Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroomt hard naar binnen door 38mm gat

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 07:38 #736468

Heb ik niet (nooit) van gehoord dat een slang losschoot.

Maar vind Erik zijn idee nog niet eens zo gek, en ik heb het wat makkelijker praten, in mijn bouwput uhm bouwboot :whistle:

Ten eerste scheelt me gaten boren voor het toilet, die is van bakboord naar stuurboord gegaan en huid doorvoeren plaatsen etc.

Scheelt me geld, 3 huid doorvoeren en afsluiters minder, goed komt voor de spoel bak weer paar meter slang y stuk bij etc, dus of het al met al veel zal schelen, valt nog te bezien.

En slechts 1 afsluitertje onder de waterlijn, dus 1 ding wat gangbaar moet blijven en maar 1 ding wat stuk zou kunnen gaan

Aardig KISS gevalletje lijkt me
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 08:15 #736477

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik dacht dat Erik bedoelde om standpijpen te maken die boven de waterlijn uitkomen en zo de afsluiter niet meer nodig te hebben en slangen minder (of zelfs geen) risico meer vormen.

Slangen die los schieten........wel gehoord van slangen die niet goed vastzaten en zo (bijna) los gingen. De een had in zijn boot al 20 cm water staan voor hij er (midden Markermeer) achter kwam. De andere slang zag ik bij toeval scheef op de slangpilaar zitten. Ondanks de slangenklem trok ik die er met klein rukje zo af. Dat was een gevalletje nieuw toiletje geplaatst voor de verkoop, maar de "monteur" had het klusje blijkbaar niet goed afgemaakt......
Nachtvlinder schreef :
koko schreef :
Na het inbouwen van de kraan zat er gewoon nog geen slang op. En als je dan in het water ligt moet je zeker weten dat de kraan niet open kan gaan.

Was dit ook niet het incident waardoor Guia IV aan het vollopen is geslagen? Ze komen dus best wel eens voor, deze "unieke" situaties...
Of de Guia IV zo natte voeten heeft gehaald weet ik niet, maar dit draadje start er mee. Nieuwe kraan in de boot, daarna in het water en gaan varen zonder de slang te monteren. Dan door domme pech wordt de kraan opengetikt door een klapperend deurtje.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 08:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 08:33 #736485

Van de standpijpen vraag ik erik ook nog even uitleg, want volgens mij bedoeld hij dat zoals jij dat zegt Koko.

Maar als ik moet kiezen voor 4 gaten in de boot of 1 dan spreekt 1 me toch meer aan :silly:

eigenlijk belachelijk als je na gaat dat de intake toilet en intake motor 30 cm bij elkaar vandaan zitten, in mijn geval dan.

En dat het spoelbakje helemaal een luxe positie heeft aangesloten met 38 mm slang op een afsluiter en doorvoer.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 08:49 #736490

Tsja, één afsluiter voor alle watergebruikers is natuurlijk handiger, maar stel dat je onderwatertoiler gaat lekken waardoor ie gaat overlopen. Dit betekent dan wél dat je je motor niet meer kunt gebruiken. Het systeem ná de afsluiter bevind zich natuurlijk geheel onderwater. Ik weet niet; het gaat bij mij om (ook) slechts 4 afsluiters, waarbij de van de WC standaard dicht gaan: zijn goed bereikbaar en is nog nooit (ahum) vergeten.

Common-mode faillure heet dat in het risico-vak geloof ik...

Ook ooit eens op een boot gevaren die aan de zuigkant van de lenspomp een 3-wegklep had geplaatst (niet de boot maar de eigenaar had dat gedaan): idee was om één persleiding/afsluiter te gebruiken voor zowel toiler als lenspomp (een lenspomp uitgang boven de waterlijn zou lelijk zijn was de gedachte). Normaal gespoken pompt het toilet dus dóór de lenspomp naar buiten. Dat ging best vaak (niet) goed. Drama om het spul dan te ontstoppen...

Ik houd het denk ik maar simpel en overzichtelijk. Standpijpen in mijn AWB is helemaal geen ruimte voor. Begreep trouwens dat het voor stalen rompen ook niet meer mag in de CVO-eissen (wss vanwege slechte inspecteerbaarheid leidend tot doorgerotte standpijpen). In RVS zou wel kunnen natuurlijk - geen idee wat de CVO daar over zegt.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 08:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 08:51 #736491

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb geprobeerd dat te wijzigen en mijn kuipafvoeren en wasbakafvoer naar achter gebracht zodat de openingen (net) boven de waterlijn zitten. Met slecht afvoeren van water als gevolg en ik ga dus maar weer terug naar de oorspronkelijke positie. Het valt dus tegen om dat goed voor elkaar te krijgen als je achteraf gaat aanpassen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 09:01 #736496

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
ik heb in ieder geval de huiddoorvoer van de afvoer van het wasbakje in het toilet afgesloten en de afvoer zelf aangesloten op de toevoer van het toilet. Veel makkelijker om antivries in t toilet te doen en t scheelt weer een doorvoer. Moet m fysiek nog een keer uit de romp verwijderen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 09:19 #736500

Water in de boot is eigenlijk een van de standaardscenario's waarover je nagedacht moet hebben en een plan voor moet hebben klaar liggen. Omdat ik altijd op andermans boten vaar en nooit kan of wil vertrouwen op de staat van onderhoud van het schip (huur/delivery) nemen we een aantal maatregelen. Uitgangspunt is:
- Water in de boot moet zsm gedetecteerd worden. Het gaat er namelijk om om de oorzaak zo snel mogelijk te vinden want als er al een laag water in de boot staat is het vinden van de oorzaak vaak uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk. We doen dat met 1 of meerdere waterdetectors www.dugoshop.nl/wateralarm-aquadetect. Vaak zit de bilgepomp niet op het laagste punt van de boot en/of kan er eerst veel water verzameld worden in de motorruimte of de punt voordat het water bij de bilgepomp is.
- Als er water in de boot is gedetecteerd dan zetten we er een 12V pomp op met een zo groot mogelijk volume om het water zo veel mogelijk weg te pompen. Samen met de bilgepomp geeft dit je tijd om het lek te vinden.
- Is het lek gevonden dan hebben we een standaard tas met pluggen, stay afloat, 2K epoxy, flexibele noodplug etc. om het gat te lijf te gaan. Garanties krijg je nergens dat het lukt maar er is tenminste over nagedacht en het geeft je tijd en rust.
- Afsluiters en gas blijven altijd open. Als ik zie hoeveel afsluiters slechts van blikstaal gemaakt lijken te zijn, heb ik liever dat iedereen ervan afblijft dan dat iedereen er aan gaat rukken met kans op afbreken.
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 09:23 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 11:28 #736533

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Rob10 schreef :
Water in de boot is eigenlijk een van de standaardscenario's waarover je nagedacht moet hebben en een plan voor moet hebben klaar liggen. Omdat ik altijd op andermans boten vaar en nooit kan of wil vertrouwen op de staat van onderhoud van het schip (huur/delivery) nemen we een aantal maatregelen.

Hoeveel deliveries je doet weet ik niet, maar als je al die toeters en bellen steeds weer naar elke huurboot moet meeslepen, wordt het dan niet eens tijd om over een eigen boot te gaan denken?

Die "blikstalen afsluiters" moet ik eufemistisch zien, waarschijnlijk?
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 11:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 11:36 #736536

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Rob10 schreef :
Uitgangspunt is:
- Water in de boot moet zsm gedetecteerd worden. Het gaat er namelijk om om de oorzaak zo snel mogelijk te vinden want als er al een laag water in de boot staat is het vinden van de oorzaak vaak uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk. We doen dat met 1 of meerdere waterdetectors www.dugoshop.nl/wateralarm-aquadetect.

Wat een handig ding! Precies wat ik zoek en een stuk goedkoper/praktischer dan wat ik eerst in mijn hoofd had.

Dank voor de tip.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 11:52 #736543

lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
Water in de boot is eigenlijk een van de standaardscenario's waarover je nagedacht moet hebben en een plan voor moet hebben klaar liggen. Omdat ik altijd op andermans boten vaar en nooit kan of wil vertrouwen op de staat van onderhoud van het schip (huur/delivery) nemen we een aantal maatregelen.

Hoeveel deliveries je doet weet ik niet, maar als je al die toeters en bellen steeds weer naar elke huurboot moet meeslepen, wordt het dan niet eens tijd om over een eigen boot te gaan denken?

Die "blikstalen afsluiters" moet ik eufemistisch zien, waarschijnlijk?

Welnee joh zit een materiaal boot op sleep achter :woohoo: :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 12:10 #736550

Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
Rob10 schreef :
Water in de boot is eigenlijk een van de standaardscenario's waarover je nagedacht moet hebben en een plan voor moet hebben klaar liggen. Omdat ik altijd op andermans boten vaar en nooit kan of wil vertrouwen op de staat van onderhoud van het schip (huur/delivery) nemen we een aantal maatregelen.

Hoeveel deliveries je doet weet ik niet, maar als je al die toeters en bellen steeds weer naar elke huurboot moet meeslepen, wordt het dan niet eens tijd om over een eigen boot te gaan denken?

Die "blikstalen afsluiters" moet ik eufemistisch zien, waarschijnlijk?

Welnee joh zit een materiaal boot op sleep achter :woohoo: :woohoo:

Het valt wel mee hoor met wat we meeslepen. We varen ook met eigen lijnen, soms een bolfender, een eigen AIS systeem, een eigen PLB en ons eigen navigatie systeem. Als het water aan de goede kant van de boot blijft, de mast, kiel en roer eraan blijven zitten en de motor wil starten kunnen we zo elke boot in bijna elk gebied varen. Een reddingsvlot wordt soms gehuurd. Eigenlijk willen we een boot varen alsof het onze eigen boot is maar zonder het bezit van de boot, Een eigen boot bezitten staat ook om verschillende redenen helemaal niet op ons verlanglijstje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 12:25 #736556

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Standpijpen zijn uitstekende dingen, totdat ze een jaartje of twintig of ouder zijn. tenminste: op stalen schepen. Want inderdaad: inspectie en onderhoud aan de binnenkant van de pijp is niet te realiseren, en dus rotten ze ongemerkt van binnenuit weg, totdat ze dun als papier zijn geworden.
Om die reden hadden ze eind jaren 80 een heel slechte naam: de grote vloot stalen bootjes uit de jaren 60 en 70 werd oud genoeg om veel last te hebben van doorgerotte standpijpen, en de een na de ander borrelde af...
Op een polyester of houten boot is het natuurlijk lastiger te realiseren: je moet dan de pijp aan de romp lamineren, en dan is een gaatje boren en een doorvoer met slang monteren veel gemakkelijker. Op staal zou een RVS standpijp veel van de nadelen opheffen, maar dan moet je weer wel goed op galvanische corrosie letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 12:52 #736560

Standpijp is natuurlijk prima en best te lamineren, inderdaad iets meer werk.


Vraag me alleen af of met impeller pomp het trekt om telkens de lucht eruit te halen, die er door de beluchter weer in komt, als je de motor stop zet.

Nu heeft de zuig van de pomp altijd water omdat de aanvoer lager zit dan de pomp zelf, en de beluchter alleen de hevel werking eruit haalt.

tjaaa goeie :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 13:00 #736562

Zo kan het wél op een niet-stalen boot. Onderkant RVS pijpen heeft een brede flens meen ik me te herinneren.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 13:53 #736586

Apae schreef :
Standpijpen zijn uitstekende dingen, totdat ze een jaartje of twintig of ouder zijn. tenminste: op stalen schepen. Want inderdaad: inspectie en onderhoud aan de binnenkant van de pijp is niet te realiseren, en dus rotten ze ongemerkt van binnenuit weg, totdat ze dun als papier zijn geworden.
dan heb je toch iets niet goed gedaan als dat gebeurt, zeker met de huidige verfsystemen die beschikbaar zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 14:05 #736587

Erikdejong schreef :
Apae schreef :
Standpijpen zijn uitstekende dingen, totdat ze een jaartje of twintig of ouder zijn. tenminste: op stalen schepen. Want inderdaad: inspectie en onderhoud aan de binnenkant van de pijp is niet te realiseren, en dus rotten ze ongemerkt van binnenuit weg, totdat ze dun als papier zijn geworden.
dan heb je toch iets niet goed gedaan als dat gebeurt, zeker met de huidige verfsystemen die beschikbaar zijn.

Erik, BK waarschuwd voor "krotters"waar nauwelijks veiligheids zaken aanwezig zijn.

Bij de meeste bootjes kun je een bordje opplakken, PAS op Hobby boot, kan elk moment afborrelen, ontploffen, door gepruts van een niet vakman :evil: :evil: :evil: :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 19 mei 2016 14:05 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 18:38 #736663

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
HPV schreef :
ik heb in ieder geval de huiddoorvoer van de afvoer van het wasbakje in het toilet afgesloten en de afvoer zelf aangesloten op de toevoer van het toilet. Veel makkelijker om antivries in t toilet te doen en t scheelt weer een doorvoer. Moet m fysiek nog een keer uit de romp verwijderen...
Zo zit het bij mij ook. Werkt prima inderdaad.

Maar die doorgang zit dan ook onder water waardoor het afschot een flink stuk lager zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 19 mei 2016 21:11 #736741

@Elcigno: met deze wind had ik echt de zeilen moeten strijken om geen helling te krijgen, bovendien stond er een behoorlijke deining, dus je krijgt de boot niet stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 20 mei 2016 17:50 #736947

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Erikdejong schreef :
dan heb je toch iets niet goed gedaan als dat gebeurt, zeker met de huidige verfsystemen die beschikbaar zijn.
Je kunt de binnenkant van een gewoon stalen standpijp tot in lengte van jaren beschermen tegen roest??

Die technologie wil ik in de dorpels van mijn auto... en op m'n kiel, for that matter. Die na een aantal jaren in een tig-laags epoxy systeem (kleur over kleur aangebracht om dekking te controleren) toch weer hier en daar een roestpitje begint te vertonen.

Nu weet jij duizend keer meer van het drijven houden van stalen schepen dan ik, maar mij klinkt het toch wel als "famous last words" in de oren. Het is mij nog nooit gelukt in elk geval, metaal langer dan 10 jaar volledig waterdicht tegen roest beschermen. Ik zou een vaste standpijp dus toch van niet-roestend (of ontzinkend) materiaal willen maken eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 20 mei 2016 21:45 #737029

Als je ze van RVS zou maken op een stalen boot krijg je juist corrosie door het potentiaal verschil tussen de twee, een veel gemaakte vergissing.

Auto's zijn voorzien van een flinter dun verflaagje, want het mag niets kosten. Op mijn boot heb ik epoxyverf opgebouwd tot een laagdikte van 1200 tot 1400mu. Wat er met jouw kiel gedaan is weet ik niet, maar de mijne is nu na 8 jaar nog roestvrij en echt als nieuw (de hele boot trouwens, behalve enkele beschadigingen).

De loospijpen van mijn beide kuipen zijn van gewoon ordinair staal, dikwandig en een beetje conisch zodat ze niet stukvriezen. De boot ligt nu acht jaar in het water (is er in totaal maar 72 uur uitgeweest over de jaren) en de loospijpen zijn aan de binnenkant nog als nieuw. Ik verwacht dat dit ook nog zeker een jaar of 10 zo zal blijven. Daarna haal je er een roterende staalborstel op een boormachine doorheen om goed op te ruwen en schoon te maken, zorg ervoor dat je niet door de originele primer heen gaat! Daarna trek je met behulp van een spons aan een touwtje nieuwe verf doorheen. Geef het een laag of 5 a 6 en het gaat weer 20 jaar mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 21:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 06:20 #737055

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Erikdejong schreef :
Auto's zijn voorzien van een flinter dun verflaagje, want het mag niets kosten.

Toch zou het interessant zijn om te weten wat de autofabrieken tegenwoordig op hun producten aanbrengen voor de aflak erop gaat. Als mij één ding opvalt aan de auto's van na 2000 is dat ze niet tot nauwelijks roesten. Ook na meer dan 15 jaar niet.
Ik heb een Peugeot Partner gehad die ik in 1997 nieuw heb gekocht. Na het eerste jaar heeft één of andere onverlaat er van voor tot achter een kras opgezet die op een aantal plekken duidelijk de grijze grondlaag liet zien. Toen ik hoorde dat herstellen van één en ander zou neerkomen op 1500 gulden (1998) heb ik gezegd: geef mij een spuitbusje in de goede kleur.
Zoals die dingen gaan: de kras bleef zitten en die spuitbus is nooit gebruikt.
Anderhalf jaar geleden is auto (18 jaar oud met bijna 300.000 km op de teller) naar de sloop gegaan. Ter plaatse van de kras was nog steeds geen roest te zien en ook aan de rest van de buitenkant niet. Alleen onder de motorkap, boven de wielkasten was er wat roest.

Wie het staal van z'n boot zou voorbehandelen op de manier waarop Peugeot dat tegenwoordig doet, zou, zeker op zoet water, voor minstens twintig jaar goed zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 06:28 #737057

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Als ik mn boot moet vergelijken met een Peugeot dan laat ik m liever zinken :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 06:48 #737058

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Erik had natuurlijk het voordeel, dat hij van nieuw staal uit kon gaan. De kiel van Web hebben we eerst moeten ontroesten, met staalborstel op de flex en schuurmachine, voordat we er twee (?) lagen epoxycoating op hebben gezet. Dat is een verschil.
En standpijpen waar een boorkop doorheen kan: ja, die kan je opnieuw behandelen. Maar de motortoevoer op een stalen zeilbootje van 8 meter heeft geen 5 cm doorsnede...
De standpijp op Mulca die doorgerot was, was de koelwatertoevoer van een laadsetje, en hooguit anderhalve centimeter diameter. De dikke voor de hoofdmotor was inerdaad veel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 07:32 #737072

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Auto's worden tegenwoordig verzinkt, sindsdien zie je geen roestende auto's meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 07:56 #737081

Apae schreef :
De kiel van Web hebben we eerst moeten ontroesten, met staalborstel op de flex en schuurmachine, voordat we er twee (?) lagen epoxycoating op hebben gezet.
Daar ga je al de fout in. Nooit met een staalborstel staal voorbereiden om te schilderen, daar krijg je een aanzienlijk minder goede hecthing van.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 07:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl