag van onze boot veel aangenamer, maar dat is persoonlijk.


Goed. Zoals gezegd, het is wel duidelijk uit welk kamp ik kom :-)

[edit]En volledig voorbijgegaan aan TS' wens voor een gezinsboot op de Med. Goed, toch religieus geworden dus ... :woohoo: [/edit]
Laatst bewerkt: 25 dec 2020 22:29 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 26 dec 2020 09:02 #1239611

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Redshift,

Alsof je trimarans aan de man moet brengen mooie "reclame!" als ze niet zo duur zouden zijn zou ik in stappen. Afgelopen vakantie kwam ik achtereenvolgens de Seawind 24 van Henk van de Velde die te koop ligt of lag en in Stavoren een kleine Dragonfly tri (ik denk ook zo'n 24 voet) tegen. Beide erg leuke boten denk alleen dat de Dragonfly wel de meest makkelijke boot is van de 2 ook de duurste. Het echtpaar had vele best wel flinke reizen met de boot gemaakt als ik mij herinner tot Noorwegen toe maar wel boel kusthoppen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 26 dec 2020 09:04 #1239615

FCE, JOD35 etc. zijn allemaal niet leger (qua interieur) dan een Corsiar 31 etc ;) Maw: de vergelijking is weldegelijk op z'n plaats.

Bij vergelijkbaar budget is een monohull simpel wel A. sneller dan een cat of een tri (tenzij je in de extreem dure cats terecht komt), en B. met meer bagage mogelijkheid, en C. meer comfort in te bouwen zonder dat dit direct ten koste gaat van de zeilprestatie', en D. breder inzetbaar (windbereik) (en met de nieuwe genratie (zie o.a. Pogo 30 en er komen er nog veel meer aan) met klapkiel, is ook het ondiepe voordeel een gelijkspel geworden)

De stelling (zie o.a. alweereengijp) dat je nooit meer lood wilt nadat je met een multihull hebt gevaren is niet waar, o.a. ikzelf (en ik ken er nog wel een paar ;) ): wil juist nooit meer een multihull (!).

Als er mensen een multihull voor hun als beste platform kiezen is uiteraard prima; ieder zijn/haar ding. Maar de bekende onzin over sneller etc. kan daarbij beter achterwege gelaten worden want dat is is simpelweg BS.

Even een voorbeeld: voor 50K koop je een 28 voets Corsair. En voor dat geld koop je ook een 39 voets Jboot. Moet je eens kijken wat een verschil aan ruimte, bagage mogelijkheden etc. En dan ben je met je tri nog niet eens sneller ook... Enige voordeel dan nog is de diepgang.
ANyway kooop wat je fijn vindt, gewicht (bagage + opvarenden) aan boord van een multihull is extreem belangrijk of mensen dat nu willen toegeven of niet.
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 09:08 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cat Vs Monohull en beste plek om te kopen 26 dec 2020 09:10 #1239618

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Toen wij een jaartje de Med afzeilden, kwamen twee wensen meer en meer naar boven.

De eerste wens was meer snelheid. Onze mono van 34 voet was wel overladen... met een 40 voeter zal dan misschien minder van tel zijn. Bij het kiezen van een snelle mono is dat verholpen.

De tweede wens was minder rollen achter anker. Ik denk dat we 70% van de tijd geankerd hebben. Veel gerold... ondanks de reeks trucjes om dat tegen te gaan.
Ik vermoed dat hier een cat onovertroffen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl