Na ongeveer 70-100 uur (niet bijgehouden, gokje) draaien heb ik het kacheltje maar eens uit de boot gehaald. Tijd om eens te kijken hoe hij er nu van binnen uitziet, zeker na mijn reis van 8 weken afgelopen zomer, waarbij de kachel op zee regelmatig ´s nachts-ochtends even aan ging. Hoe zou het er uitzien na al die zoute zeelucht die hij heeft verwarmd?
Het eerste wat mij opviel was een zwart vlekje aan de onderkant, naast de uitlaat.
Dit is wel iets om bij jullie kachels ook even in de gaten te houden. Waarschijnlijk heeft bij mij de siliconen afdichting niet helemaal goed gezeten, en de omhuizing iets naar binnen gedrukt.
Aan de binnenkant zit nu dus een behoorlijk aangebrand plekje.
Dit is (in mijn geval) wel op te lossen, en bij het monteren even opletten dat de siliconen afdichting goed zit. Maar nu eerst de rest.
De kachel ziet er onder het kapje uitstekend uit. Geen spoor van corrosie, en ook de printplaat ziet er als nieuw uit.
De kachel maar eens uit zijn huis gehaald, en opengemaakt.
Onderstaand foto het deel dat tegen de behuizing aan heeft gezeten.
De binnenkant is verbazend schoon! Het kacheltje draait meestal op halve kracht, vaak nog iets minder.
Vergeten een foto van de binnenkant van het branderhuis te maken, maar dat is nog schoner.
Ik heb meteen even wat aan het tekort aan ruimte tussen kachel en de behuizing gedaan. Het hele gedeelte dat te dicht tegen de behuizing zit, daar heb ik 1-1,5mm afgefreesd. De ruimte rondom is nu overal hezelfde.
Ik had toen ik de kachel de eerste keer aan had gezet wel een lichte verbrand-plastic lucht geroken, maar dit was vrij snel ook weer weg. Wel iets om even op te letten! Sindsdien niet meer geroken. Als je hem openmaakt, let dan even op de pakking. Deze komt moeilijk los, ik heb hem met een dun scheermesje voorzichtig losgesneden.
Ondanks de brandplek ben ik zeer tevreden over het kacheltje. Het stroomverbruik; tijdens het opstarten trekt hij kort dik 10A, Als hij brand ongeveer 1-1,2A. Het brandstofverbruik; volgens de fabrikant 0,25ltr per uur, dat klopt wel aardig.
Bij de montage dus even opletten, de siliconen afdichting moet dus goed OM de opstaande rand van de behuizing zitten! Hierdoor werd bij mij de behuizing iets omhoog gedrukt, en kwam te dicht tegen het branderhuis aan te zitten. Dit probleem ben ik nog niet tegengekomen in alle youtube-filmpjes en andere media.
Martijn