Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grote verhalen van een kleine schipper

Grote verhalen van een kleine schipper 05 aug 2025 22:38 #1641611

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 05 aug 2025 22:53 #1641612

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
Thijs, als je dan morgen gaat bellen. Een kim-kieler is een Bi-quille

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 08:00 #1641663

Netjes gedaan weer Thijs, met 5bft en wat stroom kan er een inderdaad pittige deining hier staan langs de kust. Eén ding moet ik oneens met je zijn: ik vind Le Havre fantastisch. Als je een beetje van moderne architectuur houdt, is dit een mekka. De stad is als met één pennestreek ontworpen, bijzonder doordacht van opzet, en met veel aandacht voor detail in alle manieren waarop beton gebruikt is. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 08:31 #1641672

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
AndreAzuree schreef :
Netjes gedaan weer Thijs, met 5bft en wat stroom kan er een inderdaad pittige deining hier staan langs de kust. Eén ding moet ik oneens met je zijn: ik vind Le Havre fantastisch. Als je een beetje van moderne architectuur houdt, is dit een mekka. De stad is als met één pennestreek ontworpen, bijzonder doordacht van opzet, en met veel aandacht voor detail in alle manieren waarop beton gebruikt is. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk! ;)

Lotte en ik hebben een paar kilometer rondgelopen, en het geprobeerd te ontdekken. “Nee pap, voor stalinistische hoogbouw heeft het volgens mij te veel verfraaiingen, er zit wel iets van een design gedachte bij,”, zag Lotte net als jij iets wat mij niet kon bekoren.

In de boulangerie bij de brunch zochten we op Internet naar plaatjes van het oude Le Havre, ook een “aangelegde” stad met grote havenkommen, een vierkant stratenplan met veel ruimte. In die zin is het de moderne architect Auguste Perret misschien gelukt het zakelijk-logistieke karakter te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 08:38 #1641678

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
Thijs1971 schreef :
AndreAzuree schreef :
Netjes gedaan weer Thijs, met 5bft en wat stroom kan er een inderdaad pittige deining hier staan langs de kust. Eén ding moet ik oneens met je zijn: ik vind Le Havre fantastisch. Als je een beetje van moderne architectuur houdt, is dit een mekka. De stad is als met één pennestreek ontworpen, bijzonder doordacht van opzet, en met veel aandacht voor detail in alle manieren waarop beton gebruikt is. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk! ;)

Lotte en ik hebben een paar kilometer rondgelopen, en het geprobeerd te ontdekken. “Nee pap, voor stalinistische hoogbouw heeft het volgens mij te veel verfraaiingen, er zit wel iets van een design gedachte bij,”, zag Lotte net als jij iets wat mij niet kon bekoren.

In de boulangerie bij de brunch zochten we op Internet naar plaatjes van het oude Le Havre, ook een “aangelegde” stad met grote havenkommen, een vierkant stratenplan met veel ruimte. In die zin is het de moderne architect Auguste Perret misschien gelukt het zakelijk-logistieke karakter te behouden.

Zoiets als het herbouwde Le Havre kun je nauwelijks door de mooi/lelijk-bril bekijken.
Net als Rotterdam is het een stad die na de oorlog weer herbouwd moest worden en liefst een beetje snel, met rationele methodes. Het is een cultuur-historisch fenomeen. En nu deel van de geschiedenis en in die zin interessant. Een kind van zijn tijd en de toennmalige omstandigheden.
Parijs heeft, meer dan honderd jaar eerder, ook zo'n sanering meegemaakt. Maar toen was er nog wat meer geld beschikbaar, vermoed ik. Nu beschouwen we de boulevards als klassiek Parijs. Maar het middeleeuwse Parijs zag er heel anders uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 10:04 #1641704

Thijs1971 schreef :
AndreAzuree schreef :
Netjes gedaan weer Thijs, met 5bft en wat stroom kan er een inderdaad pittige deining hier staan langs de kust. Eén ding moet ik oneens met je zijn: ik vind Le Havre fantastisch. Als je een beetje van moderne architectuur houdt, is dit een mekka. De stad is als met één pennestreek ontworpen, bijzonder doordacht van opzet, en met veel aandacht voor detail in alle manieren waarop beton gebruikt is. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk! ;)

Lotte en ik hebben een paar kilometer rondgelopen, en het geprobeerd te ontdekken. “Nee pap, voor stalinistische hoogbouw heeft het volgens mij te veel verfraaiingen, er zit wel iets van een design gedachte bij,”, zag Lotte net als jij iets wat mij niet kon bekoren.

In de boulangerie bij de brunch zochten we op Internet naar plaatjes van het oude Le Havre, ook een “aangelegde” stad met grote havenkommen, een vierkant stratenplan met veel ruimte. In die zin is het de moderne architect Auguste Perret misschien gelukt het zakelijk-logistieke karakter te behouden.

Grappig, ik weet niet hoe het er vroeger uitzag. Ik denk dat Perret de vlucht naar voren heeft genomen, net als in R'dam gedaan is, na de bombardementen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 10:06 #1641706

Wadloper schreef :
Thijs1971 schreef :
AndreAzuree schreef :
Netjes gedaan weer Thijs, met 5bft en wat stroom kan er een inderdaad pittige deining hier staan langs de kust. Eén ding moet ik oneens met je zijn: ik vind Le Havre fantastisch. Als je een beetje van moderne architectuur houdt, is dit een mekka. De stad is als met één pennestreek ontworpen, bijzonder doordacht van opzet, en met veel aandacht voor detail in alle manieren waarop beton gebruikt is. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk! ;)

Lotte en ik hebben een paar kilometer rondgelopen, en het geprobeerd te ontdekken. “Nee pap, voor stalinistische hoogbouw heeft het volgens mij te veel verfraaiingen, er zit wel iets van een design gedachte bij,”, zag Lotte net als jij iets wat mij niet kon bekoren.

In de boulangerie bij de brunch zochten we op Internet naar plaatjes van het oude Le Havre, ook een “aangelegde” stad met grote havenkommen, een vierkant stratenplan met veel ruimte. In die zin is het de moderne architect Auguste Perret misschien gelukt het zakelijk-logistieke karakter te behouden.

Zoiets als het herbouwde Le Havre kun je nauwelijks door de mooi/lelijk-bril bekijken.
Net als Rotterdam is het een stad die na de oorlog weer herbouwd moest worden en liefst een beetje snel, met rationele methodes. Het is een cultuur-historisch fenomeen. En nu deel van de geschiedenis en in die zin interessant. Een kind van zijn tijd en de toennmalige omstandigheden.
Parijs heeft, meer dan honderd jaar eerder, ook zo'n sanering meegemaakt. Maar toen was er nog wat meer geld beschikbaar, vermoed ik. Nu beschouwen we de boulevards als klassiek Parijs. Maar het middeleeuwse Parijs zag er heel anders uit.

Helemaal mee eens. Perret had een duidelijke visie op de nieuwe stad. En die visie is zeer consequent en detaillistisch uitgevoerd. Mooi of lelijk is "in the eye of the beholder". Geldt inderdaad ook voor de "moderne" boulevards in Parijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 11:56 #1641736

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Deze twee prenten vonden wij wel verhelderend:





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 11:59 #1641737

Geen betaalautomaten maar een echte havenmeester!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 12:00 #1641738

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
AdB schreef :
Thijs, als je dan morgen gaat bellen. Een kim-kieler is een Bi-quille

A

Dank! Vanochtend auto gehaald, nu in Caubourg ik denk dat dit m wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 14:37 #1641764

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18156
AndreAzuree schreef :
Thijs1971 schreef :
AndreAzuree schreef :
Netjes gedaan weer Thijs, met 5bft en wat stroom kan er een inderdaad pittige deining hier staan langs de kust. Eén ding moet ik oneens met je zijn: ik vind Le Havre fantastisch. Als je een beetje van moderne architectuur houdt, is dit een mekka. De stad is als met één pennestreek ontworpen, bijzonder doordacht van opzet, en met veel aandacht voor detail in alle manieren waarop beton gebruikt is. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk! ;)

Lotte en ik hebben een paar kilometer rondgelopen, en het geprobeerd te ontdekken. “Nee pap, voor stalinistische hoogbouw heeft het volgens mij te veel verfraaiingen, er zit wel iets van een design gedachte bij,”, zag Lotte net als jij iets wat mij niet kon bekoren.

In de boulangerie bij de brunch zochten we op Internet naar plaatjes van het oude Le Havre, ook een “aangelegde” stad met grote havenkommen, een vierkant stratenplan met veel ruimte. In die zin is het de moderne architect Auguste Perret misschien gelukt het zakelijk-logistieke karakter te behouden.

Grappig, ik weet niet hoe het er vroeger uitzag. Ik denk dat Perret de vlucht naar voren heeft genomen, net als in R'dam gedaan is, na de bombardementen.

Rotterdam met Le Havre vergelijken houdt op bij de wijze van destructie. Le Havre is er echt beter uitgekomen durf ik te zeggen als geboren Rotterdammer!
Overigens waren de bewoners van Le Havre toch erg bij omdat de oude zooi zooi vochtig koud en verkrot was en ze nu een nieuwe keurige woning kregen.
Leuk hoor, maar je moet het even kunnen en willen zien. Ik heb altijd het gevoel alsof ik in een sciencefiction wereld rondloop en vind het buitengewoon aardig gelukt!
Hopelijk wordt Gaza dit ook gegund als deze beestachtige slachtpartij voorbij is. Zo ook Oekraine overigens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 17:46 #1641803

Ik ken Rotterdam ook erg goed (gewoond, gestudeerd), en waardeer de stad enorm. Maar ik moet ook toegeven dat Le Havre beter gelukt is veel opzichten. Het verschil is denk ik dat Le Havre (ook veel kleiner dan R'dam trouwens) als één designproject, tegelijk is ontworpen, en zo uitgevoerd. In Rotterdam is het in verschillende stappen gegaan, verschillende tijdsperiodes, vele architecten, etc. En daar overheen kwam nog eens stadsvernieuwing van sommige slecht gelukte jaren '50 wijken. De Kop van Zuid vind ik overigens wel geslaagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 06 aug 2025 17:47 #1641804

Thijs1971 schreef :
AdB schreef :
Thijs, als je dan morgen gaat bellen. Een kim-kieler is een Bi-quille

A

Dank! Vanochtend auto gehaald, nu in Caubourg ik denk dat dit m wordt.

Deze moest ik even opzoeken hoor! Lijkt me een lekker rustig plekje. Ik neem aan dat je daar alleen met HW in kan? Waarom stopt eigenlijk je seizoen nu al? Einde vakantie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 aug 2025 06:22 #1642061

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
AndreAzuree schreef :
Thijs1971 schreef :
AdB schreef :
Thijs, als je dan morgen gaat bellen. Een kim-kieler is een Bi-quille

A

Dank! Vanochtend auto gehaald, nu in Caubourg ik denk dat dit m wordt.

Deze moest ik even opzoeken hoor! Lijkt me een lekker rustig plekje. Ik neem aan dat je daar alleen met HW in kan? Waarom stopt eigenlijk je seizoen nu al? Einde vakantie?

Maandag begint mijn 9-5 weer. Twee kinderen, 1 nog thuiswonend maar een half jaar op zee, 1 op “tussenjaar”, ze betalen veel zelf, zeker niet alles. Ik mag nog ff doorwerken, idd, vakantie voorbij.

Het is heel raar om half augustus in prachtig zomerweer de boot te onttakeken. “Ga je haar niet missen?” Ja, maar gemis is ook verlangen, om volgend jaar verder te varen. Het is niet eens het “niet hoeven terugvaren”, het is vooral “volgend jaar op deze fantastische plek beginnen en verder gaan” ipv eerst weer vanuit Naarden hierheen te boksen.

Afstanden zijn relatief en de Raccoon echt een langzaam schip met inmiddels minimale actieradius op de batterijen. Wij varen niet even kruisend het kanaal over. Terugkijkend is de afgelegde afstand toch tegengevallen, niet dat dat uitmaakt, en ik heb er echt de tijd voor genomen, dat maakt mij zeker wel uit! Mijn kinderen vonden hun anderhalve week “de leukste zeilvakantie tot nog toe” en willen volgend jaar zeker ook weer mee, verder trekken.

Kijk ik in mijn agenda, heb ik tot het vertrek v Lotte/dit najaar ook geen tijd meer in het najaar nog hier te zeilen.

Gisteren met het laatste mijltje op zee hebben we met zijn drieën stilgestaan bij het afscheid, van de deining, het briesje in het zeil, de wijde blik.

Ik ga mij richten op geld verdienen, sporten, mijn huis recht trekken ook om het verhuurklaar te maken.
Volgend jaar in het voorjaar, de zomer en het najaar verder. Cap La Hague here comes the Raccoon! Dan met nieuwe LifePO accu’s. Dat gaat ons een hoop (motor)zeilreistijd schelen. Ik plan in maart een of twee weken “remote werken”, dan kan ik in de avonden en weekenden, ik denk zelfs in de loods/binnen, onderhoud plegen (accus en veel kleine dingen die minder belangrijk zijn, “bijhouden”).

Tot die tijd houd ik mij aanbevolen af en toe op te stappen en ook als leergierige klushulp in het winterseizoen. Ook daar kan ik me op verheugen. De kids fantaseren rustig mee over mijn leven als ook Lotte het huis verlaat: waar gaat papa wonen, op een boot of goedkoper/kleiner met een boot, en wat voor, grotere, boot zou daar bij passen? De meeste voorstellen beginnen met “Westerly” of “one off” (een boot met rare dingen is echt iets voor jou pap!”) en allemaal bevatten ze “tweemaster” en “droogvallend”. Maar zover is het echt lang nog niet. Eerst gaan we nieuwe accu’s afzinken in de buik van mijn Nomad, en Bretagne, Zuid-Engeland, Maubihan en/of Oléron: u kent het gezegde, houdt uw dochters binnen, de Raccoon komt er aan!

De teeeling is geworpen, ja ik ga de Raccoon vreselijk missen, maar het verlangen naar nieuwe, mij nog onbekende kusten en havenaanlopen “op eigen kieltjes” weegt daar ruim tegenop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 aug 2025 11:06 #1642124

Mooie plannen Thijs!
"volgend jaar op deze fantastische plek beginnen en verder gaan” ipv eerst weer vanuit Naarden hierheen te boksen."

Dit vind ik een hele slimme zet. Zo kom je nog eens ergens, ook met een boot waarbij dat normaal gesproken wat meer tijd kost. Ik denk dat je daar geen spijt van gaat krijgen.

Mooi ook dat je al weer plannen hebt voor een vervolgschip. Ik ben benieuwd!
Laatst bewerkt: 08 aug 2025 11:06 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 07 sept 2025 23:37 #1648277

Thijs1971 schreef :
AdB schreef :
Thijs, als je dan morgen gaat bellen. Een kim-kieler is een Bi-quille

A

Dank! Vanochtend auto gehaald, nu in Caubourg ik denk dat dit m wordt.

Ah, daar staat je boot dus! Daar fietsten we gisteren toevallig langs (maar je boot niet gespot). Mooi plekje, lekker rustig, een eindje de rivier op. Leuke omgeving trouwens, met Dives sur Mer en Houlgate ook vlakbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 05:48 #1648291

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Ja daar staat ze op de wal! Inderdaad een prachtplek, ook een leuke aanloop, trouwens, Dives! En waar je deze foto nam (“port-sec”) staat een leuke planken oesterbar waar ik volgend jaar zeker een oester ga proeven! :-)

De afgelopen maand veel films gekeken en dingen opgezocht rondom D-Day en Operation Overlord, er is bij Cabourg stevig gevochten, op 19-8-1944 nog. Eigenlijk hebben de Duitsers daar stand gehouden tot ze 21-8 via “de slag bij Falaise” werden omsingeld/afgesneden. Dus dik 2 maanden na D-Day, terwijl je Juno beach vanaf Dives zo ziet liggen… Van Caen naar Oistreham is een uur of twee lopen? Maar ook Caen “pas” 8 augustus bevrijd. Die tijdslijn “fysiek ervaren” hoe kort de afstanden eigenlijk zijn, en ook de aanblik van de D-day stranden vanaf zee (en op de zeekaart met al die banken en getijdestroming) maakte dit toch wel tot een erg leuke afsluiter van de geslaagde zeilvakantie/-reisje… Enfin jullie zullen tijdens je verblijf daar ook heel wat van de monumenten en musea hebben aangedaan. Tips welkom!
Je merkt: nu ik geen boot om de hoek heb liggen kom ik ook nog eens aan andere interesses toe :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 08:09 #1648327

"Thijs1971" post=1648291]Ja daar staat ze op de wal! Inderdaad een prachtplek, ook een leuke aanloop, trouwens, Dives! En waar je deze foto nam (“port-sec”) staat een leuke planken oesterbar waar ik volgend jaar zeker een oester ga proeven! :-)


Ja, ik zag die keet, was dicht, maar ik had eerder op de markt al oesters gescoord ;)

De afgelopen maand veel films gekeken en dingen opgezocht rondom D-Day en Operation Overlord, er is bij Cabourg stevig gevochten, op 19-8-1944 nog. Eigenlijk hebben de Duitsers daar stand gehouden tot ze 21-8 via “de slag bij Falaise” werden omsingeld/afgesneden. Dus dik 2 maanden na D-Day, terwijl je Juno beach vanaf Dives zo ziet liggen… Van Caen naar Oistreham is een uur of twee lopen? Maar ook Caen “pas” 8 augustus bevrijd.

ja, wij zagen dit ook een expositie over de bevrijdiing in de kerk van Caen. Is nog een maand een heftige tijd geweest voor de inwoners van Caen.

Die tijdslijn “fysiek ervaren” hoe kort de afstanden eigenlijk zijn, en ook de aanblik van de D-day stranden vanaf zee (en op de zeekaart met al die banken en getijdestroming) maakte dit toch wel tot een erg leuke afsluiter van de geslaagde zeilvakantie/-reisje…

Ja, het ene stadje is vrij, en vlak daarnaast is het nog een drama. Dat gebeurde natuurlijk veel plekken. Interessante geschiedenis.
Enfin jullie zullen tijdens je verblijf daar ook heel wat van de monumenten en musea hebben aangedaan. Tips welkom!
Je merkt: nu ik geen boot om de hoek heb liggen kom ik ook nog eens aan andere interesses toe :-)


ja dat is wel een voordeel. Zo zouden wij normaal Dives hebben overgeslagen, het heeft natuurlijk een kort getij-window, en onze boot steekt diep en kan NIET droogvallen. Maar als je in de buurt ligt, is het een makkie. Wat wel nog een dingetje was: ze laten in het bassin (marina guillaume), het water wel te ver weglopen. Na een fietstochtje kwamen we terug en troffen we de boot zo aan:



Er stond nog 1.50 ofzo, terwijl we 1.95 nodig hebben.... Toch maar verkast toen we weer dreven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 10:18 #1648354

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
Hoi Thijs,
Net je hele verslag lekker doorgelezen. Leuk ! en respect dat je dat allemaal flikt met de Raccoon.
Ik ben ooit solo met mijn 1982 First 30E jaren geleden richting Kanaaleilanden-Noord-Bretagne gevaren en zie al lezende dat een wat hogere gemiddelde snelheid toch wel zijn voordelen heeft in de planning. Ik beperkte mijn dagen ook tot 12-max 18 uur rond een tij, maar dat betekende dat ik 50 tot wel 100M kon doen afhankelijk van wind en stroom. Ik stak daarmee regelmatig het Kanaal over tussen UK en Frankrijk als dat zo uitkwam. Nadeel is dan weer dat je "ondiep & droogvallen" en vele "onhandige" plaatsen overslaat en wat eerder in een soort jakker-modus heen een terug vaart.
Mijn tip: als je ooit groter/sneller wilt let dan vooral op fijne kruis-eigenschappen. Een boot die met 5-6kn AW lekker door blijft gaan op zee vergroot je bereik enorm.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 11:36 #1648378

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
Thijs1971 schreef :
Ja daar staat ze op de wal! Inderdaad een prachtplek, ook een leuke aanloop, trouwens, Dives! En waar je deze foto nam (“port-sec”) staat een leuke planken oesterbar waar ik volgend jaar zeker een oester ga proeven! :-)

De afgelopen maand veel films gekeken en dingen opgezocht rondom D-Day en Operation Overlord, er is bij Cabourg stevig gevochten, op 19-8-1944 nog. Eigenlijk hebben de Duitsers daar stand gehouden tot ze 21-8 via “de slag bij Falaise” werden omsingeld/afgesneden. Dus dik 2 maanden na D-Day, terwijl je Juno beach vanaf Dives zo ziet liggen… Van Caen naar Oistreham is een uur of twee lopen? Maar ook Caen “pas” 8 augustus bevrijd. Die tijdslijn “fysiek ervaren” hoe kort de afstanden eigenlijk zijn, en ook de aanblik van de D-day stranden vanaf zee (en op de zeekaart met al die banken en getijdestroming) maakte dit toch wel tot een erg leuke afsluiter van de geslaagde zeilvakantie/-reisje… Enfin jullie zullen tijdens je verblijf daar ook heel wat van de monumenten en musea hebben aangedaan. Tips welkom!
Je merkt: nu ik geen boot om de hoek heb liggen kom ik ook nog eens aan andere interesses toe :-)

Toevallig zijn we afgelopen april in Cabourg/Dives/Houlgate geweest. Op zeker moment stonden we aan de overkant van de plek waar je boot nu op de wal staat:



Blik vanaf de voetgangersbrug (kan open!) op dezelfde werf:



Blik vanaf dezelfde brug richting Houlgate:



Hele leuke plek. Eén van de vele relatief ondiepe riviermonden langs de Noord-Franse kust. Prima vaarwater voor bootjes als de Raccoon. Deels off-limits voor 2 m. diepgang..

In het verslag van onze reis staat nog het één en ander over D-day en deze kust:

moedwil-en-misverstand.blogspo...weken-frankrijk.html

moedwil-en-misverstand.blogspo...ankrijk-vervolg.html
Laatst bewerkt: 08 sept 2025 11:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 12:12 #1648388

Als je netjes tussen 2 uur voor en 2 uur na HW komt, gaat het prima, ook met 2m diepgang. Leuk is dat de 3 dorpen vlakbij elkaar liggen. Je kunt fietsen huren bij Port Guilleaume. Erg leuk daar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 12:36 #1648399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
AndreAzuree schreef :
Als je netjes tussen 2 uur voor en 2 uur na HW komt, gaat het prima, ook met 2m diepgang.

Spreek je uit ervaring?
Binnenkomen is één ding, maar het blijft afwachten hoe je uitpakt bij LW, denk ik.
Wij waren er met tamelijk laag water en onder de brug zag ik, dicht bij het midden van de rivier, op diverse plekken de bodem. Waarschijnlijk zak je midden in de rivier, aan een mooring, wel met je kiel in de modder. Maar de vraag is: hoe ver? Het stroomt er met half tij flink, vermoed ik, en hoe dik de modderlaag is voor je op hard zand zit is mij niet duidelijk.
Laatst bewerkt: 08 sept 2025 12:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 12:46 #1648402

Ja, ik was er dit weekend. Wij steken 1.95, ging prima. Met hoog water heb ik niet minder dan 3.5 m gezien in de geul. Bij LW kun je inderdaad naar de overkant lopen. De bootjes in de rivier liggen inderdaad in het midden, ze vallen niet om, dus kennelijk zakken ze inderdaad weg.
De aanloopgeul buiten is wel hard zand (ik heb ff gesnorkeld daar om de boot van wat aangroei te ontdoen).
Stroom vond ik meevallen, maar wij zaten dicht rond HW, dus dat kan het ook zijn.

Als je in port Guilleaume gaat liggen: de visitors plaatsen zijn maar rond de 1.30-1.50 diep, als de sluis dicht is. Opletten dus! In het midden van de haven hadden we wel 2.5m water gelukkig.
Laatst bewerkt: 08 sept 2025 12:47 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 13:06 #1648407

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
AndreAzuree schreef :
Ja, ik was er dit weekend. Wij steken 1.95, ging prima. Met hoog water heb ik niet minder dan 3.5 m gezien in de geul. Bij LW kun je inderdaad naar de overkant lopen. De bootjes in de rivier liggen inderdaad in het midden, ze vallen niet om, dus kennelijk zakken ze inderdaad weg.
De aanloopgeul buiten is wel hard zand (ik heb ff gesnorkeld daar om de boot van wat aangroei te ontdoen).
Stroom vond ik meevallen, maar wij zaten dicht rond HW, dus dat kan het ook zijn.

Als je in port Guilleaume gaat liggen: de visitors plaatsen zijn maar rond de 1.30-1.50 diep, als de sluis dicht is. Opletten dus! In het midden van de haven hadden we wel 2.5m water gelukkig.

Dan blijft mijn verhaal dat die plek waar Thijs op de wal staat niet direct een plek is voor boten met een diepgang van meer dan twee meter toch aardig overeind?
Port Guilleaume ligt aan de kant van Dives en veel dichter bij de mond. Het is een bassin waar je ook bij LW buiten gewoon blijft drijven.

Maar het blijft een leuke plek!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote verhalen van een kleine schipper 08 sept 2025 13:20 #1648408

Ik bedoelde meer: als je naar Dives (Port Guilliaume) wilt, gaat dat prima met 2m diepgang. Maar op de rivier: Nee

In het bassin blijf je met laag water inderdaad drijven. Nou, wij niet dan... maar dat lag aan het plekje in de haven, haha. Wat in de Reeds staat en wat de havenmeester zegt, moet je dus niet altijd heel letterlijk nemen.

Een paar weken geleden bij Honfleur riep de sluiswachter ook: 2m diep? geen probleem kom maar door... nog geen 30 sec later zaten we vast. (gelukkig bij vloed) Kortom: zelf blijven opletten en denken.
Laatst bewerkt: 08 sept 2025 13:22 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl