elixer schreef :
Dit (jonge) stel verdient respect van het ZF forum en niet allerlei reacties van wat ze hadden moeten doen of laten.
Lees hun relaas nog eens goed door en kom dan met al of niet goed bedoeld commentaar!
De weersverwachtingen zijn gevolgd via de SSB en de Satphone. Uit hun relaas blijkt niet of er ook weerkaarten zijn uitgedraaid of dat alleen is gewerkt met gribfiles.
Andere Nederlandse vertrekkers bevonden zich op zo'n 150 á 200 mijl van hun vandaan.
Deze maakten in hun blog melding van dezelfde weersomstandigheden 25 tot 30 kn wind in de dagen daarvoor, met de verwachting dat deze zou afnemen, waarna uiteindelijk een periode van zeer weinig wind zou volgen. Wat op de gribs echter niet of moeilijk te zien is zijn de troggen die zoals wij weten vaak voor kortstondig heftig weer kunnen zorgen. Zij zijn daar recht ingevaren terwijl twee andere schepen dit onheil bespaart is gebleven.
Bij de plotselinge toename van de wind, was de reactie om de grote fok (22m2)om te wisselen voor de kleine (14m2)logisch, te meer daar ze dachten met weer een squal te maken te hebben. Onduidelijk is of de fokkeval onklaar raakte tijdens het strijken van de grote fok, of bij het hijsen van de kleine fok.
Het grootzeil stond op met één rif erin.
Door de heftige omstandigheden bleek het niet meer mogelijk om (verantwoord) naar de mast te gaan om het grootzeil te strijken.
Een squal kan je idd met de radar zien aankomen. Je moet dan wel een radar hebben en die hebben ze niet.
Aan de wind met zo'n schip (vermoedelijk) alleen met het grootzeil (yanmar ysm8) dergelijke omstandigheden (brekers)trotseren is vragen om problemen. De keuze om voor de wind weg te lopen is de goede keuze geweest.
Ze hebben gewoon pech gehad dat ze midden in de trog zijn terecht gekomen.
De wijze waarop ze met deze noodsituatie zijn omgegaan verdient respect.
Hun verslag straalt een nuchterheid uit zonder sensatie. Hoeveel zeilers zouden niet volstrekt in paniek raken als hun partner of mede bemanningslid naast de booot in het water bungelt aan een lifelijntje.
Ik hoop dat ze de Windoversea weer op kunnen kalafateren en hun droom kunnen waarmaken.
Paul
Ik heb het verhaal verschillende malen doorgelezen. Er ontbreken een aantal details, bv voorzeil op ja/nee, zeeanker ja/nee, trysail ja/nee enz.
Hadden ze wel voldoende equipment voor een oversteek? Ik weet het niet.
Vervolgens stel ik een vraag, geef een mening zo je wilt. Wat is handig?
Ik denk dat we hier allemaal van willen leren en dan zijn vragen of meningen goed voor de discussie.
Je kunt dat, maar liever niet, neersabelen, maar daar leren we niks van.
Dat motorzeilend aan de wind met grootzeil depowered, geen optie is, geef je aan. Ik begrijp niet waarom niet. Zou (ten onrechte) mijn automatische oplossing zijn. Misschien kun je dat toelichten?
De gekozen oplossing leidde ook tot shit, dus wat dan?
Dat ze na het platslaan een geweldige prestatie hebben geleverd, zeker, respect!
Maar de vraag is, hoe dat te voorkomen?