Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Krammersluis avontuurtje

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 11:01 #663341

JohnBerg schreef :
Wel iets om rekening mee te houden is het schroefwater van beroepsschepen als je daarachter moet gaan liggen. Er zijn er die geven vol roer en boegschroef om tegen de kant aan te blijven liggen.

Dat is verboden in het BPR. Even een roepje naar de sluis en ze krijgen op hun flikker.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 11:13 #663355

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Beauty schreef :
Jachten aanwezig of niet, volgens mij zegt het BPR dat het gewoon verboden is de schroef in het werk te hebben in de sluis anders dan voor aan en afmeren.

Artikel 6.26 lid 9e:

e. mag een schip, zodra het is gemeerd en totdat het aan de beurt is om uit te varen, geen gebruik maken van zijn mechanische middelen tot voortbeweging;

Maar ja .. zei zijn groot en ik is klein ..

Serieus .. de meesten laten gewoon alles aan staan, zeker als ze vooraf weten dat de schutting maar kort gaat duren.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 11:15 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 11:15 #663357

JohnBerg schreef :
Serieus .. de meesten laten gewoon alles aan staan, zeker als ze vooraf weten dat de schutting maar kort gaat duren.

Ik roep dan serieus de sluismeester op, en die zegt er dan wat van, erg simpel en altijd doeltreffend.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 11:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 11:17 #663358

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Kreeg destijds twee keer per week een beunschip - laten we hem de "Vertrouwen" noemen - door de sluis, die steeds weer alleen afmeerde op een voorspring en met zijn schroef de kont bij hield.
Hoewel hij verplicht is om de schroef uit z'n werk te zetten, tilde ik daar - zeker in de winter wanneer er geen pleziervaart is - niet zo zwaar aan.
Was er wel pleziervaart, dan vroeg ik hem of de schroef er even af kon.
Dat vond meneer niet leuk en op een gegeven moment gaf hij me doodleuk geen antwoord toen ik hem opriep.
Dat heb ik hem meteen afgeleerd door, nadat de deuren gesloten waren, de rinketten dicht te laten en af te wachten.
Na een minuut of tien had ik beet.
'Sluis, vertrouwen.'
'Vertrouwen sluis.'
'Wanneer ga nou eindelijk eens schutten?'
'Zodra dat veilig kan.'
'Hoe bedoel je?'
'Ik bedoel dat als je nu eindelijk die prauw eens even fatsoenlijk vast legt en de schroef er af gooit, we met schutten kunnen beginnen.
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 11:47 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 11:27 #663369

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Albert45: haha .. dat is een goede. :cheer:

Alleen, niet alle sluismeesters zijn zo bijdehand. Er zijn er bij die alles goed onder controle hebben, en er zijn er ook bij die er een zootje van maken.

Neem nou een paar weken geleden, toen moesten er 4 beroeps en 2 zeiljachten door de sluis. Een van de beroeps was een kegelschip. Eer ze dat voor mekaar had gefantaseerd was iedereen de weg kwijt.

Vervolgens roept ze mij dat ik naar de sluis moet komen, maar ik kan geen antwoord geven omdat Hansweert (Krammer en Hansweert zitten beide op 22, handig) er tussen komt. Maar ik gooi wel los en spoed me richting sluis. Ik ben al halverwege (vanaf de wachtplaats aan de achterkant van het remmingwerk naar de sluis is best wel een eind), meent mevrouw e.e.a ook nog eens over de speakers in de voorhaven te moeten gaan omroepen. Kreeg nog een uitbrander ook nog.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 11:55 #663386

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Eerst de schipper van de beroeps even zelf aanroepen, als dat niet werkt de sluismeester.

Als je achter een beroeps in de sluis ligt is het ook wel handig om hem/haar even te vragen om niet met al te veel gas weg te varen. Vinden ze geen enkel probleem is mijn ervaring. In goed overleg kan er veel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 12:08 #663388

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Van de zomer ook een Zeeuwse sluis gedaan met beroepsvaart. Ging allemaal heel civiel. De beroeps melde op de voorschroef zich uit de sluis te kunnen trekken. Dat gaf een hoop minder gemier. Wel was er natuurlijk een motorboot die veel te vroeg los gooide. Eigen schuld denk ik dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 12:39 #663406

Van het BPR mag de motor best aan blijven staan hoor.
Alleen mag je "geen gebruik maken van de mechanische middelen tot voortbeweging".
Hier staat dat o.a.:

Bijlage:

Bestandsnaam: BPRsluis.pdf
Bestandsgrootte:943 KB

Merkwaardig genoeg lees je wel vaak dat je de motor niet bij mag laten staan maar dat is dan in ieder geval geen BPR regel maar misschien meer een kwestie van fatsoen :unsure:
Lijkt me ook voor grote schepen knap lastig en eerder onfatsoenlijk want als die de motor starten zou ik er niet graag achter liggen :sick:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 12:51 #663411

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Meestal gaat het ook gewoon goed. De beroeps Krammer is 280 meter lang. Als het niet druk is en z'on grote jongen gaat voorin liggen, en wij achterin is er niks aan de hand.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 18 sept 2015 20:41 #664066

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Ik heb geen marifoon aan boord, net zo als de vele motorbootjes met jongelui aan boord. Die schuiven toch ook gewoon achter de rest aan naar binnen? Niks oproepen.
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 18 sept 2015 21:18 #664080

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Sterker nog. Die gifkikker op de Krammer heeft niet eens een marifoon. Marifoon communicatie loopt via de grote sluis.

Dit weet ik omdat we voor onze eerste Krammeravontuurtje aan het remmingwerk lagen te wachten toen er dikke paniek uitbrak in de kolk. Per marifoon ongeveer het volgende gesprek.

Krammer, Krammer, stoppen met schutten, het gaat hier helemaal fout.
Krammer antwoord dat ze gaan proberen de sluiswachter te bereiken.
De paniek neemt nog verder toe, vanaf het remmingwerk zien we woest zwaaiende masten boven de deur uitkomen.
Nogmaals een smeekbede: Krammer nu stoppen, het gaat hier vreselijk fout.
Krammer antwoord dat ze de sluiswachter niet kunnen bereiken en dat hij de paniek niet heeft mee gekregen omdat hij met de andere kolk bezig was en geen eigen marifoon heeft.
Vanuit de sluis komt terneergeslagen antwoord. Maakt ook niet meer uit. Mijn boot is helemaal naar de klote.
5 minuten later varen we in en worden voor geschut. Aan de andere kant is niets te zien van boten met schade of mensen die iets regelen.

We vermoeden dat het wrak van de betreffende boot ergens voor de sluis gezonken is.






Of dat het uiteindelijk wel meeviel....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 18 sept 2015 22:16 #664098

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Koezt schreef :
Krammer, Krammer, stoppen met schutten, het gaat hier helemaal fout.
Krammer antwoord dat ze gaan proberen de sluiswachter te bereiken.
De paniek neemt nog verder toe, vanaf het remmingwerk zien we woest zwaaiende masten boven de deur uitkomen.
Nogmaals een smeekbede: Krammer nu stoppen, het gaat hier vreselijk fout.

Had er iemand z'n landvasten vastgezet, of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 19 sept 2015 06:32 #664119

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
We zijn er niet achter gekomen wat er nu mis ging daar...
Vermoed idd land vasten vast.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 19 sept 2015 06:37 #664122

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Puffin schreef :
Ik heb geen marifoon aan boord, net zo als de vele motorbootjes met jongelui aan boord. Die schuiven toch ook gewoon achter de rest aan naar binnen? Niks oproepen.

Klopt, oproepen doe je alleen voor de beroeps.
De hoogte van de vaste brug bij de jachtensluis is 18.20 meter, dus als je hoger bent dan moet je met de beroeps mee. Daar heeft 1 kolk een beweegbare brug.

De jachtensluis heeft geen marifoon, maar wordt natuurlijk bediend door dezelfde mensen die ook de beroeps doen.

n.b. het is geen voordeel qua tijd om met de beroeps mee te gaan. Wij rekenen altijd minimaal 1,5 uur, korter is meegenomen, langer is pech.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 19 sept 2015 07:33 #664144

JohnBerg schreef :
Wij rekenen altijd minimaal 1,5 uur, korter is meegenomen, langer is pech.

Toen de Krammer net nieuw was (rond 1985) haalden ze nog met de hand alle NaCl (zeezout) moleculen uit het water voor de zoete kant open ging, en alle verontreiningingsmoleculen als de zoute schone kant open moest.
Half dagje per schutting duurde dat wel.

Op de binnenkant (sluismuur) stond met koeieletters geverfd "STOFFEL DE SCHILDPADSLUIS"

Maar het is dus beter geworden, 1,5 uur nog maar!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 00:14 #664416

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
De bellenbaan-sluis is absoluut sneller.
Vorige week zondag kwamen wij vanaf de Oosterschelde naar het Volkerak, de bellenbaankolk was net gesloten voor een schutting naar Volkerak en de gewone kolk ging vrij snel open aan onze kant. Goed, er zat een mafkees achteraan in de sluis die niet doorhad dat zijn vrouw/voordekker echt niet om een hoekje een lijn om een bolder kan gooien, waardoor het wat langer duurde voordat iedereen vast lag (het applaus van de whiskeyboot achter me vond ik wat over the top, maar ach), dus heel snel waren we niet vol. Maar bij het uitvaren van de sluis voeren we naast de boten die tegelijk met ons uit de bellenbaan-kolk kwamen: die was dus alweer heen en weer geschut in de tijd dat wij lagen te wachten op... ja waarop eigenlijk?

Jaja, ik weet het, zoet-zout-scheiding enzovoort...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 08:19 #664432

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ik heb juist een andere ervaring. Op weg naar de zomermeeting op de Mosselbank lag ik voor de Krammer. De noordkolk (met bellenbaan) was gestremd, dus alles moest door de zuidkolk (zonder bellenbaan). Het was druk, een hoop gedoe weer en twee schuttingen moeten wachten. Uiteindelijk kon ik invaren, maar tegelijk ging ook de andere kolk weer in bedrijf, de lichten van beide kolken gingen vrijwel gelijktijdig op groen. Beide kolken lagen helemaal vol gezien het aantal boten wat lag te wachten.

Wat schetst mijn verbazing, ook de uitvaart was vrijwel gelijk!

De sluispassage kostte me wel weer ruim 2 uur :evil:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 sept 2015 10:07 door ilCigno. Reden: Oost en west vervangen door zuid en noord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 08:42 #664439

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ilCigno schreef :
De westkolk (met bellenbaan) was gestremd, dus alles moest door de oostkolk (zonder bellenbaan).

[zeikmodus]
De Krammer schut van oost naar west (en vice versa) en er is een noord en zuid Kolk.
[/zeikmodus]

Als je van noord naar zuid door de beroeps wil schutten zal de sluismeester niet weten welke kant je op moet, kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 10:05 #664464

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Je hebt gelijk natuurlijk. Ik typte met het 'mentale plaatje' in mijn hoofd: kolk met bellenbaan is de kant van de Grevelingen = de kant van de zee = west. Ik corrigeer het bericht maar even :blush:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 10:27 #664472

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Ik heb afgelopen zomer een filmpje gemaakt van de bellenbaan.. vanwege de discussies hier :-)

Wel met snelle motorboot, maar is met lage snelheid altijd nerveus en moeilijker te besturen dan zeilboot.. tevens moeilijker manoeuvreerbaar en wind heeft sneller grip.. (vergeleken met mijn zeilbootje)..

Maar bellenbaan maakt het niet 'moeilijker'...




Ik vind de bellenbaan een hele verbetering, want sneller.. Invaren was om 07:28, uitvaren 07:41
Normaal is dit ongeveer 30 minuten.. Van zoet naar zout is schutten ook < 10 minuten..
Laatst bewerkt: 20 sept 2015 10:30 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 11:10 #664490

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 723
Bedankt voor het filmpje. Ik volg dit topic wel, maar heb de bellenbaan nog nooit gezien of ervaren. Dit geeft een duidelijk beeld voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 15:18 #664538

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
ilCigno schreef :
Ik heb juist een andere ervaring. Op weg naar de zomermeeting op de Mosselbank lag ik voor de Krammer. De noordkolk (met bellenbaan) was gestremd, dus alles moest door de zuidkolk (zonder bellenbaan). Het was druk, een hoop gedoe weer en twee schuttingen moeten wachten. Uiteindelijk kon ik invaren, maar tegelijk ging ook de andere kolk weer in bedrijf, de lichten van beide kolken gingen vrijwel gelijktijdig op groen. Beide kolken lagen helemaal vol gezien het aantal boten wat lag te wachten.

Wat schetst mijn verbazing, ook de uitvaart was vrijwel gelijk!

De sluispassage kostte me wel weer ruim 2 uur :evil:

Volgens mij wordt zout en zoet niet gescheiden van oost naar west.
Maar weet het niet zeker.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 17:03 #664568

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
delaat72 schreef :
ilCigno schreef :
Ik heb juist een andere ervaring. Op weg naar de zomermeeting op de Mosselbank lag ik voor de Krammer. De noordkolk (met bellenbaan) was gestremd, dus alles moest door de zuidkolk (zonder bellenbaan). Het was druk, een hoop gedoe weer en twee schuttingen moeten wachten. Uiteindelijk kon ik invaren, maar tegelijk ging ook de andere kolk weer in bedrijf, de lichten van beide kolken gingen vrijwel gelijktijdig op groen. Beide kolken lagen helemaal vol gezien het aantal boten wat lag te wachten.

Wat schetst mijn verbazing, ook de uitvaart was vrijwel gelijk!

De sluispassage kostte me wel weer ruim 2 uur :evil:

Volgens mij wordt zout en zoet niet gescheiden van oost naar west.
Maar weet het niet zeker.

Klopt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 17:25 #664577

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
delaat72 schreef :
Volgens mij wordt zout en zoet niet gescheiden van oost naar west.
Maar weet het niet zeker.
Klopt niet, de gehele kolkinhoud wordt vervangen door zout water (bij schutting van oost naar west) dan wel door zoet water (bij schutting van west naar oost). In hoofdstuk 2 van dit document wordt dat vrij helder uitgelegd.

Het vervangen van al dat water kost veel tijd, juist daarom wordt gezocht naar andere oplossingen zoals het bellenscherm.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 sept 2015 17:27 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 sept 2015 18:00 #664587

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
ilCigno schreef :
delaat72 schreef :
Volgens mij wordt zout en zoet niet gescheiden van oost naar west.
Maar weet het niet zeker.
Klopt niet, de gehele kolkinhoud wordt vervangen door zout water (bij schutting van oost naar west) dan wel door zoet water (bij schutting van west naar oost). In hoofdstuk 2 van dit document wordt dat vrij helder uitgelegd.

Het vervangen van al dat water kost veel tijd, juist daarom wordt gezocht naar andere oplossingen zoals het bellenscherm.

Neen, klopt, zie ook pagina 8 van het document..kleuren zoet en zout.. Sluis wordt op hoogte gebracht door zoutwater aan te voeren of af te voeren (ondersluis vloer is altijd zout - staan mooie borden met overzivht bij wachtsteiger). Zoetwater wordt niet 'afgeroomd', dus altijd zoet in sluis..
Laatst bewerkt: 20 sept 2015 18:01 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl