Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 26 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stroomt hard naar binnen door 38mm gat

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 10:08 #737120

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Erikdejong schreef :
Als je ze van RVS zou maken op een stalen boot krijg je juist corrosie door het potentiaal verschil tussen de twee, een veel gemaakte vergissing.

Mijn Gouwzee Snoopy heeft 5 standpijpen: 4 zijn er vervangen door dikwandig staal, 2 grote en twee kleine (was nodig ook). Ook de kleine zijn goed in de epoxy te krijgen, met een penseel.
Koelwaterinlaat van de motor is een RVS pijp, tweezijdig in het vlak gelast. Is blijven zitten, alles puntgaaf, binnen en buiten - zit zo nu 36 jaar.
2" verzinkte standpijpen van de kuip zijn ook nog puntgaaf na 36 jaar, niet geverfd van binnen.
Onderwaterschip zat in een meer dan 1 mm dikke laag epoxyteer (TCN300) en was ook volledig gaaf.
De twee zinkanodes deden ook praktisch niets en hebben er meer dan 20 jaar onder gezeten.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 10:10 #737122

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Oh ja, en leg die Peugeot eens een jaartje in zout water en kijk wat er gebeurt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 21 mei 2016 16:18 #737187

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6183
Erikdejong schreef :
Daar ga je al de fout in. Nooit met een staalborstel staal voorbereiden om te schilderen, daar krijg je een aanzienlijk minder goede hecthing van.
Daarom is er na de behandeling met de komborstel nog een schuurmachine met korrel 40 overheen gegaan.
Een tercoo/perago schijf was natuurlijk heel mooi geweest, maar die hadden we niet bij de hand.
Het geeft wel aan, dat er nogal verschil is tussen vers, nooit geroest, of staal waar de corrosie zich al diep genesteld heeft. En helaas werken bijna alle roestomzetters ("chemisch stralen") met spul wat zich onder water niet lekker gedraagt.
Alleen echt stralen levert dan nog een 99% oplossing, denk ik.
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 16:19 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 24 mei 2016 10:02 #738303

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5626
Erikdejong schreef :
Als je ze van RVS zou maken op een stalen boot krijg je juist corrosie door het potentiaal verschil tussen de twee, een veel gemaakte vergissing.
Ik dacht dan ook eerder aan overbemeten kunststoffen, of een RVS standpijp geisoleerd monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomt hard naar binnen door 38mm gat 24 mei 2016 10:06 #738308

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5626
Apae schreef :
Erik had natuurlijk het voordeel, dat hij van nieuw staal uit kon gaan. De kiel van Web hebben we eerst moeten ontroesten, met staalborstel op de flex en schuurmachine, voordat we er twee (?) lagen epoxycoating op hebben gezet. Dat is een verschil.
Vier. Twee wit, twee grijs. En inderdaad geschuurd na het staalborstelen, al kom je daarmee natuurlijk niet goed in alle putjes en pitjes. Dat lukt alleen met stralen.

Gezien m'n succes op autoplaat vind ik het eigenlijk best meevallen dat het na intussen toch al wel een jaar of vijf onder water (w.o. af en toe wat zout) bij een paar kleine plekjes gebleven is. Maar een standpijp waar je nauwelijks in kan kijken blijf ik wat eng vinden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl