Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: een bijna katastrofaal ongeluk

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 10:45 #1487789

""Wanneer zich een persoon in de “line of fire” had bevonden, was dit anders afgelopen. In de bruinevloot-bedrijfstak zou dát pas het moment zijn te rapporteren en (als het mee zit) lessen te trekken; TS schrijft hier over en geeft dat ons de kans dat nu al te doen. Er varen heel veel boten met dit systeem rond namelijk.""

Kortom ik ben benieuwd hoeveel van de boten die met dit systeem rond varen nu een andere stop gaan monteren nu bewezen is dat het eindstopje wat niet gemaakt is om een kar met veel geweld tegen te houden gaan aanpassen .

Het is nu middels een duidelijk voorbeeld gerapporteerd , het is aan de andere gebruikers , ondernemen zij actie ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 10:58 #1487795

Ik ga zelf in elk geval de stop van mijn HA rails eens nalopen en de harpjes van het grootschootsysteem nalopen en aftapen.

Of is de strekking achter je vraag meer “het delen van dit soort ervaringen heeft geen zin zolang een incident met een sisser afloopt”?

Over de mentaliteit in de bruinevloot loopt een ander draadje. Halverwege ergens daar is het (gebrek aan) veiligheidsdenken in die sector besproken.

Ik betwijfel trouwens of die einddop de functie heeft om de gevolgen van een gefaalde stop te beperken. Zijn meer sierdopjes die voorkomen dat je de stop per ongeluk van de rails trekt, volgens mij.
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 11:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 11:18 #1487799

In het kader van veiligdenken , is het dus duidelijk dat deze eind dopjes niet voldoende zijn en vervangen dienen te worden door iets degelijkers . Het schijnt lastig te bepalen of de pen er goed in zit het hele seizoen door.

" we gaan het nog eens nalopen" , geeft dus prima aan dat men een hard oordeel heeft over een ander , maar zelf de soep niet zo heet eet.

Wat overigens heel menselijk is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 11:39 #1487802

Ik heb een heel ander systeem aan boord maar heb de voor mij relevante dingen uit dit draadje op de todo lijst gezet.

Zonder dit draadje had ik niet niet gedaan; dan heeft dit draadje zin toch?

In de bruinevloot zijn structureel dingen mis; daar bemoeit de OVV zich inmiddels mee en bestaat voor zover ik weet geen systeem om van near-misses te leren. Of is er wel iets, een nieuwsbrief, bulletin?
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 11:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 11:42 #1487803

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
Jeroen-Pion schreef :
Wat overigens heel menselijk is ;)
Zeker is dat menselijk. Zonder tegenbericht ga je er vanuit dat iets werkt. En je komt er pas bij een incident achter dat dat misplaatst vertrouwen is. Bij mij persoonlijk was dat door een klapgijp dat bij mij het besef kwam dat die stoppers ondeugdelijk zijn. Zo moet iedereen daarachter komen, door schade en schande zeg maar. Dus wat dat betreft resulteert dit draadje in pro-actief gedrag, om het risico in te schatten of elimineren, wat op zich prima is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 11:50 #1487804

Daarom ben ik benieuwd hoeveel mensen met dit systeem , dat direct gaan veranderen.

Zijn dat er heel weinig heeft dit draadje dus geen enkele zin gehad , misschien is er volgende keer een zwaargewonde of dode , dan bekijken we het weer overnieuw denk ik. Tot die tijd gaat men ervanuit dat de pennen bij hem of haar aan boord het beter zullen doen.

Helaas doet het OVV zelden tot nooit onderzoek bij een particulier incident .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:03 #1487806

Dit draadje is al meer dan 700x bekeken nu; daar zullen vast lezers tussen zitten die de volgende keer kritisch naar hun systeem zullen kijken. “Direct gaan veranderen” hoeft niet persé, toch? Zie mijn tip daarover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:05 #1487807

Jeroen-Pion schreef :
Daarom ben ik benieuwd hoeveel mensen met dit systeem , dat direct gaan veranderen.

Zijn dat er heel weinig heeft dit draadje dus geen enkele zin gehad .....

Ik zie het als zeer nuttig dat TS dit verhaal gedeeld heeft. Mijn grootschoot is heel van opbouw maar ik ga later deze week toch even een keertje extra kijken of alles goed vast zit en geborgd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:07 #1487809

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Jeroen-Pion schreef :
Daarom ben ik benieuwd hoeveel mensen met dit systeem , dat direct gaan veranderen.

Zijn dat er heel weinig heeft dit draadje dus geen enkele zin gehad , misschien is er volgende keer een zwaargewonde of dode , dan bekijken we het weer overnieuw denk ik. Tot die tijd gaat men ervanuit dat de pennen bij hem of haar aan boord het beter zullen doen.

Helaas doet het OVV zelden tot nooit onderzoek bij een particulier incident .

Jeroen. Om te beginnen: welkom terug.

Anderzijds: 157 potsen in 6 dagen. Gemiddeld dus 26 per dag. Als je zo doorgaat: 9490 per jaar. Wat betekent dat je mij (24659 potsen in 13 jaar) binnen 3 jaar voorbij kunt streven als veelpotser.

Moet je dit willen? Mijn ervaring is dat het je op zeker moment verweten wordt dat je zoveel hebt gepotst. Mensen denken dat je een oudehoer bent, enzo. Iets om over na te denken.

Wat betreft de zin van dit draadje: TS is erg geschrokken, de titel van het draadje is een tikkeltje over the top, maar ongevaarlijk was de situatie niet. Alles is er wel weer zo'n beetje over gezegd, denk ik. Hoeveel mensen met dit systeem dit gaan veranderen: is dat ècht belangrijk?

Iedereen moet z'n eigen conclusies maar trekken, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:09 #1487810

Nachtvlinder schreef :
Dit draadje is al meer dan 700x bekeken nu; daar zullen vast lezers tussen zitten die de volgende keer kritisch naar hun systeem zullen kijken. “Direct gaan veranderen” hoeft niet persé, toch? Zie mijn tip daarover.

exact mijn punt dus , van het weekend gaat iedereen maar eens zijn pennetjes nakijken smeren etc , over 5 maanden is men het allang weer vergeten en dit draadje ook en toen hielt het pennetje het niet en zat er wel iemand op de verkeerde plek.


Het maakt mij niet veel uit hoor wat iemand wel of niet doet en hoe tegen dingen aan kijkt , het fasineerd me wel hoe men tussen 2 draadjes ook 180 graden reageerd en denkt.

Stel dit was op een Chater gebeurt en de vloot reageerde , "direct veranderen" lijkt ons niet nodig wel zullen er nog eens goed na kijken en dat was het. Ik zie de opmerkingen als bewust onbekwaam al weer voorbij komen.

Ik zie dat laatste hier dus niet heel veel anders ;) Maar zelf heb ik er dan weer geen last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:11 #1487811

Ik vind je aan het draaien. Achtereenvolgens schrijf je:
- “niet zo spannend”
- “wie gaat er daadwerkelijk wat doen”
- “draadje en onderhoud wordt tóch weer vergeten”

Wat is je punt nu?

Aan elk incident gaan vele near-misses vooraf. Als je pas acteert ná een incident (grote schade, gewond of erger) dan is de schade al geleden. Acteer je al eerder, op basis van de eerste gerapporteerde near-misses en constateer je een thema (hier is dat zo lijkt het!) dan kun je de kans op incidenten verkleinen. Niets mis mee lijkt mij!

zeilersforum.nl/index.php/foru...lf?start=275#1422514
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 12:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:20 #1487813

WL is bang dat Jeroen P hem inhaalt met potsen.
als je in dit tempo doorgaat Jeroen, en veelpotser WL ook is dat moment over 1228 dagen al. :(
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:20 #1487814

Wadloper schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Daarom ben ik benieuwd hoeveel mensen met dit systeem , dat direct gaan veranderen.

Zijn dat er heel weinig heeft dit draadje dus geen enkele zin gehad , misschien is er volgende keer een zwaargewonde of dode , dan bekijken we het weer overnieuw denk ik. Tot die tijd gaat men ervanuit dat de pennen bij hem of haar aan boord het beter zullen doen.

Helaas doet het OVV zelden tot nooit onderzoek bij een particulier incident .

Jeroen. Om te beginnen: welkom terug.

Anderzijds: 157 potsen in 6 dagen. Gemiddeld dus 26 per dag. Als je zo doorgaat: 9490 per jaar. Wat betekent dat je mij (24659 potsen in 13 jaar) binnen 3 jaar voorbij kunt streven als veelpotser.

Moet je dit willen? Mijn ervaring is dat het je op zeker moment verweten wordt dat je zoveel hebt gepotst. Mensen denken dat je een oudehoer bent, enzo. Iets om over na te denken.

Wat betreft de zin van dit draadje: TS is erg geschrokken, de titel van het draadje is een tikkeltje over the top, maar ongevaarlijk was de situatie niet. Alles is er wel weer zo'n beetje over gezegd, denk ik. Hoeveel mensen met dit systeem dit gaan veranderen: is dat ècht belangrijk?

Iedereen moet z'n eigen conclusies maar trekken, denk ik.

Dankjewel voor het warme welkom Hans ! :)

Ik heb inderdaad veel te veel vrijetijd en ben ook weer terug om ook mijn mening over zaken te geven, het is ook mijn mening niet te veel van aantrekken ;)

Mocht je het heel erg vinden dat je berekeningen uit komen , stuur even een PB dan houd ik daar rekening mee en zal proberen je niet voorbij te streven ! Beloofd :kiss:

TS is geschrokken en lees ik wat vertouwen verloren, meestal gaat dat hand in hand . Het is gebleken dat als het pennetje faalt en daar is niet veel voor nodig , dan krijg je wat TS omschrijft. Is dat een reden om dat aan te passen? Geen idee hangt van je eigen ideeen af , 2 boutjes aan beide zijden van de rail is een eenvoudige oplossing en niet duur. Maar dat moet nogmaals ieder zelf bepalen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 12:31 #1487815

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ik heb ook dezelfde rail op de dehler en vond het een onding.
Aan de wind verstellen moest je eerst in de wind om de druk er af te halen, stop los en verplaatsen en maar hopen dat deze goed stond.
De krachten waren ook te groot.
Er kan maximaal 800 kg op het aangrijping punt grootschoot staan.
Dan staat er wel heel veel wind.
Toen een Harken systeem aangeschaft.
Verhoogde rail en de paatjes zeggen genoeg.
Het is een genot om te bedienen.
Vooral de fine tuning.
Het nadeel is met 3 schijven dat je wel veel lijn heb.




Laatst bewerkt: 19 juni 2023 12:44 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 13:04 #1487817

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Nachtvlinder schreef :
Dat is een kostbaar maar fijn systeem dat uitnodigt tot aktief trimmen, iets dat op een Dehler 31 wel zin heeft.

“Vertrouwen terugwinnen” kan wellicht ook door te snappen wat er waarom is gebeurd en hoe te voorkomen.

Dat is het mooiste maar als je begint met een borg?
Dat kun je zelf ook wel met enkele simpele spullen maken, je hebt aan elke zijde twee klemblokjes of valstoppertjes nodig, een extra harpje aan het blok en wat 6mm lijn en je kunt hem sowieso borgen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 13:05 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 13:10 #1487818

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Jeroen-Pion schreef :
Geen idee hangt van je eigen ideeen af , 2 boutjes aan beide zijden van de rail is een eenvoudige oplossing en niet duur. Maar dat moet nogmaals ieder zelf bepalen .

Mijn eerste idee was ook deze. Maar er beter over nadenkend vroeg ik mij af of dit wel een goede oplossing is. Wat gebeurt er / wat gaat er kapot als de stop met een enorme snelheid en kracht op zo boutje knalt.
Dat weten we natuurlijk niet en moet ook weer eerst ervaren worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 13:13 #1487820

Jeroen-Pion schreef :
exact mijn punt dus , van het weekend gaat iedereen maar eens zijn pennetjes nakijken smeren etc , over 5 maanden is men het allang weer vergeten en dit draadje ook en toen hielt het pennetje het niet en zat er wel iemand op de verkeerde plek.

Wat een gel*&%^. Als je deze mening hebt, snap ik niet wat je op dit forum doet. Een forum is om van elkaar te leren. Iemand afzijken doe je maar op twitter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 13:37 #1487825

keeszeiler schreef :
Jeroen-Pion schreef :
exact mijn punt dus , van het weekend gaat iedereen maar eens zijn pennetjes nakijken smeren etc , over 5 maanden is men het allang weer vergeten en dit draadje ook en toen hielt het pennetje het niet en zat er wel iemand op de verkeerde plek.

Wat een gel*&%^. Als je deze mening hebt, snap ik niet wat je op dit forum doet. Een forum is om van elkaar te leren. Iemand afzijken doe je maar op twitter.

Lees nu eens alles wat ik geschreven heb ?!

Bovendien is het meestal na een incident dat iedereen wakker is en de eigen situatie nog eens bekijkt , echter ebt dat op den duur weg . En geloof mij maar ik heb ooit risico management in speciaal transport gedaan en er voor geleerd , dus geef ik deze kennis hier door op het gebied van pas op ooit sneeuwt het weer onder tot er weer wat gebeurt is iedereen voorlopig weer bij de les .

Ik zeik niemand af en veroordeel ook niemand dus wat ik daarvoor op Twitter moet doen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 13:51 #1487830

Jeroen-Pion schreef :
[... En geloof mij maar ik heb ooit risico management in speciaal transport gedaan en er voor geleerd , dus geef ik deze kennis hier door op het gebied van pas op ooit sneeuwt het weer onder tot er weer wat gebeurt is iedereen voorlopig weer bij de les . ...

Ik geloof je onmiddellijk, jammer dat je bij de module risico-communicatie ziek was. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 13:53 #1487831

keeszeiler schreef :
Jeroen-Pion schreef :
[... En geloof mij maar ik heb ooit risico management in speciaal transport gedaan en er voor geleerd , dus geef ik deze kennis hier door op het gebied van pas op ooit sneeuwt het weer onder tot er weer wat gebeurt is iedereen voorlopig weer bij de les . ...

Ik geloof je onmiddellijk, jammer dat je bij de module risico-communicatie ziek was. :evil:

Twitter heeft een storing begrijp ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 14:47 #1487845

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
dehler schreef :
Ik heb ook dezelfde rail op de dehler en vond het een onding.
Aan de wind verstellen moest je eerst in de wind om de druk er af te halen, stop los en verplaatsen en maar hopen dat deze goed stond.
De krachten waren ook te groot.
Er kan maximaal 800 kg op het aangrijping punt grootschoot staan.
Dan staat er wel heel veel wind.
Toen een Harken systeem aangeschaft.
Verhoogde rail en de paatjes zeggen genoeg.
Het is een genot om te bedienen.
Vooral de fine tuning.
Het nadeel is met 3 schijven dat je wel veel lijn heb.





Ofwel ben ik door de jaren heen mijn mechanica kennis verloren maar dat vb in de image waar 3:1 staat is volgens mij maar een 2:1 ? Of heb ik het mis? En links een 1:1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 14:52 #1487846

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Je bent je mechanicakennis verloren.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 15:01 #1487851

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Je maakt toch maar 2 lijntjes korter? Het touw waar je aan trekt telt toch niet mee? Die verkort je toch niet?
Waar is mijn kennis verloren gegaan? ;-)
Mij lijkt het hierop:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 juni 2023 15:07 door bape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 15:06 #1487854

bape schreef :
Je maakt toch maar 2 lijntjes korter? Het touw waar je aan trekt telt toch niet mee? Die verkort je toch niet?

Het lijntje waar je aan trekt komt toch ook onder spanning te staan? (Als je er aan trekt). Dus die telt ook mee… de kracht (1x) verdeelt zich dan over 3 lijntjes. 1:3

En wat jij links 1:1 noemt is 2:1. 1:1 is als er geen blok (katrol) zit, en je direct aan het touwtje trekt.

Tenminste, zo denk ik hoe het zit… misschien heb ik ook niet opgelet bij mechanica :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijna katastrofaal ongeluk 19 juni 2023 15:06 #1487856

Als je dat halende part parallel aan de rail trekt, dus in de richting waar je de kar wilt bewegen, is het een 3:1 systeem. Trek je er haaks tov de bewegingsrichting aan, dan wordt het een 2:1 systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl