Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 15:59 #1006688

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Drie nieuwe vaartuigen moeten onder meer straks vaarwegmarkering leggen, maar door een ontwerpfout steken ze te diep voor ondiepe wateren van de Waddenzee en IJsselmeer. Ze kostten in totaal 26,3 miljoen euro.

www.zeepost.info/index.php/201...taat-steken-te-diep/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 16:01 #1006690

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Net zoals de aanbesteding van de inmiddels beruchte rhibs waren er genoeg mensen die dit vantevoren al aan zagen komen...
er zit iets niet helemaal goed bij RWS geloof ik (teveel vast aan de inflexibele aanbestedingsprotocollen)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 16:03 #1006692

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Oei, hoeveel dieper steken ze na de montage van de nieuwe kraan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 18:49 #1006732

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Stom foutje.
Oplossing?

1 vaartuig lichter kraan en die gebruiken op ondiep water en de andere twee de zware boeien laten tillen want ik verwacht ( maar wie ben ik) geen hele zware dingen in ondiep water.

Mag ik door voor de koelkast??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 18:58 #1006734

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Anjo schreef :
Stom foutje.
Oplossing?

1 vaartuig lichter kraan en die gebruiken op ondiep water en de andere twee de zware boeien laten tillen want ik verwacht ( maar wie ben ik) geen hele zware dingen in ondiep water.

Mag ik door voor de koelkast??

De kraan is niet de enige oorzaak van de grotere diepgang (geloof 40cm te diep op 1,20 dus zo’n 30% te zwaar!)
Daarnaast is door de grotere kraan het zicht op het werkdek zeer beperkt (en onvoldoende om te mogen varen)

Daarnaast zijn de hutten aan boord nu niet bruikbaar omdat de patrijspoorten te dicht op de waterlijn zitten....

Niet heel erg makkelijk op te lossen dus....

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 19:41 #1006744

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Ik citeer
In het oorspronkelijk ontwerp was gerekend op een kraan die niet sterk genoeg bleek te zijn om bepaalde boeien uit het water te tillen. Er werd besloten om een sterkere hijskraan te plaatsen, wat leidde tot twee problemen. Ten eerste werden de vaartuigen zwaarder waardoor ze dieper steken en ondiepe wateren van het IJsselmeer of de Waddenzee niet meer kunnen bereiken. Daarnaast werd de zichtlijn vanuit de stuurhut door de hogere kraan belemmerd.

Rijkswaterstaat zegt voor het belemmerde zicht al een oplossing te hebben, voor de diepgang is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren.

bron de link van WnW

Dus oorspronkelijke kraan erop en klaar is Klara
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 19:50 #1006746

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Anjo schreef :
Ik citeer
In het oorspronkelijk ontwerp was gerekend op een kraan die niet sterk genoeg bleek te zijn om bepaalde boeien uit het water te tillen. Er werd besloten om een sterkere hijskraan te plaatsen, wat leidde tot twee problemen. Ten eerste werden de vaartuigen zwaarder waardoor ze dieper steken en ondiepe wateren van het IJsselmeer of de Waddenzee niet meer kunnen bereiken. Daarnaast werd de zichtlijn vanuit de stuurhut door de hogere kraan belemmerd.

Rijkswaterstaat zegt voor het belemmerde zicht al een oplossing te hebben, voor de diepgang is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren.

bron de link van WnW

Dus oorspronkelijke kraan erop en klaar is Klara

Behalve dat ze dan dus niet de taken uit kunnen voeren die ze moeten uitvoeren (betonningswerkzaamheden). Ze kunnen dan wel de kachtenbetonning doen (voor ons dus prima ;) ) maar de grote betonning kunnen ze niet snee.

Bovendien (en dat staat dus niet in de link genoemd) zijn er veel meer zaken die het schip zwaarder hebben gemaakt. Zo is oa de hybride installatie zwaarder.
Van alleen een kraan wordt een schip echt geen 30% zwaarder!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 19:52 #1006747

Geen nood, de zeespiegel zal wel een paar meter extra stijgen gezien de snelheid van de overheidsbesluiten en die temp stijging van 1,5 graad zal wel 15 meter zijn, dus mannen met een visie effe geduld en ze komen van pas.!! anders kunnen we ze wel hier op het Haringvliet gebruiken voor het rondvaren van toeristen tussen tiengemeenten en de rest van Nederland, momenteel hebben we 3 snelle voertuigen dus die trage te diep stekende duwbakken kunnen we wel bij.??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 20:00 #1006748

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Daarom zei ik op EEN boot de lichte kraan en die enkel op ondiep.
De twee met de grote kranen voor de zware klussen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 20:17 #1006753

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Anjo schreef :
Daarom zei ik op EEN boot de lichte kraan en die enkel op ondiep.
De twee met de grote kranen voor de zware klussen.

Ja, maar dan zijn ze niet uit te wisselen en halen ze de gevraagde inzetbaarheid niet... en daarnaast zijn de hutten (die nodig zijn voor meerdaagse trips, en dus het werk op dieper water/zee) niet bruikbaar dus dan heb je alsnog maar 1 inzetbaar schip...

Is zo makkelijk nog niet om aan ALLE eisen te voldoen die in de aanbesteding gevraagd zijn... en als er dan een voorstel werd gedaan wat wel zou werken werd dat rigoureus afgewezen, dus daar zit ook nog een knelpunt want als ze nu aangepast mogen worden, dan zouden de andere aanbieders ook een goed voorstel hebben maar die hebben de aanbesteding niet gewonnen...

Er zitten hier zo veel haken en ogen aan... dit gaat nog wel ff duren! Geloof me... ;)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 20:59 #1006768

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
Wat die patrijspoorten betreft.
Zeeschepen hebben daar blinde kleppen voor. Dicht doen de knevels er op en alles safe. Dat ze dan geen daglicht in hun hut hebben? In de praktijk kom je meestal alleen in je hut om te pitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 21:19 #1006773

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Net als met de Spaanse onderzeeërs die enkel bleken te kunnen duiken, paar meter er tussen.... (En toen pastten ze niet meer in de haven, hahaha)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 19 dec 2018 23:23 #1006806

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Niet moeilijk over doen, gewoon de simpelste oplossing gebruiken.

Als die boten veertig centimeter te diep steken dan zaag je de onderste veertig centimeter eraf, klaar.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 05:38 #1006811

Ik weet niet waarom, maar opeens komt er een herinnering terug in mijn geheugen over een bootje van RWS waar ik als student aan meegwerkt heb. Het betrof een onderhoudsbeurt voor een van de boeienleggers van rijkswaterstaat, ik zat in het tweede jaar van de HTS en moest stage lopen op een werf. De boot van RWS kwam langs voor het normale onderhoud, maar er was ook budget beschikbaar voor wat verbeterignen. Dat geld MOEST opgemaakt worden, anders kreeg de boot volgend jaar minder geld. Dus werd besloten dat ieder vertrek aanboord airco moest hebben, dat was inclusief de cabine van de hijskraan. De airco unit die voor de cabine gekozen werd was zo groot dat de cabine in de lengte doormidden gesneden moest worden om de unit erin te passen. Dat betekende dat het interieur van de hijskraan cabine volledig herbouwd moest worden. Airco toevoegen in alleen de hijskraan cabine kwam op 100.000 euro te staan :pinch:

terug naar het echte onderwerp, het lijkt erop dat een overheidsinstantie weer eens een schaap met 5 poten wilde hebben, ik heb het vaak genoeg van dichtbij gezien. Er is een standaard ontwerp wat zich al bewezen heeft, maar het is overheid en er zijn incompetente mensen die het voor het zeggen hebben, dus willen ze zus en zo en dit en dat nog toegevoegd hebben, dus de boot word veel te zwaar en kan eigenlijk helemaal niets meer waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
30% meer diepgang betekent waarschijnlijk 40% zwaarder dan het oorspronkelijke ontwerp. Wat doet dat voor dingen als brandstofverbruik en dergelijke? die word makkelijk verdubbeld met zulke waarden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 06:21 #1006813

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Stonden niet een tijd terug een paar mislukte RIB's bij domeinen te koop ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 06:38 #1006815

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
plusfast schreef :
Niet moeilijk over doen, gewoon de simpelste oplossing gebruiken.

Als die boten veertig centimeter te diep steken dan zaag je de onderste veertig centimeter eraf, klaar.

En dat net zo vaak tot dat de diepgang op orde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 07:12 #1006816

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Erikdejong schreef :
Ik weet niet waarom, maar opeens komt er een herinnering terug in mijn geheugen over een bootje van RWS waar ik als student aan meegwerkt heb. Het betrof een onderhoudsbeurt voor een van de boeienleggers van rijkswaterstaat, ik zat in het tweede jaar van de HTS en moest stage lopen op een werf. De boot van RWS kwam langs voor het normale onderhoud, maar er was ook budget beschikbaar voor wat verbeterignen. Dat geld MOEST opgemaakt worden, anders kreeg de boot volgend jaar minder geld. Dus werd besloten dat ieder vertrek aanboord airco moest hebben, dat was inclusief de cabine van de hijskraan. De airco unit die voor de cabine gekozen werd was zo groot dat de cabine in de lengte doormidden gesneden moest worden om de unit erin te passen. Dat betekende dat het interieur van de hijskraan cabine volledig herbouwd moest worden. Airco toevoegen in alleen de hijskraan cabine kwam op 100.000 euro te staan :pinch:

terug naar het echte onderwerp, het lijkt erop dat een overheidsinstantie weer eens een schaap met 5 poten wilde hebben, ik heb het vaak genoeg van dichtbij gezien. Er is een standaard ontwerp wat zich al bewezen heeft, maar het is overheid en er zijn incompetente mensen die het voor het zeggen hebben, dus willen ze zus en zo en dit en dat nog toegevoegd hebben, dus de boot word veel te zwaar en kan eigenlijk helemaal niets meer waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
30% meer diepgang betekent waarschijnlijk 40% zwaarder dan het oorspronkelijke ontwerp. Wat doet dat voor dingen als brandstofverbruik en dergelijke? die word makkelijk verdubbeld met zulke waarden.

In Zweden is toch ook zo'n bekend project geweest? De Wasa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 07:22 #1006819

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Naast de diepgang en het kraanprobleem is ook gekozen voor een aandrijving die niet geschikt is voor varen op de Wadden. Ik citeer een gebruiker op Twitter "...ook voorstuwing lijkt een kwetsbaar systeem bij droogtes en met name steile kantjes."

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 07:59 #1006826

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Aan elk nadeel kleeft een voordeel (vrij naar)
Het is een fantastisch goede reden om de geulen op diepte te houden, paarden achter wagens spannen, dweilen met open kranen en zo meer.
De gebroeders van der Lee wrijven al in hun handen.
www.gebrvanderlee.nl/waddenzee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 08:07 #1006827

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Albert 45 schreef :
Wat die patrijspoorten betreft.
Zeeschepen hebben daar blinde kleppen voor. Dicht doen de knevels er op en alles safe. Dat ze dan geen daglicht in hun hut hebben? In de praktijk kom je meestal alleen in je hut om te pitten.

Helaas kom je daar niet mee weg, want zonder daglicht mag het geen hut meer zijn... en je kunt moeilijk je personeel vragen om in een ongeschikte hut te verblijven, zeker niet als overheid!
En het verblijven in je hut... ikheb al heel vaak gehoord dat dst alleen maar meer wordt: iedereen heeft laptops of tablets met films en dus weinig reden meer om in de gezamenlijke ruimte te verblijven als je geen wacht hebt...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 08:08 #1006828

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Erikdejong schreef :
Ik weet niet waarom, maar opeens komt er een herinnering terug in mijn geheugen over een bootje van RWS waar ik als student aan meegwerkt heb. Het betrof een onderhoudsbeurt voor een van de boeienleggers van rijkswaterstaat, ik zat in het tweede jaar van de HTS en moest stage lopen op een werf. De boot van RWS kwam langs voor het normale onderhoud, maar er was ook budget beschikbaar voor wat verbeterignen. Dat geld MOEST opgemaakt worden, anders kreeg de boot volgend jaar minder geld. Dus werd besloten dat ieder vertrek aanboord airco moest hebben, dat was inclusief de cabine van de hijskraan. De airco unit die voor de cabine gekozen werd was zo groot dat de cabine in de lengte doormidden gesneden moest worden om de unit erin te passen. Dat betekende dat het interieur van de hijskraan cabine volledig herbouwd moest worden. Airco toevoegen in alleen de hijskraan cabine kwam op 100.000 euro te staan :pinch:

terug naar het echte onderwerp, het lijkt erop dat een overheidsinstantie weer eens een schaap met 5 poten wilde hebben, ik heb het vaak genoeg van dichtbij gezien. Er is een standaard ontwerp wat zich al bewezen heeft, maar het is overheid en er zijn incompetente mensen die het voor het zeggen hebben, dus willen ze zus en zo en dit en dat nog toegevoegd hebben, dus de boot word veel te zwaar en kan eigenlijk helemaal niets meer waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
30% meer diepgang betekent waarschijnlijk 40% zwaarder dan het oorspronkelijke ontwerp. Wat doet dat voor dingen als brandstofverbruik en dergelijke? die word makkelijk verdubbeld met zulke waarden.

Daar is indd nog weinig aan veranderd!

Schaap met 5 poten én budget dat op moet...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 08:18 #1006832

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
En ik maar overwegen om naar Nederland te verhuizen om me aan dit soort belgische toestanden niet meer te moeten storen :woohoo: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 08:47 #1006835

Joop66 schreef :

In Zweden is toch ook zo'n bekend project geweest? De Wasa.

Ja, en er zullen nog veel meer van dat soort projecten komen.

Paul Biegel (de kinderboekenschrijver) zei mij al eens: "Alles is al een keer gezegd. Maar omdat er toch niemand luistert kun je elke keer weer opnieuw beginnen."

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 09:12 #1006841

trotti schreef :
Helaas kom je daar niet mee weg, want zonder daglicht mag het geen hut meer zijn... en je kunt moeilijk je personeel vragen om in een ongeschikte hut te verblijven, zeker niet als overheid!

Groeten,
Johnnie

Geldt dan kennelijk niet voor cruiseschepen of mag het wel voor passagiers :whistle:
Want je denkt toch niet dat de betaalbare hutten op die cruisschepen aan de buitenkant zitten ?
Kan me trouwens amper voorstellen dat het personeel op die schepen wel een buitenhut hebben .En hoe zit dat eigenlijk bij duikboten :lol:
Of is dat soms een speciaal regeltje van RWS :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2018 09:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep 20 dec 2018 09:17 #1006842

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
achja overheid. De zoveelste keer geen marktwerking dus geen kwaliteit.
"Lachen wenn's nicht zum Weinen reicht" zeggen ze dan in Berlin :laugh:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl