Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gered worden door een berger...

Gered worden door een berger... 08 juli 2009 20:37 #78991

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ja, deze past in de categorie gruwel... iets te vroeg (tijdelijk) thuis van vakantie. Die begon zo mooi met de forum meeting in Trintel haven. Een warme zondag met zonder wind en een super gezeilde maandag naar Texel. Dinsdag een dagje uitwaaien op Texel en toen vanochtend vroeg met de stroom mee naar kornwerderzand. Wand de komende dagen werd slechter weer voorspeld, dus in plaats van de wadden op dachten we; dan doen we maar een weekje Friesland...

Het ging fantastisch vandaag. Alles klopte. De stroming goed berekend. Zonnetje, mooie hollandse luchten boven het wad en een ruime wind 5-6bft. Tot vlak voor Kornwerderzand.

Plots loeft de boot verschrikkelijk op en Bas roept: "het roer doet het niet meer..." Roer? welk roer. dat bleek volkomen verdwenen. (Niets geraakt, midden in de geul, 12m waterdiepte...). En daar dobberden we dan in 6 bft met vlagen 7 aan lagerwal op ca. 1 nm van de afsluitdijk in golven van 2,5m. Niet echt wat wij ons hadden voorgesteld.

Eerst maar rap de zeilen eraf (dat verminderd de snelheid richting afsluitdijk) en toen een mayday uitgedaan. Is die marifoon ineens heel, maar dan ook heel erg nuttig. Wand de baggerboot waar we op afstuiderden hoorde ook gelijk wat die rare zeiler daar aan het doen was en ging rap aan de kant (om later terug te komen en ons uit de wind te houden...).

Ja en dan komt de afsluitdijk snel dichterbij en daar zagen we toch niet echt naar uit... Dus het anker maar over boord en dat ging gelukkig zijn werk doen, al bleef het in die zee krabben...

En toen waren daar de mannen van Noordgat met de baracuda. En alle verhalen ten spijt dat je beter op de knrm kunt wachten, om inmiddels minder dan een paar honderd meter van de afsluitdijk had ik weinig zin in zo'n discussie. dan is alle hulp welkom!

De mannen hadden snel een sleep lijn over en trokken ons rap uit de benarde positie. De kids begonnen het toen al weer leuk te vinden.

Na ca. 10 min was de knrm er ook en gezamenlijk werden we naar binnen (kornwerderzand) geleid. Daar nam de knrm afscheid en brachten de mannen van noordgat ons naar makkum.

Op de werf aangekomen en in de takels bleek al gauw dat we nog 10cm roer over hadden. En daar kan Bas inderdaad niet mee sturen....

Een heel avontuur, wat gelukkig goed is afgelopen. Nu een nieuw roer maken en dan maar hopen dat er nog wat vakantie over is :wink:

En gelukkig hebben we de foto's nog... (want daar had Anneke nog wat tijd voor over allen niet op het meest heftige moment ;) ) De beelden spreken voor zich.











Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 20:47 #78993

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Tjonge jonge wat een avontuur. Gelukkig voor de afsluitdijk gered. (op de pda kan ik de foto's niet open, maar het verhaal klinkt spannend genoeg). Ik had het alleen niet tegen mijn vrouw moeten vertellen!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 20:47 #78994

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Sjee wat een verhaal en je roer gewoon finaal afgebroken 8O .

En gelukkig dat je dit verhaal zonder kleerscheuren na kan vertellen en de boot geen verdere schade opgelopen heeft !

Edit: naar mijn idee heeft het roer ook veel te weinig steun met dat kleine stukje staal waar hij in rust, met alle krachten die erop komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 20:47 #78995

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Tjonge Henk, wat een verhaal. Gelukkig zijn jullie er verder heel van afgekomen. Maar de vraag blijft natuurlijk hoe je roer zo heeft kunnen afbreken. Is toch een angst van menig zeiler.

Hopelijk kan het snel gemaakt worden en kan je weer snel varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 20:53 #79000

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Inderdaad, zeer heftig. Goed dat het door goed zeemanschap goed is afgelopen.

Nu verzekeringswerk......

en food for thought ? Jouzers en Wallaby hintten al...
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:02 #79002

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Edit: naar mijn idee heeft het roer ook veel te weinig steun met dat kleine stukje staal waar hij in rust, met alle krachten die erop komen.

Ja Remco, da's ook mijn idee. Ik vond dit altijd al een wat bijzondere constructie. Toch heeft het scheepje er al 13 jaar mee gevaren... Dat het roer er constructief nu anders uit gaat zien, dat moge duidelijk zijn. Ik heb met de maker al mijn ideeën doorgenomen, rvs strips erin en zo. Nu de verzekering nog...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:04 #79003

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Dit goede zeemanschap mag als voorbeeld gesteld worden.
Mijn complimenten Postman en bemanning!
Zeilersgroet,
Rakadam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:07 #79006

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Dag postman,

ben blij dat jullie het er heelhuids vanaf gebracht hebben en dat er buiten het roer geen verdere schade aan het schip is ontstaan. Moet een enge situatie geweest zijn.

Voor en interessant artikel over commerciele bergers kun je eens kijken op http://www.ziltmagazine.com/index.html dan het laatste nummer, klikken op het plaatje rechts, ziltmagazine nummer 39/40.

Veel succes met de reparatiewerkzaamheden en ik hoop dat jullie toch nog wat vakantie overhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:07 #79007

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Oh wat een verhaal. Gelukkig goed afgelopen.
Wat ik me afvraag. Had je in deze situatie iets aan je motor (al dan niet in combinatie met de restant roer)?
Ik vraag daarom, omdat ik altijd hoop dat ik in s'on situatie met mijn vrij draaibaare BB nog iets kan sturen.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:08 #79008

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Zozo, wat een verhaal inderdaad...zo kan het van heel gemoedelijk naar heel ruig gaan zonder dat je er direct iets aan kunt doen...succes met de herstelwerkzaamheden en weer een pluim voor de jongens van de KNRM!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:15 #79010

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Wat ik me afvraag. Had je in deze situatie iets aan je motor (al dan niet in combinatie met de restant roer)?
Ik vraag daarom, omdat ik altijd hoop dat ik in s'on situatie met mijn vrij draaibaare BB nog iets kan sturen.

Groet Martin

Nada noppes... we hebben de motor wel even gestart, maar die doet dan echt helemaal niets. 10cm roer is echt te weinig, dan heb je niets meer te doen met dat ding en wij hebben een inboord diesel. ik kan me voorstellen dat in zo'n geval een bb nog wel iets is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:26 #79016

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Wat een vervelende wending van een mooie vakantie zeg! Goed dat je snel hulp hebt gezocht en dat het allemaal zonder verdere ellende afgelopen is.

Theoretisch vraagje voor aan de borreltafel (mag wel toch?): waarom heb je je zeilen gestreken? Ik zou (hopelijk) gekozen hebben voor bijliggen, of desnoods sturend met de zeilen weg van de wal... was dat hier geen optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:27 #79018

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Hallo Postman,

Een groet van de ouwe Lannes en ik toast op de goede afloop van het avontuur. Jullie zijn er goed en gezond afgekomen en dat is het aller voornaamste.
Je hebt uitstekend gehandeld met name door het uitzetten van je anker. Dat het krabte, tant pis......

De constructie van je roer is natuurlijk iets anders.......
Do that never again.........
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:27 #79019

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Dankje voor de snelle antwoord, Postman.
Het is duidelijk.

Zeg wat een verhaal. Zo nog zaterdag gezamelijk gezeilt met Roblisto, en dan op eens zo'n verhaal.

Ik wens je sterkte met het afhandelen van de schade en het verwezenlijken van het nieuwe roer.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 21:38 #79021

Hoi Henk,

Hevig geschrokken van je verhaal, maar wel blij dat het allemaal goed is afgelopen! Dit maakt mij er extra allert op dat ik hier op Terschelling nog even het water induik en ons roer ga inspecteren, aangezien ons klaproer een zelfde soort constructie kent. Sterker nog, na de 'stroom tegen wind' zee-en op de West-Meep is er wat speling ontstaan op ons roer. Dit ontstaat doordat de bout en moer, ook zichtbaar op jouw foto,ondanks zijn borg toch wat los raakt. Is vorig jaar ook 1 keer gebeurt. Gelukkig kan ik het onder water aandraaien, maar ik vraag mij ernstig af of dit ook ons zou kunnen overkomen!

Zat het deel van het roer, wat nu verdwenen is niet verbonden aan de haallijn om het roer op te klappen dan wel neer te laten? Of zit dat allemaal nog in het deel dat is blijven zitten?

Groet, Erik, Lydia en Isabel a/b de Wind en Zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 08 juli 2009 22:07 #79027

dit is onze roer-constructie (hier zonder roer):



Het deel onder het scharnierpunt is ongeveer 15cm langer dan bij jullie het geval is. Ik hoop dat dat voldoende ondersteuning biedt tegen de enorme krachten die op een roer kunnen komen. Hier is overigens ook goed zichtbaar de moer die ik nog even aan moet gaan draaien. Speling in het roer is nooit een prettig iets IMHO....

Misschien heb je hier iets aan...

groet,
Erik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 04:47 #79040

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Theoretisch vraagje voor aan de borreltafel (mag wel toch?): waarom heb je je zeilen gestreken? Ik zou (hopelijk) gekozen hebben voor bijliggen, of desnoods sturend met de zeilen weg van de wal... was dat hier geen optie?

Dag Dennis, voor bijliggen heb je volgens mij juist een roer nodig en je verlijerd toch wel aardig. en dat verlijeren... dat was nu net ons probleem met de afsluitdijk aan lij.

Dat sturen met de zeilen is mij met mijn schip nog nooit gelukt. Wel met schepen met een diep stekende kiel. Dat kan natuurlijk ook aan mijn onkunde liggen. In dit geval ging het dobberen naar de afsluitdijk (in golven van ruim 2m) naar mijn gevoel sneller met als zonder zeilen, maar ja... eerlijk gezegd heb ik deze opties niet eens overwogen :roll: ik zal ze de volgende keer als alternatief meenemen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 08:18 #79060

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Actie goed afgelopen, goede reacties en zo te zien geen paniek. Prima dus. Complimenten hoor. Van achter de schrijftafel is het altijd makkelijk maar als het er op aankomt moet je het wel maar doen. Situatie was niet levensbedreigend als ik het zo lees maar dan nog. Met kids aan boord altijd een beetje meer druk op de ketel.

Zo viel er bij ons tijdens potdichte mist in de nacht op een snelstromende rivier het kompaslampje (en meer) uit en duurde het zeker 3 minuten voordat we op het idee kwamen een zaklamp te pakken. Nu denk ik van mezelf .... sukkel!

Als het mag voor de discussie ......... je pruttel aan en in zijn achteruit varen met een krabbend anker, had dat naar jouw mening het verlijeren kunnen voorkomen. De wind drukt voor mijn gevoel het voorschip toch al van de wind door de windvang van de mast e.d. Als er dan ook nog een anker krabt heeft het voorschip nog meer neiging om van de wind afgedraaid te blijven. Wellicht dat de schroefwerking hier dan spelbreker zou worden maar ik weet niet hoe erg dat effect is op je boot.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 08:21 #79061

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Oh wat een verhaal. Gelukkig goed afgelopen.
Wat ik me afvraag. Had je in deze situatie iets aan je motor (al dan niet in combinatie met de restant roer)?
Ik vraag daarom, omdat ik altijd hoop dat ik in s'on situatie met mijn vrij draaibaare BB nog iets kan sturen.

Groet Martin

Beste Martin,

Om je vraag te beantwoorden, ik ben een keer bij windkracht 5 lagerwal (behoorlijk hoge golven dus) Markermeer met mijn <6 meter bootje om 1 uur 's nachts toen ik in mijn eentje was, mijn helmstok kwijtgeraakt.
Mijn oplossing was om idd mijn buitenboordmotor aan te zetten en daarmee sturend Enkhuizen in te varen (gelukkig was ik nog maar ca 1km buitengaats) Dit ging uitstekend, op wat problemen bij het aanleggen, wat met 2 man wel makkelijk zou zijn gegaan na. Extra probleem van de motor was wel dat ik mijn zeilen niet makkelijk kon strijken (wederom met 2 man was dat wel gelukt) dus ik ging wel met een rotvaart (zeilen + motor) voor de wind naar binnen in het donker.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 08:38 #79070

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Tjah... Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen heeft van het voorjaar mijn roer het begeven (en twee jaar eerder het roerblad al)

We voeren op een ruime windse koers en werden dus gelijk tegen de wind in gedraaid. Doordat ik als instructeur veel les heb gegeven met in het achterhoofd hoe te handelen in nood situaties, heb ik toen gelijk de boot bijgelegd. Ook zonder roer is dit mogelijk.

Het voorzeil wil de kop van de wind drukken, als dit lukt dan vangt het grootzeil vanzelf wind en drukt de kop weer tegen de wind in.
Het schip zal best wel slingeren tov de wind, maar blijft wel bij liggen. Doordat je je roer echter neit dwars kunt zetten blijft d boot ook voorwaardse snelheid houden en verlijer je dus wel wat meer.
Daarom was het anker overboord zetten imho ook de beste optie! Daar vertrag je het verlijeren naar de lagerwal maximaal mee. DIt geeft je tijd om op hulp te wachten, of eventueel nood reparaties uit te voeren.

Gelukkig kon ik beide keren met mijn bb-motor terugvaren. Zelfs het aanleggen ging prima, alhoewel je er wel heeeel erg rekening mee moet houden.

ps. waarom heeft de boot die je uit de wind hield niet geholpen met een sleepje?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 08:49 #79074

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
ps. waarom heeft de boot die je uit de wind hield niet geholpen met een sleepje?

Simpel; het was een redelijk formaat baggerschip, die ook de lijn wel klaar had liggen, maar het blijkbaar te gevaarlijk en te ondiep vond worden. Wat ik wel begrijp zeker als er in de verte al een boot aan komt spuiten die duidelijk van plan is ons te gaan helpen. Ik denk dat zo'n baggerschip ook niet zo gezellig is voor onze kleine lady 8)

Verder een boel goede tips hier. Ik leer weer flink bij... steeds meer opties en mogelijkheden voor een volgende keer :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 08:56 #79076

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
De volgende keer!

Had je plannen dan?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 09:07 #79080

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik vraag me af wat voor consequenties dit verhaal heeft voor jouw verzekeringsmaatschappij?
Je hebt een mayday uitgezonden in plaats van een Pan en dat legt toch even meer nadruk op de zaak dat spoedeisende hulp geboden was.
Jij had de pech dat er geen jacht in de buurt was dat in staat was om assistentie te verlenen en de KNRM niet direct in de buurt was.
Ik ben benieuwd hoe deze zaak afgewikkeld gaat worden en hoe hoog het bergloon is dat de verzekeringsmij zal moeten uitkeren.

O ja, dat sturen met de zeilen is iets dat je op ruim water kunt proberen maar effectieve waarde in een probleemsituatie heeft het natuurlijk niet.
Het roeroppervlak van een zeilschip bedraagt om en nabij 15% van het onderwaterschip en heeft een zeiljacht een véél groter roeroppervlak nodig dan een motorjacht.
Mijn indruk is dat je de juiste dingen hebt gedaan - schade zoveel mogelijk te beperken en niet te wachten met het aanpakken van een lijn tot je boot op de dijk ligt.
Op welke positie lag je toen je de sleeplijn aanpakte?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 10:06 #79093

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Dag Robert,

ik heb me niet gewaagd aan een mayday, maar gewoon rustig de kustwacht opgeroepen en wel aangegeven dat we in nood waren... Er stond op dat moment 6bft met stoten van 28 kts (later zelfs boven de 30, maar toen lagen we gelukkig al op sleeptouw) we verloren ons roer op 53 4,7710N 005 17,6092E en we werden opgepikt op 53 4,6342N 005 18,3075E toen vond ik de ondiepte en de dijk wel dicht genoeg bij. Met een krabbend anker leek het mij niet zo verstandig :wink: om nog een kwartiertje op de knrm te wachten... Zo'n beslissing neem je natuurlijk in een split second en ja natuurlijk kost een berger (de verzekering hoop ik) veel geld en daar komt nog een reparatie bij ook. Maar wat kost een verloren gegaan jachtje dan? en daarbij zat ook nog het liefste wat ik heb aan boord, dus ik heb mezelf maar niet te veel tijd om te gaan aarzelen toegestaan. Dit is/was (zoals ik vroeger op de officiers opleiding al leerde) een situatie. En dan neem je een beslissing op basis van je instinct. Meestal is dat de goede heeft de ervaring mij geleerd. En in het ergste geval kost het in dit geval gewoon geld. Vervelend, maar niet onoverkoombaar... wat er gebeurd was als of of we op de zandbank (golfhoogte 2- 2,5m) of de afsluitdijk gekomen waren zal ik nooit weten. Daar droom ik dan nog maar eens over. :roll:

En ja volgens mij is elke beslissing in zo'n situatie de juiste en had ik maar één grote fout kunnen maken, namelijk geen beslissing nemen.

Mijn bewondering gaat vooral uit naar Anneke en de kids. Die zijn mooi kalm gebleven en deden precies wat ze moesten doen. Bas had mij blijkbaar zo vaak de marifoon zien gebruiken dat ie precies wist wat hij moest doen (en de instructie kaart die daar bij ligt heeft ook zijn nut weer bewezen). Hij kreeg een compliment van bergers, en knrm. Kijk dan ben ik toch best wel trots op het hele spul :!: En daaruit blijkt dan maar weer dat ze blind vertrouwen hebben in wat ik doe op dat moment (en da's dan weer mooi meegenomen) :wink:

Vanmiddag komt de expert en dan hoop ik dat het allemaal netjes wordt afgerond en dat we van het weekend weer kunnen varen... Met het maken van het roer is de werf alvast maar begonnen. Want verzekering of geen verzekring, zonder roer is zo'n schip mooi waardeloos :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gered worden door een berger... 09 juli 2009 10:15 #79095

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dank je Postman. Ik heb al aangegeven dat je naar mijn bescheiden mening de juiste dingen hebt gedaan. Je bent niet alleen aan boord maar je bent met vrouw en kind(eren) en punt 1 is die te beschermen whatever.
Daarmee in overeenstemming heb je goed zeemanschap getoond.
Mocht je onverhoopt met de verzekering in de clinch geraken, laat me dat dan weten, maar vermoedelijk zal dat niet gebeuren.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl