Vergeef mij als ik sommige termen niet goed gebruik, maar hier een verhaaltje voor in het dagboek:
Na de wedstrijd van Zaterdag was er een buffet, nooit geweten dat zoiets best wel gezellig kan zijn.
De meest leuke verhalen hoor je.
Ook de mensen die naast ons lagen in een box, vertelden dat dit hun eerste wedstrijd was.
Hij was wat zekerder, zij wat onzeker.
Ze waren Zaterdag stijf achteraan gefinisht. Het waaide ook te hard voor het type boot wat zij hebben. Maar Zondag ging het een stuk beter met hun, toen ze ons voorbijkwamen (andere klasse)
Lagen ze 2de, en gingen als een speer, ik weet nog niet waar ze uiteindelijk gefinisht zijn.
Maar dat vind ik nu zo tof, hoe zo'n wedstrijd dan naar iemand toe kan komen.
geeft mij gewoon zoveel plezier om dat te zien.
Voor ons ging de 2de dag iets beter, vooral de start ging beter, al had ik beter dichterbij de boei kunnen starten, nu konden er nog mooi 2 of 3 boten tussen mij en de startboei.
Ik ben niet iemand die graag volgt in zo'n geval, en heb na de start mijn eigen plannetje bekokstooft. Dat heeft mij aan de ene kant wat opgeleverd t.o.v de boten achter mij, maar aan de andere kant heeft het wat gekost t.o.v de boten voor mij.
Hoog aan de wind heb ik nog niet helemaal door hoe dat werkt met deze boot.
Wij komen als 5de aan bij de bovenboei, een If-e vlak op onze hielen.
De boten voor mij hijsen de spi, en zijn aan de horizon vertrokken.
De If-e achter mij, hijst een mooie genaker op zijn mooi gemaakte boegsprietje.
De wind is wat licht, om hun toch wat bij te kunnen houden, moest ik een iets andere koers varen zodat we met de genua aan 1 kant, en het grootzeil aan de andere kant hadden.
Dit betekende wel dat ik steeds een stukje moest oploeven om toch richting die boei te komen
Eenmaal dichtbij de start, roept de startboot nog: "je moet OM de boei heen."
Ik deed maar alsof het bij mijn plannetje van oploeven hoorde.
Inmiddels is de If-e wat op mij uitgelopen, maar, we houden hun wel bij, en op een gegeven moment gaan we nek aan nek, eigenlijk net als de eerste dag.
Het was een lang eind naar die boei, uiterst geconcentreerd om maar die genua vol te houden (ik kon hem niet uitbomen) liepen wij (als in wij, en de If-e) in op een Compromis 888.
Maar komen net iets te kort om er voorbij te komen.
Eenmaal weer hoog aan de wind, liepen wij uit op de If-e, En gingen gelijk op met de 888.
Ik ging te vroeg overstag, en heb daardoor wel wat verloren.
Het was een erg mooi rak, wel druk, heel erg opletten, want we zeilden inmiddels middenin het veld met de snellere klasse (die een half uur later waren gestart)
Het ruimwind rak ging ook goed, maar had een aantal keer de pech dat we in de vuile wind van die grote zeilboten zat, wel een prachtig gezicht.
Weer aan de wind, en kon toch wel een paar van die grote zeilboten bijhouden, we liepen weer in op de 888, en liepen uit op de If-e.
Maar het was zo druk inmiddels, en je moest echt goed opletten, toen we uit moesten wijken voor een groot vrachtschip en meerdere grotere zeilboten verloren we het contact met de 888.
Toen ben ik eens gaan experimenteren, en heb wat dingetjes ontdekt, wat meer hoogte en snelheid opleverde.
Voor de wind over de finish, en toen zijn wij weer huiswaarts gegaan.
Voldaan, trots, en enorm veel plezier gehad, en vooral heerlijk gezeild!
Ook het stuk naar huis was uiterst plezierig zeilen.
Bij deze toch de organisatie van de Kilorace bedanken, datzelfde geld ook voor de deelnemers.
Het was een prachtig weekeinde!