Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar varen we langs??????

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 18:17 #1529449

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Herman Hartman schreef :
machbox heeft het goed, al is er van Westerschouwen weinig te zien op de foto. Deze foto is gemaakt voor dat de Oosterscheldekering tot stand kwam en we op een rustige dag er voorkozen om met de stroom mee de Oosterschelde uit te zeilen richting zee in plaats van tegen de stroom in naar huis te gaan. Met het zwaard en het roer omhoog konden we zo een half uur voor laagwater het strand opvaren.

Leuk zeg, die foto.
Ik meen de vuurtoren van Westerschouwen toch te zien links op de foto.
Zwaard? Je zou toch zeggen dat het een Valk is en die hebben een kiel? Of was het een Top?
Wij deden dat in de jaren 70 ook wel eens. Met de Randmeer buitenom naar Vlissingen. En weken op vakantie is Zeeland. Dektentje, luchtbed. Primadeluxe! Ik zie het witte Phillips transistorradiootje nog voor me. Nodig voor de weerberichten.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 18:47 #1529455

  • matchbox
  • matchbox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 365
Mooie foto Herman! Ik geef de beurt door.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 19:28 #1529472

Dit is een van de eerste polyvalken ooit gebouwd uit een serie van 7. Studenten van de TU in Delft hebben destijds onder leiding van prof Gerritsma de bouw voor hun rekening genomen en brachten daarmee in kaart hoe je houten boten in polyester kon gaan bouwen waarbij de knikspant vorm de grote uitdaging was. De poly spankers en schakels en niet te vergeten de grote hoeveelheid polyvalken zijn hier het uitvloeisel van. Drie van de zeven valken zouden destijds zijn gebouwd met een zwaard in plaats van een kiel. Helemaal uit de lucht gegrepen was dat niet. De eerste tekeningen van de Valk waren ook gebaseerd op een zwaard. Alleen het watersportverbond zag daar geen heil in omdat dit teveel in de buurt kwam van de scampi. Er zou ooit een prototype gebouwd zijn met zwaard. Het zwaard op mijn boot woogt overigens wel ruim 100 kg. Of dat ook gold voor het protottype ? Mijn poly valk was zwaarder dan het origineel, maar met maar een slechts puntje zwaard eruit en een man in trapeze kwam de boot gemakkelijker in plane dan het origineel. We zeilden dan wel met de genua die sowieso van een Valk een heel andere boot maakt.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 21:08 #1529482

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Aha dat is dan ook weer geleerd, Herman. Dank voor de uitleg. Wanneer is die foto bij het strand gemaakt trouwens?
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 21:11 #1529483

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
matchbox schreef :
Mooie foto Herman! Ik geef de beurt door.

Dan doe ik nog een keer een greep in de oude doos. Herman triggerde me hiervoor met Prof Gerritsma.
Dit was in 1973, maar waar?


Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 21:54 #1529489

Heeg!
Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 21:57 #1529490

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
Hoorn
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 22:00 #1529491

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5468
Delft
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 19 dec 2023 22:17 #1529493

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Berghout-2 schreef :
Heeg!

Maar natuurlijk!

De oude Gerritsma (geen professor) staat te poseren aan de Randmeer die hij net heeft afgeleverd. Mijn zus en ik zijn al druk bezig het grootzeil te monteren. Mijn vader maakte de foto.
Die vader van ons was zo verstandig geen grotere boot te kopen, maar zijn kinderen een Randmeer ter beschikking te stellen. Had hij zijn Felucca weer voor zichzelf en leerden wij echt zelf varen. Het was een enorm succes en wij zijn hem er altijd dankbaar voor geweest.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 20 dec 2023 06:52 #1529507

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
KoertRM schreef :
Berghout-2 schreef :
Heeg!

Maar natuurlijk!

De oude Gerritsma (geen professor) staat te poseren aan de Randmeer die hij net heeft afgeleverd. Mijn zus en ik zijn al druk bezig het grootzeil te monteren. Mijn vader maakte de foto.
Die vader van ons was zo verstandig geen grotere boot te kopen, maar zijn kinderen een Randmeer ter beschikking te stellen. Had hij zijn Felucca weer voor zichzelf en leerden wij echt zelf varen. Het was een enorm succes en wij zijn hem er altijd dankbaar voor geweest.

leuk!

Op de achtergrond het kantoor van W.A.Visser, die een palingaak rederij had.
Ongevraagd advizeur
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 20 dec 2023 07:18 #1529508

De volgende. In het kader van oude dozen is deze foto ook niet zo recent.
De zon komt op.
Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 20 dec 2023 17:41 #1529593

Beetje te moeilijk?
Zelfde plek, zelfde schip in beeld (uiterst rechts) maar nu kijkt de camera iets verder naar links

Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 20 dec 2023 17:42 door Berghout-2.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 20 dec 2023 18:04 #1529597

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
KoertRM schreef :
Berghout-2 schreef :
Heeg!

Maar natuurlijk!

De oude Gerritsma (geen professor) staat te poseren aan de Randmeer die hij net heeft afgeleverd. Mijn zus en ik zijn al druk bezig het grootzeil te monteren. Mijn vader maakte de foto.
Die vader van ons was zo verstandig geen grotere boot te kopen, maar zijn kinderen een Randmeer ter beschikking te stellen. Had hij zijn Felucca weer voor zichzelf en leerden wij echt zelf varen. Het was een enorm succes en wij zijn hem er altijd dankbaar voor geweest.

Nabrander, sorry... Wat een gave foto! Ik dacht eerst automatisch dat het Gerke Gerritsma was, maar dit moet zijn vader zijn, zo oud is de goede man nu ook weer niet...
Die foto zou je naar Heeg moeten sturen, komend jaar hebben zowel de Randmeer klasse als Jachtwerf Heeg een jubileum, volgens mij. Dit soort foto's past daar helemaal bij.
Die sigaar ook... Dat maakt het type werfbaas helemaal af :)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 20 dec 2023 18:27 #1529602

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
Arent schreef :
Nabrander, sorry... Wat een gave foto! Ik dacht eerst automatisch dat het Gerke Gerritsma was, maar dit moet zijn vader zijn, zo oud is de goede man nu ook weer niet...
Die foto zou je naar Heeg moeten sturen, komend jaar hebben zowel de Randmeer klasse als Jachtwerf Heeg een jubileum, volgens mij. Dit soort foto's past daar helemaal bij.
Die sigaar ook... Dat maakt het type werfbaas helemaal af :)

Gr, Arent

Ja als ik die foto zie ruik ik ook polyester..
Goede tip, Arent! Ik ga mijn best doen.

EDIT: naar beiden verstuurd per mail.
Laatst bewerkt: 20 dec 2023 18:45 door KoertRM.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 20 dec 2023 20:44 #1529632

Hmm, het loopt geen storm op de raadplaat.
Dan draaien we de camera even naar rechts

Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 06:41 #1529675

Gaarkeuken?
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 08:02 #1529682

Frank Jan schreef :
Gaarkeuken?

Nee.
In Gaarkeuken komen ook grote schepen langs, maar niet zulke grote als hier.
Kijk maar


Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 10:24 #1529718

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Berghout-2 schreef :
Frank Jan schreef :
Gaarkeuken?

Nee.
In Gaarkeuken komen ook grote schepen langs, maar niet zulke grote als hier.
Kijk maar

Jij brengt op het ogenblik nogal wat tijd door in Antwerpen, geloof ik?
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 10:43 #1529729

Wadloper schreef :
Jij brengt op het ogenblik nogal wat tijd door in Antwerpen, geloof ik?

Jazeker, maar de raadplaats is toch echt in Nederland. Ver van Gaarkeuken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 11:02 #1529731

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 905
Sas van Gent.

'Nostalgische haven' staat er in Google Maps.
Nooit geweest, maar een Noord-Zuid lopend kanaal met grote scheepvaart, niet veel opties.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 11:03 door triXXS.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 11:14 #1529736

triXXS schreef :
Sas van Gent.

'Nostalgische haven' staat er in Google Maps.
Nooit geweest, maar een Noord-Zuid lopend kanaal met grote scheepvaart, niet veel opties.

Precies, het is SvG. De "nostalgische haven" is feitelijk de voorhaven van een oude sluis.
Op de tweede foto is die sluis te zien waar vroeger alle schepen doorheen moesten.
Buiten beeld, nog verder naar het westen, zijn de restanten van een nòg oudere sluis.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 11:28 #1529742

Het is best leuk om een keertje door Sas v. G te wandelen, het heeft een bijzondere geschiedenis. Er is een prima klein museum, de moeite waard om even te bezoeken.
Maar er staat ook een van de meest vervuilende fabrieken van Nederland, een paar honderd meter ten zuiden van de nostalgische haven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 21 dec 2023 11:50 #1529748

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 905
Ik kon niks passends vinden in de oude doos, dus toch maar een recente foto.

Corsair 24
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 11:51 door triXXS.
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 22 dec 2023 10:14 #1529998

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 905
Tijd voor een hint. Nog een foto, van de ingang van het stuk water waar we lagen. Wie weet helpt het.

Corsair 24
Discussie gesloten.

Waar varen we langs?????? 22 dec 2023 10:22 #1529999

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5468
Nou vooruit, Biesbosch
Wilde gok
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 7.490 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl