Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Krammersluis avontuurtje

Krammersluis avontuurtje 22 juli 2015 19:36 #645715

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Ik was er dinsdag avond rond 16u. Kwam de hoek om en zag ze daar dik bij elkaar liggen.

Wat een gedrum.

heb besloten om gewoon even te wachten tot de hele meute erin geknald was. (achter ons trouwens echt 2 schepen op elkaar geknald omdat de achteroplopende niet had gezien dat de sluis vol was en we dus achteruit moesten.) Met het nodige gevloek en getier van "nou hij gaf toch nog groen?" klopt, maar hij zat vol!

Enfin, kalmte kan je redden en dus gewoon een schutting gewacht, nadien amper enkele schepen in de sluis. Maar daar ook een die in de bellen bleef hangen denk ik, de deur hebben ze moeten stilleggen omdat het schip anders geplet zou raken tussen deur en voorligger. schutting heeft dan toch nog lang geduurd omdat ze volgens mij zout en zoet nog op de oude manier hebben moeten scheiden.

Ik heb echter ook nog nooit problemen met de bellen gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 22 juli 2015 21:51 #645737

Waterzot schreef :
Ik was er dinsdag avond rond 16u. Kwam de hoek om en zag ze daar dik bij elkaar liggen.

Wat een gedrum.

heb besloten om gewoon even te wachten tot de hele meute erin geknald was. (achter ons trouwens echt 2 schepen op elkaar geknald omdat de achteroplopende niet had gezien dat de sluis vol was en we dus achteruit moesten.) Met het nodige gevloek en getier van "nou hij gaf toch nog groen?" klopt, maar hij zat vol!

Enfin, kalmte kan je redden en dus gewoon een schutting gewacht, nadien amper enkele schepen in de sluis. Maar daar ook een die in de bellen bleef hangen denk ik, de deur hebben ze moeten stilleggen omdat het schip anders geplet zou raken tussen deur en voorligger. schutting heeft dan toch nog lang geduurd omdat ze volgens mij zout en zoet nog op de oude manier hebben moeten scheiden.

Ik heb echter ook nog nooit problemen met de bellen gehad.
Afgelopen dinsdag was de bellenkolk in de ochtend nog buiten werking.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 22 juli 2015 22:27 #645742

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat je ook veel ziet is dat er niet aangesloten wordt aan de wachtsteiger. Kwam gister aanvaren. Om netjes aan te sluiten bij de wachtenden was de keuze aanleggen als zesde in de stapel, en dat 3 stapels achter elkaar. Leek mij ook niet wenselijk meer. Verder voorin was prima plek om zelfs aan de steiger te liggen. Er was geen enkele beweging bij de achterste dubbelliggers te zien. Na ons kwam een boot, die een rijtje voor ons vastmaakte en werd aangesproken op voordringen. De schipper wees op de zesrijendikkestapel, beloofde een schutting aan zich voorbij te laten gaan maar werd ondersteboven gevaren toen de lichten op groen gingen. Kreeg hij opnieuw de wind van voren, want " wat lig je daar nou te stuntelen man". Wij kregen dat commentaar niet, maar stil blijven liggen was niet echt een optie. Dus toch mee de sluis in, al hou ik er niet van.
Duikt vervolgens de een na de ander tegen de sluismuur op. En vast. Tsja, zo schiet het niet op natuurlijk, dus vaar ik door tot tegen de sluisdeur, net als de ongelukkige voorganger. Vervolgens duurt het nog wel even tot er een schip aan mijn spiegel hangt, terwijl er plek zat was om door te varen.
Het blijft een listig ding zo'n sluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 23 juli 2015 05:10 #645748

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Ahoy,

ik was er van het weekeind ook en inderdaad bellensluis defect en behoorlijke wachtrij voor de wel werkende. Het is ook lastig dan de volgorde te bepalen, al is het wel zo dat degenen die net aan komen drijven of blijven circelen er vaak een potje van maken. En degenen die netjes in de wachtrijtjes liggen de pas af snijden.

Wat ik mij afvraag is, wanneer het zo druk is, waarom schutten ze niet af en toe een pluk jachtjes mee met de grote sluis? er ligt ook wel eens een beroepsboot in de jachtenkolk.

Als iemand zich op de Marifoon meldt; ff de optie aangeven; ontlast het relatief kleine jachtkolkje.

Leest er iemand van RWS mee?
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 23 juli 2015 06:11 #645752

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Helemaal mee eens, dat zou een hoop schelen, maar dat doen ze niet (alleen voor grote jachten die met hoge mast niet onder de brug doorkunnen).

Vorig jaar met de trimaran was de Krammer ook een interessante; de sluiswachter had omgeroepen dat ik er als eerste in moest ivm de breedte/optimale vuling van de sluis, maar toch waren er boten die voor wilden dringen, die moesten er toen eerst uit om daarna pas te kunnen beginnen met het laden van de sluis... wat mankeert mensen vraag je je dan wel eens af, hoe moeilijk is het om even te wachten/luisteren...
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 06:23 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 23 juli 2015 06:19 #645755

Het is soms lastig hoor. Ik heb ook geen geweldige horen en heb al helemaal moeite gekraak via marifoon en de slechte speakers bij sluizen te verstaan soms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 23 juli 2015 17:52 #645908

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
lodewijk stegman schreef :
Solo schreef :
Een nummersysteem zou denk ik wel werken. Melden per marifoon, U bent nummer x bij de volgende schutting, in de y of z sluis. (Voor hen die geen marifoon hebben via de praatpaal op de steiger) Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Wellicht is de sluis niet helemaal vol, maar het scheelt wel veel gedoe en daarmee tijd bij het invaren. De nummers die aan de beurt zijn kunnen op een display worden getoond.

Ik denk dat Joop66 zijn lijntje met RWS weer even moet openen. Suggesties genoeg!

Voorlopig vind ik de optie zoals die bij het naviduct bij Enkhuizen werkt nog de beste, geloof ik.

Dat ging over t manouvreren in de stroom van t bellen/waterscherm.

Maar wie weet. Als de mneer deze posts leest, wattie er mee kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 02 aug 2015 20:20 #648353

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3079
Vandaag de Krammer weer gehad, nu als laatste er in.
Was erg druk en volgens de sluiswachter zou ik er nog net bijkunnen bakboord zijde.
Dus hop gas erop, 1e bolder na de deur te pakken, snel naar voren met de moter in het werk, maar helaas de punt draaide weg en was niet meer te houden. Ik lag ook precies met het midden van de boot op de bellenbaan.
Maar wel een mooie 180 graden in de krammer zonder iets te raken. Opzich ook best knap :whistle: .
Helaas mocht ik het geen 2e keer proberen, dus maar netjes gewacht op de volgende schutting.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 03 aug 2015 06:32 #648389

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Dat zal ff schrikken zijn geweest... Dan is de Grevelingen sluis een stuk makkelijker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 03 aug 2015 08:00 #648401

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3079
Grevelingensluis is inderdaad kwestie van doorvaren tot je "vast" ligt :laugh:



Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 03 aug 2015 11:14 #648420

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Klopt. En selectief luisteren naar de Stewards. Dus niet je Bavaria 34 in het gaatje prikken waar die Marieholm naast je net wel in kon als er geroepen wordt "Doorvaren!!"
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 03 aug 2015 11:15 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 03 aug 2015 15:13 #648459

Ik had afgelopen zaterdag precies het zelfde, maar dan in de Oranje sluizen. Ik had dit verschijnsel nog niet eerder meegemaakt. We lagen dubbel als tweede boot SB vooraan in de sluis en bij het wegvaren werd ik alleen maar meer SB weg gezet. Gelukkig kon ik ons goed vrij houden van het eerste bootje, maar het was toch wel een nieuwe ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 07:46 #663247

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Aangezien ik nu ook (voor het eerst) door deze sluis ben geweest; het was super rustig. We lagen met 6 boten in de sluis. Plek zat, dus ik koos mooi een plekkie achteraan.
Die bellenbaan zuigt. punt. Misschien niet als je een dikke motor er achter hebt, maar menig recreatie zeiler heeft een 4 - 8 pk-tje er achter hangen. Zo ook ik. 'Vaart maken' gaat dan gewoon niet op. Volgas die bellen in, en hop! Alle kanten op de boot. Van links naar rechts, schroef stond te malen, vaart was er helemaal uit. We werden door de stroming zelfs de sluis weer een stukje uit geduwd. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Overgeleverd zijn aan de stroming in een sluis is nooit grappig.
Gelukkig was er zoals gezegd verder niemand, dus ook geen schade. Hadden er wel andere boten gelegen dan was ik er, zonder er iets aan te kunnen doen, zeker tegenaan gevaren.
Ik had gewoon niet genoeg vermogen om er snel overheen te varen. Dat zullen meer bootjes hebben gok ik.

(Stiekem vond ik het allemaal best leuk en spannend ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 08:03 #663252

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Hoe lang is die bellenbaan wel niet dan? Als je een beetje vaart hebt kom je daar toch zelfs zonder motor wel doorheen met je massatraagheid?

Of is dit echt de bellenbaan to rule them all? Ik heb me zelf ook wel eens vergist in de kracht van een bellenbaan waardoor ik met 15ton ook opeens erg dicht bij de sluiswand kwam :whistle: , maar dat je er niet doorheen komt kan ik me haas niet voorstellen.
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 08:05 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 08:13 #663255

Je moet er ook niet met een pisgangetje doorheen varen. Beetje gas bij, een knoopje of drie snelheid en je vaart er gewoon doorheen. Bij ons gaat de motor vlak voor de bellenbaan uit z'n werk en laten de boot rustig doorvaren. Geen centje pijn. Vlak na de bellenbaan je snelheid er uithalen en voila, een kind kan de was doen :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 08:14 #663256

Ikheb hem diverse keren gevaren..
Jouet 920, 18 pk Sole 2 blads klapschroef, ca 3,5 ton.
Nooit problemen gehad zelf. Afstand houden tot je voorligger zodat je met een normale vaart (en dat hoeft echt geen 5 knopen te zijn) er in vaart. Voorbij de bellenbaan gas er af.
Gas bijgeven in de bellenbaan heeft geen zin, sterk bijsturen ook lastig... Ik kan me ook voorstellen dat je , wanneer je de laatste boot bent in de sluis het wel spannender is. juist omdat je dan in de bellenbaan zou moeten remmen
Ik zag achter me wel iemand die veel rustiger (wat je normaal ook kan doen in een sluis met weinig wind) er in voer en idd stuurloos lag... met veel gedoe bij de kabel kon komen om zich er in te trekken...
Ik heb er een filmpje van gemaakt...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 08:20 #663262

Dit filmpje

upload lukt niet vanaf mijn mobieltje...
sorry.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 08:29 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 08:21 #663263

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
tuur schreef :
Ik had gewoon niet genoeg vermogen om er snel overheen te varen.

Je moet wel snelheid hebben voor je in de bellenbaan komt. Geen gas gaan geven als je er al in zit.
De Sturgeon is voor zijn lengte een relatief zware boot met een lange kiel. Geen pannekoekje dat meer op dan in het water ligt. Naar mijn idee moet het met zo'n boot mogelijk zijn probleemloos door die bellenbaan te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 08:39 #663270

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Mischief schreef :
Wat ik mij afvraag is, wanneer het zo druk is, waarom schutten ze niet af en toe een pluk jachtjes mee met de grote sluis? er ligt ook wel eens een beroepsboot in de jachtenkolk.

Doen ze ook af en toe als het echt heel druk wordt, en de wachttijden onacceptabel lang worden.

Raar gezicht als je aan het remmingwerk ligt te wachten en je ziet ineens honderd jachten de hoek om komen en op de sluis afstormen.

Voor zover ik weet is in de beroeps is geen bellenbaan. Nooit gezien.

Wel iets om rekening mee te houden is het schroefwater van beroepsschepen als je daarachter moet gaan liggen. Er zijn er die geven vol roer en boegschroef om tegen de kant aan te blijven liggen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 08:47 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 09:03 #663285

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
lodewijk stegman schreef :
tuur schreef :
Ik had gewoon niet genoeg vermogen om er snel overheen te varen.

Je moet wel snelheid hebben voor je in de bellenbaan komt. Geen gas gaan geven als je er al in zit.
De Sturgeon is voor zijn lengte een relatief zware boot met een lange kiel. Geen pannekoekje dat meer op dan in het water ligt. Naar mijn idee moet het met zo'n boot mogelijk zijn probleemloos door die bellenbaan te komen.

Het ging allemaal goed hoor, was alleen wel blij dat er geen andere boten lagen achterin de sluis. Ik heb maar een 5 pk-tje en kwam er achter dat ik vol gas nét iets sneller ben dan een wandelaar. En die snelheid is eigenlijk te langzaam om 'moeiteloos' door / over de bellenbaan te gaan. Als ik in de bellen geen gas had gegeven had ik stil en stuurloos gelegen. Dan maar even toeren maken dus.
Nogmaals, het ging goed, maar ik ben niet weg van het systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 09:50 #663309

JohnBerg schreef :
Mischief schreef :
Wat ik mij afvraag is, wanneer het zo druk is, waarom schutten ze niet af en toe een pluk jachtjes mee met de grote sluis? er ligt ook wel eens een beroepsboot in de jachtenkolk.

Doen ze ook af en toe als het echt heel druk wordt, en de wachttijden onacceptabel lang worden.

Raar gezicht als je aan het remmingwerk ligt te wachten en je ziet ineens honderd jachten de hoek om komen en op de sluis afstormen.

Voor zover ik weet is in de beroeps is geen bellenbaan. Nooit gezien.

Wel iets om rekening mee te houden is het schroefwater van beroepsschepen als je daarachter moet gaan liggen. Er zijn er die geven vol roer en boegschroef om tegen de kant aan te blijven liggen.

Met je eens. Alleen zodra er jachten in de sluis komen zijn ze verplicht om de schroef uit te zetten. Een goede sluiswachter let er op, en anders even per marifoon.
Waar het vaak fout gaat is dat jachtjes te snel de sluis in gaan, en de beroeps nog de schroef aan heeft. Beroeps schuift langzaam maar zeker naar voren in een sluis, en hebben dan even hun boegschroef en roer nodig om af te meren. Vaak zie je dan al de jachtjes langs de beroeps naar voren gaan.. Lachen als ze ontdekken dat een boegschroef van de breoeps toch iets meer zijwaartse stroom genereert dan gedacht!
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 10:01 #663311

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Sea Force One schreef :
Alleen zodra er jachten in de sluis komen zijn ze verplicht om de schroef uit te zetten.

Tussen plicht en doen is nog een groot verschil ..

Sea Force One schreef :
Een goede sluiswachter let er op

Ik heb het idee alsof ze het vanuit hun hokje niet goed kunnen zien, zeker niet achterin.

Sea Force One schreef :
en anders even per marifoon.

Doen we ook ;)

Wel tactisch natuurlijk:

"Krammer hier zeiljacht"
"Zeiljacht de Krammer"
"Als de JanJ hier voor ons de schroeven uit zet dan kunnen we ook aanmeren"
"JanJ hier de Krammer"
nors: "JanJ"
"Zou u de schroeven kunnen uitzetten?"
pruttelend: "Ja hé .. nou ja "
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 10:10 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 10:09 #663317

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik ging er met volgas doorheen (al de 6 paardjes waren aan het werk, zodra je er door heen gaat slingert je roer alle kanten op. maar in de bellenbaan (1,5 meter in lengte schat ik) had ik geen vermogen meer, moest het roer wat corrigeren en daarna wordt je er vervolgens van de bellenbaan afgesurft zonder enig controle over het roer wat ook zo'n metertje of 10 was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 10:48 #663334

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Jachten aanwezig of niet, volgens mij zegt het BPR dat het gewoon verboden is de schroef in het werk te hebben in de sluis anders dan voor aan en afmeren.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krammersluis avontuurtje 17 sept 2015 10:58 #663337

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Hoe zit dat dan over motor aan laten staan? Ik zet m'n pruttel netjes uit en weer aan als ik los gooi. Maar tijdens mijn laatste tripje grevelingen waren de grote jongens te stoer om hun pruttels ff uit te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl