Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Krammersluis avontuurtje

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 08:02 #645022

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Dit weekeinde tweemaal door de Krammer. De eerste keer zaterdag rond een uur of halfvier in de middag. Erg druk, enorme puinhoop met en de volgorde van in- en uitvaren en de manier waarop het ging. Ben er zelf zonder veel problemen door gekomen. Zaterdagmiddag moest ik aansluiten in de rij. Het probleem is dat daar geen coördinatie is en mensen uit eigenere beweging niet snel genoeg doorvaren naar voren. Waardoor iedereen te langzaam de sluis in vaart. Ook ik kwam bij het invaren bijna stil te liggen in de bellenbaan en kon nog net een klapje gas bijgeven om er uit te komen. Het jacht achter mij, toch 10 meter lang, kwam dwars in de sluis te liggen.

Terug Zondag om 8.00 uur in de ochtend. Ik was de eerste. Invaren geen probleem, gewoon met relatief hoge snelheid 6 km/u door de bellenbaal bij het invaren. Helaas moest ik wel doorvaren tot aan de streep i.v.m. schepen die nog aankwamen. Lijnen stevig vastgehouden, bij groenlicht voor afgeduwd met de pikhaak en met vrij veel gas, zonder problemen de sluis verlaten door de bellenbaan.

De bellenbaan zelf is niet het probleem (behalve als er stil in komt te liggen). Het echte probleem is het gebrek aan coördinatie bij het in en uitvaren van de sluis, en het gedrang, waardoor de snelheid er uitgaat en sommigen zenuwachtig worden.

Volgens mij zou Rijkswaterstaat iets aan de coördinatie moeten doen:

1. Voorlichtingsbord op de steiger over de bellenbaan.
2. Op drukke dagen personeel op de steiger dat voorlichting geeft en strikt de volgorde van invaren bewaakt. (zoals dat ook bij de beroepsvaart gaat, daar bepaalt de sluismeester wie wanneer invaart)
3. Een marifoonkanaal met een groot bord waarop staat dat uitluisteren verplicht is, zodat de in- en uitvaart geregeld kan worden.

Zondagochtend was de sluis uiteindelijk ook helemaal vol, maar toen ging het invaren (doordat er niet meer aanbod dan capaciteit was) uiteindelijk heel ordelijk, en had hooguit de laatste bij het invaren enige hinder van de bellenbaan)

Ik hoop dat men dit bij Rijkswaterstaat meeleest.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 08:54 #645045

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Solo schreef :
De bellenbaan zelf is niet het probleem (behalve als er stil in komt te liggen). Het echte probleem is het gebrek aan coördinatie bij het in en uitvaren van de sluis, en het gedrang, waardoor de snelheid er uitgaat en sommigen zenuwachtig worden.

Volgens mij zou Rijkswaterstaat iets aan de coördinatie moeten doen:

Dat het invaren vaak chaotisch en desondanks niet snel genoeg gaat is een conclusie die ik al eerder heb getrokken.

Met de constatering da RWS iets aan de coördinatie zou moeten doen ben ik het maar ten dele eens.
Een deel van het probleem is een gebrek aan discipline bij de watersporters zelf. Daar kunnen we zelf wat aan doen.
Wie aankomt zie wat er aan de wachtsteiger hangt. Die boten gaan er hoe dan ook eerst in. Als er veel gestapeld is aan de wachtsteiger wordt het een beetje onpraktisch om daar eveneens de volgorde van aankomst te handhaven. Dat zal dus altijd wat onderlinge clementie vragen

Wat ook moet worden geconstateerd is dat het concept van twee sluizen die tegelijkertijd in werking zijn, de onduidelijkheid en de chaos vergroot. Aan beide kanten zijn namelijk wachtsteigers. Als de rechtersluis op groen gaat, zullen ook wachters aan de linker wachtsteiger gaan oversteken naar de rechtersluis. Begrijpelijk, maar het moet wel allemaal in die ene pijpenla.

Van die twee minisluizen komen we nooit meer af, maar als RWS wat zou willen verbeteren is een veel langere wachtsteiger aan de stuurboordskant (zeker 3x zo lang) een serieuze verbetering. Aan die steiger niet breder dan twee dik afmeren en vervolgen bij elke sluisopening naar voren doorschuiven. Dan houdt je een betere controle en een eerlijker volgorde. Vergelijk de Volkeraksluis. Daar heeft de wachtsteiger ongeveer die lengte.
De wachtsteiger aan de bakboordskant zou dan moeten worden verwijderd.

Aan de andere kant: het mijden van pieken helpt geweldig. Voor 9.00 u en na 17.00 u. is het zelden zo druk dat het onoverzichtelijk of vervelend wordt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:01 #645049

Het idee van die rijtjes heb ik ook nog nooit ergens goed zien werken. Het schiet ook niet op.

X = steiger

X 1234
X ooo5
X ooo5
X ooo5

Enz.

Het idee is dan dat 4, 3, 2, 1 gaan en vervolgens rij 2 in die volgorde. Ik heb de nummers 5 daar nog nooit op zien wachten en eerlijk is eerlijk, zou het schutten dan ook niet heeeeel lang duren. Ik heb al eens een schutting gemist zo liggend op plek 1, omdat nummers 2 en 3 liepen te slomen. Heel irritant.

Misschien is het ook niet heel handig om op zaterdag tussen 10 en 15 door die sluizen te proberen te gaan als regio Zuid net vakantie heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:18 #645061

  • undine
  • undine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Ik heb de voorbije dagen volkerak- grevelingen en terug gedaan, dus twee x krammer en 2x grevelingen, doorgaan zeer druk met wachtrijen, volgepakte sluizen ed, terugweg halfvolle sluizen dus op het gemak. Heb zelf nog nooit problemen ondervonden in bellen baan, dus ook nu niet: ik veronderstel dan, kijkend naar sommige boten, dat het aan het type schip/ onderwaterschip / voortstuwing ligt? In ieder geval, ben zelf blij dat het goed gaat, omdat ik het meestal single handed doe.... Ik krijg wel buikpijn van sommige hooghartige reacties tegen zij bij die het wel misloopt. Aansluitend op het vorige verhaal hier: mij verbaast het dat er wel degelijk een marifoon kanaal is, maar dat jachten net afgeraden wordt er gebruik van te maken. Communicatie was naar mijn gevoel wel duidelijk, maar dan wel via de speaker. Iemand op de wal was er ook, maar zijn functie was me niet duidelijk: stond van het begin tot einde te brullen en te razen, terwijl eigenlijk alles gewoon gesmeerd verliep, met als gevolg dat niemand naar hem luisterde, en een enkeling behoorlijk geïntimideerd raakte.... Terugkerend op de wachtsteigers: waarom niet bakboord reserveren voor bakboord sluis etc... ? Ik kwam per toeval aan de bakboord terecht want stuurboord lag zo goed als vol, vond het daarna evident bakboord sluis in te gaan. Wat bleek: de twee sluizen werkten perfect simultaan... Maakt toch niets uit dan... Maar, Wat een verschil met de Grevelingen: uiterst vriendelijke, behulpzame, relaxte mannen die de vloot met raad en daad een heel aangenaam sluis moment liet passeren, en daar waar het moest uiterst beleefd, voorkomend en efficiënt ingrepen... Als RWS echt meeleest: een dikke chapeau voor die mannen daar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:19 #645063

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Evaluationcopy schreef :
Misschien is het ook niet heel handig om op zaterdag tussen 10 en 15 door die sluizen te proberen te gaan als regio Zuid net vakantie heeft.

De ironie wil dat Solo aangeeft dat ie er zaterdag om 15.30 u. was.
Helemaal zeker weet je het nooit, maar vroeg of laat komen maakt het vaak eenvoudiger en korter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:28 #645068

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
undine schreef :
als gevolg dat niemand naar hem luisterde, en een enkeling behoorlijk geïntimideerd raakte.... Terugkerend op de wachtsteigers: waarom niet bakboord reserveren voor bakboord sluis etc... ? Ik kwam per toeval aan de bakboord terecht want stuurboord lag zo goed als vol, vond het daarna evident bakboord sluis in te gaan. Wat bleek: de twee sluizen werkten perfect simultaan... Maakt toch niets uit dan....

Wat dat simultaan lopen betreft heb je het misschien een keer getroffen.
Ik heb in de praktijk nooit gemerkt dat men er naar streeft de bediening simultaan te laten lopen. Als het eens gebeurt is het toeval, denk ik.

Maar je zou erover kunnen nadenken om ze principieel simultaan te laten lopen in perioden met grote drukte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:28 #645069

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Dat het deels aan de watersporters zelf ligt is volkomen juist. Om die reden denk is dat enige coördinatie bij drukte van belang zou kunnen zijn. Bij de beroepssluizen wordt gewoon per marifoon aangegeven wie wanneer naar binnen mag. Bij drukte een mannetje op elke steiger met hand marifoon zou naar mijn mening wonderen doen. Het is juist dat het bij de sluis in Bruinisse beter gaat. Die sluit is ook wat lager waardoor de communicatie van man tot man ook wat handiger is.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:40 #645077

Een oplossing zoals bij de allerdrukste jachtensluis van Nederland, het Aquaduct in Enkhuizen, werkt prima.

Aan elke kant een wachtbox, bestaande uit steigers aan SB en BB.
Die box vult zich prima, ongeveer 4 boten naast elkaar. De SB-steiger (zuid) en BB-steiger (noord) zijn wat langer, kun je iets breder liggen of draaien om weg te varen..
1 box vult ongeveer 1 sluis.
Op de einden van de boxen staan Rood/Groene verkeerslichten.
Buiten de box om de sluis invaren geeft een erg boze sluiswachter.


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 09:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:40 #645078

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Solo schreef :
Bij de beroepssluizen wordt gewoon per marifoon aangegeven wie wanneer naar binnen mag.
Dat is daar ook heel logisch. Zelfs die beroepssluizen zijn met pakweg vier 2- of 3-duizendtonners vol. De maten van de sluis zijn bekend. De schepen die voor de sluis liggen geven hun maten op en de sluismeester bepaalt aan de hand daarvan hoe hij de sluis het meest efficiënt kan benutten. Dat bepaalt dan weer (mede) de volgorde.

Bij een jachtensluis is zo'n werkwijze onbegonnen werk. Er zijn teveel verschillende boten en als het voor de sluis door elkaar dwarrelt is het onmogelijk om nog een volgorde van aankomst aan te houden. Degenen die direct aan de wachtsteiger liggen en dus het eerste aankwamen, zijn het laatste los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:48 #645081

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Baasklusje schreef :
Een oplossing zoals bij de allerdrukste jachtensluis van Nederland, het Aquaduct in Enkhuizen, werkt prima.

Aan elke kant een wachtbox, bestaande uit steigers aan SB en BB.
Die box vult zich prima, ongeveer 4 boten naast elkaar. De SB-steiger (zuid) en BB-steiger (noord) zijn wat langer, kun je iets breder liggen of draaien om weg te varen..
1 box vult ongeveer 1 sluis.

Ja, werkt ook prima. Denk ik, want ik ben er alles bij elkaar minder dan tien keer door gekomen. En toen was het niet erg druk.

Een vuistregel voor de breedte van de box zou moeten zijn dat ie niet breder is dan de sluis zelf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 09:51 #645082

Dat het in Zeeland en Zuid-Holland niet snel gaat met de sluizen is niet erg.
Er is toch bijna geen water daar, dus je kan nergens heen en hoeft nooit ver!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 10:00 #645086

lodewijk stegman schreef :
Bij een jachtensluis is zo'n werkwijze onbegonnen werk. Er zijn teveel verschillende boten en als het voor de sluis door elkaar dwarrelt is het onmogelijk om nog een volgorde van aankomst aan te houden. Degenen die direct aan de wachtsteiger liggen en dus het eerste aankwamen, zijn het laatste los.

Nou, op Lauwersoog hebben we af en toe een sluiswachter die dat wel doet, goed volstampen, aan de hand van de breedtes. En dan nog een paar achter de brug, maximaal!

Maar je kan ze ook wel helpen hoor, retourkanaal staat vaak open.
Er lagen gister een paar motorboten voor ons, een passieve sluiswachter doet niks, zodat die boten de plek van zeilboten innemen, terwijl ze ook onder de brug kunnen liggen, wat wij dan weer niet kunnen.
Zo ook gisteren weer een passieve sw. Dus dan maar even vragen: "Robbengatsluis, zeilboten als eerste en de motorboten onder de brug?"
"Eh, oh ja! Ja, zeilboten als eerste en de motorboten onder de brug"

:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 10:00 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 10:05 #645087

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Een nummersysteem zou denk ik wel werken. Melden per marifoon, U bent nummer x bij de volgende schutting, in de y of z sluis. (Voor hen die geen marifoon hebben via de praatpaal op de steiger) Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Wellicht is de sluis niet helemaal vol, maar het scheelt wel veel gedoe en daarmee tijd bij het invaren. De nummers die aan de beurt zijn kunnen op een display worden getoond.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 10:09 #645091

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Baasklusje schreef :
Dat het in Zeeland en Zuid-Holland niet snel gaat met de sluizen is niet erg.
Er is toch bijna geen water daar, dus je kan nergens heen en hoeft nooit ver!

Meer is niet altijd beter, Baasklus. Of moet je bij ABN-AMRO hebben gewerkt omdat universeel geldig te verklaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 10:11 #645093

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Solo schreef :
Een nummersysteem zou denk ik wel werken. Melden per marifoon, U bent nummer x bij de volgende schutting, in de y of z sluis. (Voor hen die geen marifoon hebben via de praatpaal op de steiger) Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Wellicht is de sluis niet helemaal vol, maar het scheelt wel veel gedoe en daarmee tijd bij het invaren. De nummers die aan de beurt zijn kunnen op een display worden getoond.

Ik denk dat Joop66 zijn lijntje met RWS weer even moet openen. Suggesties genoeg!

Voorlopig vind ik de optie zoals die bij het naviduct bij Enkhuizen werkt nog de beste, geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 10:18 #645095

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
It Paradyske schreef :
Zo ook gisteren weer een passieve sw. Dus dan maar even vragen: "Robbengatsluis, zeilboten als eerste en de motorboten onder de brug?"
"Eh, oh ja! Ja, zeilboten als eerste en de motorboten onder de brug"

Nou kijk! Ze zijn aanspreekbaar, tenminste. En ook niet te eigenwijs om een goed idee op te volgen.

Met bruggen hebben we bij de Volkerak- en Krammerjachtensluizen niks te schaften. Ze zijn meer dan 18 meter hoog en vast. Wie hoger is moet naar de beroepssluizen, waar wel beweegbare bruggen overheen liggen.
Waardoor ik gisteren tussen 12.00 en 13.00 u. op de weg weer even stilstond voor de Volkeraksluis...
Dan spreken we dus over de A29, hè.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 16:05 #645185

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2529
Baasklusje schreef :
Er is toch bijna geen water daar, dus je kan nergens heen en hoeft nooit ver!
Gaat dat dan om opp x diepte?
Of de hoeveelheid ongedierte?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 20 juli 2015 18:53 #645221

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Het probleem bij sluizen is dat een heel groot deel van de jachten, kruisers, speedboten helemaal geen marifoon heeft. Dan is er nog een hele groep die wel zo'n ding heeft maar hem niet durft te gebruiken.... Alle voorstellen met nummeren of instructies kunnen dus direct de prullenbak in omdat je een hele grote groep watersporters niet kunt bereiken. De luidsprekers op de sluis zijn dan de beste optie, maar niet alle sluiswachters zijn erg bedreven in het geven van vriendelijke maar duidelijke instructies. Hier is nog een slag te maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 21 juli 2015 06:58 #645297

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het gebrek aan marifoons aan boord geldt voor de kleiner wateren zoals Friesland en de Hollandse plassen. In het Deltagebied waar de Krammer ligt heeft naar schatting tot 80 a 85 % van de jachten marifoon aan boord. Het niet aanzetten, dat is wel een probleem want ook ik ken zeilers die het ding op binnen water altijd uitzetten, is op te lossen met een groot bord.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 21 juli 2015 08:14 #645318

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Solo schreef :
Het gebrek aan marifoons aan boord geldt voor de kleiner wateren zoals Friesland en de Hollandse plassen. In het Deltagebied waar de Krammer ligt heeft naar schatting tot 80 a 85 % van de jachten marifoon aan boord. Het niet aanzetten, dat is wel een probleem want ook ik ken zeilers die het ding op binnen water altijd uitzetten, is op te lossen met een groot bord.

Of met gezond verstand. ;)
Als je een sluis door moet even VHF op het kanaal van die sluis zetten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 21 juli 2015 08:22 #645324

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Dat laatste is zelf verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 21 juli 2015 08:49 #645335

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Helemaal mee eens, maar het kan geen kwaad sommige schippers daar met een groot bord even aan te herinneren.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 22 juli 2015 08:50 #645541

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ach, ik kom al meer dan 40 jaar vrijwel probleemloos door de Volkeraksluis, zelfs toen daar nog een forse bellenbaan en geen jachtsluis was en hetzelfde geldt (wat minder jaren) bij de Krammersluizen, zonder marifoon. Gewoon goed opletten en logisch nadenken en soms de sluiswachter proberen te verstaan.
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 08:50 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 22 juli 2015 12:56 #645610

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
En dus, wat is je boodschap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 22 juli 2015 13:28 #645617

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik ben niet zo boodschapperig, maar het was mijn reactie op dit "probleem" en de daarop volgende bespreking.
Rikken schreef :
Het probleem bij sluizen is dat een heel groot deel van de jachten, kruisers, speedboten helemaal geen marifoon heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl