Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt?

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 08:21 #1658367

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Hugy schreef :
Dit in combinatie met de erg lange levensduur van glasvezel boten

Ja, dat is wel één van de meest opvallende zaken die uit de ontwikkeling van het recreatieve botenbezit naar voren is gekomen, in de afgelopen 60 jaar.
Er is eigenlijk niet zoveel reden om aan te nemen dat polyester boten uiteindelijk minder lang mee zullen gaan dan stalen of houten boten. En dat met veel minder onderhoud dan bij de twee laatstgenoemden nodig is om tot een levensduur van 50 jaar of meer te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 08:28 #1658370

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6261
amersfow schreef :
Ben een paar maanden actief op de markt, heb 2 boten verkocht en 1 gekocht. Ik onderschrijf dat het een kopers markt is. In de corona jaren had ik voor de boten zeker 20k per stuk meer kunnen krijgen. En de koop was aantrekkelijk. Wel schandalig is hoe het makelaarsvolk acteert. Blijkbaar geloven ze er zelf niet meer in, en helpen wanhopige verkopers met een Jantje van Leiden (ik ging een boot bekijken, die in eerste instantie geen werkende motor had, niet schoon was, en de makelaar had geen enkel detail).


Makelaars....breek me de bek niet open..
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 09:23 #1658375

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Kock1964 schreef :
Makelaars....breek me de bek niet open..
René

Het is inmiddels 50 jaar geleden dat ik als dienstplichtig soldaat een kamer deelde met Bram E.
Bram kwam uit het Gooi en was een typisch voorbeeld van een jongeman die wasopgevoed en niet gewoon grootgebracht.

Wie wil weten wat wordt bedoeld met deze tegenstelling moet maar even op de link klikken en zich door een paar alinea's tekst heen worstelen.

Bram was een aardige jongen. Hij was bijna altijd vriendelijk en goed gemutst. Ik heb hem maar kort meegemaakt; alleen tijdens de geneeskundige opleiding (ik werd uiteindelijk chauffeur-gewondenverzorger). Na twee maanden was Bram weer uit leven verdwenen.
Dat ik hem desondanks nooit vergeten ben, komt door één van zijn uitspraken, die hij waarschijnlijk deed toen we eens praatten over wat we ná de diensttijd zouden gaan doen. Bij die gelegenheid zei Bram heel onbevangen, en zonder een spoor van ironie of cynisme, zoals hij eigenlijk altijd was: "Ik word makelaar. Dat is heel makkelijk veel geld verdienen."
De vanzelfsprekendheid waarmee dat er uit kwam ben ik nooit meer vergeten. Bram had zijn voorbeelden, waarschijnlijk, of hij was door zijn ouders al goed op het leven voorbereid.

Misschien is Bram later een makelaar geworden die, zoals dat heet, "goed was voor zijn werk".
Zelf heb ik, eerlijk gezegd, in de periodes dat ik met makelaars te maken kreeg, nogal eens de indruk opgedaan dat deze beroepsgroep inderdaad met zo min mogelijk inspanning veel geld wil verdienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 09:56 #1658378

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6261
...en uiteindelijk denk ik dat het best meevalt. De makelaars die ik ken leven niet op extreem grote voet. behalve die ene...die had en heeft 2 rechterhanden, hij kocht zelf aan, verbouwde en verkocht, na een keer of 8 had hij toch een mooi huis aan het water bij elkaar gesprokkeld, maar ook met hard werken. Daar heb ik dan wel weer veel respect voor.
De meeste vindt ik "weinig betrokken", laat ik het zo nomen. In huizen- én in botenland. Maar er zullen zeker uitzonderingen zijn.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 10:02 #1658379

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
Even als zijsprongetje: ik blijf me verbazen over de snelheid waarmee de Nederlandse jachtbouw zich heeft genesteld in het internationaal extreem luxe segment. Mijn boot ligt bij een RVS constructiebedrijf die de leverancier is van alles wat er aan zo'n boot glimt en glanst. Even verderop in Heeg is de werf van Wajer, onze hofleverancier. Recent kwam ik er achter dat er ook in de nabijheid van mijn woonomgeving, namelijk in Steenwijk, een dergelijk bedrijf actief is.
Al deze ondernemingen weten niet waar ze het zoeken moeten, zo druk hebben ze het. Een fascinerende ontwikkeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 10:08 #1658381

hmm misschien splitst de de tweedehands botenmarkt zich ook in luxe, grote jachten en steeds goedkoper worden productiebootjes....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 10:41 #1658391

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Afgelopen weekend stond een stukje in de krant over de groei van de consumptieve bestedingen in de VS. Die werden primair gedreven door de hoogste 10% inkomen/vermogen van de bevolking. Dat sluit wel aan met groei in de superdeluxe bootjes.
Waarschip 900+ "Merlin" | Zeeton 24 "Code Rood" | Waarschip 725 "Ontward"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 11:12 #1658392

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Heb het idee dat de 2e hands botenmarkt eigenlijk in tweeën valt in 1) het oude spul, tot 40 kEur ofzo en 2) het leuke spul, goed onderhouden en wat nieuwer. Dat begint zo'n beetje bij 85 kEur. Ertussen zit niet zoveel. Als je in de 1e categorie ook nog 5 kEur moet aftikken voor een makelaar vind ik dat wel buitenproportioneel.ik betwijfel of het argument "ja maar zij krijgen er 10 kEur meer voor" klopt.
Laatst bewerkt: 03 nov 2025 11:13 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 12:53 #1658397

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Knar schreef :
Even als zijsprongetje: ik blijf me verbazen over de snelheid waarmee de Nederlandse jachtbouw zich heeft genesteld in het internationaal extreem luxe segment.
Zeker. De meeste werven die niet zijn overgestapt naar luxe (super)jachtbouw, bestaan niet meer. Een Contest die ook 'maar' begonnen zijn met 25 voeters maar wel zijn meegegroeid, bestaat nog. Alles wat voor fabrieksspul bleef gaan heeft het moeten afleggen tegen de buitenlandse partijen die met grotere series of verder weg een stukje goedkoper kon opereren.

Voor de arbeidsmarkt is het niet zo'n probleem. Alleen al bij mijn werkgever in de luxe jachtbouw staan een kleine 200 vacatures open die we moeilijk gevuld krijgen. Maar voor het tweedehands aanbod over x jaar is het wel minder leuk vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 17:09 #1658410

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
amersfow schreef :
Heb het idee dat de 2e hands botenmarkt eigenlijk in tweeën valt in 1) het oude spul, tot 40 kEur ofzo en 2) het leuke spul, goed onderhouden en wat nieuwer. Dat begint zo'n beetje bij 85 kEur. Ertussen zit niet zoveel.

Bijvoorbeeld een leuke Winner 11.20 zit er tussenin en is echt niet verkeerd. Zelf denk ik dat er in dat segment juist wel veel leuke bootjes te vinden zijn.

amersfow schreef :
Als je in de 1e categorie ook nog 5 kEur moet aftikken voor een makelaar vind ik dat wel buitenproportioneel.ik betwijfel of het argument "ja maar zij krijgen er 10 kEur meer voor" klopt.

Als een makelaar beweert dat die er veel meer voor kan krijgen dan wat je zelf lukt, dan wil die dat vast wel opnemen in het contract dat jij sluit. Je bent er nog altijd zelf bij wat voor afspraken je maakt. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 03 nov 2025 17:33 #1658412

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Ik heb er wel naar gekeken, maar het minimale wat ze vragen is toch wel 3,5 kEur. Op mijn bootje van 20 kEur vond ik het dat niet waard. Heb met de verkoop van mijn 2 boten zo'n 10 kEur in de zak gehouden. En ik heb de kopers meer info gegeven dan zo'n gladde makelaar in pak zou doen denk ik.

Leuke quote wel, dat je altijd nog makelaar kan worden :laugh: Dat zeiden ze ook van mijn MBA, je kunt niet kiezen en weet een klein beetje van heel veel.(Ben uiteindelijk in de IT beland, dat wordt in de meeste bedrijven als het laagste van het laagste gezien :cheer: )
Laatst bewerkt: 03 nov 2025 17:37 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 06:34 #1658459

Kock1964 schreef :
amersfow schreef :
Ben een paar maanden actief op de markt,

Makelaars....breek me de bek niet open..
René

Zowel bij huizen als bij boten zijn er makelaars die denken al gescoord te hebben als ze jou als verkoper binnen hebben. De boot verkoopt zichzelf en zo niet hebben ze ook geen kosten gemaakt.
Je zou er dus op moeten letten dat er ook makelaarsbelang is bij snelle verkoop. Bijv. een ligplaats in een verkoophaven.
Er zijn ook goede maar die zijn duur. Als koper was ik bezig met een Vilm 121. De makelaar deed goed werk om een deal te maken. Uiteindelijk wilde ik voor het definitieve bod toch eerst mijn eigen boot verkopen. Toen dat klaar was, was de Vilm ook verkocht.
Deze makelaar hanteert echter wel een minimale comissie van 6K!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 08:02 #1658468

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
skik op reis schreef :
Deze makelaar hanteert echter wel een minimale comissie van 6K!!!

Bijzonder!

Een makelaar in onroerend goed werkt over het algemeen voor een percentage van de uiteindelijke verkoopshow. De hoogte courtage is dus gerelateerd aan het te verkopen object. In de praktijk is dit niet veel meer dan 1 tot 2 procent van de verkoopsom.
€ 6000,- courtage zou bij een percentage van 2 procent passen bij een boot van € 300.000,-
Maar als de hierboven genoemde makelaar dat minimale bedrag ook in rekening brengt bij een boot van € 50.000,- dan hebben we het over 12 procent courtage.

Nou heeft zo'n makelaar soms ook een verkoophaven, waar kosten aan vast zitten, maar dat een botenmakelaar gemiddeld meer moeite en uren besteedt aan de verkoop van een boot, dan een onroerend goed makelaar steekt in de verkoop van een huis, lijkt mij een onhoudbare stelling.
Het omgekeerde is waar, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 08:13 #1658473

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6261
@wadloper, de courtage ligt tussen de 6-10%.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 08:29 #1658478

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Kock1964 schreef :
@wadloper, de courtage ligt tussen de 6-10%.
René

Tja. Zelf heb ik nooit een boot gekocht of verkocht via een makelaar. Dus ik sta nogal van dat soort percentages te kijken.

En een verkoophaven kost ook iets, maar daar staat tegenover dat de makelaar ook weinig tijd kwijt is aan naar en van zijn te verkopen objecten reizen. Hij kan zijn uren efficiënter gebruiken.
Ook zal de markt veel kleiner zijn dan de huidig huizenmarkt. Er is minder omzet.

Zelf zou ik als verkopende èn als kopende klant alleen al vanwege percentages als de genoemde niet in zee gaan met een makelaar. Ik denk dat verkoop via de bekende websites niet minder snel gaat dan via een makelaar.
Het enige waar een makelaar verstand van heeft is markt. Hij weet vaak wat een bepaalde boot in een bepaalde conditie maximaal kan opbrengen.

Maar wie een aantal jaren in de zeilerswereld heeft vertoeft is wat dat betreft ook geen onbeschreven blad meer en kan bovendien zijn licht een opsteken in dit forum. Het gemiddelde van de meningen over een vraagprijs zal dicht in de buurt van de werkelijke marktwaarde zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 08:29 #1658479

Wadloper schreef :
maar dat een botenmakelaar gemiddeld meer moeite en uren besteedt aan de verkoop van een boot, dan een onroerend goed makelaar steekt in de verkoop van een huis, lijkt mij een onhoudbare stelling.
Het omgekeerde is waar, denk ik.

Een Funda makelaar zit meestal binnen 10min reistijd bij de woning en doen/deden 2-3 kijkdagen en klaar.

Een botenmakelaar heeft vaak schepen op eigen ligplaats, langere reistijden.
In plaats van 1 funda advertentie adverteren zij gemiddeld genomen op 35+ internationale sites.
Internationale kopers. (Met daarbij horende kosten)
Ook heb je zo maar 20+ bezichtigingen nodig omdat kopers nog niet weten wat ze willen, gewoon leuk bootjes kijken ipv dat ze gericht in een bepaald deel willen wonen met x budget.

Hoeveel vragen over een woning stuur jij voor je gaat kijken?
Bij schepen zijn makelaars soms 10+ emails aan 1 geinteresseerde verder.
Dan hebben we de technische keuring nog, bij een woning lopen ze er in een half uurtje doorheen.
Bij een boot moet er gevaren worden, zeilklaar gemaakt worden, in een kraan gehangen en ben je zo maar alleen voor de keuring 1 lange dag bezet voor 1 schip.
Ook werkt het gros No cure-No pay en soms gaat een koop niet door omdat een eigenaar ontwetend was van grote gebreken.

Kortom, een bootmakelaar heeft veel hogere kosten dan de woningmakelaar. Ook de kantoren op de jachthavens zijn (vaak) vele malen duurder dan een normaal kantoortje.

Onder aan de streep blijft er dan bij een minimale courtage nog maar weinig over qua uurloon en is vakkenvullen een betere keuze

Breakdown voorbeeld:
Courtage: €4000 incl btw, 3300 ex

Inverkoopname 1u
Fotos 1u
Inboeken 1u
Kadastercheck €20
10 kijkers a 1u = 10
Keuring 9
Overdracht 1
Contractwerk 1
Totaal uren 23

Niet meegenomen als schip bijvoorbeeld in andere haven ligt, reistijden en brandstof, kantoorkosten en advertentiekosten.

Soms heb je geluk als de 1e kijker gelijkt koopt, maar er zijn veel mensen die lekker een rondje rijden als rondkijken tussen 32 en 40ft en die kan je ook niet weigeren als ze willen kijken..
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 09:11 #1658492

Mijn vorige boten zijn via de makelaar verkocht. Na vruchteloze poging dit op eigen houtje te doen. En snel ook nog. Moet er bij zeggen dat dit nog wel in de “goede tijd” was. De courtage heeft zich meer dan terugverdient. Waren goede deals.Moest ook een keer een kleiner bootje inruilen. Was ook weer binnen 2 weken verkocht via zelfde makelaar met een klein winstje t.o.v. het inruilbedrag.

Wat realiteitszin ontbreekt hier wel eens. Ik deel die negatieve visies dus niet. Het zijn vaak wel “gladde jongens” maar dat moet ook wel wil je in zo’n vak succesvol zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 09:13 #1658493

  • Erik55
  • Erik55's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Nu het onderwerp is veranderd naar makelaars ervaringen wil ik wel mijn ervaringen delen mbt makelaars ongeveer 5 jaar geleden

verkoop van 33ft bootje hadden verschillende grote makelaars in NL geen behoefte aan om deze in hun portfolio op te nemen zonder dat zij deze hebben gezien. De maatvoering was niet interessant genoeg voor hen. Er was niet niet eens gesprekken gaande over courtage.
Uiteindelijk maar prive gekocht

aankoop van 40ft bootje via verschillende grote makelaars in NL, je kan de sleutel bij receptie ophalen, krijgt de mededeling de boot ligt ergens aan steiger x,y,z (maar geen idee, je vindt het wel) en levert de sleutel weer in zonder een enkele vraag wie je bent, of je het wat vond of waar je naar op zoek bent.

en dan te bedenken dat het om een bootje gaat van +200K Euro en dat de verkoper geen enkel idee heeft wat een makelaar (niet) doet en wat de feedback is van potentiele kopers.

Was zeer verrast in de houding van de verschillende makelaars, hopelijk is het ondertussen verbetert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 09:33 #1658497

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Bav32Sparky schreef :

Breakdown voorbeeld:
Courtage: €4000 incl btw, 3300 ex

Inverkoopname 1u
Fotos 1u
Inboeken 1u
Kadastercheck €20
10 kijkers a 1u = 10
Keuring 9
Overdracht 1
Contractwerk 1
Totaal uren 23

Niet meegenomen als schip bijvoorbeeld in andere haven ligt, reistijden en brandstof, kantoorkosten en advertentiekosten.

3300/23 = € 143,48. dat vind ik een aardig bruto uurloon. De hoogste belastingschijf (als je inkomen daarin valt zit je al bijna op 2x modaal) is nog geen 50 %. Eer blijft dus altijd netto ruim € 70,- over.

Van je bedrijfskosten kun je vast ook wel weer het één en ander terughalen via de BTW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 10:27 #1658507

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Erik55 schreef :
ankoop van 40ft bootje via verschillende grote makelaars in NL, je kan de sleutel bij receptie ophalen, krijgt de mededeling de boot ligt ergens aan steiger x,y,z (maar geen idee, je vindt het wel) en levert de sleutel weer in zonder een enkele vraag wie je bent, of je het wat vond of waar je naar op zoek bent.

Ik schreef dat ik nooit een boot via een makelaar heb verkocht of gekocht. Maar ik ben wel diverse keren bij makelaars gaan kijken naar een specifieke boot. Daarbij inderdaad ook de praktijk waar hierboven naar wordt verwezen meegemaakt. 'Hier is de sleutel en dáár ligt ie'.

Nu zal Bav32Sparky dat niet zo doen, maar in zijn lijst heb ik wel weer wat vragen bij die 9 uur voor een keuring.

Persoonlijk heb ik niet de indruk dat een makelaar bij inname van een boot veel meer doet dan de algemene staat van de boot bekijken en aan de hand daarvan een vraagprijs bepalen. Een serieuze technische keuring is werk voor een onafhankelijke professional. Een keuring van een makelaar heeft voor de kopende klant weinig waarde; de slager die z'n eigen vlees keurt.

Kortom: hoeveel uur een makelaar gemiddeld ècht steekt in de verkoop van een boot blijft een beetje vaag en zal van makelaar tot makelaar verschillen.
Laatst bewerkt: 04 nov 2025 10:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 10:33 #1658509

Uiteraard keurt een makelaar niet zelf. Daar komt iemand voor. Maar hij is wel de hele dag in touw om de aspirant koper en de keurmeester te faciliteren. Boot naar de kraan, boot weer in 't water en onderweg voor de proefvaart, varen op de motor, varen met de zeiltjes erop, terug naar de box en dan een nagesprek. Je bent maar zo een dag verder als betrokken (goede) jachtmakelaar.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 10:43 #1658511

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
harryvogel schreef :
Uiteraard keurt een makelaar niet zelf. Daar komt iemand voor. Maar hij is wel de hele dag in touw om de aspirant koper en de keurmeester te faciliteren. Boot naar de kraan, boot weer in 't water en onderweg voor de proefvaart, varen op de motor, varen met de zeiltjes erop, terug naar de box en dan een nagesprek. Je bent maar zo een dag verder als betrokken (goede) jachtmakelaar.

Zo uitgebreid keuren (uit en in het water, proefvaart etc.) zal inderdaad voorkomen. Maar of het een gemiddelde is, is wat anders.
Bovendien zie ik niet in waarom een makelaar, na het maken van de afspraken voor kranen en varen, bij de volledige keuring aanwezig moet zijn. Als ie weinig ervaring heeft kan ie er ongetwijfeld wat van leren, maar in de praktijk zal ie het varen, zeiltjes erop en eraf en weer terug naar de box graag overlaten aan de eigenaar, de aspirant-koper en de keurmeester. Hij kan er zelf namelijk heel weinig aan toevoegen.

Die 9 uur voor een keuring op de urenrekening van een makelaar lijkt me derhalve geen gemiddelde. Met een uurtje of 2-3 is het echt wel op, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 11:12 #1658519

Wadloper schreef :
[
Die 9 uur voor een keuring op de urenrekening van een makelaar lijkt me derhalve geen gemiddelde. Met een uurtje of 2-3 is het echt wel op, denk ik.

Wanneer huurt iemand een makelaar in? Om zelf niet alles te organiseren.
Bij mij komt het voor dat er géén keuring word gedaan op ca 2% van de verkopen..

9/10 is de verkoper niet aanwezig bij de keuring.
De keuring (tenzij wellicht een bootje van 6meter) neemt bijna de hele dag in beslag.
Dit is inderdaad met een onafhankelijke externe keurmeester

Juist een aanwezige makelaar maakt hier het verschil, bij eventuele her-onderhabdeling over gebreken is het goed om dit zelf gezien te hebben wasr het over gaat.
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 11:13 #1658520

@wadloper, kennelijk ben je beter ingevoerd in de gemiddelde bedrijfsvoering van een jachtmakelaar dan ik.
Excuses voor mijn ondoordachte aannames dan maar.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Botenmarkt 2024, terugkeer naar kopersmarkt? 04 nov 2025 11:27 #1658523

harryvogel schreef :
@wadloper, kennelijk ben je beter ingevoerd in de gemiddelde bedrijfsvoering van een jachtmakelaar dan ik.
Excuses voor mijn ondoordachte aannames dan maar.

H

Ja inderdaad, jij hebt ook niet zo veel ervaring in de koop en verkoop van bootjes.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl