H700 schreef :
Stoer man! Echt Engels weertje en sfeertje!
Heb je iets aan je AIS gehad? Dit is voor mij ondertussen wel een dingetje, dacht zonder te kunnen maar onlangs wel geschrokken van de drukte (grote scheepvaart en vissers) langs de kust en de windmolenparken. Laat staan oversteek naar het VK...
Nou vooral Dutch Coastguard en Guard Vessel Arie hebben er wat aan gehad! Ik ben niet binnen een mijl van een ander schip geweest.
Ik zou eerst zorgen voor een goede motor, dat scheelt bij windstilte het gevoel van dat konijn in die koplampen en kan je maken dat je weg komt.
Ten tweede een goede marifoon, “Big Ocean Ship in front of me really big letters that read “Maersk” on the side, here Westerly Nomad Raccoon, 500m in front of you. I cannot manoevre because I made a judgement error on engine reliability. I am shooting my fireworks now, can you see me? Avoid collission? Should I deploy a liferaft, can you send a lifeboat?” voor dat soort werk.
Een AIS zou die situatie kunnen voorkomen, maar ik denk niet dat de toegevoegde veiligheid zo groot of zelfs noodzakelijk is als sommigen beweren.
Bij slecht zicht misschien, maar hoe slecht moet het zicht zijn wil je tegen een oceaanstomer of visser opvaren? En zouden die echt “zomaar” uitwijken voor een groen puntje op de Shipping Lane voor hen?
Volgens mij is veiligheid op zee meer dan een lijst met uitrustingsstukken. Hoe meer daarvan je aan boord hebt, hoe minder risico, doorgaans. Maar dan is het nooit genoeg en kan je ook zonder EPIRB en Radar beter thuisblijven.
Aandrijving en drijfvermogen zijn echt noodzakelijk, lijkt me. Voor de rest voegt elk ding misschien iets toe, en de som van al die beetjes zal statistisch onvermijdelijk her en der een ongeluk voorkomen. En je wil, zeker achteraf, toch dingen uitsluiten. “Had ik maar een liferaft gehad” lijkt mij een bijna humoristische manier om te eindigen, maar niet mijn keuze.
De kans dat je een oversteek overleeft lijkt me niet wezenlijk anders met of zonder AIS.