Berghout-2 schreef :
Via de kantinebaas van Van Leeuwen Buizen kon ik een 100 pk DAF 615 kopen die uit een vrachtwagen kwam. Prima ding, had slechts 175.000 km gereden. Inclusief een nieuwe dynamo (oei, van sommige forumleden moet ik “alternator” zeggen) en gereviseerde startmotor, brandstofpomp en verstuivers kostte dat 650 gulden en een slagroomtaart.
Mooi verhaal.
Al langer had ik het vermoeden dat jij meer dan een beetje tijd in de zuidelijke helft van Nederland hebt doorgebracht. Je weet te goed de weg hier..
Van Leeuwen Buizen (locaal
Piet de Pijp genoemd, naar de oprichter) was destijds één van de grootste werkgevers in mijn geboortedorp, Zwijndrecht. Ze hebben en hadden een eigen transportbedrijf. Aanvankelijk ook met de nodige langneuzige Scania's, maar in laatste instantie reed men vrijwel exclusief met DAF's
Een van mijn beste vrienden heeft z'n leven lang op de buizenfabriek gewerkt en is nu zo'n beetje hoofd onderhoud daar. De fabriek is overigens al lang geen eigendom meer van Van Leeuwen. Dat is nu nog slechts een handelsfirma, die zelf niks meer maakt. Via Corus kwam de buizenfabriek uiteindelijk in handen van Tata-steel. Maar wie over het Kleinpolderplein bij Rotterdam rijdt, kan ten NO daarvan nog steeds de lichtreclame van Van Leeuwenbuizen levensgroot op een flat zien staan.
Als ik het aan die vriend vraag, achterhaal ik negen van de tien keer nog de naam van die kantinebaas.
Kwam dat DAF motorblok uit één van de Van Leeuwen vrachtwagens?
Overigens: voor de mooiste verzameling
truttenschudders moet je naar Eindhoven. In het DAF-museum staan er bijna meer dan dat er vrachtwagens staan. Het was een miskend autootje. In de praktijk een heel praktisch ding, dat zelden mankementen vertoonde.