captain koek schreef :
Hallo Ad, bedankt voor je antwoord. Het vochtverhaal is belangrijk en ook interessant, maar waarin ik vooral geïnteresseerd ben is ventilatie gecombineerd met een 's nachts brandende hittebron (bij mij een forse petroleum lamp die 80 cc/uur verbruikt) in een bijna hermetisch afgesloten boot. Ik wil wel weer graag wakker worden en als het even kan zonder hoofdpijn
Die lampen schijnen 94% lucht en 6% brandstof te gebruiken. Tenminste, dat las ik ergens op het net. Volgens mij ben ik er nu al bijna... of toch niet....? 10 uur branden is 0,8 liter betekent 0,8*94/6=12,5 liter lucht. Dat lijkt mij erg weinig. Misschien dat ze 94% zuurstof bedoelen?
Is wel te berekenen hoor.Petroleum is wat vereenvoudigd gezegd een vrij simpele koolwaterstof met gemiddeld 10 koolstof atomen en dus 22 waterstof atomen per molecuul.
Bet een beetje basiskennis van de chemie kun je met de molecuulgewichten van beiden berekenen hoeveel zuurstof er bij totale verbranding nodig is en hoeveel water en CO2 er vrij komt.
Ik zal wel eens kijken wat daar uit komt.
Ik heb er eens even aan gerekend.
Om 80 cc petroleum te verbranden heb je 223 gram zuurstof nodig wat overeen komt met ongeveer 0,75M3 lucht( één M3 lucht bevat ongeveer 388 gram zuurstof). Dan is de zuurstof van die lucht wel helemaal opgebruikt en dat kan antuurlijk niet. Maar omdat er uiteraard veel meer dan die 0,75M3 lucht in een boot zit houd ik dit even aan. Zodadelijk blijkt wel dat dat verder geen grote rol speelt.
Om namelijk voldoende te ventileren zodat de CO2 onder de 5% blijft ( wat eigenlijk al teveel is) en de lucht alle ontstane waterdamp kan afvoeren heb je maar liefst minimaal dik 20 M3 lucht nodig. Dan is het wel nog steeds erg vochtig in de kajuit dus liever het dubbele daarvan.
Je ziet nu dat je dus veel meer lucht nodig hebt om de verbrandingsproducten af te voeren dan dat er nodig is voor die verbranding.
Conclusie ; ventileer zo'n 40-50m3 wat toevalligerwijs (misschien ook wel niet zo toevallig
) aardig overeenkomt met de capaciteit van veel kleine electrische dekventilatoren voor boten.
Ad