De Optimaal schreef :
een dubbel schoorsteen,...binnendiameter wordt gebruikt voor de afvoer van de verbrandingsgassen, de verbrandingslucht naar de brander toe wordt via de tussenruimte van de binnenpijp/ buitenpijp van de schoorsteen doorgeleid. dus koude buitenlucht wordt dus ook gebruikt om de buitenpijp te koelen.
De warme lucht die onder de trap (bij mij) wordt uitgeblazen is idd droog maar is op zich geen punt,..op het water is de lucht vochtig genoeg.
Dank voor je antwoord. Een elegant systeem, zo zou mijn vriend zeggen.
Wat die droge danwel vochtige lucht betreft, ook bij ons is droogte geen probleem. Sterker nog, wat drogere lucht zou soms zeer welkom zijn, we moeten ventileren als een gek om de boot niet te nat te krijgen. Hebben we de afgelopen jaren niet voldoende gedaan.
Maar sommige mensen zeggen dat ze er hoofdpijn van krijgen, van droge verwarmingslucht, zeker als ze slapen met de kachel aan.
jerry schreef :
Als je het simpel wilt houden neem dan een kleine petroleumkachel met een dagtankje. Wel een uitlaat maken door het dak. Vroeger werd bij ons thuis de badkamer verwarmd met een petroleumkachel zonder uitlaat. Werd wel wat benauwd. Kijk eens wat de caravanboeren te bieden hebben.
Ik zie dat de ANWB bij kamperen een stuk heeft met 10 punten over verwarming.
Zal eens kijken als ik morgen bij de boekhandel ben