Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 19:54 #1007020

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3264
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 20:09 #1007024

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Oei het Eilandbrug syndroom.... Iemand heeft de tekening in spiegelbeeldg gelezen. Ik vond het al een merkwaardige boeg.. lijkt me bar nat werken bij slecht weer op een werkdek zonder enige beschutting tegen overkomend water. Maar misschien werkt RWS wel niet met slecht weer.... Dat ze daarom het schip verkeerd om opgebouwd hebben.. kunnen ze eerder zeggen dat het onwerkbaar weer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 20:24 #1007029

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Rikken schreef :
Maar misschien werkt RWS wel niet met slecht weer.... Dat ze daarom het schip verkeerd om opgebouwd hebben.. kunnen ze eerder zeggen dat het onwerkbaar weer is.
Ja, dat zal het wel zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 20:26 #1007031

Welke werf heeft deze boten eigenlijk geleverd?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 20:51 #1007040

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ivo pionier schreef :
Welke werf heeft deze boten eigenlijk geleverd?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Bijlsma heeft ze gebouwd, maar dus nog niet geleverd...

En ze zijn ontworpen om beide kanten op te kunnen varen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 20:58 #1007045

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
trotti schreef :
SanderH schreef :
Is het nu het punt dat de schepen niet aan Klasse eisen voldoen (patrijspoorten hoogte en BV) of dat het offspec is van de RWS eisen?

Nu vooral de eerste, maar dat is een gevolg van de tweede... (alhoewel diepgang geen eis is van Klasse maar weer een functionele eis is...)... dus nu ik dit getypt heb blijkt eigenlijk beide...

Groeten,
Johnnie

Als je niet conform Klasse bouwt, krijg je niet de papieren om de boot op te leveren aan je klant Lijkt me ook dat er een tekeningkeur is geweest door Klasse, dan was dit vast gezien. Ook voor Bijlsma is dit niet de eerste boot die ze bouwen.

Als ik het verhaal lees is het vooral dat RWS de boot niet accepteert, omdat het niet conform RWS spec is gebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 21 dec 2018 08:15 #1007087

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
SanderH schreef :
trotti schreef :
SanderH schreef :
Is het nu het punt dat de schepen niet aan Klasse eisen voldoen (patrijspoorten hoogte en BV) of dat het offspec is van de RWS eisen?

Nu vooral de eerste, maar dat is een gevolg van de tweede... (alhoewel diepgang geen eis is van Klasse maar weer een functionele eis is...)... dus nu ik dit getypt heb blijkt eigenlijk beide...

Groeten,
Johnnie

Als je niet conform Klasse bouwt, krijg je niet de papieren om de boot op te leveren aan je klant Lijkt me ook dat er een tekeningkeur is geweest door Klasse, dan was dit vast gezien. Ook voor Bijlsma is dit niet de eerste boot die ze bouwen.

Als ik het verhaal lees is het vooral dat RWS de boot niet accepteert, omdat het niet conform RWS spec is gebouwd.

Zoals al eerder gezegd een gewichtstoename van 30-40% komt niet alleen door een andere kraan.. en zo’n ontwerpfout komt niet alleen door onrealistische ontwerpleider!
Er zijn hier aan beide zeiden zaken fout gegaan.

Zo heb ik oa begrepen dat de ontwerper niet betrokken is gebleven tijdens de bouw en de wijzigingen... (en daar kan je RWS niet de schuld van geven)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 10:10 #1007359

mogelijk kan dit een oplossing zijn ;)
www.hollandcomposites.nl/nieuw...ht-dekhuis-werkboot/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 11:08 #1007393

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
F32thriller schreef :
mogelijk kan dit een oplossing zijn ;)
www.hollandcomposites.nl/nieuw...ht-dekhuis-werkboot/
Ze claimen o.a. "Enkele duizende kilo's gewichtsreductie van een dekhuis zorgen voor verminderd brandstofverbruik en meer comfort (want tevens verminderde beweging) op zee."
Dat laatste is niet waar. Een schip met een flinke deklast gedraagt zich veel rustiger dan een schip met bijv. een lading staal die nog niet tot halverhoogte in het ruim reikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 17:56 #1007482

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Albert 45 schreef :
....
Een schip met een flinke deklast gedraagt zich veel rustiger dan een schip met bijv. een lading staal die nog niet tot halverhoogte in het ruim reikt.

Kun je dat iets verder uitleggen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 18:14 #1007488

Een laag gewichtszwaartepunt betekent een groter richtend moment van de boot. Een groter richtend moment betekent dat de boot met meer energie rechtop wil komen, dit vertaald zich in grotere versnellingen en dat wordt aanboord ervaren als schokkerige bewegingen welke ook als resultaat hebben dat de slingertijd verkort.

In dat opzicht heeft Albert gelijk, een laag geichtszwaartepunt is niet altijd voordelig als het op comfort aankomt, kijk maar eens naar je eigen boot als je met veel golven op de motor vaart, daar word je niet blij van!

Je hebt echter ook nog met massatraagheid te maken. Door het gewicht van de opbouw te halveren verminder je de massatraagheid en rolt de boot minder ver door. Als je dat weet te combineren met een gunstig gewichtszwaartepunt, dan rolt je boot minder en vriendelijker als die met een zware opbouw.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 18:29 #1007493

Daar worden leuke catamarans gebouwd
www.hollandcomposites.nl/proje...jecten/g4-catamaran/
Vind ik interessanter dan die dehhuizen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 18:33 #1007496

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Precies.
Je kent het gedrag van je eigen boot wanneer je op de motor in een "lekker" zeetje vaart.
Maar heb je ook wel eens met je boot onder de zelfde omstandigheden gevaren maar dan zonder of met gestreken mast? Dan is het gedrag veel wreder.
Dat heeft dan ook weer te maken met het effect van een laag zwaartepunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 19:22 #1007517

het ging mij erom om gewicht te besparen zodat je minder diepgang hebt en niet het vaar gedrag.
De boten liggen nu te diep en voldoen dus niet ongeacht of ze lekker vaargedrag hebben. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 19:39 #1007522

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Zal ook niet goedkoop zijn om een volledig ingetimmerd schip even een nieuwe composieten opbouw te geven..
En best gek dat ze daar dan gewicht besparen en vervolgens weer een frietpan aan boord zetten :P

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 19:52 #1007525

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
JotM schreef :
nardus schreef :
Deze boten kosten RWS dus 9 miljoen euro per stuk ?

Yep. Deze: www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/112336

Als jij het voor een betere prijs had gekund is het wel een beetje jammer dat je niet hebt ingeschreven. :whistle:

Zoals in de kamerbrief staat beschreven is het vlootvervangingsprogramma nog niet klaar, dus er komen nog kansen, mocht je willen. :)

Aanbestendingsprogramma's, tuurlijk waterdicht en betrouwbaar. ;)
Ze halen bij RWS regelmatig de krantjes in deze ,dus een nietszeggende link op een normale vraag ipv bewering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 22 dec 2018 21:55 #1007556

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Goedkoopste oplossing in deze is er een paar meter tussen te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 07:35 #1007581

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
nardus schreef :
JotM schreef :
nardus schreef :
Deze boten kosten RWS dus 9 miljoen euro per stuk ?

Yep. Deze: www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/112336

Als jij het voor een betere prijs had gekund is het wel een beetje jammer dat je niet hebt ingeschreven. :whistle:

Zoals in de kamerbrief staat beschreven is het vlootvervangingsprogramma nog niet klaar, dus er komen nog kansen, mocht je willen. :)

Aanbestendingsprogramma's, tuurlijk waterdicht en betrouwbaar. ;)
Ze halen bij RWS regelmatig de krantjes in deze ,dus een nietszeggende link op een normale vraag ipv bewering.
Als je de link volgt staat daar het bedrag waarvoor de schepen gegund zijn.
(Onder "documenten" staat bovenaan de lijst de aankondiging van de gegunde opdracht)
Dat is mijns inziens een serieus antwoord op "vragen naar de bekende weg" (het bedrag stond immers al in het door TS aangehaalde bericht), geen nietszeggende link. "Wat wil je nog meer?" zou ik haast zeggen.

Je kreeg dus antwoord ("yep"), plus een link naar de broninformatie waarop het antwoord gebaseerd is. Ben jij in staat om hetzelfde te doen, bijvoorbeeld je stelling "Aanbestendingsprogramma's, tuurlijk waterdicht en betrouwbaar. ;)" te onderbouwen?
Of krijg je gewoon een warm gevoel bij "ambtenaren-bashing", maar wel het liefst zonder tegenspraak?
Want dan snap ik de vage oncontroleerbare verwijzing naar "de krantjes" wel.

Onder de vragen en antwoorden staat voor de wèl geïnteresseerde lezer mijns inziens trouwens een interessante vraag/stelling vanuit de branche organisatie met betrekking tot het te hanteren systeem voor kwaliteitsborging, maar ik laat de vloer nu graag voor nog een beetje meer ambtenaren-bashing. Fire away.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 08:53 #1007593

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7014
@JotM. Als de schepen niet bruikbaar zijn, moet er ergens niet zijn voldaan aan een of meer eisen in het bestek. Ik kan dat bestek nergens vinden, jij wel? RWS zal zich toch niet beroepen op de omschrijving van het vaargebied en daar de maximale diepgang op baseren? Ik heb wel ervaring met Europeese aanbestedingen, maar niet met Design en Construct.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 08:57 #1007594

Nou ja, dat is dan maar duidelijk. Als de GWW ambtenaren zich nu ook al gaan bemoeien met de scheepsbouw is het niet raar dat de schepen wat zwaarder zijn uitgevallen dan gedacht ;)

@Jerry uitgangspunt voor Design&Construct is een PvE en geen bestek.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 23 dec 2018 09:00 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 09:20 #1007597

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
jerry schreef :
@JotM. Als de schepen niet bruikbaar zijn, moet er ergens niet zijn voldaan aan een of meer eisen in het bestek. Ik kan dat bestek nergens vinden, jij wel? RWS zal zich toch niet beroepen op de omschrijving van het vaargebied en daar de maximale diepgang op baseren? Ik heb wel ervaring met Europeese aanbestedingen, maar niet met Design en Construct.
Ik maak uit de documenten op dat de aanbesteding volgens het systeem van de "concurrentiegerichte dialoog" is gegaan. Dat lijkt, zoals op PIANOO is beschreven, op de niet-openbare procedure.
Ik kan de eisensets ook niet vinden en verwacht dat die alleen aan de vijf gegadigden die uit de voorselectie zijn gekomen zijn gegeven. (In een "data room" zijn gezet die niet openbaar is)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 dec 2018 09:39 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 09:28 #1007598

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Noballast schreef :
Als de GWW ambtenaren zich nu ook al gaan bemoeien met de scheepsbouw is het niet raar dat de schepen wat zwaarder zijn uitgevallen dan gedacht
Dit is nou niet direct het eerste schip dat RWS in iets meer dan twee eeuwen laat bouwen en ik denk niet dat er een civiel ingenieur aan te pas is gekomen.
Komt een beetje als een "eilandjes-aanpak" op me over, zeker ook aan de kant van de opdrachtnemer.
Maar zonder het projectteam te kennen: your guess is as good as mine.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 09:44 #1007607

Ik zou zeggen: vergelijk de reputatie van Bijlsma eens met die van RWS als het op scheepsbouw aankomt....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 09:46 #1007608

Joop66 schreef :
...

In Zweden is toch ook zo'n bekend project geweest? De Wasa.

Ook door een Nederlander gebouwd trouwens :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 23 dec 2018 09:52 #1007610

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Ik zou zeggen: vergelijk de reputatie van Bijlsma eens met die van RWS als het op scheepsbouw aankomt....
RWS heeft een reputatie als opdrachtgever en Bijlsma als opdrachtnemer. Of bedoel je dat niet?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl