Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: sluismanieren

sluismanieren 14 aug 2017 08:58 #861737

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27631
Twist schreef :
Wanneer de sluisdeur weer open gaat zijn wij de eerste die uit moeten varen. We staan klaar voor actie en wachten even op groen licht. Tot mijn verbazing maakt onze buurman los en begint te varen. Met ons dus nog langszij en door een deur die nog niet helemaal open is gegaan!

We maken snel los en met een dotje gas maken we ons uit de voeten.

Goed, zo had ik 'm dus nog niet eerder meegemaakt... wat een pannenkoek!

Ik denk dat ik de touwtjes gewoon nog even had laten zitten, om even te laten merken wat een raar gedrag dit is, maar ook omdat het losmaken van een lijn onder spanning niet helemaal zonder risico is.
En dan onder het varen de stuurman indringend aankijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:13 #861743

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Naast zo,n pannekoek zou ik graag hebben gelegen. Als hij dat bij mij had geflikt, had ik die chablipraam met mijn 10 ton Solide Dutch Steel en de Yanmar tegen de muur klem gezet. :evil: :evil: :evil: :whistle:

Paul
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 09:14 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:17 #861744

Met iedereen een vaarbewijs voorkom je dergelijk gedrag :whistle: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:20 #861747

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
zuipschuit schreef :
Met iedereen een vaarbewijs voorkom je dergelijk gedrag :whistle: :laugh:

wel of geen vaarbewijs maakt absoluut niets uit B)
het gedrag van zulke "vaarders" verander je er niet mee :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:21 #861748

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
elixer schreef :
Naast zo,n pannekoek zou ik graag hebben gelegen. Als hij dat bij mij had geflikt, had ik die chablipraam met mijn 10 ton Solide Dutch Steel en de Yanmar tegen de muur klem gezet. :evil: :evil: :evil: :whistle:

Paul

Mwaoh , denk t niet Paul.

"een grote brede open sloep (pak m beet (13x4.5) met een handjevol mensen aan boord (bedrijfsmatige vaart, europanummer, max 54 personen). "

Zou me niks verbazen als die
A overgedimensioneerde motor heeft
B in t bezit is van een boegschroef


Maar een oet*** is t
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:29 #861749

Ik heb wel eens een soortgelijk iets meegemaakt in de Zandkreeksluis, met een kleinere motorboot. De sluisdeuren gingen al open, maar de brug nog niet. De motorboot gooide mijn lijntjes alvast los met de opmerking "ik kan er al uit".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:31 #861750

Sja je kan je altijd overal druk om maken.
Het is goed gegaan, je hebt geen schade. En je was lekker aan het varen met je boot.
Niet iedereen kent de regels zo goed van een sluis.

Ik zou er niet chaggerijnig om worden hoor. Iedereen maakt fouten.


Zo ben ik eens door het rode licht gevaren bij schellingwoudebrug. Had het helemaal gemist , het was nog vroeg ofzo. Pas toen ik door de brug voer had ik het door, omdat de andere kant aan het opvaren was. Nu was ik er al door voordat er ook maar iemand in de buurt was, dus ik zat niemand in de weg gelukkig. Maar in principe was het natuurlijk asociaal. Maar NIET expres.

Hij die zonder zonde is...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:43 #861754

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
Oranjesluizen is toch apart, of is het Amsterdam?

Wij komen aan bij de wachtplaats omweg naar BuitenIJ. Paar boten in de wachtplaats maar lang niet vol en paar motorboten dobberen voor de wachtplaats. Lichten worden groen van sluis en wachtplaats.
De motorboten speren om de wachtplaats heen naar de sluis en komen daar de boten uit de wachtplaats tegen....
Onnodig sluis was gevuld maar niet vol.
In de sluis kom ik door de wachtplaats heen als voorlaatste en ga door het midden op weg naar voren de muren zijn bezet.
De boot voor mij vaart niet door (dat is altijd heel moeilijk voor veel schippers) en legt langszij aan, dus blijft er achter mij maar een plek over maar goed het zit allemaal in de sluis.
Ik lig aan een motorboot waar een jong manneke de lijn van mijn vrouw aanpakt en de schipper de mijne.
Tijdens het praatje dat volgt gaat geen alarmbel rinkelen, de schipper vraagt of we altijd zeilen en hoe hard het dan gaat?
Sluis begint met uitvaren en de schipper zegt tegen het manneke gooi de buurman maar los! daar gaat hij niet over maar ok.
Hij geeft mij mijn lijn en..... hij vaart weg! Waarschijnlijk denkt ie ik was eerder binnen of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 09:59 #861759

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3028
Een borrel te veel op? Zo'n sukkel kun je volgens mij niet zijn als je nuchter bent.

Baldadige modus aan: Had m gewoon vast laten zitten: we zijn een samenstel, hij vaart en is verantwoordelijk. Dus een paar dikke schrammen van muur of sluisdeuren en wij hebben weer een mooi gepolijst schip op kosten van zo'n idioot. En lekker zelf betalen want teveel gezopen waarschijnlijk.

Baldadige modus uit: meteen losmaken, schouders ophalen en doorvaren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:06 #861760

Laatste keer in de Oranjesluis zaten we in de wietdampen van onze voorganger...
Of was dat weer een ander draadje?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 10:06 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:08 #861761

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Roos vlgs het relaas van TS was dit geen foutje, maar aso gedrag.

Ik vind dat zoiets niet ongezegd hoeft te blijven en zo,n iemand zal ik daarvan kond doen. Onder het argument:"Ik moet de spanning van de voortros halen", zal ik fors gas geven en roer stuur of bakboord geven.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:14 #861763

wat holrobert zegt lijkt me nog de beste reactie :meteen losmaken, schouders ophalen en doorvaren

Ik lees ook reacties als 'tegen de muur varen' omdat hij aso bezig is.
Ik weet niet hoor. Dat lijkt me dubbel aso.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:18 #861766

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik kan me je reactie voorstellen :sick:
Jammer dat je z'n europanummer niet door hebt kunnen geven aan de politie of andere instanties die hier iets aan zouden kunnen doen.

Afgelopen weekend 2x door de Grevelingensluis alwaar een meneer boven op de sluiskade luid roepend aanwijzingen geeft aan de zogenaamde "schippers" en/of "stuurlieden"

Prettige ervaring. De vloot schoof, weliswaar langzaam, door naar voren waardoor er 1,5x zoveel schepen geschut konden worden.
Ik verwacht dat met een dergelijke sluismeester eerder genoemde wanpraktijken snel tot een einde zullen behoren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:27 #861771

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ja dat hadden we een paar jaar geleden ook. Staan er van de Stewards op de sluis allemaal onzin aanwijzingen te geven, weten niets van boten, snappen niets van voorkeur bak of stuurboord.
Gewoon je schouders ophalen en doen wat het beste is.

Aantal jaren geleden moesten we meeschutten met de beroepsvaart bij de sluizen van Volkerak naar Oosterschelde.
Lagen achterin de sluis heen en weer te stuiteren omdat de heren van de beroepsvaart de schroef in het werk lieten staan. "Sluismeester" brullen dat we op moesten schieten. Ik terugbrullen dat ze eerst de schroef uit het werk moesten halen en gewoon tussen de deuren blijven wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:35 #861773

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Tja een incompetente sluismeester voegt inderdaad niets toe.
Maar deze meneer was goed op de hoogte en het was een verademing voor velen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 10:35 #861775

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Sloe Gin schreef :
Afgelopen weekend 2x door de Grevelingensluis alwaar een meneer boven op de sluiskade luid roepend aanwijzingen geeft aan de zogenaamde "schippers" en/of "stuurlieden"
Ja leuk hé, dat doen ze in zeeland, wel jammer dat het schutten daardoor vaak 2x zo lang duurt, dus netto schiet je er niet veel mee op. Of toch wel, als je bedenkt dat die grevelingensluis elke 5 schutbeurten in storing ligt. :evil:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 11:13 #861788

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
En toch, dit jaar werd ik bij dezelfde Oranjesluizen ook verrast.

De wachtrij lag vol, een aantal jachten, oa ik lagen te dobberen voor de sluis.

Wie schetst mijn volkomen verbijstering als iedereen netjes op volgorde van aankomst, ook de dobberaars de sluis binnen varen en zonder ook maar 1 onvertogen woord vastmaken.

En ja, er zaten ook motorkuisers, overgemotoriseerde strijkijzer, en dikke ribs bij.

Zo netjes heb ik t nog nooit gezien.

Het kan dus wel.

Ook daar.

Maar de belangrijkste vraag is altijd: wens ik mij druk te maken. Ook als mijn medemensch duidelijk onaangepast gedrag vertoont.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 11:20 #861792

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Ik heb me vooral verbaasd. Zeker niet druk gemaakt of zo - dat heeft zo weinig zin. Gewoon je teflon-schouders ophalen en de pannenkoek af laten glijden ;)

Bij de Oranjesluizen hebben zo ook van die stewards lopen. Kan zeker op de warme dagen als er wat meer kleine sloepjes en zo door de sluis heen gaan helemaal geen kwaad.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 11:20 #861793

In Enkhuizen, ergens eind jaren ´80. Was vaak een chaos.
Maar nu is er een dame als sluimeester.

"Iedereen aan op z´n plaats blijven tot de sluis leeg is, telkens 4 boten naar binnen."
Voor de deuren goed open zijn is de helft al in de weg aan ´t varen voor ´t uitkomende verkeer.
Krap achter de laatste boot gaan de deuren weer dicht, een nieuwe schutting van de andere kant (waar ze al geleerd hadden!)

" Iedereen blijft aan de kant tot ik zeg dat je los mag maken"

Een paar toch los.

"Die boten die nu losgemaakt hebben, Achter aansluiten." Ze worden bij naam genoemd.
" wie zich niet aan de regels houdt kan beter via Lelystad Gaan"

Na weer een schutting van de andere kant werkte het goed.

Iedereen begrijpt het nu en de sluis is snel (bijna) vol.

"Er kunnen nog 4 boten bij"

Ik was de meest rechtse van dat rijtje, een knalgeel Duits jacht wil tussen mij en een dukdalf voorbij varen.

"Dat gele Duitse jacht ACHTER AANSLUITEN."

Hij zet door, te weinig ruimte tussen remming en mijn achterkant, probeert mij opzij te drukken(zonder boegschroef!). Dat gaat niet, ik moet stevig roer geven om niet in de dukdalf te varen.
Dat doet de Duitser nu, en met flinke vaart.

"Dat gele Duitse jacht, vastmaken ACHTER de remming en melden op het sluiskantoor."

Alles op een heel vriendelijke toon, maar daarna was er goede orde op de sluis.



Een ander keer.

Kom aan net voor Kerst, een half uur na sluiten van de sluis, dubbel rood.
Ik ben bezig af te meren achter de aanlegsteiger, plaats latend voor eventuele grotere schepen.
Opeens zie ik het licht op rood/groen staan.

"Dat jacht, kom maar de sluis in"

Ik stom verbaasd, maar ook blij, de sluis in.

Een praatje met de sluismeester.

"---oh.. ik kwam juist aanrijden van Lelystad af en zag je binnenvaren.
Lijkt me niet leuk om de kerstdagen voor de sluis te liggen wachten.
En ik had de sleutels in m´n zak, ik doe dus maar even de sluis open"
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 11:25 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 12:42 #861816

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29246
Enkhuizen was de laatste 30 jaar nog de meest georganiseerde sluis. Elders was het altijd wildwest

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 12:43 #861817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29246
Voor grote schepen dan en de scheiding klein en groot.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 13:03 #861824

Klopt, na dat die dame daar de puntjes op de i gezet had was het ordelijk daar.
De manier waarop ze sprak was die van een authoriteit, de toon dulde geen tegespraak, er werden directe opdrachten gegeven EN opgevolgd.

Jij bent beter op de hoogte in die wereld, kan het zijn dat zij de leiding had en even aangaf hoe het hoorde te gaan.
Ik ben maar één of twee keer de sluis gepasseerd terwijl zij er was.

Ik haal het voorval uit m´n geheugen op, het maakte destijds behoorlijk indruk op me, die eindjaren ´80 zou misschien wat er naast kunnen zitten.
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 13:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 13:11 #861828

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2179
HPV schreef :
pos Ik terugbrullen dat ze eerst de schroef uit het werk moesten halen en gewoon tussen de deuren blijven wachten.

Probeer dat niet op de Seine. Die gooien de deuren dicht of je ertussen ligt of niet.

Een duwkonvooi met vuilnis uit Parijs lag in een grote sluis stroomafwaarts van Parijs.
Ik denk 6 of 8 grote duwbakken en dan een enorme duwer. Draaiende schroef.

Ik kom er aan en blijf treuzelen net vóór de deuren. Ik spreek Frans, vraag of ze de schroef even kunnen uitzetten want een langkieler die gepakt word door enkele duizenden Pk´s gaat een eigen leven leiden.

Ja wat dacht je. Onder binnenschippers word een jacht een “ speelbootje” genoemd. Is het ook.
Ze besluiten dat ik maar moet spelen buiten hun tijd.

De deuren gaan dicht. Ik besluit achteruit te gaan en dan een lege sluis op te wachten.

Blijkt dat de sluismeester de voorste rinketten reeds open heeft staan, naarmate de deuren meer sluiten word de stroom zo groot dat ik ondanks vol achteruit met die dikke Perkins vooruit ging.

Weer eens geluk gehad, de deuren sluiten enkele meters voor de boeg.

Ik kan je wel vertellen dat je ontzettend snel leert in zulke situaties.
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 13:47 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 13:31 #861833

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Jaren geleden, ook bij de Oranjesluizen, van Amsterdam naar het IJsselmeer met een 16 meter varend woonschip. Ik leg netjes aan bij het remmingwerk, en meld me bij de praatpaal daar. De sluismeester vraagt hoeveel vermogen ik aan boord heb. Na mijn melding "80 pk" zegt hij dat ik dan door de derde sluis in één keer door kan varen omdat daar aan beide kanten de deuren openstaan. Er staat wel een tegenstroom, zegt hij nog, maar met 80 pk vaar je daar wel tegenin.

Dus losgegooid, gedraaid naar de derde sluis, en tegen de stroom in gaan varen. Die was een stuk sterker dan ik verwacht had, en om dan een voormalig beurtscheepje strak op koers te houden is toch iets heel anders dan varen op een kanaal. Dus ik ben even tegen de kant gebotst, een keer of drie, maar verder ging het wel. Met brullende zescylinder Henschell door die sluis heen.

En terwijl ik net voorbij de helft ben zie ik van voor mij een prachtige witte Lemsteraak recht op de sluis af komen. Die heeft dus de stroom mee. De sluismeester roept hem via de luidsprekers toe om weg te draaien van de sluis. En tergend langzaam lukt hem dat ook, tot mijn grote opluchting, nog net op tijd.

Ik heb twee dingen geleerd toen: Niet meer tegenstrooms door een sluis heen gaan als de stroming te hard is, en vooral, eerst zelf vanaf de kant gaan kijken hoe hard die stroming is voordat ik een besluit neem.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

sluismanieren 14 aug 2017 15:42 #861871

OldBawley schreef :
HPV schreef :
pos Ik terugbrullen dat ze eerst de schroef uit het werk moesten halen en gewoon tussen de deuren blijven wachten.

Probeer dat niet op de Seine. Die gooien de deuren dicht of je ertussen ligt of niet.

Een duwkonvooi met vuilnis uit Parijs lag in een grote sluis stroomafwaarts van Parijs.
Ik denk 6 of 8 grote duwbakken en dan een enorme duwer. Draaiende schroef.

Ik kom er aan en blijf treuzelen net vóór de deuren. Ik spreek Frans, vraag of ze de schroef even kunnen uitzetten want een langkieler die gepakt word door enkele duizenden Pk´s gaat een eigen leven leiden.

Ja wat dacht je. Onder binnenschippers word een jacht een “ speelbootje” genoemd. Is het ook.
Ze besluiten dat ik maar moet spelen buiten hun tijd.

De deuren gaan dicht. Ik besluit achteruit te gaan en dan een lege sluis op te wachten.

Blijkt dat de sluismeester de voorste rinketten reeds open heeft staan, naarmate de deuren meer sluiten word de stroom zo groot dat ik ondanks vol achteruit met die dikke Perkins vooruit ging.

Weer eens geluk gehad, de deuren sluiten enkele meters voor de boeg.

Ik kan je wel vertellen dat je ontzettend snel leert in zulke situaties.

Iets ten oosten van Parijs is een sluis in de Seine met schuine wanden, mij een raadsel hoe je daar moest vastmaken. We hebben maar een beetje op en neer gehouden in die sluis :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl