peter1 schreef :
Dat doen autoos toch met labdasondes meen ik !die meten de uitlaatgassen en geven info terug aan de regelcomputer voor de brandstofregeling
Dat is deels juist. De computer regelt in eerste instantie de ingespoten hoeveelheid brandstof in verhouding met de aangezogen hoevelheid lucht die ook wordt gemeten. Vroeger en bij de meeste van "onze"simpele bootdiesels gebeur dat nog altijd met een regulateur en wordt de aangezogen hoeveelheid lucht niet gemeten. die hebben ook geen computer.
Met de lambda sonde wordt dat verder gefinetuned om aan de strenge afgasnormen te voldoen.
Vandaar dat ,zeker bij de wat oudere auto's ,een auto met een kapotte lambda sonde gewoon blijft werken zonder dat je er veel van merkt. Alleen het motorlampje gaat branden . Ben ik ook weken mee doorgereden zonder problemen. Je loopt alleen de kans dat je niet meer aan de normen voldoet maar dat merk je pas bij de eerstvolgende APK.
Dat trouwens die kachels niet aan de huidige normen voor auto's zouden voldoen ligt misschien aan het feit dat de normen voor die kachels gewoon minder streng zijn. Vanuit CE zullen ze er vast wel zijn hoor. Bij moderne CV kachels wordt tegenwoordig e.e.a. wel degelijk door een computertje geregeld m.b.v. aangezogen verbrandingslucht en gashoeveelheid , net als bij een auto. Maar een Lambda sonde hebben die niet nodig omdat aardgas te schoon is om roet en andere vieze verbrandingsproducten zoals NOXen te vormen.
Overigens hebben de kacheljes waar wij het over hebben ook een CPU die de zaak regelt , alleen niet zo precies.
Ik denk dat ik , heb er inmiddels een besteld bij Ali ( black friday , weet je wel
), eens CO ga meten in de afgas bij verschillende standen. Zal me benieuwen of de regeling echt zo slecht is en wat eraan te doen is. Eigenlijk zou de verhouding toerental vs. pulssnelheid van de pomp vrij eenvoudig bij te stellen moeten zijn in de CPU. tenminste als je de software te pakken kon krijgen. Eigenlijk zou je verwachten dat er bijv. ergens een potmetertje op de printplaat zou zitten waarmee ze de regeling kunnen finetunen na de productie maar zoiets zie ik er niet op zitten.
Probleem zou kunnen optreden als het toerental en de pulssnelheid van de pomp gewoon evenredig worden geregeld. Dat zou dan nl finaal fout zijn omdat dan het dieseldebiet immers lineair zou verlopen en de luchthoeveelheid vanwege de drukval niet tenzij de drukval over de aan en afvoer nihil of heel gering is.
ps. dit roept eigenlijk om meetproefjes thuis
Ad