Gisteren bezig geweest met het cilinderkopje, de inlaatklep sloot ook niet al te best af.
Dus die ook maar met slijppasta bewerkt.
Het is een MD5a, bedankt voor de linkjes Ad!
Met thinner in het inlaatkanaal en uitlaatkanaal, blijven de kleppen nu droog.
Vandaag ben ik met de brandstoftank bezig, alle fittingen eraf gehaald.
En de tank met een mengsel van water en azijn gevuld om de rommel eruit te krijgen.
Er komen nieuwe fittingen op, maar hoe dicht ik die het beste af?
Teflontape en diesel gaan niet zo lekker samen, wat kan ik het beste daarvoor gebruiken?
Discussie gesloten.
Dagboek van een Marieholm 26
16 sept 2019 07:52 #1083826
Er komen nieuwe fittingen op, maar hoe dicht ik die het beste af?
Teflontape en diesel gaan niet zo lekker samen, wat kan ik het beste daarvoor gebruiken?
Maar vandaag weer wat kunnen doen met hulp van mijn betere wederhelft.
Ik ben begonnen met het pakkingsvlak van de motor, deze heb ik ontdaan van de koppakking, en de resten die de pakking achterlaat.
Een fijne scherpe pakkingsschraper maakt dat werk toch wel plezierig.
Ondertussen hebben wij de waterlijn geschilderd in De IJssel lak, klassiek rood moest het worden.
Helaas waaide het hard, en zitten er stofjes/rommel in, ondanks dat ziet het er weer prima uit.
Afplakken is altijd wel een klusje.
Ook nog met de mast bezig geweest, de furlex roller eraf gehaald, en een nieuwe grootzeilval en genua val erdoor gehaald. Dankzij R.S service: www.rs-service.nl/ zeer snel een nieuwe voorstag geregeld. Even meten, en een uurtje later konden we de stag al ophalen.
En toen was het weer tijd om naar huis te gaan, waar al netjes een nieuwe koppakking set, moment sleutel, en een assortiment met aluminium afdicht ringen klaar lagen.
De cilinderkop is bijna klaar, alleen de verstuiver moet er nog in.
Een sfeerimpressie van vandaag:
Discussie gesloten.
Dagboek van een Marieholm 26
17 sept 2019 17:45 #1084448
Liggen twee eieren in de pan zegt het ene ei tegen het andere ei, heb jij het ook al zo loei heet, zegt dat andere ei, daar wordt je hard van.
Vandaag weer wat kunnen doen, de cilinderkop gemonteerd.
Alles bijna klaar, breekt mij het kleine m6 "banjo"boutje af in de verstuiver.
Gelukkig hadden ze in Sneek bij de Volvo Penta dealer een nieuwe versie daarvan op voorraad.
In het origineel zit een gaatje, wat bij boerenpummel kracht zo breekt.
Maar het motortje loopt weer, zeer goede compressie nu!
Verder nog een keer de Marieholm gepolijst, deze keer hetzelfde middel, maar een wat zachtere polijst"spons".
Het is nu een kwestie van afbouwen, de uitlaatdemper/terugslagklepdinggevalrubberenbalg was verbrand, en het koppelstuk compleet doorgeroest.
Wonder boven wonder nog zo'n ding kunnen vinden bij de plaatselijke handelaar.
Dus dat gaat er morgenvroeg gemonteerd worden, samen met de tank, en een nieuwe waterafscheider.
Ook nog ontdekt dat er een brandstofleiding, lek is. Deze word morgen gerepareerd (aangeperste slang tussen filterhuis en pomp.
Morgen gaat ze ook nog te water!
Mag wel aanpoten ...
Het enigste plaatje wat ik heb is van een Volvo Penta snoepje, was best lekker.
Discussie gesloten.
Dagboek van een Marieholm 26
18 sept 2019 17:30 #1084774
Ondertussen hebben wij de waterlijn geschilderd in De IJssel lak, klassiek rood moest het worden.
Helaas waaide het hard, en zitten er stofjes/rommel in, ondanks dat ziet het er weer prima uit.
Afplakken is altijd wel een klusje.
Grappig ben met precies hetzelfde bezig, jouw/jullie romp ziet er prachtig uit, de mijne is overgeschilderd door iemand zonder enige kennis van schilderen, gaat morgen van wit naar midden blauw (de IJssel 2 comp piep).
Twee comp. verf is zeer lastig buiten te verwerken, condities: heel weinig wind, en de hull temperatuur moet in de gaten worden gehouden, en wachten tot de zon niet meer op het te schilderen oppervlak staat.
Schilder morgen dus mee met de zon mee, deze boot is te hoog voor mijn loods vandaar.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 18 sept 2019 20:42 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.
Dagboek van een Marieholm 26
18 sept 2019 20:52 #1084852
Ik denk dat je wel redelijk op tijd (denk tegen 12:00) mag beginnen met schilderen, ik heb het gisteren wat te laat op de dag gedaan. En daardoor mag de waterlijn wel een keertje opnieuw, want dat is niet helemaal netjes gelukt. Staat op de winterlijst, samen met een glad OW schip.
Discussie gesloten.
Dagboek van een Marieholm 26
19 sept 2019 01:21 #1084880
Bedankt Sloe Gin, maar ik heb geen vakkennis hoor.
Nou zoals jij je motor repareert, je betimmering aanbrengt en met epoxy in de weer bent vind ik dat je gouwen handjes hebt. Zelfs poetsen kan je goed zo te zien.
Kan je die rode rand overigens niet poetsen ipv over schilderen of is het daar te erg voor?
May sauce be upon you.
Discussie gesloten.
Dagboek van een Marieholm 26
19 sept 2019 06:52 #1084906
Vandaag was een belangenrijke dag om nog kans te maken om de kilorace te halen.
De brandstoftank heeft een nachtje kunnen drogen op de gaskachel.
En is weer fris, tijd om te monteren dus en het brandstofsysteem weer in orde te maken.
Eenmaal bij de boot, als eerste de lekke slang tussen dus filterhuis en dieselpomp eraf gehaald en weggebracht om een nieuwe te laten maken (zo'n geperste slang)
Daarna alle andere verrotte slangen eraf gehaald, zoals de vulslang naar de tank, de slang naar de waterpomp, etc etc. En er allemaal nieuwe slangen en slangklemmen voor gehaald en gemonteerd.
Voor de brandstoftank ook maar een ander kraantje gekocht, messing verchroomd is het enigste wat ik kon krijgen. Wel een kogelkraan.
Daarna de oude waterafscheider, met daarin een chocomel achtig goedje eruit gesloopt.
Ondertussen ook nog een nieuwe impeller geplaatst.
En toen moest de boot het water in, het was het enigste moment deze week, dat dat nog mogelijk was. Ik had de boot nog nooit in het water gezien, laat staan met de mast erop.
Dus was even puzzelen.
Geen lekkage, behalve die van de schroefas.
Die druppelde, dus ik aan de vetpot draaien, ow dat gaat wel heel makkelijk.
Maar er kwam geen vet uit. Na demontage van de vetpot, was de conclusie dat deze inwendig kapot is (rubber), daarna de slang na de schroefas eraf gehaald, en die was gewoon compleet dicht.
De kraanman, heeft 10 bar op de slang gezet, niks kwam eruit, compleet geblokkeerd door oud vet.
Uiteindelijk heeft hij het toch voor elkaar gekregen om de slang los te krijgen. En we hebben er een vetnippel op gezet, zodat ik er toch wat vet in kon krijgen.
De mast moest er ook met de kraan op, in alle haast is er door mijn toedoen een Windex geneuveld (net een weerbarstig struikje meegepikt) gelukkig hadden de kraanmensen nog een oude liggen, niet de mooiste, maar een windex is wel handig.
Ondertussen waren Rob en Pieter ook nog even langsgekomen.
En Pieter heeft nog even geholpen met de mast erop te krijgen.
Na dit alles, was het tijd om het brandstofsysteem weer in orde te maken.
Nieuwe waterafscheider, en leidingwerk aangelegd.
10 liter diesel in de schoongemaakte tank gegooid, alles ontlucht, en starten maar.
"Als je naar de sleutel kijkt, start hij al."
Even warm gedraaid, keerkoppeling getest, schakelt goed, alleen in achteruit joelt hij.
Geen idee wat dat is. Maar het functioneert perfect!
Daarna naar thuishaven gemotert.
Ik zit nu pas aan het avondeten.
Maar wou de vreugde toch even delen.
Morgen nog veel te doen, lijnen, blokken, de vorige eigenaar was niet echt een zeiler denk ik.
Het grootschoot bestaat uit landvast, en en blokken waar je een auto aan kan ophangen ...
Dan nog preekstoel lassen, en noem het maar op.