Dankjewel hnrts
Was er een tijdje sjachrijnig van
Maar da's wel weer over, we vinden wat nieuws.
Zoals ik zei ben ik twee Friendship 28's wezen bekijken, maar de conclusie van mij en mijn vriendin was toch wel duidelijk: ik denk niet dat we gelukkig worden van polyester. Alles eraan is handig, maar, tsja, wil je nou een boot omdat het handig is? Voor ons gaat het, daar kom je dan achter, toch ook om het oppakken van een hobby, en dat is niet alleen zeilen, maar ook het zorgen voor een boot, als een soort extra gezinslid
Ik heb heel serieus de opties onderzocht mbt de Witlam, een geweldige noorse jol en echt een heel aantrekkelijk schip. Heel fijne eigenaar en allerlei plannen zitten uitdenken over hoe en wat. Maar de huiddikte is een heet hangijzer gebleken, 2,0 minimaal gemeten, 2,4 gemiddeld. Twee keurders gesproken die me onafhankelijk van elkaar ernstig afraadden om hiermee verder te gaan. Dit gaat toch meer om een restauratieproject dan om een schip met wat achterstallig onderhoud. Eigenlijk moet het schip direct de loods in, en moet er gemeten, en dan gelast worden. Mogelijk vrij veel gelast, en dan is het de vraag wat je tegen gaat komen. De eigenaar overweegt nu zelf een huiddiktemeting te laten doen zodat je een meer gedetailleerd beeld krijgt van waar hij precies te dun is, en wat je eraan zou kunnen doen, en wat dit zo ongeveer gaat kosten. Ik denk dat het pittig gaat worden, maar wie weet. Misschien is het toch grotendeels goed zoals hij vermoed en is het bij de motor dun geworden en kom je weg met wat plaatselijk dubbelen. Het probleemwoordje is hier 'gemiddeld': gemiddeld 2,4 suggereert dat het schip eigenlijk bijna overal te dun is geworden. Absoluut een mooi project voor iemand die een schitterend scheepje wil restaureren. Voor mij gaat het iets te ver (want er kan nog meer uit zo'n keur komen).
www.marktplaats.nl/a/waterspor...ni-colin-archer.html
Deze foto's zijn van een aantal jaar geleden trouwens. Sindsdien staat het schip in Makkum buiten op een bok, een aantal jaar nu, met de mast omhoog, en het schip is nu wel in andere staat dan op de foto's. Daar is de prijs dan ook zeker naar, inmiddels, die is lang geen 10k meer. Voor wie een opknapper zoekt kan ik het echt aanraden. En neem als je klaar bent contact met mij op
Prachtig schip, maar toch maar laten gaan.
Nu ik, door de Witlam geinspireerd, toch weer erg enthousiast werd van echt mooie klassieke scheepjes, waarbij je dan wat concessies wilt doen aan de binnenruimte, toch maar eens de eigenaar van de Zwalker gebeld, Kustvaarder 1, wat ik vanaf het begin op alle mogelijke manieren vond 'kloppen', zo hoort een schip.
www.botentekoop.nl/zeiljachten...d6-a1bd-0f8ffbe6dfc0
Helaas - die is inmiddels verkocht
Zo blijven we verder zoeken. Die Witlam zeg, wat had ik daar een zin in, wat ontzettend jammer dat dat scheepje onderwater zo dun is. Ik heb er veel van geleerd: ik wil echt een -mooi- schip, ik wil het liefst een S-spant, ik wil lekker kunnen werken aan het schip, en het mag qua diepgang een onsje meer zijn: de meeste van de eilanden in de randmeren kan je tot 2m nog goed komen las ik, op het huizerhoogt na, die bij 1.20 oid stopt. Ik hecht toch wel veel waarde aan koersvastheid en goed gedrag in golven. En van de Friendship 28 heb ik geleerd dat aanvangststabiliteit ook iets is wat ik fijn vind, zo'n schip dat direct omrolt als je aan boord stapt - liever wat stevigers.
Dus ik zoek:
- Klassiek stalen jacht met mooie lijnen tussen de 8 en de 10 meter (kustvaarder, trintel, vd stadt)
- doorvaarthoogte max 12.50 (randmeren zonder te strijken)
- 4 slaapplaatsen waarvan 2 voor kinderen, 2 voor volwassenen (niet apart slapend)
- Niet te smal, liefst 2.70 - 3.00 (onder de 2.50 = nee)
- Diepgang tot ca 1.60 + dieptemeter aan boord
- Grote voorkeur voor S-spant (evt een heel goed gebouwde multiknik of anders)
- Wat hout aan dek
- buiskap
- budget 5k (achterstallig onderhoud, geen restauratieproject) tot ca 15k, max 18.
Nice to have:
- stuurwiel
- koelkast
- verwarming
- gasinstallatie
- log, gps, kaartplotter
- boegspriet met kluiver
- patrijspoortjes op voorkant kajuit
- Stahoogte 1.90 in kajuit
Eigenlijk zoek ik dus deze Nimrod:
www.scheepsmakelaardijgoliath....klassiek-nimrod-975/
Maar dan eentje die niet al verkocht is, die geen 24,5k kost (18k is eigenlijk nu de max), en er mag dan gerust ook nog wel wat werk aan zitten
1.68 diepgang is wel pittig maar voor zo'n schip zou ik dat ervoor over hebben.