Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd over een klassiek jacht

Advies gevraagd over een klassiek jacht 31 mei 2021 16:31 #1290961

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Zeg Toekomst, dat artikel is wel uit een ver verleden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 31 mei 2021 17:02 #1290970

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Die Witlam is wel een beauty, hé!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 31 mei 2021 19:42 #1291032

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Apae schreef :
Zeg Toekomst, dat artikel is wel uit een ver verleden...



qui ignorat praeterita et futura non
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 02 juni 2021 23:48 #1291745

Mooie tip, Toekomst, dankjewel (ook voor je PB). Zeker een interessante optie, zit qua schip ontzettend goed in de buurt. Eerst de Witlam.

@Ilex yes, dat vind ik nou ook ;-) Ik heb er in paint/photoshop een buiskapje opgetekend. Dat zag er zo gaaf uit dat ik gelijk mooie blauwe huiken, winddoeken, en een visnet bijgetekend heb, en een likje verf hier en daar. Ja dat heeft wel potentie, dat scheepje ;-) Ik wil ook ergens een kist aan dek, voor spulletjes. Shit man. 2mm. Ik heb me wat verdiept in lassen (harry the ferryman op youtube, tof kanaal!) en gezien wat er gebeurt als je met electrodelassen dat ding net eventjes te lang stilhoudt of te langzaam die las legt. Je blaast er finaal doorheen, en snel ook. Dat gaat geen gemakkelijk klusje worden.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 02 juni 2021 23:58 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 06 juni 2021 17:44 #1292892

Update. Bij de Witlam geweest en de diktemeting is geweest. We hebben nu een duidelijk beeld van wat er gaande is, en het is oplosbaar, en te overzien. Dat is goed nieuws! Het scheepje heeft beton als ballast, en waar dat beton de huid raakt en vooral er iets onder, daar is wel 's wat water en dat heeft de huid aangetast. Water is beetje tussen huid en beton gekropen. Moet vanuit binnenuit aangepakt worden en van buiten ook. Maar het is dus niet zo dat het hele schip dun is geworden, integendeel, hele platen, vooral bij de kiel en bij de waterlijn, zijn gewoon 4 of meer mm dik. Een lokaal ding dus met een duidelijke oorzaak en een duidelijke en goede oplossing! Waarvoor het interieur niet gesloopt hoeft, en we kunnen ook gewoon het schip thuisbrengen eerst.

Tweede punt is dat alle standpijpen op korte termijn vervangen moeten worden aldus de keurder. Hij stelt voor een slang aan de bjivenkant en een nieuwe huiddoorvoer en de oude dichtlassen. Van die klusjes dus! We moeten dus binnen wel een beetje slopen om overal bij te kunnen.

Niets onoverkomelijk, in de kern is het scheepje dus nog sterk en solide, en stevenen we af op een overname :-)

En wat is hij toch mooi in het echt. Wow.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 06 juni 2021 18:03 #1292903

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Goed om te horen dat de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden mee vallen! Leuk dat je van plan bent het schip te kopen!

Ik hoop hem snel een keer te zien varen op het IJsselmeer!

Moet er nog veel gedaan worden aan de mast en het tuig?
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 06 juni 2021 21:06 #1292963

Ha dankjewel David, we zullen elkaar vast wel eens tegenkomen!
Daar kunnen we ook op aansturen, nietwaar.

Tuigage en rondhouten vond ik boven verwachting goed - de mast moet zeker kaal en opnieuw gelakt, plus een lange streep van een meter of 6 gelamineerd, zit een soort sleuf in voor stroom, maar dat zit niet goed en moet dicht.

Volgens mij is de rest prima.
Het wordt spannend, want direct na de aankoop volgt gelijk een vuurdoop, namelijk aan lager wal (Makkum) het Ijsselmeer op, en dan ineens naar Muiden. Daar moet de mast omlaag (ook allemaal voor het eerst) en dan de Vecht af naar Utrecht ;-)

Vooral dat laten zakken van die mast, daar zie ik een beetje tegenop. Ik heb nog nooit met zon maststrijkinstallatie gewerkt, en hij zal wel een beetje klemzitten, hij zit goed tegen het dek aan geklemd.

Ik denk dat ik dit een keertje in Makkum wil doen samen met de eigenaar of keurder.
Eigenlijk moet je een week vakantie hebben om rustig je draai te vinden op zo'n boot ;-)

En dan gaat hij, hopelijk, rechtstreeks naar Utrecht naar werf de Klop, uit het water, onderwaterschip lassen, nieuwe standpijpen/afsluiters, huid van binnen goed droogmaken en beschermen. Hopelijk kan hij daar de loods in zodat we 7 dagen per week ook na het laswerk kunnen primen en antifouling, plus natuurlijk de romp boven water kaalhalen waar nodig, primen, lakken. Zelfde voor dek en opbouw. Mast moet eraf en naar de aangrenzende houthandel, die zitten op het terrein dus kunnen waarschijnlijk naast het schip werken, dat is geweldig. Als die klaar zijn met lamineren kunnen wij 'm lakken.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 06 juni 2021 21:57 #1292968

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Even over het "Lamineren" van de mast. Gebruik daar in ieder geval geen
epoxy voor, is recept voor een ramp.
Vraag eens advies bij forumlid Berghout voor je gaat "Lamineren" .
Mooi schip! En succes met het aanbrengen en opknappen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 06:29 #1292985

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Inderdaad wat AdB zegt niet met allemaal epoxy of glasmatten gaan werken. Heb afgelopen weekend nog een mast bekeken waarbij dat gebeurt is en op lange termijn geen goed resultaat (10 jaar later).

Mooi om te horen dat je een plan uitgestippeld hebt! Misschien zie ik je dan ook wel over de vecht varen ;)
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 11:24 #1293076

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Hee, wat leuk, De Klop,da's bij mij om de hoek. Ik zal eens kijken of ik 'm zie liggen binnenkort! Leuk scheepje in elk geval!
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 16:35 #1293159

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
En als je Berghout inderdaad even laat kijken, doe dat dan direct, vordat je uit Makkum weg bent. Dan is het mooi dichtbij voor 'm...
Wat de standpijpen betreft: als er toch gelast moet worden, zou ik overwegen om die gewoon te vernieuwen, en geen huiddoorvoeren te plaatsen. Het scheelt het maken van een nieuw gat, het dichtlassen van een oud gat, en het bewaken van slangaansluitingen op die doorvoeren. Standpijpen zijn zorgeloos en dicht tot boven de waterpijn totdat ze van binnenuit doorrotten, en met nieuwe pijpen duurt dat wel een jaar of 20, 30.
Laatst bewerkt: 07 juni 2021 16:37 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 17:59 #1293184

Standpijpen venieuwen door dikwandige) ipv dichtlassen idd.
Daar kunnen de afsluiters prima op, al dan niet na een bochtje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 19:41 #1293230

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Standpijpen, zijn dat huiddoorvoeren?
Waarom worden deze gelast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 20:00 #1293238

Ja goeie punten. Ik zal de keurder nog eens vragen waarom hij expliciet aanraadde om de standpijpen niet op dezelfde lokatie uit het schip te laten komen maar die uitgangen dicht te lassen en ernaast een nieuwe te maken.

Mogelijk heeft dat te maken met de staat van de pijpen, dat die vlak achter de huid heel slecht is. Mogelijk is de huid zelf recht op de huidige doorvoeren ook slecht. Ik zal het hem vragen.

Die mast is denk ik een redelijk simpel verhaal. Er zit een frees in zo te zien van 1cm diep en 0,5cm breed en daar ligt een soort strip in, moest elektra in maar niet gebeurd en toen maar zo'n witte strip er even in. Zacht spul. Die moet eruit, de frees even netjes maken, en nieuwe stukjes hardhout erin, met goeie lijm. Moet inderdaad netjes verlijmd worden en niet dichtkwakken met matten oid. Hout, en een dun randje goeie lijm. Wat voor lijm weet ik niet. Er zit een houtwerkplaats op die werf a/d klop, die zullen daar zeker kennis van hebben. En anders kom ik hier terug met fotootjes ;-)

Volgens mij is dit dus het voorstel van die keurder.



De enige reden die ik kan verzinnen om een nieuwe huiddoorvoer te willen maken is dat de oude niet meer goed bruikbaar is. Het zal dus bij die ingang van de doorvoor wel een roestig zooitje zijn.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 20:01 #1293239

Davidv schreef :
Inderdaad wat AdB zegt niet met allemaal epoxy of glasmatten gaan werken. Heb afgelopen weekend nog een mast bekeken waarbij dat gebeurt is en op lange termijn geen goed resultaat (10 jaar later).

Mooi om te horen dat je een plan uitgestippeld hebt! Misschien zie ik je dan ook wel over de vecht varen ;)

Over de vecht? ;-) Woon jij daar in de buurt dan? Ik meen me te herinneren dat je bij Friesland in de buurt zit?
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 07 juni 2021 20:08 #1293241

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Klopt! Boot in Friesland. Huis regio Utrecht. Qua vaarwater toch een stuk leuker!
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 09 juni 2021 19:22 #1293958

Ah kijk eens aan. Nou dat is misschien nog wel 's handig, dat we bij elkaar in de buurt wonen ;-)

Scheepswerf de Klop heeft helaas laten weten de komende tijd toch geen tijd te hebben voor laswerkzaamheden. Pas in augustus zou ik op zijn vroegst terecht kunnen voor die klussen, en dan zou het schip er een maandje kunnen liggen. Niet gek natuurlijk, maar ik heb dan wel een gat van twee maanden. En het is dan tegen die tijd opnieuw de vraag of de ruimte er nog steeds is natuurlijk.

Wie weet er een plekje, liefst op zo kort mogelijk rijden van Utrecht, waar ze wat affiniteit hebben met het lassen aan oude scheepjes (koolstofrijk staal), waar ze netjes een stukje kunnen dubbelen en ook standpijpen aan kunnen pakken? Met grote voorkeur ook met ruimte in een loods om het schip direct na het laswerk ook zelf in de priming + AF te kunnen zetten, en diverse andere klussen te doen.

Ergens langs de vecht zou mooi zijn. Of randmeren.
Belangrijkste is dat er wat liefde is voor klassieke scheepjes.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 09 juni 2021 19:23 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 09 juni 2021 20:07 #1293968

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Is Leiderdorp te ver voor jou? Bij Ad Spek Watersport kun je terecht om aan je boot tevwerken en te laten lassen. Te bereiken via de Oude Rijn en een klein stukje RijnSchie kanaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 09 juni 2021 21:27 #1293993

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Daniel Beetsma schreef :

Wie weet er een plekje, liefst op zo kort mogelijk rijden van Utrecht, waar ze wat affiniteit hebben met het lassen aan oude scheepjes (koolstofrijk staal), waar ze netjes een stukje kunnen dubbelen en ook standpijpen aan kunnen pakken? Met grote voorkeur ook met ruimte in een loods om het schip direct na het laswerk ook zelf in de priming + AF te kunnen zetten, en diverse andere klussen te doen.

Ergens langs de vecht zou mooi zijn. Of randmeren.
Belangrijkste is dat er wat liefde is voor klassieke scheepjes.

Informeer eens bij Jachtwerf Weesp, Bart van Craeymeersch (als ik het goed schrijf). Die hebben ook binnenruimte en er werkt volgens mij ook wel een lasser. Maar dat kan Bart je zeker vertellen. Aardige vent.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 09 juni 2021 21:44 #1293996

Geweldig Toeter, die ga ik gelijk morgen bellen. Dankjewel.

Jij ook bedankt jerry, Leiderdorp is inderdaad echt ver weg. Grote voorkeur voor iets dichter in de buurt :-)

Weesp, Muiden. Daar ergens moet toch wel wat zitten.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 juni 2021 05:25 #1294005

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Daniel Beetsma schreef :
Ah kijk eens aan. Nou dat is misschien nog wel 's handig, dat we bij elkaar in de buurt wonen ;-)

Scheepswerf de Klop heeft helaas laten weten de komende tijd toch geen tijd te hebben voor laswerkzaamheden. Pas in augustus zou ik op zijn vroegst terecht kunnen voor die klussen, en dan zou het schip er een maandje kunnen liggen. Niet gek natuurlijk, maar ik heb dan wel een gat van twee maanden. En het is dan tegen die tijd opnieuw de vraag of de ruimte er nog steeds is natuurlijk.

Wie weet er een plekje, liefst op zo kort mogelijk rijden van Utrecht, waar ze wat affiniteit hebben met het lassen aan oude scheepjes (koolstofrijk staal), waar ze netjes een stukje kunnen dubbelen en ook standpijpen aan kunnen pakken? Met grote voorkeur ook met ruimte in een loods om het schip direct na het laswerk ook zelf in de priming + AF te kunnen zetten, en diverse andere klussen te doen.

Ergens langs de vecht zou mooi zijn. Of randmeren.
Belangrijkste is dat er wat liefde is voor klassieke scheepjes.

Of gewoon dat gat voor over twee maanden reserveren en in de tussentijd lekker varen? De Klop is wel een werk waar mooi sul gemaakt wordt van wat ik er van gezien heb. Mijn vader is ooit met ze bezig geweest voor een Vollenhovense Bol met ze, die bouwden ze er als stopwerk tussen door en was heel mooi gedetailleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 juni 2021 07:15 #1294027

Thanks HotSnail! Dat is goed te horen.

Punt is een beetje dat de keurder heeft aangegeven dat deze zaken, standpijpen en huid, eerst aangepakt moeten worden. Overvaren naar een werf, ja, vakantie op gaan vieren, nee. Dat soort aanbevelingen wil ik toch serieus nemen. Jammer he ;-) Anders was dat inderdaad perfect geweest.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 juni 2021 08:09 #1294042

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Waarom zoek je niet bij Makkum, en vaar je de Witlam na reparatie over?
Er zitten nogal wat goede reparateurs in Friesland, want er zijn nogal wat bootjes daar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 juni 2021 09:15 #1294062

Ja da's ook een idee. Makkum was mijn eerste optie en heb ik al alles afgebeld. Alles wat het kan zit in principe vol.

Reden om hem eerst over te varen zijn de vele lagen primer etc die je na laswqerk aan onderwaterschip wil aanbrengen, en dan is het fijn om geen 4 uur reistijd te hebben voor elke laag ;-)

Maargoed, desnoods besteed ik het uit, primen + antifouling onderwaterschip.

Werf ten Woude in IJlst werd me aanbevolen door eigenaar van jachthaven Seabell te Makkum. Misschien moet ik dat toch maar gewoon doen. Dat is eventjes wat kanaaltjes af geloof ik.

Als iemand verder nog goeie adresjes weet in Friesland - ik hou me aanbevolen.
Zelf zat ik aan Lemmer te denken.

Het zou eigenlikjk ook een fijner idee zijn om met gerepareerde standpijpen het Ijsselmeer op te gaan.

Makkum Ijlst. 13 bruggen, 2h20 varen. Met die bruggen vermoedelijk wat langer.


Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 10 juni 2021 09:22 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 juni 2021 12:04 #1294108

Toch nog 's even verder gezocht in Makkum met andere zoektermen. Net gesproken met receptie van de gebroeders van enkhuizen. Klonk heel vriendelijk, ene Ronald gaat me terugbellen om de klussen verder te bespreken. Zou toch het mooist zijn als het in Makkum kan inderdaad. Hoef ik ook niet met brakke standpijpen het Ijsselmeer over te steken als maiden voyage. Het zal me wel wat kosten aan priming + antifouling laten aanbrengen... alhoewel... met sneldrogend spul heb je misschien geen 24 uur tussen de lagen nodig...?

gebrvanenkhuizen.nl/
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 10 juni 2021 15:31 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl