Ik deel deze even omdat het een leerzame ervaring was...
Gisterenmiddag bijna afgeborreld ter hoogte van Pampus.
Met verse antifouling onderop, een gepoetste romp, nieuw buitenlager, nieuw volvo seal, nieuwe flexibele koppeling en 4 nieuwe afsluiters weer te water. Mooi, alles netjes dicht en naar behoren werkend. Beetje proefdraaien en de boel nog een keer grondig inspecteren; dik tevreden. Nu alleen de nieuwe slangen nog op maat maken en aansluiten, maar dat doe ik straks wel als ik weer in mijn eigen box lig. De boel binnen verder even aan kant gemaakt als voorbereiding van het stukje varen van Muiderzand naar Amsterdam.
Lekker onderweg, stuurautomaat op de helmstok zodat ik mijn handen vrij heb om nog eens goed te kijken bij de draaiende schroefas. Ziet er allemaal prima uit. Karretje loopt merkbaar soepeler dan voorheen.
Ter hoogte van Pampus werp ik de zoveelste blik naar binnen, en tot mijn schrik zie ik het water tussen de vloerdelen omhoog klotsen. Wat de f*ck?! Wat blijkt: een van de grote 1 1/4" afsluiters staat helemaal open! "Maar hoe dan?" schiet er door mijn hoofd. Dat gaat dus best rap, zo'n gat van 38mm om je boot te vullen.
Oorzaak: de deur bij het toilet slingert een klein beetje bij het varen en tikt daarbij precies tegen de onderkant / het korte armpje van de bedieningshendel in dichte stand.
Plaatje ter verduidelijking:
En die nieuwe afsluiters gaan zooo soepel dat ze dus erg (iets te in dit geval) gemakkelijk open gaan. Zelfs als de deur lichte aanmoedigende tikje tegen de korte hefboom geeft.
Dus: altijd een slang op de afsluiters die boven de waterlijn uitkomt. En zonder slang erop, borgen de hendel borgen tegen per ongeluk openen. Die trudesign dingen hebben daar nog wel twee van die handige gaatjes voor ...
Nou, onder de vloer is het weer mooi schoon, en ik weet ook dat de lenspomp het uitstekend doet